Η Ελλάδα ΔΕΝ παράγει ΤΙΠΟΤΑ και ΜΟΝΟΝ εισάγει


Γράφει ο Βασίλης Σιδηρόπουλος*
Άλλος ένας μύθος τεράστιος. Δρομολογημένος, χαραγμένος και προσβάσιμος, από τα Μ.Μ.Ε. Τα συστημικά Μ.Μ.Ε. Άλλως για πολλούς, τα Μ.Μ.Εχέρσωσης Έκκρισης και Εκτέλεσης. Καμία ψυχολογία, καθόλου ηθικό -απαγορεύεται- καμία κοινή λογική, κανένας κοινός νους, καμία συναισθηματική νοημοσύνη. Όλα στο βωμό του συστήματος, του κεφαλαίου, της αμερικανοκρατίας, του αλκοολισμού και των ναρκωτικών. Φθήνια, αγορά, επαρχιωτισμός, μεταπρατισμός, συναλλαγή και ποινική συνδιαλλαγή. Όχι ειλικρίνεια, όχι αγάπη, όχι επιβράβευση της προσπάθειας, όχι φιλότιμο, όχι αυθεντικότητα, όχι γνησιότητα. Όλα πλαστικά. Άλλωστε, ο φοβερός και τρομερός-σύγχρονος λόγιος και έξοχα αντισυστημικός, Νόαμ Τσόμσκι, το είπε ξεκάθαρα: Μυστικά και Ψέμματα.
Φαρμακοβιομηχανία, βιομηχανία σιδήρου και μεταλλευμάτων, βιομηχανία αλουμινίου, μαρμαροβιομηχανία, βιομηχανία χρωμάτων και βερνικιών, βιομηχανία πλαστικών, αλευροβιομηχανία, βιομηχανία ελαίου, γαλακτοβιομηχανία, βιομηχανία εμφιάλωσης νερού, σοκολατοβιομηχανία, καπνοβιομηχανία, αλλαντοβιομηχανία, βιομηχανία ζωοτροφών, βιομηχανία αλκοολούχων οίνου-κονιάκ-ούζου-τσίπουρου-τσικουδιάς, βιομηχανία σαπουνιού, χαρτοβιομηχανία, βιομηχανία κουφωμάτων αλουμινίου, βιομηχανία τουρισμού, βιομηχανία εξωτερικών επενδύσεων, βιομηχανία καλλυντικών, βιομηχανία οπλικών συστημάτων. Διαβάστε με αμείωτο, με συνεχές ενδιαφέρον.
Σταθερή η πορεία του κλάδου αλουμινίου το έτος 2024. Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, ο κλάδος κατατάσσεται ως ο 3ος πιό εξαγωγικός κλάδος με 3 δις. ευρώ περίπου. Πιό συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Ελληνικής Ένωσης Αλουμινίου, οι πωλήσεις πρωτόχυτου αλουμινίου, πλησίασαν τους 200.000 τόνους, παραμένοντας στα επίπεδα του 2023. Οι πωλήσεις στην εγχώρια αγορά αντιπροσωπεύουν το 52% των συνολικών πωλήσεων. Οι εξαγωγές παρουσίασαν 1% μείωση, μόνο, το 2021 με την υγειονομική κρίση.
Ο κλάδος αυτός από τους πλέον δυναμικούς της οικονομίας μας, δείχνει ό,τι αποτελείται από 3.000 μεγάλες, μεσαίες και μικρές επιχειρήσεις σε όλα τα στάδια μεταποίησης και εμπορίου. Απασχολεί άμεσα και έμμεσα, 30.000 άτομα και ξεκινά από την εξόρυξη βωξίτη, μέχρι τα διεθνώς πιστοποιημένα ελληνικά τελικά προιόντα. Διαθέτει παραγωγικές μονάδες, ιδιόκτητα δίκτυα διανομών και εμπορική παρουσία σε πάνω από 50 χώρες, Δικαιότατα ονομάζεται Ελληνικό Βιομηχανικό Προιόν.
Αυξήθηκαν κατά 10% οι εξαγωγές φαρμάκων. Το Ελληνικό φάρμακο καταλαμβάνει την 1η θέση από τα κορυφαία εξαγόμενα βιομηχανικά προιόντα για το 2024, γεγονός που οφείλεται και στην ενίσχυση της παραγωγικής δυναμικής της εγχώριας φαρμακοβιομηχανίας. Το 2022 ήταν έτος ρεκόρ για τις εξαγωγές ελληνικών φαρμακευτικών σκευασμάτων με 3 δις. ευρώ. Δεύτερο έρχεται το αλουμίνιο -σε όλα τα στάδια από την εξόρυξη τη μεταποίηση έως και το εμπόριο- και ακολουθούν τα φρούτα και λαχανικά, τα έλαια, το φυσικό αέριο καθώς και τα γαλακτοκομικά προιόντα. Ο κλάδος του φαρμάκου, έχει διπλασιάσει την παραγωγή του τα τελευταία επτά χρόνια, κάτι που οφείλεται και στις επενδύσεις ύψους 1,2 δις. ευρώ που υλοποιεί η Ελληνική φαρμακοβιομηχανία από το 2020 ως το 2026.
Στα 100,7 εκατομμύρια δολλάρια οι Ελληνικές εξαγωγές ελαιόλαδου στις ΗΠΑ. Πρόκειται για αλματώδη άνοδο σε σχέση με το 2023, όταν οι Ελληνικές εξαγωγές είχαν διαμορφωθεί στα επίπεδα των 60 εκατομμυρίων δολλαρίων. Από τις πρώτες παγκοσμίως. Σύμφωνα με επιμέρους στοιχεία που δημοσιοποιεί η Eurostat, τον Ιανουάριο του 2024, όλες οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης ανέφεραν αύξηση του ετήσιου πληθωρισμού του ελαιολάδου. Η υψηλότερη καταγράφηκε στην Πορτογαλία (+70% σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2023), στην Ισπανία (+65%) και στην Ελλάδα (+63%). Ο κλάδος του ελαιόλαδου, αντιμετωπίζει πρωτοφανείς προκλήσεις και προβλήματα από το στάδιο ακόμη της παραγωγής, με μειωμένη συγκομιδή στις κύριες παραγωγικές χώρες Ελλάδα, Ισπανία, Ιταλία και εκτόξευση των τιμών.
Το Ελληνικό γιαούρτι εξαπλώνεται. Ο ανταγωνισμός είναι έντονος, όμως οι ελληνικές επιχειρήσεις έχουν αυξανόμενο μερίδιο από τον παγκόσμιο τζίρο. Οι καταναλωτές ανά τον κόσμο, υποκλίνονται στη διατροφική και ποιοτική ανωτερότητά του, ενώ οι βιομηχανίες τροφίμων που το παράγουν, το έχουν στη φαρέτρα των σημαντικών Εξαγώγιμων προιόντων τους. Η παγκόσμια αγορά γιαουρτιού, που υπολογίζεται σε 8δις. δολλάρια και τρέχει με ετήσιο αριθμό ανάπτυξης 8%, το θεωρεί ως προιόν με υπεραξία.
Από το 2019 έως καί σήμερα οι ελληνικές εξαγωγές προιόντων γιαουρτιού, σημειώνουν συνεχή αύξηση, με πρώτη χώρα προορισμού την Ιταλία, όπου και καταλήγει πανηγυρικά το 50% των ελληνικών εξαγωγών. Πέρυσι οι συνολικές εξαγωγές προιόντων γιαουρτιού, έφτασαν τους 123.000 τόνους, με την αξία να διαμορφώνεται στα 325 εκατομμύρια ευρώ, συντριπτικά μεγαλύτερος σε σχέση με το 2019. Οι ελληνικές επιχειρήσεις επενδύουν σε νέα καινοτόμα προιόντα, όπως τα high protein yogurts, μια κατηγορία που παρουσιάζει σημαντική ανάπτυξη και εξελίσσεται συνεχώς. Για κάποιες βιομηχανίες, οι πωλήσεις εκτός Ελλάδας, ξεπερνούν ακόμη και το 50%. Χώρες προορισμού είναι όλες οι χώρες του κόσμου.
ΙΟΝ η σοκολάτα που φτάνει μέχρι την Ιαπωνία. Οι εξαγωγές ανέβασαν τον τζίρο ακόμη και το 2021 έτους πανδημίας, παρά τις εξαιρετικά αντίξοες συνθήκες. Η αύξηση αυτή προέρχεται κύρια από τις αγορές του εξωτερικού. Η συνολική αξία των εξαγωγών ανήλθε σε 14 εκατομμύρια ευρώ το 2021, από 11 εκατομμύρια το 2020. Τη μεγαλύτερη κίνηση είχαν η Βουλγαρία, η Κύπρος, η Αίγυπτος, η Λιβύη, η Αλβανία, οι ΗΠΑ και η Ρωσία. Σημειώνεται ό,τι οι πωλήσεις της ΙΟΝ στη Βουλγαρία με προιόντα Νucrema και οι εξαγωγές στη Ρωσία, καλύπτονται από τη θυγατρική της ΙΟΝ στη Σόφια. Το 2021, έξοχα δύσκολη πανδημική χρονιά, η ΙΟΝ σχεδίασε, παρήγαγε και κυκλοφόρησε, 12 νέα προιόντα.
Το 2025 βγάζει νέα σοκολάτα, «Dubai style σοκολάτα», μία πρόταση που συνδυάζει τη σοκολάτα γάλακτος με γέμιση φιστίκι Αιγίνης και φύλλα κανταίφι, εμπνευσμένη από την Dubai chocolate των social media και του tik tok.
Ούζο-Τσίπουρο-Τσικουδιά-Κονιάκ-Οίνος. Εκτόξευση εξαγωγών σε μία πενταετία. Ο κλάδος αυτός της ποτοποιίας και αποσταγματοποιίας, φαίνεται ό,τι είναι από τους πιό εξωστρεφείς. Σε θετικό έδαφος κινήθηκαν οι εξαγωγές ελληνικών αλκοολούχων ποτών το 1ο εξάμηνο του 2024, τόσο σε αξία σε ευρώ, όσο και σε ποσότητα σε κιλά. Αποδεικνύοντας την ανθεκτικότητα, ξεπερνώντας τα εμπόδια και αναδεικνύοντας την αναμφισβήτητη και αδιαμφισβήτητη ποιότητα των ελληνικών αλκοολούχων ποτών, σε εθνικό και διεθνές-παγκόσμιο επίπεδο. Η διαχρονική αύξηση των εξαγωγών των ελληνικών αλκοολούχων ποτών σε αξία κατά 65%, και ποσότητα κατά 14%, είναι καταγραμμένη καί φέτος. Το δέ ούζο, έχει καθιερωθεί διεθνώς λόγω της υψηλής ποιότητας του. Και αυτό εμφανίζει αύξηση την τελευταία πενταετία 2020-25 κατά 50%. Την πρώτη θέση στις ελληνικές εξαγωγές ούζου, κατέχει η Γερμανία με 45%. Στη δεύτερη θέση βρίσκεται η Βουλγαρία, προς την οποία οι αποστολές συνεχώς αυξάνονται.
Στη Μυτιλήνη κάνουνε χρυσοφόρες δουλειές, με το ούζο του νησιού να ταξιδεύει στις διεθνείς αγορές και σε 45 χώρες. Δέν είναι απλό απόσταγμα, αλλά ολόκληρη φιλοσοφία και ιεροτελεστία, λένε οι κάτοικοι του νησιού. Το περίφημο κονιάκ ΜΕΤΑΧΑ αντιστοίχως , εξάγεται σε πάνω από 60 χώρες, ενώ περιλαμβάνεται στα 100 πιό δημοφιλή ποτά παγκοσμίως και στα 50 ταχύτερα αναπτυσσόμενα. Το 2008 με αφορμή τα 120 χρόνια της ποτοποιίας ΜΕΤΑΧΑ, διατέθηκε στην παγκόσμια αγορά το ΜΕΤΑΧΑ ΑΕΝ σε 1.888 συλλεκτικές αριθμημένες φιάλες σε φίνο Γαλλικό Κρύσταλλο Σεβρών, με τιμή 1000ευρώ η κάθε μία, οι οποίες και εξαντλήθηκαν αμέσως.
Η φέτα, το κορυφαίο ελληνικό τυρί, αύξησε κατά 700% τις εξαγωγές του. Η φέτα συνεισέφερε στη χώρα μας 1.000.000.000ευρώ, με βάση τους αριθμούς του 2023. Ως «λευκό χρυσό», παρομοίασε τη φέτα για την Ελληνική οικονομία ο Πρόεδρος της Εθνικής Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών. Περίπου το 70% της ετήσιας παραγωγής φέτας στη χώρα, προορίζεται πλέον σε εξαγωγές ανέφερε, ενώ όλο και περισσότερες χώρες ανοίγουν την αγορά τους. Σε σχέση με το 2014 η αύξηση φτάνει το 700%.
Η Mikel Coffee Company είναι Ελληνική αλυσίδα καταστημάτων καφεστίασης, με έδρα την Ελλάδα. Η πορεία της ξεκίνησε το 2008 από την πόλη της Λάρισας. Σήμερα λειτουργούν πάνω από 380 καταστήματα σε 20 χώρες, καθιστώντας την 7η παγκοσμίως αλυσίδα καταστημάτων, ενώ σχεδιάζει να επεκταθεί σε πάνω από 30 χώρες. Η επιτυχία θεωρείται ό,τι οφείλεται στις ανταγωνιστικές τιμές, στο λεγόμενο οικονομικό Πατριωτισμό, παρά το διεθνή ανταγωνισμό από πολυεθνικές, όπως τα Starbuks.
H εταιρεία απέσπασε διεθνές βραβείο ποιότητας προιόντων και υπηρεσιών, από τα Παγκόσμια Βραβεία Ηγετών Εμπορίου, τον Φλέβαρη του 2015. Το κεντρικό πρόσωπο στο λογότυπο της εταιρείας, το οποίο παραμένει ως σήμερα, είναι ο πατέρας του ιδιοκτήτη, ο κ. Μιχάλης, από τον οποίο προέρχεται και η ονομασία «Μikel».
Στην Τουρκία η εταιρεία επεκτείνει την παρουσία της συνεχώς, και ειδικότερα στην Κωνσταντινούπολη, με ήδη 46 καταστήματα. Λειτουργούν επίσης καταστήματα στο Ικόνιο, στην Καισαρεία, στο Ντιγιάρκαμπιρ, στη Σαμσούντα, στην Άγκυρα και σε πολλές άλλες πόλεις. Συνολικά στην Τουρκία μετράει 61 καταστήματα, με τεράστιες τάσεις επέκτασης.