“Το χρυσόμαλλον πόστ”: Μία βραβευμένη ειδική έκδοση του ΕΕΕΕΚ με… πολλαπλά μηνύματα

Πολιτισμός /

Ένα πρώτο και ένα τρίτο πανελλήνιο βραβείο υπήρξε ο απολογισμός της συμμετοχής του εργαστηρίου ειδικής επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης (ΕΕΕΕΚ) Κιλκίς από κοινού με το γυμνάσιο Καμπάνη στο τρίτο πανελλήνιο εκπαιδευτικό πρόγραμμα “Ποντιακός Ελληνισμός: Μνήμες, όνειρα παρελθόν και μέλλον”.

Τα βραβεία απονεμήθηκαν στα δυο σχολεία το πρώτο για την έκδοση του εικονογραφημένου παραμυθιού (“κόμιξ” με τίτλο “Το χρυσόμαλλον πόστ” εμπνευσμένο από την Αργοναυτική Εκστρατεία στην ποντιακή διάλεκτο και το τρίτο για την μελοποίηση αποσπάσματος του εν λόγω εικονογραφημένου παραμυθιού επίσης στην ποντιακή διάλεκτο και μουσική.

Η κορυφαία αυτή διάκριση που περιποιεί τιμή όχι μόνο στα δυο σχολεία αλλά στον τόπο γενικότερα προκάλεσε αίσθηση ακριβώς επειδή στους συντελεστές της συγκαταλέγονται μαθητές και μαθήτριες σχολείου ειδικής εκπαίδευσης όπως το ΕΕΕΕΚ που επέδειξαν πραγματικά ξεχωριστές δεξιότητες στην φιλοτέχνηση-εικονογράφηση αυτού του πραγματικά προτότυπου “κόμιξ”.

Στο πως ξεκίνησε η ιδέα και η προσπάθεια στο πως έφτασε αυτή στο εν λόγω λαμπρό αποτέλεσμα και το τι προοπτικές διαγράφει η επιτυχία του εγχειρήματος αναφέρθηκε ο “κινητήριος μοχλός” αυτού διευθύντρια του ΕΕΕΕΚ Κιλκίς Ελένη Τεχλικίδου με την αποκλειστική συνέντευξή της στο δημοσιογραφικό συγκρότημα του “Μαχητή” που ακολουθεί.

“Για τον ποντιακό Ελληνισμό”
– Πότε και από ποιόν προέκυψε η ιδέα για αυτό το συγκεκριμένο περιοδικό με το συγκεκριμένο περιεχόμενο.
– Η ιδέα προέκυψε από την υποφαινομένη, η οποία από την προηγούμενη χρονιά προγραμματίζαμε μια δράση για τον ποντιακό ελληνισμό. Τελικά, απρόοπτα γεγονότα οδήγησαν στην αναβολή της. Φέτος, ήρθε στο σχολείο η εγκύκλιος με το σχετικό πρόγραμμα και αμέσως ανταποκριθήκαμε θετικά αποστέλλοντας τη σχετική αίτηση. Σε αυτό το πλαίσιο αποφασίσθηκε να ορισθεί τι θα ήταν ενδιαφέρον, θα κινητοποιούσε τους μαθητές, θα δημιουργούσε το κίνητρο να παράγουν κάτι που θα τους εμπνεύσει και θα τους οδηγήσει στην κατάκτηση της γνώσης. Η παρουσίαση της ιστορίας μέσα από μια ιστορία – ένα παραμύθι, το οποίο είναι πάντα ευχάριστο αποτέλεσε το έναυσμα. Οφείλω να τονίσω στο σημείο αυτό ότι ήταν καθοριστικό στην επιλογή του θέματος και της συγκεκριμένης ιστορίας, οι γνώσεις που μου πρόσφερε ένας πολύ στενός και αγαπημένος άνθρωπος, ο οποίος ξεκίνησε μαζί μας αυτή την προσπάθεια, δυστυχώς όμως ξαφνικά και πολύ πριν την ολοκλήρωσή της έφυγε ξαφνικά από τη ζωή. Θα ήθελα να του το αφιερώσουμε, γνωρίζοντας ότι θα είναι πραγματικά περήφανος για το αποτέλεσμα και πολύ χαρούμενος για την κατάκτηση της 1ης θέσης, η οποία όμως ποτέ δεν αποτέλεσε αυτοσκοπό. Μας δίδαξε την ιστορία, μας παρουσίασε τα γεγονότα και τον ευχαριστούμε, εις μνήμη του κ. Ιορδάνη Τεχλικίδη. Το κομμάτι ενίσχυσε η εκπαιδευτικός Τάνια Λυτρίδου, της οποίας επίσης η συμβολή ήταν σημαντική, στην απόδοση της ιστορίας. Τους ευχαριστώ θερμά και από καρδιάς.

– Στην πορεία της υλοποίησης τι λειτούργησε ως κινητήριος δύναμη και τι σας τροχοπέδη.
– Η κινητήρια δύναμη ήταν η ενασχόληση με κάτι δημιουργικό, ευχάριστο, του οποίου οι προεκτάσεις έφθαναν στους μαθητές μέσα από την ενίσχυση της κοινωνικής αλληλεπίδρασης αλλά και των θετικών επιδράσεων στις επικοινωνιακές τους δεξιότητες. Έκαναν σχέσεις με τους άλλους μαθητές, συνεργάσθηκαν πάνω σε έναν κοινό στόχο, μοίρασαν τις εργασίες και ενισχύθηκε η αυτοεκτίμηση και η αυτοπεποίθησή τους από την όλη προσπάθεια.

“Υποστήριξε η κοινωνία”
Τροχοπέδη αποτελούν τα οποιαδήποτε έξοδα προκύπτουν και η εξεύρεση πόρων, ευτυχώς ζούμε σε μια κοινωνία η οποία δείχνει έμπρακτα την υποστήριξή της, όποτε και όταν χρειασθεί και έτσι το ξεπερνάμε έστω και δύσκολα. Οι επόμενες αγκυλώσεις προκύπτουν από την ενασχόληση με το άγνωστο, που όμως όταν γίνει οικείο και όταν το αντιμετωπίσουμε και το παρουσιάσουμε με αγάπη, τότε το αγκαλιάζουν αμέσως και οι μαθητές. Την αναζήτηση «συμμάχων» για την συμπλήρωση δραστηριοτήτων που ξεφεύγουν ή απαιτούν περισσότερο χρόνο από τους μαθητές μας. Σε αυτό το στάδιο εντάχθηκε και η πρόταση προς το Γυμνάσιο Καμπάνη και την υλοποίηση του εγχειρήματος μέσα από τη Συνεκπαίδευση. Με το ίδιο ακριβώς σκεπτικό, προσεγγίσθηκε και το Γυμνάσιο της Νυρεμβέργης, το οποίο αμέσως απάντησε θετικά.

– Πώς υποδέχθηκαν οι μαθητές το εγχείρημα;
– Οι μαθητές μέχρι να ξεκινήσει η διαδικασία πάντα είναι λίγο αποστασιοποιημένοι και επιφυλακτικοί, ωστόσο πάντοτε συμμετέχουν με χαρά, είναι δεκτικοί και τους αρέσει να εμπλέκονται με καινούριες δραστηριότητες. Έχει πλέον μπει στο «είναι» τους και επιθυμούν να δημιουργήσουμε και να συμμετέχουμε σε δράσεις. Η γνωριμία μέσω SKYPE με τους μαθητές του Γυμνασίου Νυρεμβέργης και οι τακτικές συναντήσεις με την ομάδα μαθητών του Γυμνασίου Καμπάνη, οδήγησαν στην προσμονή κάθε φορά της επόμενης συνάντησής μας. Στοιχείο εξαιρετικά σημαντικό για την ολοκλήρωση του εγχειρήματος. Ειδικότερα, πως αντιμετώπισαν την τριπλή εργασία της εικονογράφησης, της σύνταξης στην ποντιακή διάλεκτο και της παράλληλης μετάφρασης στην κοινή νεολληνική;

“Με ψυχή και αγάπη”
Το εγχείρημα της μετάφρασης και της σύνταξης και απόδοσης σε έντυπο υλικό, έγινε από αγαπημένους φίλους της σχολικής μας μονάδας και συγκεκριμένα από τις κ. Μαρία Γρηγοριάδου και η Σοφία Σπυρλιάδου , μας βοήθησαν, μας υποστήριξαν καταθέτοντας την ψυχή και προσφέροντας με αγάπη, καλή διάθεση και μεγάλη χαρά, δίνοντας μας την ευκαιρία να δώσουμε σάρκα και οστά και να πραγματοποιήσουμε το όραμά μας, για αυτό και τις ευχαριστούμε θερμά
Η εικονογράφησή του, πραγματοποιήθηκε εξ ολοκλήρου από ομάδα μαθητών του Ε.Ε.Ε.ΕΚ Κιλκίς και του Γυμνασίου Καμπάνη. Οι μαθητές με την υποστήριξη όπου ήταν απαραίτητο ενθάρρυναν και συζητούσαν μέσα από εξιστόρηση του Χρυσόμαλλου Πόστ, την απόδοση της ιστορίας σε εικόνες. Οι μαθητές συνεργάστηκαν με περίσσεια χαρά και με ιδιαίτερο ζήλο στην απόδοση της αφήγησης. Μαζί με τους υπεύθυνους εκπαιδευτικούς κ. Α. Κεραμίδα, Γ. Χαριτωνίδη, Ν. Ορφανίδου, Ε. Τεχλικίδου, Α. Τζιάλλα και Γ. Τζήμου, κατάφεραν να αποδώσουν και να δώσουν εικόνα στα λόγια, φθάνοντας στο συγκεκριμένο αποτέλεσμα.

“Εξαιρετική προσπάθεια”
– Πώς λειτούργησε και η παράμετρος της μελωποίησης αποσπάσματος από το Χρυσόμαλλον Πόστ στην ποντιακή διάλεκτο.

– Ο συνάδελφος εκπαιδευτικός φυσικής αγωγής Γ. Χαριτωνίδης, ανέλαβε τη μελοποίηση του Χρυσόμαλλο Πόστ και την απόδοσή του σε ρυθμό Ομάλ. Μαζί με τους μαθητές του Γυμνασίου Καμπάνη οι οποίοι γνώριζαν από την Ποντιακή Λύρα και το Νταούλι, συνεργάστηκαν και απέδωσαν το ποντιακό τραγούδι, στο οποίο οι μαθητές χόρεψαν σε ΟΜΑΛ. Μια εξαιρετική προσπάθεια, όπου το στοιχείο του χορού ενίσχυσε ακόμη περισσότερο τη διάθεσή μας και κυρίως την αγάπη μας για την ποντιακή παράδοση.

– Σε ποια επίπεδα αναπτύχθηκε η συνεργασία με το Γυμνάσιο Νυρεμβέργης για τη δημιουργία αυτού του τόσου εκφραστικού κόμιξ;
– Το Γυμνάσιο Νυρεμβέργης μας παρουσίασε την ιστορία του Ποντιακού Ελληνισμού, μαζί συναπποφασίσαμε η πρωινή μας προσευχή το ΠΑΤΕΡ-ΗΜΩΝ, να απαγγέλεται στην Ποντιακή Διάλεκτο. Μάθαμε και χορέψαμε μέσα από τηλεδιασκέψεις ποντιακούς χορούς και ετοίμασαν τους χάρτινους σελιδοδείκτες. Μας μύησαν στην ιστορία του Πόντου και μαζί δείξαμε ότι όσο μακριά και αν βρισκόμαστε, οι κοινές παραδόσεις και οι ρίζες μας, μας κρατούν πάντα ενωμένους.

“Να διατηρούμε την ταυτότητά μας”
– Τι σηματοδοτούν για εσάς το διδακτικό προσωπικό του σχολείου και τους μαθητές σας οι δύο πανελλήνιες βραβεύσεις του Ε.Ε.Ε.ΕΚ Κιλκίς; Ποιο απλά τι σηματοδοτεί για όλους εσάς το πρώτο βραβείο για το χρυσόμαλλον πόστ και το τρίτο για το εξ αυτού προερχόμενο τραγούδι στην ποντιακή διάλεκτο;

-Το σχολείο μετείχε στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό με μοναδικό σκοπό να γνωρίσει την ιστορία, την παράδοση της ποντιακής διαλέκτου, της ποντιακής ιστορίας, μια χρονιά που συνέπεσε με τα 100 χρόνια από τη Γενοκτονία των Ποντίων. Θέλαμε να γνωρίσουν, να εντρυφήσουν οι μαθητές στη λαϊκή μας παράδοση και κυρίως σε στοιχεία του τόπου του. Να γνωρίσουν για τα τραγούδια που γνωρίζουν, αγαπούν και χορεύουν, να μάθουν για τη γλώσσα που μιλούν οι γονείς τους ή έχουν ακούσματα από τους παππούδες και τις γιαγιάδες τους και τη συναντούν στην καθημερινότητά τους. Να συνεργαστούν με συνομηλίκους τους συμμαθητές άλλων σχολικών μονάδων και να γνωρίσουν την γλώσσα και την ιστορία του τόπου τους και πως συνδέεται μέσα από τους μύθους και πολλές φορές εκφράζεται και το γνωρίζουν μέσα από την κουζίνα, τα γνωστά ποντιακά φαγητά και εδέσματα. Κυρίως όμως να δώσουμε την προσοχή μας σε στοιχεία που τείνουν να εξαλειφθούν και να μας αποκόψουν από τις ρίζες μας, όπως η ποντιακή διάλεκτος. Οι μαθητές, δέχθηκαν ευχάριστα τη συμμετοχή τους, «καλάτσευαν» ποντιακά, έμαθαν το «Πάτερ Ημών» και συνέδεσαν στοιχεία της οικογένειας τους με τη σχολική κοινότητα. Επίσης, ήρθαν σε επαφή με συμμαθητές τους από το εξωτερικό, όπου διαπίστωσαν τα κοινά τους σημεία που είναι τα ήθη τα έθιμα και η παράδοση του τόπου μας.

“Στον… επόμενο διαγωνισμό”
Το πρώτο βραβείο σκόρπισε μεγάλη χαρά και συγκίνηση και αποτέλεσε μια επιβράβευση των στόχων μας, χωρίς όμως να είναι το ζητούμενο. Αντίστοιχα, με μεγάλο ενθουσιασμό έγινε δεκτό και το 3ο βραβείο, που συνοδεύτηκε από χορό. Το μήνυμα μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων ήταν…. Από τώρα να ξεκινήσουμε τις σκέψεις και την προετοιμασία για τη συμμετοχή μας στον επόμενο διαγωνισμό…συνοδευόμενη από ξεκούραση, χαρά και διασκέδαση.

-Ποιοι είναι οι επόμενοι σταθμοί του Χρυσόμαλλου Πόστ;
– Θα πραγματοποιηθεί μια μεγάλη γιορτή – παρουσίασή του – στην πόλη του Κιλκίς, προκειμένου να γιορτάσουμε τις δύο μας βραβεύσεις. Έχουμε απευθυνθεί σε αγαπημένους καλλιτέχνες των μαθητών μας για να τιμήσουν την εκδήλωσή μας, όπου εκεί θα κάνουμε μια παρουσίαση της όλης ιστορίας μέσα από διαφορετικές προσεγγίζεις (τραγούδι, μουσική, θέατρο).

Περισσότερα
Δείτε ακόμα

Με τον Ισίδωρο

Δεν γνωρίζουμε αν είναι Φίλιππος και αν η ιππική αντοχή είναι ένα από τα αθλήματα ιππασίας, που του αρέσουν. Όμως […]