Πολιτισμός

Θαυμασμός και διθυραμβικά σχόλια γιά την έκθεση φωτογραφίας “Μνήμης Λίθοι”του Γιάννη Σιταρίδη

Τον γενικό θαυμασμό και διθυραμβικά σχόλια απέσπασε η έκθεση φωτογραφίας του Γιάννη Σιταρίδη, με τίτλο “Μνήμης Λίθοι, 1914 -1918”, που λειτούργησε από το Σάββατο 7 έως την Κυριακή 15-5-22, στην αποθήκη της “Αυστροελληνικής”, στο Κιλκίς.

“Πρωτοποριακή ιδέα”

Στους επισκέπτες συγκαταλέχθηκε ο δήμαρχος Κιλκίς Δημήτρης Κυριακίδης, ο οποίος συνεχάρη θερμά τον κ. Σιταρίδη γιά την πρωτοποριακή σε σύλληψη ιδέα του, που ταξινομεί μικρά και μεγάλα κεφάλαια της ιστορίας της περιοχής μας στον Α Παγκόσμιο Πόλεμο, ενώ σημείωσε, ότι η ιστορική και καλλιτεχνική αξία της έκθεσης έγκειται στην επαφή με την μνήμη και στα αντιπολεμικά μηνύματα που εκπέμπει.

“Ἑποικοδομητική επίσκεψη”

Την έκθεση επισκέφθηκαν, μεταξύ άλλων, μαθητές των τμημάτων α1 και β2 του 1ου γυμνασίου Κιλκίς, οι οποίοι και σχολίασαν το φωτογραφικό υλικό με την καθοδήγηση του δημιουργού, γνώρισαν την τοπική ιστορία και το ιστορικό αποτύπωμα του νομού κατά την διάρκεια του Α Παγκοσμίου Πολέμου.

“Ήταν μία ενδιαφέρουσα και εποικοδομητική επίσκεψη γιά τους μαθητές”, όπως τονίζεται στην σχετική ανακοίνωση.

“Η γνώση της Ιστορίας είναι δύναμη”

Η έκθεση δέχθηκε και την επίσκεψη του αντιπεριφερειάρχη Κιλκίς Ανδρέα Βεργίδη, ο οποίος ξεναγήθηκε από τον εμπνευστή και δημιουργό της.

Ο κ.Βεργίδης συνεχάρη θερμά τον κ. Σιταρίδη γιά το ξεχωριστό σε ύφος, έμπνευση και δημιουργικότητα “εγχείρημα”, τονίζοντας: «Η γνώση της Ιστορίας είναι δύναμη. Χρέος μας είναι να μην επιτρέψουμε στην λήθη να ματαιώσει το μέλλον».

Επισήμανε δε, ότι η περιφερειακή ενότητα Κιλκίς, στο πλαίσιο του σχεδιασμού της περιφέρειας Κ. Μακεδονίας, “εργάζεται άοκνα και με συνέπεια γιά την διαφύλαξη και προβολή της πολιτιστικής κληρονομιάς της ΠΕ Κιλκίς”.

Η έκθεση, η οποία αναδεικνύει “πτυχές” του Α Παγκοσμίου Πολέμου μέσα από την ιδιαίτερη, φωτογραφική “ματιά” του κ. Σιταρίδη, περιλαμβάνει σαράντα τέσσερες φωτογραφίες, μεταξύ των οποίων από τον πυργίσκο γαλλικού κοιμητηρίου (Γουμένισσα), την πέτρινη επιγραφή Γάλλων στρατιωτών (Δρέβενο Αξιούπολης”, το μνημείο Μάχης Σκρα (ύψωμα Σκρα), το άγαλμα της Ελευθερίας (Αξιούπολη), τα κοινοπολιτειακά κοιμητήρια (Δοϊράνη), το μνημείο των Βρετανών Α Παγκοσμίου Πολέμου (Λόφος Πεσόντων, Δοϊράνη) και τα ελληνικά στρατιωτικά κοιμητήρια Α Παγκοσμίου Πολέμου (Δοϊράνη).

“Σεβασμός και δέος”

Από την πλευρά του ο σύνδεσμος εφέδρων αξιωματικών νομού Κιλκίς εξέδωσε ανακοίνωση, με την οποία σχολιάζει την φωτογραφική έκθεση “Μνήμης Λίθοι, 1914-1918”, αναφέροντας, μεταξύ άλλων, και τα εξής:

“… Ήταν μία τριετία (1916 – 1918), που συγκλόνισε την χώρα, θέτοντας τις βάσεις γιά να σχεδιαστεί ο νέος της χάρτης. Μία τριετία, που δίχασε τον ελληνικό κόσμο, μια τριετία που βρήκε τους Έλληνες πάνω στο “άρμα” των εξελίξεων εν μέσω ενός μεγάλου πολέμου, του μεγαλύτερου έως τότε. Ενός πολέμου, στον οποίο συμμετέσχον εν τέλει μετά από πολλές πιέσεις, εξαναγκαζόμενοι να συνταχθούν υπέρ του ενός ή του άλλου αντιμαχομένου. Το έπαθλο; Μία ευνοϊκή θέση στο επερχόμενο τραπέζι της ειρήνης, τότε που ξανασχεδιάστηκε ο κόσμος.

Σε αυτήν τη τριετία αναφέρεται η εν λόγω έκθεση, φιλοδοξώντας να ενισχύσει την ιστορική μνήμη. Μία σειρά από κοιμητήρια, μνημεία και αναθηματικές στήλες περνούν σιωπηλά μπροστά από τα μάτια του επισκέπτη. Τόποι μνήμης, που κοσμούν με την ύπαρξή τους την ευρύτερη περιοχή της περιφερειακής ενότητας Κιλκίς, μιάς περιοχής που ποτίσθηκε από το αίμα χιλιάδων νεκρών, κάθε πλευράς, κάθε σχηματισμού κάθε παράταξης. Ο θάνατος άλλωστε ποτέ έως τώρα δεν έκανε διακρίσεις.

Περιδιαβαίνοντας την έκθεση, στην καπναποθήκη της“Αυστροελληνικής”, οι «Λίθοι» σου αποκαλύπτουν μικρά και μεγάλα μυστικά μιάς πολύ ταραγμένης εποχής, που “σημάδεψε” γιά πάνω από μισό αιώνα την Πατρίδα μας.

Νιώθεις σεβασμό και δέος γιά αυτόν τον ένδοξο τόπο που «αγιάστηκε» με τόσο ηρωικό αίμα…”.

Περισσότερα

Έξι ψηφιακές πολιτιστικές διαδρομές «συστήνουν» και «ξεναγούν» τους επισκέπτες στην ιστορία και τα μνημεία Κιλκίς

Μονοπάτια για διαδρομές στο πολύ μακρινό παρελθόν, από την προϊστορία, αλλά και τους ελληνιστικούς και τους βυζαντινούς χρόνους μέχρι και […]

Δείτε ακόμα