Πολιτική

Χωρίς εξοπλισμό η μεγαλύτερη πύλη εισόδου-εξόδου των Ευζώνων

Ρεπορτάζ Βαγγέλλης Αποστολίδης

Ρεπορτάζ Βαγγέλλης Αποστολίδης

Το πόσο σημαντικός «κρίκος» ειναι στην «αλυσίδα», που σχετίζεται με την οδική πρόσβαση στην χώρα μας, ο μεθοριακός σταθμός των Ευζώνων, αποδεικνύουν το ευγλώττως οι σχετικοί αριθμοί καθώς από την εν λόγω είσοδο διακινούνται κοντά στα οκτώ εκατομμύρια πολίτες πάνω σε ετήσια βάση από διάφορες χώρες της Χερσονήσου του Αίμου αλλά και μεγάλος όγκος εμπορευμάτων.

Βεβαίως, το μεγαλύτερο μέρος εξ αυτών κυρίως σε ό,τι αφορά στα πρόσωπα διακινείται την θερινή περίοδο, γιά τουριστικούς λόγους.

Ενδεικτικοί είναι οι σχετικοί αριθμοί που καταγράφει το οικείο αστυνομικό τμήμα ελέγχου διαβατηρίων γιά τους τρεις μήνες του Καλοκαιριού, σύμφωνα με τους οποίους από αυτόν διακινήθηκαν 3.636.796 άτομα, με την κίνηση μειωμένη κατά 9% σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο κατά την διάρκεια της οποίας διακινήθηκαν 3.999.587, δηλαδή 362.791 λιγότερα φέτος.

Μία κάμψη που όπως εκτιμούν οι πλέον υψηλόβαθμοι αξιωματούχοι του μεθοριακού σταθμού, ο διοικητής του αστυνομικού τμήματος Δημόκριτος Δεμερτζίδης και ο προϊστάμενος του τελωνείου Ιωάννης Καρακασίδης οφείλεται στο γεγονός ότι μειώθηκε δραστικώς η διέλευση τουρκικής καταγωγής πολιτών από την Γερμανία μετά τις 15 Ιουλίου, από την ημέρα δηλαδή της απόπειρας πραξικοπήματος κατά του Ερντογάν στην Τουρκία.

Οι παραπάνω αριθμοί είναι απολύτως ενδεικτικοί, όμως δεν είναι πλήρως αντιπροσωπευτικοί σε ό,τι αφορά στην πραγματική συνολική διακίνηση ατόμων, καθώς υπάρχουν στιγμές ελεύθερης διακίνησης λόγω υπερβολικής συμφορήσεως τόσο στην μεθοριακό σταθμό των Ευζώνων όσο και στον αντίστοιχο στην πλευρά των Σκοπίων παρά το γεγονός ότι έχουν διαμορφωθεί επτά λωρίδες εισόδου γιά την χώρα μας στον σταθμό.
ΤΕΛΩΝΕΙΟ ΕΥΖΩΝΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ
Πρώτοι μακράν του δευτέρου σε αριθμό είναι οι Σέρβοι υπήκοοι, οι οποίοι σχεδόν καθολικώς επιλέγουν την Πατρίδα μας γιά τις θερινές διακοπές τους εγκαταλείποντας ουσιαστικώς πλήρως την Τουρκία, όπως συνέβη σε ένα βαθμό τα προηγούμενα χρόνια ενώ ακολουθούν οι κάτοικοι των Σκοπίων. Σημαντική αύξηση παρουσίασαν και όσοι προέρχονται από την Ρουμανία.

Αριθμοί και στοιχεία που αν μη τι άλλο καταδεικνύουν την σημασία του μεθοριακού σταθμού των Ευζώνων όμως δεν αντιμετωπίζεται με την δέουσα προσοχή σε μία σειρά από διάφορες παραμέτρους τόσο σε ό,τι αφορά στην στελέχωση σε ανθρώπινο δυναμικό ιδίως στις περιόδους «αιχμής» κυρίως γιά την τελωνειακή υπηρεσία καθώς γιά την αστυνομική κρίνεται επαρκής όσο κυρίως σε ό,τι αφορά τον τεχνολογικό του εξοπλισμό.

Παρά τις πρόσφατες βελτιώσεις στην στελέχωση του τελωνείου, το προσωπικό του οποίου αυξήθηκε κατά επτά υπαλλήλους (από 36 σε 43) η στελέχωσή του δεν εκτιμάται ως επαρκής αν λάβουμε υπ’ όψιν μας ότι το αντίστοιχο των Κήπων του Εβρου διαθέτει πολύ περισσότερους, ενώ από αυτό διακινείται σαφώς υποδεέστερος αριθμός ατόμων.

Παράλληλα δεν θα πρέπει να συνεκτιμηθεί το γεγονός οτι με βάση τις πρόσφατες αλλαγές στην διάρθρωση των τελωνειακών αρχών στην αρμοδιότητα του τελωνείου των Ευζώνων έχουν τεθεί, ως εξαρτώμενα, τα αντίστοιχα της Δοϊράνης και της Νίκης του νομού Φλώρινας.

Μία διάρθρωση που οριοθετήθηκε πάνω στην λογική γιά κοινή διοίκηση όσων τελωνείων ευρίσκονται σε συνοριογραμμή με το ίδιο κράτος, εν προκειμένω των Σκοπίων.

Ομως, πρακτικώς δεν είναι λειτουργική καθώς τα τελωνεία της Νίκη ευρίσκεται σε απόσταση 240 χιλιομέτρων από το αντίστοιχο των Ευζώνων.
ΤΕΛΩΝΕΙΟ ΕΥΖΩΝΩΝ
Βεβαίως ο κρισιμότερος παράγοντας γιά την αναβάθμιση των υπηρεσιών και των καθηκόντων των μεθοριακών σταθμών στα επίπεδα αποτελεσματικότητας και ταχύτητας είναι πρωτίστως αυτός που σχετίζεται με την έλλειψη συστηματος αυτοματος καταγραφής πινακίδων που να διατηρεί αρχείο και να είναι «on-line» συνδεδομένο με όλες τις αντίστοιχες πύλες της χώρας και δευτερευόντως με την λειτουργία της συσκευής με ακτίνες «X-Ray» γιά τον έλεγχο των οχημάτων που διαθέτει το τελωνείο των Ευζώνων.

Η εγκατάσταση και λειτουργία ενός τέτοιου συστήματος όπως δήλωσαν στον «Μαχητή» τόσο ο κ. Καρακασίδης όσο και ο κ. Δεμερτζίδης θα συμβάλει τα μέγιστα στο ταχύτερο και αποτελεσματικότερο τρόπο ελέγχου ενώ παράλληλα θα έχει ευεργετικές επιπτώσεις σε μία σειρά από άλλα θέματα, όπως αυτό της είσπραξης των ανείσπρακτων από παραβάσεις του κώδικα οδικής κυκλοφορίας από οδηγούς χωρών εκτός της ΕΕ που αθροιστικώς αγγίζουν το 1.000.000 ευρώ γιά τους δύο δήμους του νομού μας.

Ενδεικτική των ευεργετικών συνεπειών από την χρήση ενός τέτοιου συστήματος είναι η περίπτωση του τελωνείου Δοϊράνης που διαθέτει σχετικό σύστημα, το οποίο λειτουργεί πάνω στην βάση τοπικών δεδομένων και αποτυπώνεται στην αύξηση του αριθμού των πρωτοκόλλων γιά παραβατικές από τις 6 έως 11 που καταγράφεται ετησίως σε 60-70 πλέον.

Κάτι που αναμένεται να αποτυπωθεί και στην περίπτωση των Ευζώνων σε περίπτωση εγκατάστασής του καθώς παρά την έλλειψη, ο όγκος των αναλόγων πρωτοκόλλων εμφανίζει ραγδαία αύξηση τα τελευταία χρόνια. Από τις 50 περιπτώσεις το 2012 έχει αυξηθεί στις 350 γιά την εφετινή χρονιά έως σήμερα, σύμφωνα με τα όσα δήλωσε ο κ. Καρακασίδης.

«Πληγή» παραμένει και το γεγονός ότι εξακολουθεί να υφίσταται ο απηρχαιωμένος εξοπλισμός των ηλεκτρονικών υπολογιστών που διαθέτουν οι αστυνομικές αρχές γιά τον έλεγχο των διαβατηρίων που σε αρκετές περιπτώσεις ιδίως στις ημέρες «αιχμής» του Καλοκαιριού, δημιουργεί λόγω αργοπορίας μεγάλες «ουρές» αναμονής αν και όπως τόνισε ο κ. Δεμερτζίδης αναμένεται να αντικατασταθεί έως το τέλος του έτους με νέο, σύμφωνα με τις δεσμευσεις της υπηρεσίας.

Στα αρνητικά προστίθεται και το ότι ο σταθμός δεν διαθέτει μηχάνημα αυτόματης ανάληψης μετρητών.
Αντιθέτως σαφώς βελτιωμένη είναι η κατάσταση στον τομέα της καθαριότητας που έως το πρόσφατο παρελθόν «νοσούσε» εμφανώς, με τα όποια περιστατικά παραβατικότητας και ρύπανσης του περιβάλλοντος να καταγράφονται στην γραμμή των φορτηγών σε περιόδους μαζικής παρουσίας οδηγών.

Επίσης αρνητικό το ότι παραμένει κλειστό το περίπτερο του ΕΟΤ παρά το γεγονός ότι από τον σταθμό διέρχονται περίπου οκτώ εκατομμύρια άτομα η πλειοψηφία των οποίων είναι τουρίστες, και το έλλειμμα ενημέρωσης που είναι δεδομένο συνιστά πρόκληση και είναι πραγματικά ντροπιαστικό γιά μία χώρα μέλους της ευρωπαϊκής ένωσης.

Το «μπαλλάκι» επίρριψης των ευθυνών μεταξύ του τυπικώς υπευθύνου ΕΟΤ (αποκεντρωμένη διοίκηση) και της ατύπως περιφερειακής διοίκησης του νομού στην οποία έχει παραχωρηθεί η χρήση του και η επίκληση των οποιων ελλείψεων προσωπικού γιά την κάλυψη των αναγκών λειτουργίας του συγκεκριμένου περιπτέρου δεν μπορεί να αποτελεί μονίμως το αλλοθι γιά την απραξία που παρατηρείται.

Η επαναλειτουργία του συγκεκριμένου περιπτέρου στην μεγαλύτερη πύλη εισόδου της χώρας είναι απλώς επιβεβλημένη.

Περισσότερα
Δείτε ακόμα

Ένα 24ωρο με τη Μαρίνα Σάττι – Το vlog της τραγουδίστριας λίγο πριν αναχωρήσει για το Μάλμε

Μια μέρα μαζί με τους fans της και το Eurojackpot, μεγάλο χορηγό της ελληνικής συμμετοχής στον ευρωπαϊκό διαγωνισμό τραγουδιού, πέρασε η Μαρίνα Σάττι. Η ταλαντούχα τραγουδίστρια μοιράστηκε τον ενθουσιασμό της για την αγάπη που της δείχνει ο κόσμος, μέσα από ένα vlog στα social media. Πλήθος κόσμου βρέθηκε στο κατάστημα ΟΠΑΠ στο Αιγάλεω για να δει τη […]

Φωτοσχόλιο

Από την επίσκεψη του δημοσιογράφου και υποψηφίου ευρωβουλευτή της “Ελληνικής Λύσης” Γιάννη Σκάλκου στη Γουμένισσα