«Θύματα» πολιτικών σκοπιμοτήτων πολλά έργα υποδομής στον νομό
Τις διαχρονικές αδυναμίες, που ενδημούν στην λειτουργία της λεγόμενης κρατικής-δημόσιας λειτουργίας με το έλλειμμα συνεννόησης μεταξύ υπηρεσιών διαφορετικής κλίμακας, τις αδυναμίες στο εσωτερικό τους και της κακώς εννοούμενης ανταγωνιστικότητας μεταξύ των, αλλά και το γεγονός ότι πολλές φορές λειτουργούν συνεργαζόμενες κατ’ ανάγκην, παρά γεγονός ότι τυπικώς καλύπτουν τομείς αρμοδιότητας που ανήκουν σε έναν φορέα, αποκαλύπτουν με τον πλέον εναργή τρόπο τα όσα συμβαίνουν στον νομό μας και σχετίζονται με την εκτέλεση μεγάλων έργων υποδομής και την αντιμετώπιση ζητημάτων καθημερινότητας.
Εάν σε αυτά προστεθούν και διάφορες παράμετροι της πολιτικής όπως το εύρος της πολιτικής πίεσης που μπορεί να ασκεί προς την εκάστοτε κυβέρνηση ένας τόπος, ώστε να αντιμετωπίζονται αναλόγως τα προβλήματα και οι ανάγκες του, η ανάγκη οικειοποίησης των θετικών από μία παρέμβαση και απόδοσης των αρνητικών σε άλλους φορείς διοίκησης, και της προώθησης μόνον των τοπικών συμφερόντων, όταν σε ένα έργο εμπλέκονται περισσότερες της μίας περιφερειακές ενότητες και δήμοι, και τότε έχουμε το πλήρες πλαίσιο του γιατί στην Πατρίδα μας καταγράφονται τεράστιες καθυστερήσεις στις εκτελέσεις μεγάλων έργων και γιατί όταν ολοκληρωθούν δεν ανταποκρίνονται πάντοτε στις απαιτήσεις των καιρών και των πολιτών.
Και όλα αυτά χωρίς οι πολίτες να φέρουν ευθύνη, αν και στο τέλος γίνονται οι πραγματικοί αποδέκτες και χρήστες των έργων, καθώς η χρήση τους επηρεάζει την ζωή και την καθημερινότητά τους.
Παρεμβάσεις
Χαρακτηριστικά παραδείγματα των ανωτέρω αναφερομένων είναι το έργο της σύνδεσης της περιφερειακής ενότητας του Κιλκίς με την Εγνατία οδό και το υποέργο της, που αφορά στην σύνδεση του κόμβου Μαυρονερίου με την πόλη του Κιλκίς, που ένα μέρος του εγκαινιάσθηκε επισήμως την Τετάρτη 19.12.18, και με βάση τα όσα προέβλεπε η σύμβαση ανάθεσής του, θα έπρεπε να είχε παραδοθεί ολόκληρο στις 15 Ιουνίου του ….2016.
Αντ’ αυτού παραδίδεται ένα μέρος του, και μάλιστα με παρεμβάσεις τις οποίες δεν προέβλεπε η αρχική μελέτη.
Τέτοιες παρεμβάσεις είναι οι φωτεινοί σηματοδότες στην είσοδο της πόλης του Κιλκίς, που ουσιαστικώς «επιβλήθηκαν» πολιτικώς και οι οποίοι μαζί, με τους άλλους δύο λοιπούς φωτεινούς σηματοδότες και την πεζογέφυρα λίγο πριν την είσοδο της πόλης, όπου πλέον δεν είναι αναγκαία, παρακάμπτουν επί της ουσίας τις απόψεις των τοπικών αρμοδίων.
Το έργο του κάθετου «άξονα» αργεί ακόμη περισσότερο στην ολοκλήρωση, καθώς ορθώνονται διάφορα εμπόδια στην κατασκευή του τμήματος, από την Νέα Σάντα μέχρι τον κόμβο του Ασσήρου, όπως μεταξύ άλλων αυτό που προέκυψε εσχάτως με την αλλαγή στάσης του δήμου Ωραιοκάστρου, της περιφερειακής ενότητας Θεσσαλονίκης, σχετικώς με την αποδοχή λειτουργίας δανειοθαλάμου για την λήψη γαιωδών υλικών (χωμάτων) σε δημοτική έκταση.
Μία αλλαγή, υπό το πρόσχημα ότι η σχετική άδεια του αρμόδιου υπουργείου δεν αφορούσε σε δημόσια έκταση αλλά δημοτική, όπως υποστήριξε μέσω της τηλεοπτικής εκπομπής «Στα πέριξ» του «TV 100» ο δήμαρχος Ωραιοκάστρου Αστέριος Γαβότσης, αν και όπως διεφάνη ξεκάθαρα ο ουσιαστικός λόγος προερχόνταν από το γεγονός ότι υπάρχει δυσφορία από δημότες της περιοχής του Δρυμού, όπου λειτουργεί ένα ακόμη λατομείο και η δημιουργία ακόμη και ενός δανειοθαλάμου τους προκαλεί αντιρρήσεις.
Και να σκεφθεί κανείς, ότι όπως υπενθύμισε στην εν λόγω εκπομπή ο βουλευτής Κιλκίς και πρώην υφυπουργός Γιώργος Γεωργαντάς, το επίμαχο έργο είναι εθνικής σημασίας, έχει προωθηθεί με απόφαση υπουργικού συμβουλίου και αποτελεί έργο χρηματοδοτούμενο πλήρως από το νυν ΕΠΣΑ, στο οποίο έχει μεταφερθεί ως «γέφυρα» από την προηγούμενη προκήρυξη ΕΣΠΑ και βεβαίως κινδυνεύει να μην αποπερατωθεί εάν μεταβληθούν δεδομένα, όπως του δανειοθαλάμου, για τα οποία υπάρχει δικαστική προσφυγή με αίτημα ακύρωσης της υπουργικής απόφασης, χωροθέτησής του από πλευράς του δήμου Ωραιοκάστρου, που θα επιδικασθεί στις 16 Ιανουαρίου 2019, μετά την πρόσφατη ολιγοήμερη αναβολή εκδίκασης της αίτησης.
Νωρίτερα, βεβαίως, θα έχουμε τα επίσημα εγκαίνια μέρους του τμήματος της οδού, που συνδέει τον κόμβο Μαυρονερίου με την πόλ του Κιλκίς, το οποίο περιλαμβάνει παρεμβάσεις, με τις οποίες διαφωνούν πολίτες αλλά και τοπικοί παράγοντε,ς καθώς επί της ουσίας έρχονται σε αντίθεση με τα όσα είχαν προτείνει-υποδειχθεί από πλευράς και των τοπικών υπηρεσιακών και πολιτικών παραγόντων κατά την πρόσφατη σύσκεψη που είχε πραγματοποιηθεί στο γραφεί του τότε αντιπεριφερειάρχη Κιλκίς Χρήστου Γκουντενούδη, με την συμμετοχή των περιφερειακών συμβούλων Ανδρέα Βεργίδη (νυν αντιπεριφερειάρχη) και Παύλου Θωμαϊδη, του διευθυντή τεχνικών έργων της περιφέρειάς μας Αλέξανδρο Μήλιο, την προϊσταμένη της Κτηματικής Εταιρίας του Δημοσίου (Κιλκίς) Φωτεινή Παπούκα, του τότε νεοεκλεγέντος δημάρχου Κιλκίς Δημήτρη Σισμανίδη, εκπροσώπου του βουλευτή Κιλκίς Γιώργου Γεωργαντά και υπηρεσιακών παραγόντων των διευθύνσεων τεχνικών έργων της περιφερειακής ενότητας Κιλκίς και δήμου Κιλκίς στις 13 Ιουνίου του 2014.
Δήμος εναντίον περιφέρειας
Την ίδια στιγμή έχουμε σε εξέλιξη την δημόσια αντιπαράθεση μεταξύ της διοικήσεως του δήμου Κιλκίς και της αντίστοιχης της περιφέρειας Κ.Μακεδονίας με τον δήμαρχο Κιλκίς Δημήτρη Σισμανίδη να αποδίδει κατά την διάρκεια της συνεδρίασης του δημοτικού συμβουλίου της Τετάρτης 5.12.18 τις ευθύνες για την απουσία μεγάλων έργων στα όρια του δήμου αλλά και σε ό,τι αφορά σε άλλους τομείς αρμοδιότητάς του, και τον αντιπεριφερειάρχη Κιλκίς Ανδρέα Βεργίδη να απαντά μέσω γραπτής του ανακοίνωσης πράττοντας ακριβώς το αντίθετο.
Η ΠΑΘΕ μεταξύ Χαλάστρας-Πολυκάστρου
Μέσα σε όλα αυτά εντάσσεται βεβαίως και το ζήτημα που αφορά στην μετατροπή της εθνικής οδού από τον κόμβο του Πολυκάστρου μέχρι τον αντίστοιχο της Χαλάστρας από τύποις εθνική οδό σε ουσιαστική, δεδομένης της αλματώδους αυξήσεως της χρήσης της, αλλά και των θανάτων από τροχαία δυστυχήματα των τελευταίων τριών δεκαετιών, σε μία εθνική οδό που αποτελεί την «βιτρίνα» της χώρας και επί της οποίας οι πρόσφατες παρεμβάσεις «εμβαλωματικού» χαρακτήρα στο οδόστρωμά της μας κάνει ακόμη πιο επιφυλακτικούς σε ό,τι αφορά στον χρόνο αναβάθμισης.
Δεν συνορεύει με …Αττική
Γεγονότα και καταστάσεις που προκαλούν εύλογα ερωτηματικά στους κατοίκους του Κιλκίς, στους οποίους έχει παγιωθεί η άποψη ότι «εάν το Κιλκίς ήταν πλησίον της Αττικής, τα όποια προβλήματα θα είχαν επιλυθεί, και ότι τέτοιας αναπτυξιακής σημασίας και επιπέδου έργα υποδομής θα ήσαν ολοκληρωμένα και ανταποκρινόμενα στις τοπικές ανάγκες και επίπεδο διαβίωσης».
Δυστυχώς ή ευτυχώς το Κιλκίς δεν πρόκειται ποτέ να συνορεύσει με την Αττική για να απαντηθεί το ερώτημα.
Παράλληλα θα ήταν δύσκολο να εξαλειφθούν τα προβλήματα που προκύπτουν από τον τρόπο λειτουργίας κράτους και φορέων του ελληνικού Δημοσίου, της εμπλοκής των πολιτικών επιδιώξεων και διαχείρισης πόρων, ούτως ώστε να δηλώσουμε αισιόδοξοι για την προοπτική εξέλιξης εκτέλεσης μεγάλων έργων στην περιφερειακή ενότητά μας έγκαιρα και αξιόπιστα.