Ολοκληρώθηκαν οι εργασίες της συνάντησης των Ποντίων Εκπαιδευτικών στο Κιλκίς
Με πλούσιο προβληματισμό, νέες ιδέες και προτάσεις έγιναν οι εργασίες της πέμπτης συνάντησης του Πανελληνίου Συνδέσμου Ποντίων Εκπαιδευτικών, οι οποίες πραγματοποιήθηκαν στην πόλη του Κιλκίς, την Παρασκευή 29, το Σάββατο 30 Νοεμβρίου και την Κυριακή 1 Δεκεμβρίου 2024.
Οι εργασίες τις τριήμερης συνάντησης του Πανελληνίου Συνδέσμου Ποντίων Εκπαιδευτικών άρχισαν στην πόλη του Κιλκίς, με την πανηγυρική έναρξη που στο ιστορικό κτίριο της Καπναποθήκης της Αυστροελληνικής, το βράδυ της Παρασκευής 29 Νοεμβρίου 2024 και συνεχίστηκαν στο 8ο δημοτικό σχολείο Κιλκίς, όπου συμμετείχαν δεκάδες μέλη του Συνδέσμου.
Eκπαιδευτικοί απ’ όλη την Ελλάδα συμμετείχαν στην πέμπτη συνάντηση του Πανελληνίου Συνδέσμου Ποντίων Εκπαιδευτικών οι οποίοι ταξίδεψαν απ’ όλα τα μέρη της Ελλάδος για να βρεθούν και να πάρουν μέρος στις εργασίες.
Στην έναρξη της τριήμερης συνάντησης την εκδήλωση άνοιξε ο δημοτικός σύμβουλος και μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Πανελληνίου Συνδέσμου Ποντίων Εκπαιδευτικών, Αναστάσιος Καζαντζίδης, ως εκπρόσωπος του δημάρχου Κιλκίς, καλωσόρισε τους Πόντιους εκπαιδευτικούς, τόνισε πως είναι σημαντικό αυτό το γεγονός για τον ποντιακό και προσφυγικό ελληνισμό και ευχήθηκε οι εργασίες να είναι γόνιμες και δημιουργικές προς όφελος της εκπαίδευσης.
Στη συνέχεια το λόγο έλαβε ο πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Ποντίων Εκπαιδευτικών Αντώνης Παυλίδης, ο οποίος αφού ευχαρίστησε τον δήμαρχο και το δημοτικό συμβούλιο του δήμου Κιλκίς που φιλοξενεί τη συνάντηση, ανέφερε ότι αισίως ο σύνδεσμος έφτασε στην πέμπτη συνάντηση και έκανε τον απολογισμό των δράσεων από την τέταρτη συνάντηση που έγινε και πάλι στο Κιλκίς στα τέλη Σεπτεμβρίου του 2022.
Ο Αντώνης Παυλίδης στην ομιλία του μεταξύ άλλων τόνισε πως η ποντιακή κοινότητα και ιδιαίτερα η νεολαία, έχει αγκαλιάσει τα μαθήματα, ενώ παρουσιάστηκαν έξυπνες ιδέες και πρωτότυπες διδακτικές και προχώρησε σε προτάσεις.
Όπως είπε στους Πόντιους Εκπαιδευτικούς έχει συσσωρευτεί διδακτική πείρα, νέες ιδέες, διαδικτυακά μαθήματα ποντιακής διαλέκτου. Ο δάσκαλος πρέπει να γνωρίζει την ιστορία του Πόντου τη γραμματική, την οποία δεν διδάσκει ξεχωριστά, αλλά την ενσωματώνει στη διδασκαλία. Κάνει καλή προετοιμασία.
Εκτιμήθηκε ότι οι 150 ώρες που διδάσκονταν στα μαθήματα ποντιακής διαλέκτου δεν ήταν τόσο λειτουργικές. Ο σύνδεσμος προχώρησε στην αναθεώρηση του εγχειριδίου ποντιακής διαλέκτου, με επέκταση προκαταρκτικών μαθημάτων, επιλογή μαθημάτων που θα συνιστούν το 1ο μέρος και το 2ο μέρος και τη διδασκαλία της ποντιακής λογοτεχνίας.
Ειδικά για τη λογοτεχνία, παρουσιάστηκαν ενδεικτικοί τίτλοι βιβλίων, του Ζερζελίδη, του Διαμαντίδη, “η Καμπάνα του Πόντου”, “Μαύρα καιρούς και μαύρα ημέρας”, κ.ά.. Στην αρχή το βιβλίο το επιλέγει ο δάσκαλος και στη συνέχεια σε συζήτηση με τους μαθητές.
Σχετικά με τη λογοτεχνία: Μετά την επιλογή του βιβλίου, ο δάσκαλος προετοιμάζεται μελετώντας το σε βάθος. Στην τάξη συζητούνται τα προσδιοριστικά του στοιχεία (περιεχόμενο, συγγραφέας κ.ά.), οι μαθητές διαβάζουν και μελετούν το βιβλίο στο σπίτι. Στην τάξη χωρίζεται το βιβλίο σε ενότητες και η συζήτηση συνεχίζεται σε επίπεδο ενότητας, καινοτόμων πρωτοβουλιών, που μπορούν να ενταχθούν στην καθημερινότητα του σχολείου. Επίσης ο ρόλος του τραγουδιού και του θεάτρου.
Όπως επίσης και η χρήση των εμπρόθετων άρθρων. Για παράδειγμα, για ‘ς σον που είναι στην καθαρεύουσα και σημαίνει “εις τον”, να αποδοθεί πλέον στην δημοτική: σον . Αντί για ‘ς σην που είναι στην καθαρεύουσα και σημαίνει “εις την” να γίνει σην. κ.ο.κ. Όπως δηλαδή είχε προτείνει ο μεγάλος γλωσσολόγος καθηγητής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και τέως πρόεδρος της Επιτροπής Ποντιακών Μελετών, Δημήτρης Τομπαΐδης.
Σήμερα πλέον μετά από τόσα χρόνια εμπειρίας ο χαρακτήρας των συναντήσεων και των δράσεών μας ως συνδέσμου δεν είναι τόσο επιμορφωτικός, αλλά δημιουργικός. Τα μέλη στις ομάδες θα κληθούν να καταθέσουν νέες ιδέες και καινοτόμες προτάσεις. Οι ομάδες συνεχίζουν ως επιτροπές, επεξεργάζονται θέσεις και τις φέρνουν στο διοικητικό συμβούλιο. Δηλαδή ο σύνδεσμος γίνεται δημιουργικότερος, ανοίγοντας στα μέλη του, τα οποία προσκαλεί και προκαλεί να εκφράσουν τις ιδέες και τις απόψεις τους.
Στην πανηγυρική έναρξη της εκδήλωσης των Ποντίων Εκπαιδευτικών παραβρέθηκε και ο εκπρόσωπος του μητροπολίτη Πολυανής και Κιλκισίου κ.κ. Βαρθολομαίου, πατήρ Στέφανος, ο πρόεδρος της Ένωσης Ποντίων Νομού Κιλκίς “Οι Αργοναύτες” Παναγιώτης Δαμιανίδης.
Μετά την λήξη της πανηγυρικής εκδήλωσης η συνάντηση των Ποντίων Εκπαιδευτικών συνεχίστηκε στο πνευματικό κέντρο του ιερού ναού Γεννήσεως της Θεοτόκου στην Ευκαρπία, όπου πραγματοποιήθηκε ποντιακό γλέντι με τη συνοδεία της λύρας του Σάκη Πογέλη και του Άγγελου Ευθυμίου στα πλήκτρα.
Το παρών στην συνάντηση όπου προσφέρθηκαν στους εκπαιδευτικούς παραδοσιακά ποντιακά εδέσματα από γυναίκες του χωριού, το παρών έδωσε ο ιερέας του χωριού πατήρ Ιωάννης Ξενιτίδης.
Οι εργασίες της δεύτερης ημέρας το Σάββατο 30 Νοεμβρίου 2024, άρχισαν με την εισήγηση του προέδρου του Πανελληνίου Συνδέσμου Ποντίων Εκπαιδευτικών Αντώνη Παυλίδη, ο οποίος έθεσε το πλαίσιο των δράσεων και των εργασιών των τεσσάρων ομάδων, και έκανε τον απολογισμό της δράσης μεταξύ της τέταρτης συνάντησης που έγινε και πάλι στην πόλη του Κιλκίς τον Σεπτέμβριο του 2022, έως και σήμερα.
Μετά την γενική συζήτηση που έγινε στην ολομέλεια τα μέλη του συνδέσμου χωρίστηκαν σε τέσσερις ομάδες και συζήτησαν δράσεις που αναμένεται και υλοποιηθούν το επόμενο χρονικό διάστημα.
Οι τέσσερις ομάδες που δημιουργήθηκαν ήταν οι ακόλουθες.
Η ομάδα των εκπαιδευτικών ζητημάτων που αφορούν τον ποντιακό ελληνισμό στη σχολική πράξη, με συντονιστή τον αντιπρόεδρο του Πανελλήνιου Συνδέσμου Ποντίων Εκπαιδευτικών Κώστα Ανθόπουλο.
Η ομάδα της ποντιακής διαλέκτου, με συντονιστή τον πρόεδρο του Πανελληνίου Συνδέσμου Ποντίων Εκπαιδευτικών Αντώνη Παυλίδη.
Η ομάδα για το ιδιωματικό ποντιακό θέατρο, με συντονιστή το μέλος του Πανελληνίου Συνδέσμου Ποντίων Εκπαιδευτικών Μιχάλη Καραβέλα.
Η ομάδα εκπαιδευτικών προγραμμάτων με συντονίστρια το μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Πανελληνίου Συνδέσμου Ποντίων Εκπαιδευτικών Ευφροσύνη (Φρόσω) Χαραλαμπίδου.
Στόχος αυτών των ομάδων ήταν να συζητηθούν το επόμενο διάστημα με όλα τα μέλη οι δράσεις που προτείνονται και να υλοποιηθούν με στόχο να ευαισθητοποιήσουν ιδιαίτερα τους εκπαιδευτικούς και μαθητές των σχολικών μονάδων της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και συνολικά τον ποντιακό ελληνισμό, να διαχυθεί η ποντιακή διάλεκτος, το θέατρο, η μουσική και το τραγούδι και εν γένει η ιστορία και ο πολιτισμός των Ελλήνων του Πόντου, στους απογόνους τους προσφύγων του Ευξείνου Πόντου και σε ολόκληρο τον ελληνικό λαό.
Όπως είπε ο Αντώνης Παυλίδης, πρόεδρος του Συνδέσμου Ποντίων Εκπαιδευτικών, κατά τη διάρκεια των εργασιών της συνάντησης στο Κιλκίς, μετά από τόσα χρόνια δράσεων, ο σύνδεσμος γίνεται δημιουργικότερος, και προσκαλεί και προκαλεί τα μέλη του να εκφράσουν τις ιδέες και τις απόψεις τους.
Κι όπως ανέφερε, πρέπει να ευχαριστήσουμε τον δήμαρχο Κιλκίς και το δημοτικό συμβούλιο Κιλκίς, γιατί μας συμπαραστέκονται και μας δίνουν την ευκαιρία, τιμώντας και εν μέρη την ιστορία της πόλης, να φιλοξενούν τις δράσεις μας και εμείς από την πλευρά μας όλες αυτές τις δραστηριότητές μας τις επιστρέφουμε στην Κιλκισιώτικη κοινωνία.
Φόρης Πεταλίδης