Οικονομία

Υψηλές «πτήσεις” στην κατανάλωση πετρελαίου θέρμανσης, χαμηλές στις τιμές στο νομό Κιλκίς

Γράφει ο Βαγγέλλης Αποστολίδης

Mία από τις πιο χαρακτηριστικές συνέπειες των περιοριστικών μέτρων ανά την υφήλιο αλλά και στην χώρα μας από την εφαρμογή περιοριστικών μέτρων στην κίνηση των πολιτών και του περιορισμού στην παραγωγική διαδικασία , ήταν η δραστική μείωση των τιμών τους τελευταίους τέσσερεις μήνες στα υγρά καύσιμα και κυρίως στο πετρέλαιο.

Μία πραγματικά ”κατρακύλα” τιμών η οποία οδήγησε την τιμή του βαρελιού πετρελαίου μπρεντ από τα 67 περίπου δολάρια στις αρχές του έτους στα 18,863 την Παρασκευή25-4-2020, με αρκετά συμβόλαια μάλιστα να εκποιούνται ακόμη και σε αρνητικές τιμές.

Αυτό βεβαίως είχε ως αποτέλεσμα να διαμορφωθούν πτωτικά και οι τιμές κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης αλλά και στην βενζίνη, διαμορφώνοντας αντιστρόφως αυξητικά την ζήτηση, κυρίως σε ότι αφορά το πετρέλαιο θέρμανσης.

Με την ζήτηση να κορυφώνεται στις ημέρες τις οποίες διανύουμε και στον νομό μας, καθώς πέραν της δραστικής πτώσης των τιμών ο Απρίλιος, ο τελευταίος θεωρητικά μήνας διάθεσης πετρελαίου θέρμανσης (ανακοινώθηκε από πλευράς υπουργείου οικονομικών παράταση για έναν ακόμη μήνα) εξελίχθηκε σε έναν μήνα με ιδιαίτερα χαμηλές για την εποχή θερμοκρασίες, ωθώντας την χρήση μέσων θέρμανσης στα επίπεδα της επιτακτικής ανάγκης..

Οι παραγγελίες όμως, όπως δήλωσαν στον «Μαχητή» δύο ιδιοκτήτες πρατηρίων υγρών καυσίμων από την περιοχή του δήμου Κιλκίς οι κκ Θεόδωρος Βαφειάδης και Γεώργιος Φουντουκίδης, δεν αφορούν μόνον όσους το χρησιμοποιούν για τις τωρινές τους ανάγκες, αλλά κυρίως αυτούς που λόγω των χαμηλών τιμών το αποθηκεύουν για μελλοντική χρήση.

Θυμίζουμε ότι η τιμή στο πετρέλαιο θέρμανσης είχε «ανοίξει» με μέση τιμή στον νομό μας στα μέσα του περασμένου Οκτωβρίου 1,04 ευρώ το λίτρο φθάνοντας στο ανώτερο της στα 1,10 με 1,15 ευρώ στην συνέχεια και έχει φθάσει σήμερα να πωλείται από 0,73 έως 0,78 ευρώ το λίτρο.

Μία μείωση της τάξης άνω του 30% η οποία συνέβαλε τα μέγιστα μέσα στον Απρίλιο να αυξηθεί άνω του 100% η κατανάλωση στο πετρέλαιο θέρμανσης, ακόμη και από καταναλωτές οι οποίοι τα προηγούμενα χρόνια είχαν στραφεί σε εναλλακτικές μορφές θέρμανσης με χρήση καυσόξυλων ή πέλετ όπως ανέφερε ο κ. Βαφειάδης.

Ενδεικτικά του γεγονότος είναι τα στοιχεία για την κίνηση στην πώληση του πετρελαίου θέρμανσης από το πρατήριο του κ. Φουντουκίδη για τον μήνα που διανύουμε σε σχέση με τον αντίστοιχο του 2019 καθώς από τα 149.666 λίτρα πέρισυ η κατανάλωση αναμένεται να κλείσει εφέτος στα 320.000 λίτρα, καθώς μέχρι την Παρασκευή 24.4.20 ήταν στα 260.000 λίτρα.

Βεβαίως οι σημερινές τιμές στο πετρέλαιο θέρμανσης είναι όπως ανέφερε ο κ. Φουντουκίδης ”αυτές που θα πρέπει πάνω- κάτω να διαμορφώνονται παγίως για τους καταναλωτές, ιδίως περιοχών όπως του νομού μας, όπου λόγω των χαμηλών θερμοκρασιών του χειμώνα αλλά και άλλων εποχών, Φθινοπώρου, Ανοιξης καταγράφεται υψηλή ζήτηση στο πετρέλαιο θέρμανσης”.

Και τούτο διότι, όπως επεσήμανε, ”ένα τέτοιο επίπεδο τιμών και κρατά το κόστος θέρμανσης για τους καταναλωτές με πετρέλαιο σε λογικά επίπεδα και τα κρατικά έσοδα διατηρεί σε υψηλά επίπεδα και ταυτοχρόνως βοηθά να μην έχουμε την εμφάνιση φαινομένων παράνομης υλοτόμησης, πού δυστυχώς παρατηρείται τα τελευταία χρόνια και παράλληλα συνεισφέρει στην μείωση των ρύπων στην ατμόσφαιρα, που επίσης έχει κάνει την εμφάνιση της λόγω εκτεταμένης χρήσης άλλων καύσιμων υλικών από τα τζάκια θέρμανσης”.

Διαφορετικά είναι τα στοιχεία που αφορούν το πετρέλαιο κίνησης, όπου παρά την σημαντική πτώση τιμών από τα 1,49 ευρώ το λίτρο στα 1,17 ευρώ, που ήταν μια μέση διακύμανση στο αντίστοιχο διάστημα, κατανάλωση, κυμάνθηκε στα ίδια επίπεδα με πέρισυ, λόγω του περιορισμού των μετακινήσεων, Αν και οι απώλειες από την μείωση της κίνησης αντισταθμίσθηκαν από τις αυξήσεις κατανάλωσης σε ειδικές ομάδες καταναλωτών, όπως για παράδειγμα αυτές των παραγωγών με επάρκεια ρευστότητας, οι οποίοι προχώρησαν στην προμήθεια σημαντικών ποσοτήτων πετρελαίου κίνησης, όπως επιβεβαίωσαν και οι δύο πρατηριούχοι.

Ενδιαφέρον έχει και το γεγονός ότι σημαντική κινητικότητα καταγράφηκε και στην κατανάλωση της βενζίνης, όπου και εδώ οι πτώση τιμών είναι εντυπωσιακή , με την κατανάλωση να παραμένει κοντά στο ύψος πρό πανδημίας επίπεδα κυρίως, εάν όχι αποκλειστικά ,λόγω του κλεισίματος των συνόρων με τα Σκόπια, όπου πολλοί τοπικοί καταναλωτές την περίοδο της κανονικότητας προτιμούσαν ως τόπο αγοράς καυσίμωνκίνησης για τα οχήματα τους.

Κάτι το οποίο ουσιαστικώς επαναφέρει ένα πάγιο αίτημα της περιοχής μας να ορισθεί μία ζώνη πλησίον της μεθορίου με τρίτες χώρες με ειδικό φόρο κατανάλωσης στα καύσιμα κίνησης, το σχέδιο του οποίου έχει καταθέσει στο παρελθόν επισήμως στις αρμόδιες αρχές με σχετική του μελέτη το Επιμελητήριο του Κιλκίς.

Περισσότερα
Δείτε ακόμα

Συμφέρει… τους πάντες

Δύο αντικειμενικούς σκοπούς είχε θέσει ο ΓΑΣ Κιλκίς γιά την χειροσφαιρική ομάδα του τις τελευταίες ισάριθμες περιόδους: Επάνοδο στην ανώτερη […]