Στο πρόγραμμα «Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑ.Λ.-ΣΧΕΔΙΑ ΔΡΑΣΗΣ, ΝΟΗΣΙΣ» συμμετείχε το 1ο ΕΠΑΛ Κιλκίς

Το 1ο Επαγγελματικό Λύκειο Κιλκίς συμμετείχε στο πρόγραμμα «Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑ.Λ. – ΣΧΕΔΙΑ ΔΡΑΣΗΣ, ΝΟΗΣΙΣ»
Κατά το σχολικό έτος 2022 – 23 το 1ο Επαγγελματικό Λύκειο Κιλκίς συμμετείχε για πέμπτη χρονιά στο Πρόγραμμα «Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑ.Λ. – ΣΧΕΔΙΑ ΔΡΑΣΗΣ, ΝΟΗΣΙΣ» (ΜΝΑΕ) του ΝΟΗΣΙΣ «Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας».
Το πρόγραμμα ΜΝΑΕ (με κωδικό MIS 5011051) είναι συγχρηματοδοτούμενο από την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση. Το Σχέδιο Δράσης του ΕΠΑ.Λ. με τίτλο «Το 1ο ΕΠΑΛ Κιλκίς δημιουργεί και το 2022-2023» πραγματοποιήθηκε κατά τους μήνες Φεβρουάριο έως και Ιούνιο 2023. Οι δαπάνες για το σύνολο των υποδράσεων καλύφθηκαν εξολοκλήρου από το πρόγραμμα «Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑΛ».
Οι πέντε υποδράσεις που υλοποιήθηκαν ήταν:
1. Ασφαλές Διαδίκτυο
2. Δημιουργικό Εργαστήριο
3. Μαθητική Εφημερίδα: Μαθητοτυπία
4. Ανακαλύπτοντας την «Ιθάκη» μέσα από τον Σχολικό Επαγγελματικό Προσανατολισμό
5. Δίνω ζωή – αξιοποιώ παλιές ηλεκτρονικές συσκευές
Υποδράση «Ασφαλές Διαδίκτυο»
Στην πρώτη υποδράση με τίτλο «Ασφαλές Διαδίκτυο» στοχεύσαμε στην ευαισθητοποίηση του μαθητικού δυναμικού της σχολικής μας μονάδας σε θέματα ασφάλειας στο Διαδίκτυο καθώς η αυξανόμενη χρήση του στην καθημερινότητα των πολιτών καθιστά αναγκαιότητα την γνώση χρήσης αλλά και την επάρκεια στην ασφαλή χρήση καθώς η όλο και αυξανόμενη ψηφιακή εγκληματικότητα ενέχει πολλούς κινδύνους για τους πολίτες ανεξαρτήτου ηλικίας, μορφωτικού και κοινωνικού επιπέδου. Επιπλέον στοχεύσαμε στην καλλιέργεια του συνεργατικού πνεύματος καθώς και η ανάληψη ευθυνών μέσα σε ομάδα.
Οι μαθήτριες και μαθητές μέσα από τη συμμετοχή τους στη δράση αναγνώρισαν την αναγκαιότητα της ασφάλειας στο διαδίκτυο και ενημερώθηκαν για πιθανούς κινδύνους κατά την πλοήγηση στο διαδίκτυο. Η ενημέρωση έγινε με παρουσίαση που δημιουργήθηκε από ομάδα μαθητών του τμήματος Β Πληροφορικής σε συνεργασία με τους καθηγητές Πληροφορικής του σχολείου και ακολούθως έγινε η παρουσίαση-συζήτηση σε τμήματα της Α Λυκείου.
Επιπλέον, στις 27 Απριλίου 2023, πραγματοποιήθηκε στο αμφιθέατρο του 1ου ΕΠΑΛ Κιλκίς παρουσίαση από τον κύριο Αναστάσιο Τέφα, Καθηγητή Υπολογιστικής Νοημοσύνης του Τμήματος Πληροφορικής του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Η παρουσίαση αφορούσε την Τεχνητή Νοημοσύνη και ο τίτλος της ήταν «Τεχνητή Νοημοσύνη: Από το ChatGPT στα αυτόνομα συστήματα». Την παρουσίαση παρακολούθησαν άνω των 300 μαθητριών και μαθητών από διάφορες σχολικές μονάδες του Κιλκίς, παρευρέθησαν επίσης η κυρία Λαμπρινή Φρόση, Διευθύντρια της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης καθώς και αρκετοί πολίτες που ήθελαν να ενημερωθούν σχετικά με τις εξελίξεις στο αντικείμενο της Τεχνητής Νοημοσύνης. Να σημειώσουμε ότι η παρουσίαση προβλήθηκε ζωντανά μέσω της τεχνολογίας Live Streaming της πλατφόρμας του Youtube.
Υποδράση «Δημιουργικό Εργαστήριο»
Στη δεύτερη υποδράση με τίτλο «Δημιουργικό Εργαστήριο» η οποία και αποσκοπούσε στην ενίσχυση της δημιουργικότητας, της καλλιτεχνικής έκφρασης των μαθητών αλλά και της γραπτής έκφρασης τους, οι μαθήτριες και μαθητές συμμετείχαν δημιουργώντας ζωγραφιές σε επιλεγμένες θεματικές (πχ. εκφοβισμός-bullying, ασφάλεια στο διαδίκτυο, 25 Μαρτίου – Διπλή εορτή, κ.α), και βεβαίως χρησιμοποίησαν διάφορα υλικά για να υλοποιήσουν τα καλλιτεχνικά τους έργα (μπογιές, μαρκαδόρους, τέμπερες, νερομπογιές κτλ).
Επίσης, αγοράστηκαν λαμπάδες, κορδέλες και διάφορα είδη χειροτεχνίας και δημιουργήθηκαν πασχαλινές λαμπάδες οι οποίες και διατέθηκαν ΔΩΡΕΑΝ στο Κέντρο Κοινωνικής Στήριξης του Κιλκίς.
Τον Μάιο υλοποιήθηκε ενδοσχολικός μαθητικός διαγωνισμός Ζωγραφικής με θέμα «Επάγγελμα» και συμμετείχαν με έργα τους μαθήτριες και μαθητές της σχολικής μονάδας.
Υποδράση «Μαθητική Εφημερίδα: Μαθητοτυπία»
Στην τρίτη υποδράση με τίτλο «Μαθητική Εφημερίδα: Μαθητοτυπία» ο σκοπός μας ήταν η παροχή ενός βήματος γραπτής έκφρασης των μαθητριών και μαθητών της σχολικής μονάδας, καθώς και η ανάληψη ρόλων πέραν από αυτό του μαθητή, για αναζήτηση, διερεύνηση και συγγραφεί άρθρων σχετικά με την σχολική καθημερινότητα. Αξίζει να αναφέρουμε ότι η συγγραφή άρθρων/εγγράφων ενισχύει την κριτική σκέψη η οποία επιπλέον αποτελεί μια σύγχρονη σημαντική εργασιακή δεξιότητα που οι εργοδότες αναζητούν στους εργαζομένους τους!
Στα πλαίσια της υποδράσης συζητήθηκε η λειτουργία της σχολικής εφημερίδας, οι θεματικές που ενδιαφέρουν το μαθητικό δυναμικό, μοιράστηκαν θέματα και έγινε αρχική συλλογή των πρώτων εργασιών/άρθρων. Επίσης, ζητήθηκε από τους συμμαθητές μας εκφράσουν το τι θα ήθελαν να διαβάσουν στη σχολική εφημερίδα μέσω ατομικών έργων κειμένου-ζωγραφικής.
Τέλος καλύψαμε δημοσιογραφικά διάφορες εκδηλώσεις δράσεις που έλαβαν χώρα στη σχολική μας μονάδα και ανανεώσαμε το ραντεβού μας με νέες ιδέες για την επόμενη χρονιά σχολική χρονιά.
Υποδράση «Ανακαλύπτοντας την «Ιθάκη» μέσα από τον Σχολικό Επαγγελματικό Προσανατολισμό»
Στην τέταρτη υποδράση με τίτλο «Ανακαλύπτοντας την «Ιθάκη» μέσα από τον Σχολικό Επαγγελματικό Προσανατολισμό» έγινε παρουσίαση του ποιήματος της «Ιθάκης» του Καβάφη και θυμηθήκαμε τον Οδυσσέα και τις περιπέτειες που αυτός πέρασε κατά τη διάρκεια της «Οδύσσειας» του Ομήρου. Συζητήσαμε και συνδέσαμε τον ήρωα «Οδυσσέα» με τον κάθε ένα από εμάς και τα εμπόδια-περιπέτειες που ενδεχομένως θα συναντήσουμε στον εργασιακό χώρο. Μέσω ατομικών έργων ζωγραφικής, ή και κειμένου, αποτυπώσαμε τις σκέψεις μας και τα εμπόδια που θεωρούμε ότι συναντά ο σύγχρονος εργαζόμενος και σημειώσαμε την σπουδαιότητα του μαθήματος του ΣΕΠ για τους μαθητές.
Να σημειώσουμε ότι ο προβληματισμός που προκαλούν τα καθόλα σύγχρονα νοήματα του ποιήματος «Ιθάκη» του Κ.Π. Καβάφη ήταν ο σκοπός μας καθώς οι μαθήτριες και μαθητές αναλογιζόμενοι την ευθύνη που έχουν πρωτίστως απέναντι στον εαυτό τους για το εργασιακό, και όχι μόνο, μέλλον τους αντιλαμβάνονται την αναγκαιότητα της απόκτησης της γνώσης που παρέχεται κατά τη διάρκεια των μαθητικών χρόνων.