Πολιτική

Προβληματισμοί από πλευράς τοπικών αρχόντων γιά τα διόδια στους Ευζώνους

Ρεπορτάζ Βαγγέλλης Αποστολίδης

Ρεπορτάζ Βαγγέλλης Αποστολίδης

Τίποτε το σημαντικό δεν προέκυψε από την συνάντηση των πολιτικών στελεχών του νομού μας, του δημάρχου Παιονίας Χρήστου Γκουντενούδη, με πρωτοβουλία του οποίου πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 13.10.16 στην Θεσσαλονίκη του βουλευτή Κιλκίς Γεωργίου Γεωργαντά και του αντιπεριφερειάρχη Κιλκίς Ανδρέα Βεργίδη με τον πρόεδρο της ανώνυμης εταιρίας «Εγνατία Οδός» Απόστολο Αντωνούδη, στον απόηχο της πρόσφατης προκήρυξης γιά την ανέγερση σταθμού διοδίων στην περιοχή των Ευζώνων, μερικές δεκάδες μέτρα νοτίως του εκεί μεθοριακού σταθμού.

Και τούτο διότι τίποτε το δεσμευτικό και συγκεκριμένο δεν διατυπώθηκε κατά την διάρκειά της αναφορικά με το μείζον θέμα της αλλαγής των χαρακτηριστικών της εθνικής οδού κυρίως στο κομμάτι από τον κόμβο Πολυκάστρου μέχρι τον αντίστοιχο των Ν.Μαλγάρων και των λοιπών έργων, που προβλέπονται προϋπολογισμού λίγο πάνω από τα 250 περίπου εκατομμύρια ευρώ.

Ενα έργο που αποτελεί ουσιαστικώς την μοναδική εκκρεμότητα της Εγνατίας οδού και των κάθετων αξόνων σε αυτήν, και του οποίου η έλλειψη έχει πραγματικά «τραυματήσει» θανάσιμα την τοπική κοινωνία αλλά και πολλούς χρήστες του οδικού «άξονα» από άλλες περιοχές της χώρας και του εξωτερικού καθώς αυτός αποτελεί την μεγαλύτερη πύλη εισόδου στην Πατρίδα μας και πάνω από δέκα εκατομμύρια άνθρωποι τον χρησιμοποιούν ετησίως γιά διάφορους λόγους.

Εξ ου και οι αντιρρήσεις αναφορικώς με την εξαγγελία λειτουργίας σταθμού διοδίων στους Ευζώνους, η οποία μάλιστα ανακοινώνεται λίγο πριν την παραχώρηση της λειτουργίας της Νέας Εγνατίας και των κάθετων οδικών «αξόνων» σε ιδιώτη, κάτι το οποίο αναμένεται να γίνει τους πρώτους μήνες του 2017 καθώς κατι τέτοιο επί της ουσίας απομακρύνει το ενδεχόμενο εγκατάστασης εργολαβίας γιά την εκτέλεση του έργου.
Και τούτο διότι με βάση τις έως σήμερα ενδείξεις και προθέσεις της εταιρίας του Δημοσίου δεν θα προβλέπεται στην σύμβαση παραχώρησης.

Γι’ αυτό άλλωστε και πολλοί εκτιμούν, ότι η νυν διοίκηση της εταιρίας προχώρησε σε μία τέτοια προκήρυξη «επιθυμώντας» όπως τονίζουν «να αναλάβει το κόστος μιάς τέτοιας πρωτοβουλίας λίγο πριν την παραχώρησή της σε ιδιωτικά συμφέροντα την συγκεκριμένη απόφαση γιά την αύξηση του τιμήματος παραχώρησης».

Βεβαίως το κόστος των διοδίων, που θα καθορισθεί σύμφωνα με τις πληροφορίες μας στα 2,4 ευρώ να μην πλήττει τους κατοίκους της περιοχής καθώς αναμένεται να δοθούν σε αυτούς κάρτες ελεύθερης διέλευσης, όπως συνέβη και σε άλλες περιοχές της χώρας σε αντίστοιχες περιπτώσεις και επιβεβαιώθηκε στην εν λόγω συνάντηση, όμως είναι βέβαιον ότι θα επιβαρύνει και θα αποτελεί αντικίνητρο γιά τους επισκέπτες συγγενείς κατοίκων και τουρίστες της ακριτικής περιοχής, κυρίως όσους ευρίσκονται στην δυτικη οχθη του Αξιου.

Το ίδιο θα ισχύσει και γιά όσους εκ των κατοίκων της περιοχής και όχι μόνον γιά διαφόρους λόγους χρησιμοποιούν με μεγάλη συχνότητα το επίμαχο οδικό δίκτυο κυρίως γιά να εισέλθουν και εξέλθουν στην χώρα των Σκοπίων.

Φυσικά τόσο το ελληνικό κράτος όσο και κατ’ επέκτασιν ο επικείμενος παραχωρησιούχος ενδεχομένως να έλθουν αντιμέτωποι με νομικής φύσης προβλήματα σε σχέση με την επιβολή διοδίων και την κατάσταση του επίμαχου οδικού άξονα καθώς ως γνωστόν τα διόδια έχουν ανταποδοτικό χαρακτήρα.

Βεβαίως, το δημοσιονομικά και οικονομικά οφέλη από την εγκατάσταση και λειτουργία διοδίων στους Ευζώνους είναι προφανή γιά το Δημόσιο όπως και το γεγοός, ότι στο μεγαλύτερο μέρος τους τα έσοδα θα προέλθουν από τους αλλοδαπούς χρήστες του οδικού άξονα ενώ θα βελτιωθούν και οι όροι συντήρησης του δικτύου, όμως, είναι πολύ σημαντικό να δρομολογηθούν με συγκεκριμενο τρόπο τα έργα αναβάθμισής του.

Ετσι ώστε να μην αφεθεί η τύχη εκτέλεσης του έργου στις καλένδες ή στην καλύτερη των περιπτώσεων στην αναζήτηση χρηματοδότησης κυρίως από διάφορα ευρωπαϊκά προγράμματα όπως γιά παράδειγμα το «πακέτο Γιουνγκέρ» καθώς ο εν λόγω άξονας εκτός άλλων δεν συμπεριλαμβάνεται στο διευρωπαϊκό δίκτυο οδικής σύνδεσης και δεν μπορεί να χρηματοδοτηθεί από το σχετικό πρόγραμμα.

Σε διαφορετική περίπτωση η εγκατάσταση και λειτουργία διοδίων στην περιοχή των Ευζώνων θα έχει μία σειρά από αρνητικές επιδράσεις και κυρίως θα συνεχίσει να την εθίζει στο να μετρά θανάτους από τροχαία δυστυχήματα αφήνοντας παράλληλα «ανοικτό» το ενδεχόμενο της μελλοντικής εγκατάστασης παράπλευρων διοδίων και σε άλλα σημεία του οδικού άξονα όπως στον κόμβο του Αγίου Αθανασίου με ό,τι αυτό συνεπάγεται και γιά τους κατοίκους της περιοχής.

Προβληματισμοί και ανησυχίες που εκφράζονται σε ένα σημαντικό βαθμό και στο σχετικό δελτίο Τύπου που εξεδόθη την επαύριο της συνάντησης με τον πρόεδρο της Εγνατίας Οδού ΑΕ από πλευράς του δήμου Παιονίας.

Μετά από αίτημα του υπουργού υποδομών, μεταφορών και δικτύων Χρήστου Σπίρτζη, η επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή Κιλκίς της ΝΔ Γιώργου Γεωργαντά σχετικά με την κατασκευή σταθμού διοδίων στους Ευζώνους δεν συζητηθήκε όπως αρχικώς είχε προγραμματισθεί για την Παρασκευή 21.10.16.

Νέα ημερομηνία για τη συζήτηση της επίκαιρης ερώτησης ορίστηκε η Δευτέρα 31 Οκτωβρίου 2016, με ώρα έναρξης 6 το απόγευμα.

Περισσότερα
Δείτε ακόμα

Συμφέρει… τους πάντες

Δύο αντικειμενικούς σκοπούς είχε θέσει ο ΓΑΣ Κιλκίς γιά την χειροσφαιρική ομάδα του τις τελευταίες ισάριθμες περιόδους: Επάνοδο στην ανώτερη […]