Πολιτική

Σ.Μάλγαρης: Στασιμότητα και χαμηλή απορρόφηση σε έργα στο δήμο Κιλκίς με εκτόξευση χρέους της ΔΕΥΑΚ

Έπειτα από τον απολογισμό πεπραγμένων του δήμου Κιλκίς για το έτος 2024  στην ειδική συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου στις 31.3.25, δηλώνω τα εξής:

“Ένας απολογισμός βασισμένος σε όσα σας συμφέρουν, χωρίς να αναφέρεται όλη η πραγματική εικόνα του δήμου Κιλκίς.

Ποια προβλήματα των δημοτών έχουν πραγματικά λυθεί;

Η στασιμότητα της πόλης και των χωριών παραμένει — για να μην πω ότι η κατάσταση είναι χειρότερη απ’ ό,τι πριν από δέκα χρόνια. Το μεγάλο “έργο” που έχει συντελεστεί είναι η ανάπτυξη της “Βιομηχανίας πολιτιστικών εκδηλώσεων”, η οποία εξυπηρετεί περισσότερο τον εγκλωβισμό ψηφοφόρων και υποψηφίων παρά την ουσιαστική ανάπτυξη του τόπου. Ποια έργα του δήμου έχουν προχωρήσει σε πόλη και χωριά; Ποια είναι η απορροφητικότητα στα δημοπρατημένα έργα σας;

Κατέχετε ρεκόρ απορροφητικότητας με μόλις 8,32% σε δημοπρατημένα έργα (σύμφωνα με την έγκριση απολογισμού δήμου Κιλκίς οικονομικού έτους 2024, στις 7 Φεβρουαρίου 2025, από τη δημοτική επιτροπή). Γιατί αναφερθήκατε αποκλειστικά στα έργα της ΔΕΥΑ Κιλκίς, και μάλιστα επιλεκτικά, παρουσιάζοντας μόνο την εικόνα που σας συμφέρει;

Μιλήσατε για κατάργηση του αμιάντου, παρότι στα περισσότερα σημεία είχε ήδη αντικατασταθεί, ενώ δεν έγιναν παρεμβάσεις σε χωριά που ακόμα έχουν αμίαντο. Όπου έγιναν παρεμβάσεις, δεν αγγίχτηκαν τα κατασκευαστικά δύσκολα σημεία (π.χ. 21η Ιουνίου και άλλοι δρόμοι στην πόλη και στα χωριά).

Καμία παρέμβαση δεν έγινε σε εξωτερικά δίκτυα με αμίαντο. Η ΔΕΥΑΚ δεν έχει δώσει τη σωστή προτεραιότητα στα έργα — χαρακτηριστικό παράδειγμα ο κεντρικός αγωγός του Σταυροχωρίου, με τα τεράστια προβλήματα που παρουσίασε μέσα στο 2024.

Κατασκευάζουμε διυλιστήριο νερού χωρίς να έχει εξασφαλιστεί η τροφοδοσία του (Κεντρικός αγωγός Σταυροχωρίου). Δεν έχουν γίνει νέες γεωτρήσεις, δεν υπάρχουν εφεδρείες, δεν αντιμετωπίζουμε τις προκλήσεις της κλιματικής αλλαγής.

Γιατί δεν αναφερθήκατε στην αύξηση 18% — ή 9 λεπτά ανά κυβικό — στις Δημοτικές Ενότητες για το 2024; Αυτή είναι η στήριξη προς τα χωριά; Ακούμε συνεχώς για “εμβληματικά έργα” της ΔΕΥΑΚ, όμως κανείς δεν μιλά για το χρέος, που έχει εκτοξευθεί πάνω από 12.000.000 € (αναλυτικά στοιχεία βάσει ισολογισμών):

2018: 3.883.644 € ,     2019: 4.152.697 € ,     2020: 4.215.526 € ,      2021: 4.721.309 € ,

2022: 7.368.652 € ,     2023: 11.735.279 € ,   2024: 12.000.000+ € (δεν έχει δημοσιευθεί.)

Η επιχείρηση τελεί υπό επιτήρηση από το κράτος. Γιατί στην αντικατάσταση δεν συμπεριλήφθηκαν και οι συνδέσεις, που θα χρεωθούν τελικά στους δημότες με μεγάλο κόστος;                                                                                                                                             Ποια η επίβλεψη του έργου, όταν οι περισσότερες αποκαταστάσεις ασφαλτικών έχουν υποχωρήσει;                                                                                                                                                 Πότε θα ολοκληρωθούν τα έργα, ώστε να απαλλαγούν τα χωριά από τη σκόνη και τις ζημιές στα αυτοκίνητα;

Γιατί ο δήμος δεν παραχώρησε τέσσερα αποχετευτικά στη ΔΕΥΑΚ και κρατά την ευθύνη μέχρι σήμερα;

Για τη ΔΕΥΑΚ και τις προτάσεις μου, θα επανέλθω σε άλλη τοποθέτησή μου.

Ας αναφερθώ τώρα στο “μεγάλο έργο” του δήμου — το ρεκόρ απορροφητικότητας 8,32% σε δημοπρατημένα έργα

Όταν για την οδό Λέκκα, 110 μέτρα δρόμος, χρειαστήκατε έναν χρόνο για να την κατασκευάσετε και για την αρχή της Βενιζέλου έξι μήνες για μια πλευρά. Πότε επιτέλους θα ολοκληρωθεί η ανάπλαση του εμπορικού κέντρου και η ταλαιπωρία των επιχειρήσεων και των δημοτών;                                                                                                                                           Από έργα που εσείς ψηφίσατε, σύμφωνα με τον απολογισμό (σύνολο υπηρεσίας 30), από 8.007.817 € έχουν απορροφηθεί μόλις 614.521 €. Σε πολλά από τα έργα που αναφέρατε, δεν έχει εγκατασταθεί εργολάβος ή έχουν μηδενική απορροφητικότητα                                                  Γιατί οι αναθέσεις μελετών γίνονται σε μία μόνο εταιρεία, χωρίς διαγωνισμό, και με υψηλό ποσοστό κόστους (π.χ. Δυτική Περιφερειακή: 250.000 € η μελέτη — 2.500.000 € το έργο);                  Δηλαδή, η μελέτη του αποχετευτικού του Δήμου Γαλλικού, βάσει του κόστους του έργου, θα έπρεπε να στοιχίζει 1.800.000 €, αφού το έργο κοστίζει 18.000.000 € και κόστισε  το 2006 200.000 Ε και αφορά στους οικισμούς Ν. Σάντας, Παντελεήμονα, Μανδρών, Καμπάνη, Γαλλικού.

Η αναφορά μου στη «Βιομηχανία πολιτιστικών εκδηλώσεων» σχετίζεται άμεσα με τα έργα και την απορροφητικότητα:

Στις πολιτιστικές εκδηλώσεις δαπανήθηκαν πάνω από 850.000 €, ενώ στα έργα μόλις 614.000 €

Ενδεικτικά:

Έξοδα καλλιτεχνών (Θέατρο Λόφου και άλλα): 199.837 € σε σύνολο 354.724 € στον σχετικό κωδικό.                                                                                                                           Επιχορηγήσεις Ποτιστικών Συλλόγων:   133.600 €                                                                Επιχορηγήσεις Αθλητικών Συλλόγων:    131.500 €                                                                         Ιεροί Ναοί: 10.000 €   Νοσοκομείο:   12.521 €                                                                               Διάφορα (Ελευθέρια κ.ά.): 100.168 €

Παρατηρείται ότι στις επιχορηγήσεις των συλλόγων υπάρχουν “παιδιά – παραπαίδιακαι ορφανά” — κάποιοι αντιμετωπίζονται ευνοϊκά, άλλοι όχι.

Δεν υπάρχει ίση μεταχείριση προς όλους τους συλλόγους και τις εκκλησίες.

Ζητώ να δημοσιοποιηθούν τα ποσά επιχορήγησης για κάθε σύλλογο και κάθε εκκλησία για το 2024, ώστε οι δημότες να γνωρίζουν.

Κάθε εκδήλωση ή πρόσκληση ή πλακέτα που αναφέρει ότι τελεί υπό την αιγίδα του δήμου Κιλκίς, να αναφέρει και το κόστος. Τα χρήματα είναι των δημοτών.

Δεν είμαι αντίθετος στις εκδηλώσεις, αλλά πρέπει να υπάρχει ετήσιος προγραμματισμός, σαφές πρόγραμμα, επιχορήγηση ανά σύλλογο, έγκριση από το δημοτικό συμβούλιο και δημοσιοποίηση”.

Περισσότερα

Λ.Παζαρτζικλής: «Η ΝΔ αμφισβητεί το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, γιατί ποιος χρειάζεται ανεξάρτητες αρχές όταν έχει… γνώμη;»

Η αμφισβήτηση του πορίσματος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ (Εθνικός Οργανισμός Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών) από την κυβέρνηση , ή οποιασδήποτε ανεξάρτητης […]

Δείτε ακόμα

Επιστολή του ΕΒΕ Κιλκίς προς την περιφέρεια Κ.Μακεδονίας σχετικά με την ολοκλήρωση του δρόμου Ν. Σάντας – Ασσήρου και την περιορισμένη συμμετοχή της ΠΕ Κιλκίς σε έργα του ΕΣΠΑ

Το Επιμελητήριο Κιλκίς, στο πλαίσιο του θεσμικού του ρόλου, απευθύνει επιστολή προς την περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας ζητώντας ενημέρωση για την […]