Στο Συμβούλιο της Επικρατείας προσέφυγε ο δήμος Παιονίας

Την απόφαση της να τεθούν σε λειτουργία οι πλευρικοί και μετωπικοί σταθμοί διοδίων και να ορισθούν τα αντίστοιχα τέλη διοδίων διέλευσης σε πέντε σημεία της Εγνατίας Οδού, ανάμεσα στα οποία συμπεριλαμβάνεται και τα πλευρικά διόδια στον κόμβο Πολυκάστρου, ανακοίνωσε πριν από μερικά εικοσιτετράωρα η κυβέρνηση μέσω σχετικής κοινής υπουργικής απόφασης του υπουργείου οικονομικών και υποδομών και μεταφορών.
Σύμφωνα με αυτήν τα πλευρικά διόδια στον κόμβο του Πολυκάστρου θα ξεκινήσουν την λειτουργία τους από την Παρασκευή 22.1.21 και τα τέλη ανάλογα με τον τύπο του οχήματος θα είναι 0,90 ,1,30, 3,30 και 4,60 ευρώ.
Μία απόφαση που έρχεται ως απόρροια μιας διαδρομής τεσσάρων ετών η οποία ξεκίνησε με απόφαση της προηγούμενη κυβέρνηση στις 29.11.17 για τον καθορισμό της θέσης και των τελών και κλείνει θεωρητικώς με την απόφαση της παρούσης κυβέρνησης στις 19.1.21 να τα θέσει σε λειτουργία, έχοντας φροντίσει προηγουμένως να τα κατασκευάσει μέσα στην χρονιά που διανύουμε και να τα εξοπλίσει κατάλληλα ώστε να μπορούν να λειτουργήσουν από Δευτέρα.
Στην εν λόγω απόφαση περιλαμβάνονται και άλλα δύο σημεία της Εγνατίας Οδού, Ανατολικής Σιάτιστας και Ασπροβάλτας, στα οποία θα λειτουργήσουν σταθμοί λειτουργίας πλευρικών διοδίων, μαζί με δύο ακόμη σημεία μετωπικών σταθμών Σιάτιστας και Αρδανίου, όπως και των αλλαγών στα τέλη με την μείωση στους εν λειτουργία σταθμούς Μαλακασίου, Πολυμύλου και Ιεροπηγής .
Μία απόφαση βεβαίως αναμενόμενη για τους παροικούντες την Ιερουσαλήμ, καθώς η παραχώρηση της Εγνατίας οδού στο ΤΑΙΠΕΔ και η μνημονιακή υποχρέωση της χώρας μας να παραχωρηθεί για χρήση σε ιδιώτες (αναμένεται η υπογραφή σχετικής σύμβασης στο αμέσως προσεχές διάστημα) στο πλαίσιο αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας είχε δρομολογήσει τα στάδια “ωρίμανσης” για την προχθεσινή απόφαση.
Το μόνο όμως που δεν αποτυπώνεται σε αυτή την απόφαση, όπως βεβαίως και στις προγενέστερες, είναι το γεγονός ότι ο πλευρικός σταθμός στο κόμβο του Πολυκάστρου είναι ο μοναδικός σε επίπεδο Εγνατίας και ίσως ,αν όχι σίγουρα, και σε εθνικό επίπεδο, όπου οι χρήστες ενός οδικού τμήματος ,από τον κόμβο Πολυκάστρου μέχρι των αντίστοιχο στα Μάλγαρα μήκους 43,5 χιλιομέτρων θα κληθούν να καταβάλουν τέλη χρήσης για ένα δρόμο που κατασκευάσθηκε την δεκαετία του 1970, με ανάλογης εποχής χαρακτηριστικά, που το μόνον που προσφέρει πλέον είναι η τραγική και θλιβερή πρωτιά σε θανάτους από μετωπικές συγκρούσεις ,καθώς εκτός των άλλων στερείται και διαχωριστικού στηθαίου.
Γεγονός στο οποίο οφείλονται και οι διαχρονικές αντιδράσεις από πλευράς κυρίως των θεσμικών παραγόντων του δήμου Παιονίας αλλά και γενικότερα του νομού μας προς την εκάστοτε πολιτεία για την αναβάθμιση του εν λόγω οδικού τμήματος, που εκτός των άλλων αποτελεί την κύρια είσοδο στην χώρα μας για εκατομμύρια τουρίστες και επαγγελματίες οδικών μεταφορών και ως εκ τούτου αποτελεί ύβρη το γεγονός ότι παραμένει κατασκευαστικά σε μία άλλη εποχή.
Σίγουρα οι πρόσφατες κυβερνητικές εξαγγελίες για την εισδοχή στους όρους παραχώρησης της Εγνατίας Οδού σε ιδιώτες παραγράφου που θα προβλέπει την πλήρη αναμόρφωση του επίμαχου τμήματος μέσα σε διάστημα πέντε ετών από την ημέρα της παραχώρησης, όπως και η πρόσφατη εξαγγελία από πλευράς του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών για την μερική αναβάθμιση του επίμαχου τμήματος με παρεμβάσεις ύψους 12 εκατομμυρίων ευρώ περίπου να αποτελούν ευχάριστες ειδήσεις, όμως έχουν μεσοπρόθεσμη και μακροπρόθεσμη προοπτική και σίγουρα δεν μπορούν να εξαλείψουν το αίσθημα της αδικίας που διακατέχει τους πολίτες του δήμου Παιονίας, “ότι αντιμετωπίζονται από πλευράς της πολιτείας ως πολίτες δεύτερης κατηγορίας”.
Όχι μόνον διότι κατέχουν το θλιβερό προνόμιο να έχουμε σε τέτοιο χάλι ένα οδικό τμήμα τέτοιας σημασίας και ταυτοχρόνως τέτοιας επικινδυνότητας, 46 νεκροί σε λιγότερο από είκοσι χρόνια τις τελευταίες δύο δεκαετίες, αλλά και διότι καλούνται να αντιμετωπισθούν από πλευράς της πολιτείας επί ίσοις όροις μόνον όταν πρόκειται για την εφαρμογή μέτρων που έχουν οικονομική επιβάρυνση.
Όπως συνέβη πρίν από τρία χρόνια με την απόφαση λειτουργίας μετωπικών διοδίων στους Ευζώνους χωρίς να υλοποιηθούν οι ευεργετικές διατάξεις για τους κατοίκους των βορεινών οικισμών του δήμου Παιονίας, όπως συνέβη για τους συμπατριώτες τους στην περιοχή της Μαλακάσας Αττικής , όπως είχε δεσμευθεί ο τότε υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης και όπως πρακτικά θα συμβεί και τώρα επι των ημερών του νέου υπουργού Κωνσταντίνου Καραμανλή με την λειτουργία των πλευρικών διοδίων στο Πολύκαστρο, εάν εν τέλει ξεκινήσουν αύριο την λειτουργία τους.
Και αναφέρουμε “εν τέλει” καθώς ως γνωστόν ο δήμος Παιονίας έχει κινηθεί νομικά κατά της προηγούμενης απόφασης για την κατασκευή των διοδίων στον κόμβο του Πολυκάστρου και κατέθεσε δια του νομικού του εκπροσώπου σήμερα(εχθές) Δευτέρα 25.1.21 ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας δύο αιτήσεις και ως προς την απόφαση να επιλεγεί ο κόμβος Πολυκάστρου ως χώρος εγκατάστασης σταθμού πλευρικών διοδίων, αλλά και ως προς την απόφαση να λειτουργήσουν αρχής γενομένης από την περασμένη Παρασκευή, με στόχο βεβαίως να αναστείλει την λειτουργία τους.
Εμμένοντας ουσιαστικά στην παλαιότερη απόφαση του δημοτικού συμβουλίου να υπάρξουν πρώτα αλλαγές στον δρόμο “καρμανιόλα” και μετά να λειτουργήσουν διόδια, ενώ παράλληλα έχει ανακοινώσει την πρόθεση του να κινητοποιήσει τους κατοίκους και τους φορείς του δήμου σε διαμαρτυρία στον κόμβο τηρώντας όπως αναφέρει η σχετική γραπτή ανακοίνωση τους κανόνες που επιβάλλει η αντιμετώπιση της πανδημίας.
Σίγουρα η ανακοίνωση της κυβερνητικής απόφασης έρχεται σε μία περίοδο ιδιαίτερη λόγω της πανδημίας και των περιοριστικών μέτρων που επικρατούν και τα οποία σε συνδυασμό με τις καιρικές συνθήκες ίσως να μην ευνοούν κινητοποιήσεις, έχοντας μάλιστα πίσω της μία πρόσφατη εξαγγελία για έργα αναβάθμισης στο επίμαχο τμήμα, όπως επίσης και το γεγονός ότι ποτέ στο παρελθόν δεν έχουν κερδηθεί δικαστικά από ενδιαφερομένους μέτρα κατά της λειτουργίας διοδίων στην χώρα μας, όμως αυτό δεν μπορεί να κάμψει τις αντιδράσεις των κατοίκων της περιοχής που συντάσσονται με την τοπική ηγεσία διεκδικώντας – απαιτώντας ότι απολαμβάνουν και οι συμπατριώτες τους σε άλλες περιοχές της χώρας μας “Πρώτα δρόμος και μετά διόδια”.
Κάτι το οποίο αποτυπώνεται και στις κινήσεις που εκδηλώθηκαν το προηγούμενο διάστημα με επιτυχία στο παρασκήνιο της υπόθεσης με την καταλυτική συνδρομή και του υφυπουργού ψηφιακής διακυβέρνησης και βουλευτή Κιλκίς Γεωργίου Γεωργαντά, ώστε να μην ξεκινήσει εν τέλει η λειτουργία των πλευρικών διοδίων την περασμένη Παρασκευή 22.1.21, όπως προέβλεπε η σχετική υπουργική απόφαση, προσφέροντας ουσιαστικά μια σιωπηρή παράταση μέχρι νεωτέρας στην εκκίνηση της λειτουργίας των.
Γεγονός που αποτυπώθηκε και στο επιτόπιο ρεπορτάζ του “Μαχητή” την περασμένη Παρασκευή καθώς επικρατούσε ηρεμία καθ΄όλη την διάρκεια της ημέρας στον επίμαχο κόμβο του Πολυκάστρου, όπου θεωρητικώς με βάση την πρόσφατη κοινή υπουργική απόφαση των υπουργείων οικονομικών και υποδομών και μεταφορών θα ξεκινούσε η λειτουργία των πλευρικών διοδίων
Κάτι το οποίο εν τέλει δεν συνέβη, σε αντίθεση με ότι συνέβη στους υπολοίπους σταθμούς πλήν αυτού της ανατολικής Σιατίστης (για τεχνικούς λόγους), με αποτέλεσμα να μην εκδηλωθούν και οι αντιδράσεις της τοπικής κοινωνίας και των φορέων της περιοχής, για την οποία είχε προϊδεάσει η δημοτική αρχή του δήμου Παιονίας μέσω της ανακοίνωσης του γραφείου του δημάρχου Κωνσταντίνου Σιωνίδη το μεσημέρι της περασμένης Πέμπτης 21.1.21 καλώντας τους δημότες να έχουν ανάλογα αντανακλαστικά.
Οι μόνοι που έδωσαν το παρόν στον σταθμό διοδίων ήταν ένα συνεργείο της “Εγνατίας Οδού” Α.Ε., στην ευθύνη της οποίας ανήκει στην παρούσα φάση ο κάθετος άξονας Ευζώνων – Μαλγάρων και ο επί αυτής κόμβος του Πολυκάστρου, το οποίο εργαζόταν για τις απαραίτητες ηλεκτρολογικές συνδέσεις, με στόχο προφανώς να ετοιμασθούν για την λειτουργία τους.
Μία έναρξη η οποία με βάση τις πληροφορίες μας και σε αντίθεση με όσα είδαν το φώς της δημοσιότητας εσχάτως δεν πρόκειται να είναι άμεση, αλλά θα συνδεθεί με τον χρόνο έναρξης των εργασιών αναβάθμισης των χαρακτηριστικών στο “φονικό”, όπως έχει αποδειχθεί τμήμα από τον κόμβο Πολυκάστρου μέχρι τον αντίστοιχο στα Μάλγαρα, κόστους 12 .000.000 Ευρώ (πρωτοφανής σε ύψος για τα δεδομένα του υπουργείου), όπως έχει ανακοινωθεί πρόσφατα από μέρους του υπουργού Μεταφορών και Υποδομών Κωνσταντίνου Καραμανλή με σχετική του απόφαση.
Και η οποία θα είναι προς εκτέλεση όταν ολοκληρωθούν οι διαδικασίες της προσωρινής παραχώρησης σε ιδιώτη της Εγνατίας οδού ,η οποία καθυστέρησε λόγω υποβολής ένστασης από πλευράς ανταγωνιστών και αναμένεται να προχωρήσει το αμέσως προσεχές διάστημα, μετά την πρόσφατη απόρριψη της ένστασης, προσφέροντας την δυνατότητα να ενσωματωθεί στο αντίτιμο των περίπου 80.000.0000 ευρώ που θα καταβάλει ο παραχωρησιούχος στο ελληνικό δημόσιο ως αντίτιμο της σύμβασης και τα χρήματα της ελληνικής πολιτείας με βάση τα οποία θα πραγματοποιηθούν και οι εργασίες αναβάθμισης του επίμαχου οδικού τμήματος.
Μία κίνηση που ξεπερνά τους “σκοπέλους” που εμποδίζουν την κρατική παρέμβαση σε περιουσιακό στοιχείο του ΤΑΙΠΕΔ και ταυτοχρόνως κρίνεται ότι θα βοηθήσει στο “να περιοριστούν οι εύλογες αντιδράσεις” που υπάρχουν σε θεσμικό και κοινωνικό επίπεδο στην περιοχή του δήμου Παιονίας, καθώς η λειτουργία των διοδίων στον κόμβο του Πολυκάστρου συνδέεται με το μοναδικό εν Ελλάδι τμήμα που δεν διαθέτει χαρακτηριστικά σύγχρονου αυτοκινητόδρομου.
Οδηγώντας όπως διαφαίνεται προς μία κατεύθυνση που οριοθετείται ακριβέστερα από την έκφραση “Δρόμος και διόδια παράλληλα“.
Κατάθεση ασφαλιστικών μέτρων για τη λειτουργία των διοδίων στο ΣτΕ
Κατατέθηκε στο Συμβούλιο της Επικρατείας, την Δευτέρα 25.1.21, η αίτηση ασφαλιστικών μέτρων κατά της «λειτουργίας» των πλευρικών διοδίων στον κόμβο Πολυκάστρου, η οποία σύμφωνα με την κοινή υπουργική απόφαση αρ.70/2021ΦΕΚ137/Β/19/01/2021 θα ξεκινούσε στις 22.1.21.
Σε ανακοίνωσή του ο δήμος Παιονίας αναφέρει:
Από τις 20.1.21 που η διοίκηση του δήμου Παιονίας έλαβε γνώση του ΦΕΚ, προέβη σε μία σειρά ενεργειών:
Έδωσε εντολή στον νομικό σύμβουλο του δήμου, να προετοιμάσει άμεσα την αίτηση αναστολής λειτουργίας των διοδίων.
Επικοινώνησε με τον υφυπουργό ψηφιακής διακυβέρνησης Γιώργο Γεωργαντά, προκειμένου να ζητήσει την συνδρομή του για να αποτραπεί η άμεση λειτουργία των διοδίων.
Την Παρασκευή 22.1.21 στις 1 μ.μ., ενημέρωσε με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο όλους τους δημοτικούς συμβούλους, τους προέδρους και τα μέλη των τοπικών συμβουλίων για τα τεκταινόμενα και τις πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει.
Δημοσιοποίησε το θέμα σε όλους τους αρμόδιους φορείς, και στους κατοίκους του δήμου Παιονίας.
Κάλεσε τους φορείς και δημότες να προετοιμαστούν για κινητοποίηση με την έναρξη λειτουργίας των διοδίων.
Στις 26.1.21 απέστειλε επιστολή προς τον πρωθυπουργό της χώρας Κυριάκο Μητσοτάκη, με την οποία ζητά το προσωπικό του ενδιαφέρον για τα δύο μεγάλα προβλήματα που ταλανίζουν τον δήμο Παιονίας. Την εφαρμογή της αρχής της αναλογικότητας για την δομή μεταναστών – προσφύγων της Νέας Καβάλας, και την αναστολή της λειτουργίας των πλευρικών διοδίων στον κόμβο του Πολυκάστρο