Αρθρογραφία

ΣΥΜΠΛΗΡΩΝΕΙ 50 ΧΡΟΝΙΑ ΤΟ ΤΜΗΜΑ ΒΑΘΥΛΑΚΟΥ – ΕΥΖΩΝΩΝ ΤΗΣ ΠΑΘΕ

Γράφει ο Χρήστος Π. Ίντος

Το 1954 δόθηκε ιδιαίτερη σημασία στον οδικό άξονα Λάρισας – Τεμπών– Κατερίνης – Θεσσαλονίκης –  Γέφυρας – Πολυκάστρου – Ευζώνων. Χαρακτηρίστηκε “σπονδυλική στήλη του οδικού άξονα της Ελλάδας”. Πρόκειται για την παλιά εθνική οδό που διέρχονταν από το Πολύκαστρο και αποτέλεσε επί τριάντα περίπου χρόνια τον κύριο οδικό άξονα της χώρας. Μετέπειτα αντικαταστάθηκε από την Πατρών – Αθηνών – Θεσσαλονίκης – Ευζώνων, τη γνωστή ως ΠΑΘΕ.

Από το Δήμο Παιονίας διέρχεται το πέμπτο τμήμα αυτής της εθνικής οδού. Είναι ο αυτοκινητόδρομος 1 (Α!), τμήμα του ευρωπαϊκού αυτοκινητόδρομου Ε 75.  Η έναρξη των έργων του τμήματος Θεσσαλονίκης – Ευζώνων εγκαινιάσθηκε στις 16 Ιουνίου 1969. Η αποπεράτωση του τμήματος Βαθυλάκκου – Ευζώνων εγκαινιάστηκε μετά από τέσσερα χρόνια, στις 27 Ιουλίου 1973, από τον υπουργό δημοσίων έργων της επταετίας Κωνσταντίνο Παπαδημητρίου και τον τότε περιφερειάρχη Κεντρικής και Δυτικής Μακεδονίας Ιωάννη Αναστασόπουλο. Τον αγιασμό τέλεσε ο Μητροπολίτης Πολυανής και Κιλκισίου κυρός Χαρίτων και παρέστη πλήθος κόσμου από την ευρύτερη περιοχή.

Το μήκος του τμήματος είναι 45 χιλιόμετρα και κόστισε 480.000.000 δρχ.  Τα χαρακτηριστικά και οι κατασκευαστές του ήταν:

Υποτμήμα 5,1: Κόμβος Αξιού(Χαλάστρα) – Βαθύλακος:

Πλάτος: 14,00 μέτρα (σε όλο το μήκος του).

Κόστος κατασκευής: 12.000.000 δρχ

Ανάδοχος: Α.Τ.Ε ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ

Υποτμήμα 5,2: Βαθύλακος – Σιδηροδρομικός Σταθμός Άσπρου:

Πλάτος: 14,00 μέτρα (σε όλο το μήκος του).

Κόστος κατασκευής: 130.000.000 δρχ

Ανάδοχος: Α.Τ.Ε ΣΚΑΠΑΝΕΥΣ

Υποτμήμα 5,3: Σιδηροδρομικός Σταθμός Άσπρου – Καραθοδωραίικα:

                     Πλάτος: 14,00 μέτρα (σε όλο το μήκος του).

                     Κόστος  κατασκευής: 140.000.000 δρχ

Ανάδοχος: Α.Τ.Ε ΣΚΑΠΑΝΕΥΣ

Υποτμήμα 5,4: Καραθοδωραίικα – Εύζωνοι:

                    Πλάτος: 14,00 μέτρα (από το Πολύκαστρο αναβαθμίζεται

                    σε  αυτοκινητόδρομο με 2 λωρίδες πλάτους 10 μ.).

Κόστος κατασκευής: 100.000.000 δρχ

Ανάδοχος: Α.Τ.Ε ΔΟΜΙΚΗ

Πενήντα χρόνια μετά ο δρόμος παραμένει όπως κατασκευάστηκε με μικρές μόνο κατά καιρούς συντηρήσεις. Αίτημα αρχών και πολιτών της περιοχής διαχρονικά ήταν και είναι να κατασκευασθεί και δεύτερη λωρίδα από τη Χαλάστρα μέχρι τον κόμβο Πολυκάστρου. Οι αναγκαίες εκτάσεις είναι απαλλοτριωμένες και περιφραγμένες από πεντηκονταετία και πλέον!

      Το 2020 ανακοινώθηκε πως επίκειται η κατασκευή της δεύτερης λωρίδας! Στις αρχές του 2021 και πριν καν αρχίσουν έργα, ανακοινώθηκε η λειτουργία πλευρικών διοδίων στο ύψος Πολυκάστρου. Οι παλιές εγκαταστάσεις διοδίων επισκευάστηκαν αλλά η επιβολή τέλους ανεστάλη μετά τις αντιδράσεις πολιτών και την προσφυγή της Δημοτικής Αρχής Παιονίας σε ανώτατα δικαστήρια.

    Το 2023 η κατάσταση παραμένει ως έχει, και χειρότερη μάλιστα από την περίοδο της κατασκευής του τμήματος αυτού και την παράδοσή του στην κυκλοφορία πριν πενήντα χρόνια. Αποτελεί την κύρια έξοδο και είσοδο της χώρας προς τα Βαλκάνια και την Ευρώπη. Είναι ο βασικός οδικός άξονας από τον οποίο έρχονται και φεύγουν  εκατομμύρια τουριστών της χώρας μας!      

    Είναι το τμήμα της οδού στο οποίο σημειώθηκαν διαχρονικά πολλά τροχαία ατυχήματα και θρηνήσαμε την απώλεια πολλών συνανθρώπων μας! Για τη μη κατασκευή του τόσο αναγκαίου έργου, του δεύτερου διαδρόμου της νευραλγικής σημασίας οδικής αρτηρίας, έχουν διατυπωθεί επί δεκαετίες διάφορες θεωρίες και δικαιολογίες, πολλές των οποίων φαίνονταν και ήταν ανυπόστατες ακόμη και ευτράπελες!

      Τα διερχόμενα οχήματα έχουν υπερπολλαπλασιαστεί! Οι κίνδυνοι πολλοί και καθημερινοί. Δυστυχώς ο οδικός άξονας για τον οποίο κάνουμε λόγο, παραμένει στα ίδια και χειρότερα ΠΕΝΗΝΤΑ ΟΛΟΚΛΗΡΑ ΧΡΟΝΙΑ! Από τις 27 Ιουλίου 1973!    

Πηγές:

Φυλλάδιο εγκαινίων του τμήματος Βαθυλάκκου – Ευζώνων της ΠΑΘΕ, Ιούλιος 1973.

Εφημερίδα “ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ”, φ. 28-7-1973, σ. 1.

Περισσότερα
Δείτε ακόμα