Εκπαίδευση

Διαμαρτυρία συλλόγων γονέων γυμνασίων της Παιονίας για συν-εκπαίδευση με τα παιδιά της δομής της Ν. Καβάλας

Την Τετάρτη 8 Σεπτεμβρίου τα διοικητικά συμβούλια των συλλόγων γονέων και κηδεμόνων γυμνασίων Παιονίας (Αξιούπολης, Γουμένισσας, Ευρωπού, Πλατανιάς & Πολυκάστρου) συναντήθηκαν στο Δημαρχείο Παιονίας με το δήμαρχο Κωνσταντίνο Σιωνίδη και τον υπεύθυνο Παιδείας Βαγγέλη Νίτση προκειμένου να του κοινοποιήσουν επιστολή σχετικά με τη φοίτηση παιδιών της δομής φιλοξενίας στις πρωινές ζώνες και στα ΔΥΕΠ και τα σχετικά προβλήματα που σοβούν εδώ και μια πενταετία κι όχι μόνο δεν επιλύονται, αλλά επιδεινώνονται.

Αναλύθηκαν όλες οι παράμετροι που αναφέρονται στην επιστολή, καθώς και κάποιες νέες, όπως η διαρροή πληροφοριών πως η προαγωγή των παιδιών αυτών στις επόμενες τάξεις πραγματοποιείται χωρίς να έχουν φοιτήσει ή/και χωρίς να γνωρίζουν την ελληνική γλώσσα. Ο δήμαρχος ενημερώθηκε κι υποσχέθηκε να δώσει λύσεις στα ζητήματα αρμοδιότητάς του (π.χ. καθαριότητα και κτιριολογικό), καθώς και να πιέσει τους υπευθύνους σε θέματα Παιδείας και Μετανάστευσης προς την κατεύθυνση της επίλυσης.

Η επιστολή εστάλη στον διευθυντή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Κιλκίς κ. Χριστοφορίδη και στο γενικό διευθυντή Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας, κ. Μπαχαράκη. Την επόμενη ημέρα, Πέμπτη 9 Σεπτεμβρίου, συναντήθηκαν στο Δημαρχείο Παιονίας οι διευθυντές Πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με το δήμαρχο κ. Σιωνίδη κι εκπροσώπους των δημοτικών παρατάξεων.

Τα ανωτέρω ζητήματα τέθηκαν (μεταξύ άλλων) από πλευράς δήμου στους διευθυντές εκπαίδευσης, οι οποίοι αποδέχτηκαν την ύπαρξη προβλημάτων και τις εγγενείς δυσκολίες στην αντιμετώπιση τους αλλά παράλληλα υπεραμύνθηκαν των κρατικών πρωτοβουλιών λέγοντας χαρακτηριστικά ότι “μέχρι σήμερα έχουν δημιουργηθεί ικανοποιητικές δομές” και παρότρυναν να μην αδικούμε την “αντίδραση του κράτους”.

Δυστυχώς όμως, σε ερώτηση που τέθηκε για τα εάν είναι σε θέση να παρουσιάσουν με παραδείγματα το “θετικό” έργο που έχει παραχθεί, απάντηση δεν υπήρξε. Για τα δε ζητήματα, ταυτοπροσωπίας, ηλικίας, υγειονομικής πιστοποίησης, εκπαιδευτικού και γλωσσικού υποβάθρου των παιδιών της Δομής, παρέπεμψαν στο Υπουργείο Μετανάστευσης, δηλώνοντας αναρμόδιοι.

Επειδή, η σχολική χρονιά έχει ήδη ξεκινήσει, αναμένουμε να προχωρήσουν οι αρμόδιοι άμεσα στην επίλυση όλων αυτών των ζητημάτων που έχουν καταγραφεί εδώ και χρόνια και να ενημερώσουν σχετικά τους γονείς που ανησυχούν, καθώς η τοπική κοινωνία βρίσκεται σε αναβρασμό μετά τις τελευταίες εξελίξεις.”

Ακολουθεί αυτούσια η επιστολή:

Ως σύλλογοι γονέων και κηδεμόνων των γυμνασίων της Παιονίας, εκφράζοντας τις ανησυχίες και τους προβληματισμούς των γονιών που εκπροσωπούμε, έχουμε παρέμβει αρκετές φορές στα αρμόδια όργανα της πολιτείας προκειμένου να διασφαλιστεί η ομαλή εκπαιδευτική διαδικασία, καθώς και να συμβάλλουμε στη βελτίωσή της. Η ως τώρα εμπειρία από τις διαδικασίες ΔΥΕΠ και ΖΕΠ προκαλεί εύλογες απορίες και αναστάτωση.

Λειτουργήσαμε, άλλοτε μεμονωμένα ο κάθε σύλλογος κι άλλοτε από κοινού, καθώς τα προβλήματα είναι κοινά. Ο σύλλογος γονέων και κηδεμόνων του γυμνασίου Αξιούπολης εδώ και χρόνια αγωνίζεται για τη βελτίωση των συνθηκών εκπαίδευσης. Οι σύλλογοι γονέων και κηδεμόνων γυμνασίων Πολυκάστρου και Πλατανιάς, έστειλαν από κοινού επιστολή στη διεύθυνση δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Κιλκίς, από 24 Δεκεμβρίου 2020, προκειμένου να ξεκινήσει ένας διάλογος για το θέμα. Πρόσφατα οι σύλλογοι γονέων και κηδεμόνων Γυμνασίων Γουμένισσας και Ευρωπού στήριξαν τις κινητοποιήσεις των μαθητών για αποχή και κατάληψη για το ίδιο θέμα.

Ως σήμερα, ο διευθυντής δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κιλκίς κ. Χριστοφορίδης κωφεύει. Στην επιστολή μας αναφέραμε συγκεκριμένα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε, χωρίς να έχουμε λάβει κάποια απάντηση.

Ακολουθεί αυτούσια η επιστολή:

Ως τοπική κοινωνία από την πρώτη στιγμή όξυνσης του προσφυγικού -μεταναστευτικού ζητήματος, το 2015, αντιμετωπίσαμε το ζήτημα με αλληλεγγύη, κατανόηση και ανθρωπιά όπως αρμόζει στην ιστορία και τις παραδόσεις του τόπου μας. Όμως όση ευαισθησία και ανθρωπιά να διαθέτεις δυστυχώς δεν αρκεί για να αντιμετωπίσεις ένα τέτοιο ζήτημα. Για παράδειγμα η δομή της Νέας Καβάλας, εδώ και χρόνια, δεν προσφέρει την απαραίτητη κάλυψη των αναγκών των προσφύγων – μεταναστών σε ανθρώπινους χώρους διαβίωσης, συνθήκες υγιεινής και υγειονομικής κάλυψης.

Ως Σύλλογοι γονέων διαχρονικά υπερασπιζόμαστε τα μορφωτικά δικαιώματα όλων των παιδιών όπως ελλείψεις σε αίθουσες εκπαίδευσης (25 παιδιά ανά τάξη), σε καθαριότητα και θέρμανση, σε εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό και σε υλικοτεχνική υποδομή. Μέσα σε αυτές τις ιδιαίτερα κρίσιμες συνθήκες που ζούμε, πληροφορηθήκαμε στην έναρξη της σχολικής χρονιάς, πως θα μεταφερθούν στα σχολεία της περιοχής παιδιά από την δομή της Νέας Καβάλας.

Τα διοικητικά συμβούλια των συλλόγων γονέων και κηδεμόνων, με αίσθημα ευθύνης απέναντι σε γονείς και παιδιά, απευθύνθηκαν από την αρχή στους αρμόδιους φορείς και θεσμούς, με σκοπό να έχουμε επίσημη ενημέρωση για το θέμα. Στον προβληματισμό μας για το εάν υπάρχουν αντικειμενικά οι προϋποθέσεις για αυτό το εγχείρημα οι πληροφορίες που λάβαμε είναι συγκεχυμένες και δεν απαντούν στα ερωτήματα που έχουν τεθεί εξ’ αρχής ενώπιον σας. Και ανησυχούμε γιατί η έως τώρα εμπειρία στη διαχείριση του μεταναστευτικού προβλήματος, τόσο εκπαιδευτικά, όσο και γενικότερα, έχει καταδείξει την προχειρότητα με την οποία αυτό αντιμετωπίζεται από την πολιτεία διαχρονικά.

Τα ερωτήματα πολλά και οι απαντήσεις απούσες. Μπορούν να εξασφαλιστούν οι στοιχειώδεις προϋποθέσεις φοίτησης των παιδιών αυτών στα σχολεία του δήμου μας; Ακούμε ότι στερούνται εγγράφων ταυτοποίησης και ταυτοπροσωπίας, δηλαδή πιστοποιητικών γέννησης κι επομένως δεν είναι σαφής η ηλικία τους. Ενδέχεται μαθητές 16 ή 17 ετών, να φοιτούν σε Γυμνάσια; Υπάρχει σαφής εξασφάλιση ότι θα είναι ομαλή η εκπαιδευτική διαδικασία, ακόμα κι αν αυτά τα παιδιά φοιτούν στ’ απογευματινά ΔΥΕΠ, όπου θα συνυπάρχουν με παιδιά 4 και 5 χρόνια μικρότερα; Επιπλέον, η Δομή αυτή της Νέας Καβάλας είναι προσωρινή και οι άνθρωποι που διαμένουν εκεί έχουν επίσης προσωρινή διαμονή. Αυτό σημαίνει ότι παιδιά που καλούνται να μετακινηθούν στα υπάρχοντα Γυμνάσια της περιοχής, ενδέχεται να αποχωρήσουν στη μέση της σχολικής χρονιάς, ενώ ταυτόχρονα ενδέχεται να υπάρξουν και νέοι μαθητές, άρτι αφιχθέντες. Όλη αυτή η κατάσταση δεν φαίνεται έως τώρα να λαμβάνεται υπόψη στους προτεινόμενους εκπαιδευτικούς σχεδιασμούς.

Εύλογα είναι και τα ερωτήματα όσον αφορά τα θέματα υγείας. Ανησυχούμε γιατί τα παιδιά της Δομής προέρχονται από πολλές διαφορετικές χώρες, σε κάθε μια απ’ τις οποίες υπάρχουν φορείς ασθενειών που έχουν εκλείψει απ’ τη χώρα μας (στοιχεία ΠΟΥ). Δεν έχει προβλεφθεί έως τώρα κάποιος έλεγχος ή κάποιες εξετάσεις σχετικές, ώστε να διασφαλιστεί ο περιορισμός αυτών των ασθενειών. Γνωρίζουμε τι εμβόλια γίνονται σ’ αυτούς τους μαθητές και ποιος εξασφαλίζει τους υποχρεωτικούς εμβολιασμούς;

Οι συνθήκες διαβίωσης εντός της Δομής είναι τέτοιες που ευνοούν επιδημίες διαφόρων νόσων, καθώς οι άνθρωποι εκεί στερούνται των στοιχειωδών κανόνων υγιεινής που ακολουθούν οι οργανωμένες κοινωνίες. Επιπρόσθετα, λόγω των ειδικών συνθηκών της Δομής σε συνδυασμό με την πανδημία του κορωνoϊού, δεν υπάρχει σαφής διαδικασία προσαρμογής των περιοριστικών μέτρων στις τοπικές κοινωνίες με τα περιοριστικά μέτρα που ισχύουν στη Δομή και είναι διαφορετικά. Επιπλέον τα παιδιά της Δομής, προερχόμενα από πολλές διαφορετικές χώρες, έχοντας πολλές διαφορετικές γλώσσες ως μητρικές, έχουν και διαφορετικό γνωστικό επίπεδο ως προς την ίδια τη μητρική τους γλώσσα.

Η έως τώρα εμπειρία των ΔΥΕΠ έχει αποδείξει ότι ακόμα και παιδιά που φοίτησαν στο 2ο επίπεδο (φοίτησαν δύο χρονιές) δεν έχουν μάθει στοιχειώδη ελληνικά, ώστε να συνεννοούνται, πόσο μάλλον ανάγνωση ή γραφή. Εκπαιδευτική διαδικασία εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας, χωρίς να εξασφαλίζει μια σχετική ομοιογένεια των μαθητών, παρουσία διερμηνέων και παιδοψυχολόγων και ειδικά προγράμματα εκμάθησης (που ως τώρα απουσιάζουν παντελώς), αφενός δεν προσφέρει τίποτα σ’ αυτά τα παιδιά κι αφετέρου προκαλεί και την αδιαφορία των μαθητών με ότι αυτό συνεπάγεται για την περαιτέρω συμπεριφορά τους.

Γνωρίζουμε αν αυτά τα παιδιά είναι ασυνόδευτα ή κηδεμονευόμενα; Υπάρχει κάποιος υπεύθυνος που να διασφαλίζει τη συνεργασία αυτών των μαθητών; Ενώ μεσολαβεί κάποιος εκπρόσωπος για τις εγγραφές τους, ο εκπαιδευτικός γνωρίζει αν το παιδί κηδεμονεύεται και από ποιόν; Υπάρχει κάποιος υπεύθυνος ασφάλειας και υγείας που να εξασφαλίζει την ομαλή σχολική διαδικασία; Υπάρχει ο άνθρωπος ο οποίος θα σηκώσει τις ευθύνες για την ομαλή λειτουργία των σχολείων;

Για να αποφευχθούν οι «τυφλές» αντιδράσεις στην ένταξη των παιδιών της δομής στα σχολεία ως απόρροια της εισαγωγής άνευ όρων και προϋποθέσεων σε αυτά, απαιτούνται σωστοί χειρισμοί στην κατεύθυνση του να μην φορτώνεται το πρόβλημα από την μια κοινωνική ομάδα στην άλλη.

Για όλους τα παραπάνω λόγους, εκφράζουμε καταρχήν τον έντονο προβληματισμό μας για τη μεταφορά των παιδιών της Δομής που επιχειρείτε κι αιτούμαστε ν’ αναθεωρήσετε άμεσα τις όποιες αποφάσεις σας, καθώς οι τοπικές κοινωνίες κι οι γονείς που εκπροσωπούμε είναι ανάστατοι για το συγκεκριμένο ζήτημα. Θέλουμε να επιδιώξετε τον ουσιαστικό διάλογο με γονείς, εκπαιδευτικούς και την τοπική κοινωνία, οι οποίοι και λόγο έχουν και άποψη για το θέμα.

Ανεξαρτήτως των δικών σας προθέσεων, έχουμε την υποχρέωση να επικοινωνήσουμε μαζί σας για να μας ενημερώσετε επίσημα για όλα τα θέματα που απασχολούν τους γονείς των μαθητών των σχολικών μονάδων που εμείς εκπροσωπούμε.

Είμαστε στη διάθεσή σας για μια ειλικρινή συζήτηση και συνεργασία, ώστε να τεθούν τα ζητήματα εκ του μηδενός και ν’ αναζητηθούν οι βέλτιστες λύσεις.

Από τότε, όχι μόνο δεν έχει γίνει το παραμικρό, ώστε να βελτιωθεί η εκπαιδευτική διαδικασία, καθώς και η υγειονομική κατάσταση προς όφελος όλων των μαθητών, αλλά η κατάσταση επιδεινώθηκε. Μεσολάβησε μια μακρά περίοδος κλειστών σχολείων και τηλεκπαίδευσης λόγω της πανδημίας, με τα γνωστά αρνητικά αποτελέσματα.

Χάθηκαν εκπαιδευτικές ώρες. Δεν λύθηκαν πάγια προβλήματα, όπως η καθαριότητα και οι υπεράριθμες αίθουσες σε κάποια σχολεία. Κι εν τούτοις συνεχίζουν σχεδιασμοί επί χάρτου για υποτιθέμενες ΔΥΕΠ και ΖΕΠ με παιδιά της προσωρινής Δομής της Νέας Καβάλας, προσθέτοντας επιπλέον προβλήματα στην ήδη επιβαρυμένη κατάσταση, δεδομένων μάλιστα των συνθηκών υγείας, εν μέσω πανδημίας.

Η προσωρινή δομή της Νέας Καβάλας, ενώ σύμφωνα με τις ανακοινώσεις των υπευθύνων βαίνει προς σταδιακή παύση της, αντ’ αυτού αναβαθμίζεται με μόνιμες υποδομές, όπως τσιμεντένιο τείχος περίφραξης, υπηρεσίες ασύλου και λοιπές υποδομές. Την ίδια στιγμή δεν λαμβάνονται ουσιαστικά μέτρα για την εποπτεία και προστασία της σωματικής και ψυχικής υγείας του πληθυσμό που διαμένει στο χώρο, επιτείνοντας έτσι το κλίμα ανησυχίας και ανασφάλειας για τους κατοίκους της περιοχής.

Επειδή η αδράνεια δεν μπορεί να συνεχιστεί, τα διοικητικά συμβούλια των συλλόγων γονέων και κηδεμόνων των γυμνασίων Παιονίας, παίρνουμε τις κάτωθι πρωτοβουλίες:

Καλούμε το δήμαρχο Παιονίας Κωνσταντίνο Σιωνίδη να συμβάλει από τη θέση του έτσι ώστε η τοπική κοινωνία, οι σύλλογοι γονέων και κηδεμόνων των γυμνασίων του δήμου Παιονίας και οι γονείς που εκπροσωπούν, να ενημερωθούν επίσημα από όλους τους αρμόδιους κρατικούς φορείς για όλα τα ζητήματα υγείας, ασφάλειας και εκπαίδευσης που έχουν προκύψει, όπως τα αναφέραμε αναλυτικά παραπάνω και τί μέτρα πρόκειται να λάβουν, ώστε αυτά να αντιμετωπιστούν και να δημιουργηθούν έτσι υγιείς συνθήκες εκπαίδευσης στα σχολεία μας.

Καλούμε επίσης τους συλλόγους γονέων και κηδεμόνων των υπολοίπων σχολείων του δήμου Παιονίας (δημοτικών και λυκείων) καθώς και τους γονείς που εκπροσωπούν, να συμπορευτούν μαζί μας στην παραπάνω κατεύθυνση.

Καλούμε δε, το διευθυντή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Κιλκίς Θεόδωρο Χριστοφορίδη, καθώς και το διευθυντή εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας Θωμά Μπαχαράκη να διασφαλίσουν την εκπαιδευτική διαδικασία και να βελτιώσουν τις συνθήκες μάθησης, που βαίνουν συνεχώς επιδεινούμενες. Για οποιαδήποτε αρνητική εξέλιξη, η προϊσταμένη αρχή είναι υπεύθυνη και θα πρέπει να έρθει σε συνεννόηση.

Ως ενωμένοι σύλλογοι γονέων και κηδεμόνων γυμνασίων Πολυκάστρου, Πλατανιάς, Γουμένισσας, Αξιούπολης και Ευρωπού, θα συνεχίσουμε τον αγώνα για ένα σχολείο που να αξίζει στα παιδιά μας.

Με τιμή,
Το ΔΣ του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του Γυμνασίου Πολυκάστρου
Το ΔΣ του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του Γυμνασίου Πλατανιάς
Το ΔΣ του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του Γυμνασίου Αξιούπολης
Το ΔΣ του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του Γυμνασίου Γουμένισσας
Το ΔΣ του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του Γυμνασίου Ευρωπού

Περισσότερα

Παράσταση διαμαρτυρίας ενάντια στην «αξιολόγηση» – κατηγοριοποίηση των σχολείων και τον αυταρχισμό κυβέρνησης – υπουργείου παιδείας

Η κυβέρνηση και το υπουργείο παιδείας μπροστά στον ανυποχώρητο αγώνα ενάντια στην κατηγοριοποίηση των σχολείων, την υπεράσπιση των μορφωτικών δικαιωμάτων […]

Δείτε ακόμα

Αικ.Παναγιωτίδου-Φραγγίδου: «Καθοριστική και στον νομό η συμβολή του ΕΕΣ στην διάδοση της εθελοντικής αιμοδοσίας»

Τον τελευταίο καιρό παρατηρείται έντονη κινητικότητα στον Ελληνικό Ερυθρό Σταυρό, σε επίπεδο περιφερειακής ενότητας ή νομού Κιλκίς. Ειδικότερα, το περιφερειακό […]

Φωτοσχόλιο

Συνάντηση Σούλη Καζαντζίδη και Γιώργου Αυτιά μετά την ανακοίνωση των υποψηφίων γιά της ευρωεκλογές