“Πόλεμος χαρακωμάτων” για τον προϋπολογισμό του 2015 της Π.Ε. Κιλκίς
Ένδεκα εκατομμύρια ευρώ λιγότερα από το 2014, προβλέπει γιά τον νομό Κιλκίς ο προϋπολογισμός της περιφέρειας Κ.Μακεδονίας γιά το 2015. Ειδικότερα, ο προϋπολογισμός 2015 γιά τον νομό Κιλκίς ανέρχεται σε 5.753,433,06 ευρώ, έναντι 19.027.955,75 του 2014, κάτι που σημαίνει μείωση κατά …69.76% ή πιό απλά σχεδόν …70%. Τα στοιχεία αυτά μαζί με τα αντίστοιχα των άλλων νομών, παρατίθενται σε ανακοίνωση, την οποία η νομαρχιακή επιτροπή εξαπέλυσε σφοδρή επίθεση κατά της περιφερειακής και της κεντρικής διοίκησης, καταγγέλοντας τόσο την συνολικώς εφαρμοζόμενη οικονομική πολιτική όσο και τις προβλέψεις του 2015 γιά τον νομό Κιλκίς. Στην ανακοίνωση αναφέρονται τα εξής: «….Πριν από λίγες ημέρες ψηφίστηκε από το περιφερειακό συμβούλιο Κεντρικής Μακεδονίας ο προϋπολογισμός για το 2015. Έτος το οποίο, όπως διατείνεται η κυβέρνηση, θα είναι έτος ανάπτυξης και η χώρα επί τέλους θα «ανασάνει». Αν ο ισχυρισμός αυτός είναι σωστός, τότε η ανάπτυξη θα καθυστερήσει για ολόκληρο τον νομό Κιλκίς και μάλιστα με ευθύνη του περιφερειάρχη Απόστολου Τζιτζικώστα και της ηγετικής του ομάδας στο Κιλκίς. Μελετώντας κανείς τον προϋπολογισμό της περιφέρειας θα διαπιστώσει ότι ο προϋπολογισμός που αφορά το Κιλκίς δεν προσεγγίζει ούτε καν τα 6.000.000 ευρώ (έσοδα και ταμειακό υπόλοιπο) και είναι μακράν ο χαμηλότερος όλων των περιφερειακών ενοτήτων, τη στιγμή που ο διαμορφωμένος για το 2014 ξεπέρασε τα 19.000.000 ευρώ για το Κιλκίς. Οι δε δαπάνες διαμορφώνονται ως εξής: – Υγεία και κοινωνική αλληλεγγύη, 601.000 ευρώ – Υπηρεσίες πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, 1.108.067, 40 ευρώ – Υπηρεσίες δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, 1.659.476,76 ευρώ – Υπηρεσίες γεωργίας, 17.895,45 ευρώ – Υπηρεσίες κτηνοτροφίας, 33.672,68 ευρώ – Υπηρεσίες εγγείων βελτιώσεων, 2.000,00 ευρώ – Υπηρεσίες μεταφορών και επικοινωνιών, 463.220,00 ευρώ – Υπηρεσίες διοίκησης – οικονομικού, 1. 562.148,03 ευρώ -Υπηρεσίες διοίκησης – οικονομικού (νομαρχιακό πρόγραμμα έργων χρηματοδοτούμενο απο Κ.Α.Π.) 305.952,74 ευρώ Με λίγα λόγια, η περιφερειακή ενότητα Κιλκίς θα εξαντλήσει το σχεδιασμό της στα επιδόματα πρόνοιας, την μεταφορά μαθητών και τη μισθοδοσία του προσωπικού. Η εξέλιξη αυτή επιβεβαιώνει και την αναπτυξιακή λογική της παράταξης του κ. Τζιτζικώστα, ο οποίος προεκλογικά διένειμε φυλλάδιο στο οποίο καπηλευόταν τα έργα ΕΣΠΑ των δήμων ως δικά του. Και προς επίρρωση αυτών επικαλούμαστε την εισηγητική έκθεση (αριθμ. πρωτ. 357484 (11385)/30-10-14) του προϋπολογισμού όπου τα έσοδα από συμμετοχή της ίδιας της περιφέρειας σε ευρωπαϊκά προγράμματα ανέρχονται μόλις στα 653.000 ευρώ για όλη την περιφέρεια και τα οποία σαφώς διαχωρίζονται από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων για το οποίο τον πρώτο λόγο έχει το υπουργείο ανάπτυξης και όχι ο σχεδιασμός, το δήθεν όραμα και η στρατηγική του κ. Τζιτζικώστα όπως επικαλούνταν προεκλογικά. Ακόμη όμως και αν δεχτούμε ότι ο προϋπολογισμός είναι μειωμένος καθώς δεν είναι γνωστό εκ των προτέρων το πρόγραμμα έργων μέσω Κ.Α.Π., η μείωση της τάξης του 70% φανερώνει την ανεπάρκεια, τη ρηχότητα και την έλλειψη οράματος για το Νομό Κιλκίς. Καταδικάζει έναν ολόκληρο νομό σε μαρασμό εξ αιτίας μια διοίκησης που είναι παντελώς ανίκανη να σχεδιάσει, να διεκδικήσει, να υλοποιήσει. Και φυσικά τούτο είναι εμφανές όχι μόνο από την προεκλογική καπηλεία των έργων ΕΣΠΑ αλλά και από την κατάσταση των έργων που αφορούν τον νομό και είναι αρμοδιότητας της περιφέρειας όπως ο δρόμος Κιλκίς – Θεσσαλονίκης και η είσοδος της πόλης του Κιλκίς αλλά και συντήρησης αυτών π.χ. φωτισμός του δρόμου Θεσσαλονίκης- Κιλκίς μέχρι την Νέα Σάντα. Την ίδια ώρα, η συνολική εικόνα των Περιφερειακών Ενοτήτων διαμορφώνεται ως εξής: Α/Α Περιφερειακή Ενότητα Προϋπολογισμός 2015 Προϋπολογισμός 2014 Διαφορά 1 Θεσσαλονίκη 62.977.168,32 77.672.516,13 -18,91% 2 Ημαθία 14.484.832,26 15.029.152,32 – 3,62% 3 Κιλκίς 5.753.433,06 19.027.955,75 – 69,76% 4 Πιερία 12.587.295,50 20.697.005,99 – 39,18% 5 Πέλλα 12.086.555,27 21.689.780,13 – 44,27% 6 Σέρρες 17.251.860,49 18.985.373,86 – 9,13 % 7 Χαλκιδική 11.119.000,83 13.998.516,72 – 20,57% «Μνημονιακή» λογική Στο θέμα παρενέβη και η Κιλκισιώτισσα βουλευτής α’ Θεσσαλονίκης Δέσποινα Χαραλαμπίδουκατά την διάρκεια της επίμαχης συνεδρίασης της Πέμπτης 13.11.14. Συγκεκριμένα, η κ. Χαραλαμπίδου χαρακτηρίζοντας τον προϋπολογισμό «μνημονιακό», «αντικοινωνικό» και «αντιαναπτυξιακό», τόνισε: «Η παράταξη του κ. Τζιτζικώστα, η παράταξη που έξι μήνες πριν συμμετέσχε στις περιφερειακές εκλογές με έναν δήθεν «αντιμνημονιακό μανδύα» έρχεται σήμερα εδώ και καταθέτει το σύνολο της «μνημονιακής» λογικής. Ο προϋπολογισμός είναι σημαντικά μειωμένος και στις επτά περιφερειακές ενότητες, με το αποκορύφωμα της χρηματοδότησης σε Κιλκίς και Πέλλα, όπου η μείωση φτάνει το 70 και το 44 τοις εκατό αντίστοιχα. Σε κάθε κάτοικο της Κεντρικής Μακεδονίας αντιστοιχεί το αστρονομικό ποσό των 123 ευρώ, όχι για κοινωνική πολιτική, αλλά συνολικά.» «Περισσότερα φέτος από ΚΑΠ» Την διαφωνία του με αυτές τις εκτιμήσεις εξέφρασε ο περιφερειακός σύμβουλος Κιλκίς Παύλος Θωμαϊδης. Απαντώντας σε ερωτήσεις του δημοσιογραφικού συγκροτήματος του «Μαχητή» ο κ. Θωμαϊδης δήλωσε, ότι στον προϋπολογισμό του 2014 εντάχθηκαν τα 8.000.000 ευρώ γιά την μετακίνηση των μαθητών, κάτι που θα γίνει στον επόμενο προϋπολογισμό, καθώς αυτό το κονδύλιο ορίζεται λίγο πριν ή λίγο μετά την έναρξη του σχολικού έτους. Σε παρατήρηση, ότι ακόμη και έτσι υφίσταται μία «ψαλλίδα» της τάξης των έξι εκατομμυρίων ευρώ, ο κ. Θωμαϊδης παρέπεμψε σε …επικείμενη δημοσιοποίηση στοιχείων από την περιφερειακή διοίκηση, που «δεν δικαιολογούν» τον «θόρυβο»! Μάλιστα, έκανε λόγο γιά …αύξηση στα κονδύλια από τους κοινούς αυτοτελείς πόρους (ΚΑΠ), εκεί που τα προηγούμενα χρόνια «είχε σημειωθεί δραματική μείωση»! Μετά το νέο «χαστούκι» στον νομό μας απο την περιφέρεια Καιρός να παύσουμε να είμαστε…εκλογικοί «πελάτες» αποτυχημένων Πριν από λίγες ημέρες ψηφίσθηκε από το περιφερειακό συμβούλιο Κεντρικής Μακεδονίας ο προϋπολογισμός για το 2015. Έτος το οποίο, όπως επαγγέλλεται η κυβέρνηση, θα είναι το πρώτο ανάπτυξης μετά από έξη ύφεσης. Ευχή όλων είναι αυτή η αισιόδοξη πρόβλεψη να επαληθευτεί, όμως ακόμη και αν επιβεβαιωθεί ο ισχυρισμός αυτός, σίγουρα η ανάπτυξη δεν θα αφορά τον Νομό Κιλκίς και μάλιστα με ευθύνη του περιφερειάρχη κ. Απόστολου Τζιτζικώστα και της ηγετικής ομάδας του στο Κιλκίς. Μελετώντας κανείς τον προϋπολογισμό της περιφέρειας θα διαπιστώσει ότι ο προϋπολογισμός που αφορά το Κιλκίς δεν προσεγγίζει ούτε καν τα 6.000.000 ευρώ και είναι μακράν ο χαμηλότερος όλων των περιφερειακών ενοτήτων, τη στιγμή που ο διαμορφωμένος για το 2014 ξεπέρασε τα 19.000.000 ευρώ για το Κιλκίς. Μάλιστα η ποσοστιαία μείωση για τον νομό Κιλκίς αγγίζει το 70%, όταν ο αμέσως επόμενος νομός σε μείωση, εκείνος της Πέλλας, φθάνει σε ποσοστό 44 %, ενώ για τους υπόλοιπους νομούς ο μέσος όρος μείωσης ανέρχεται στο 25%. Μάλιστα από την διάρθρωση των πετσοκομμένων δαπανών προκύπτει αδιαμφισβήτητα ότι η Περιφερειακή Ενότητα Κιλκίς θα εξαντλήσει το σχεδιασμό της στα επιδόματα Πρόνοιας, τη μεταφορά μαθητών και τη μισθοδοσία του προσωπικού. Η εξέλιξη αυτή επιβεβαιώνει και την «αναπτυξιακή λογική» της παράταξης του κ. Τζιτζικώστα, ο οποίος προεκλογικά διένειμε φυλλάδιο στο οποίο καπηλευόταν τα έργα ΕΣΠΑ των δήμων ως δικά του, γεγονός που η παράταξη «Συμμετέχω» είχαμε στηλιτεύσει έγκαιρως με δελτίο τύπου. Και προς επίρρωση αυτών επικαλούμαστε την εισηγητική έκθεση (Αριθμ. πρωτ. 357484 (11385)/30-10-2014) του προϋπολογισμού, όπου τα έσοδα από συμμετοχή της ίδιας της Περιφέρειας σε ευρωπαϊκά προγράμματα, ανέρχονται μόλις στα 653.000 ευρώ για όλη την περιφέρεια. Τα προγράμματα αυτά σαφώς διαχωρίζονται από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων για το οποίο τον πρώτο λόγο έχει το Υπουργείο ανάπτυξης και όχι ο σχεδιασμός, το δήθεν όραμα και η στρατηγική του κ. Τζιτζικώστα, όπως επικαλείτο προεκλογικά. Ακόμη όμως και αν δεχθούμε ότι ο προϋπολογισμός είναι μειωμένος καθώς δεν είναι γνωστό εκ των προτέρων το πρόγραμμα έργων μέσω Κ.Α.Π., η μείωση της τάξης του 70% φανερώνει την ανεπάρκεια, τη ρηχότητα και την έλλειψη οράματος για το νομό Κιλκίς. Καταδικάζει έναν ολόκληρο νομό σε μαρασμό εξ αιτίας μια διοικήσεως που είναι παντελώς ανίκανη να σχεδιάσει, να διεκδικήσει, να υλοποιήσει. Και φυσικά τούτο είναι εμφανές όχι μόνο από την προεκλογική καπηλεία των έργων ΕΣΠΑ αλλά και από την κατάσταση των έργων, που αφορούν τον Νομό και είναι αρμοδιότητας της περιφέρειας, όπως ο δρόμος Κιλκίς – Θεσσαλονίκης και η είσοδος της πόλης του Κιλκίς αλλά και συντήρησης αυτών π.χ. φωτισμός του δρόμου Θεσσαλονίκη-Κιλκίς μέχρι την Νέα Σάντα. Μάλλον αγαπητοί συμπολίτες ο νομός και όλοι μας θα πληρώσουμε το να θεωρούμαστε σίγουροι εκλογικοί «πελάτες» γνωστών και αποτυχημένων συντηρητικών πολιτικών. Ίσως όμως να είναι και μία ευκαιρία να παύσουμε να θεωρούμαστε ως τέτοιοι και επι τέλους να αρχίσουμε να σταθμίζουμε προγράμματα, πρόσωπα και να κάνουμε ανεπηρέαστοι από πολιτικές φανέλλες τις κρίσιμες πολιτικές επιλογές, για όσο ακόμη ο τόπος μπορεί να ξεφύγει της αναπόδραστης μοίρας, που κάποιοι του επιφυλάσσουν. Ιδού η Ρόδος, ιδού και η κάλπη. Περιφερειακή ενότητα Κιλκίς: «Η μείωση είναι 16,82%, όχι 70%» Την αντίδραση της περιφερειακής διοίκησης Κιλκίς προκάλεσαν οι αιτιάσεις γιά τον μειωμένο προϋπολογισμό της περιφερειακής ενότητας Κιλκίς, με αποκορύφωμα την «σκληρή» ανακοίνωση της νομαρχιακής επιτροπής Κιλκίς της ΔΗΜΑΡ. Στην σχετική ανακοίνωση αναφέρονται τα εξής: «Τις τελευταίες ημέρες είδε το φως της δημοσιότητας ανακοίνωση της Δημοκρατικής Αριστεράς που αφορά στον προϋπολογισμό της περιφερειακής ενότητας Κιλκίς για το έτος 2015. Στην ανακοίνωση η περιφερειακή ενότητα Κιλκίς εμφανίζεται σαφώς αδικημένη με προϋπολογισμό μειωμένο κατά 70% περίπου. Συγκρίνονται, όμως, δύο αριθμητικά στοιχεία εντελώς άσχετα μεταξύ τους. Εμφανίζεται δηλαδή ως προϋπολογισμός του 2014 το ποσόν των 19.027.955,75 ευρώ. Αντίστοιχα ως προϋπολογισμός για το 2015 εμφανίζεται το κονδύλιο των 5.753.433,06 ευρώ. Έτσι μοιραία προκύπτει η μείωση του 70%. Η ανακοίνωση της ΔΗΜΑΡ. προέκυψε από λογιστική αστοχία αφού το δεύτερο ποσό είναι ο προτεινόμενος προϋπολογισμός ενώ το υπέρογκο πρώτο ποσό είναι ο τελικώς διαμορφωμένος προϋπολογισμός του 2014 με όλες τις εισροές και τις λογιστικές αναμορφώσεις. Η πραγματική διαφορά (μείωση) αφορά στους προτεινόμενους προϋπολογισμούς των ετών 2014 και 2015. Τα ποσά τους είναι: Οικονομικό έτος 2014 : 6.917.283,30 Οικονομικό έτος 2015 : -5.753.433,06 Διαφορά : 1.163.850,24 Η μείωση επομένως είναι της τάξης του 16,82%. Η διαφορά αυτή προκύπτει κατά κύριο λόγο από το κόστος της μεταφοράς μαθητών εξ αιτίας του διαφορετικού τρόπου υπολογισμού της συγκεκριμένης δαπάνης. Πέραν όλων των παραπάνω αδιαμφισβήτητων στοιχείων θα έπρεπε να ληφθεί υπ’ όψιν το γεγονός των επιβαλλόμενων περικοπών από την κεντρική διοίκηση σε όλες τις χρηματοδοτήσεις, μια πραγματικότητα από την οποία δεν θα μπορούσε να εξαιρεθεί η περιφερειακή ενότητα Κιλκίς. Εξυπακούεται βέβαια ότι η περιφερειακή ενότητα Κιλκίς δια των αιρετών επικεφαλής της, κατέβαλε κάθε δυνατή προσπάθεια για διασφάλιση χρηματοδοτήσεων από κάθε πρόσφορη «πηγή», είτε της περιφέρειας, είτε της κεντρικής διοίκησης, είτε των ευρωπαϊκών ταμείων». ΝΕ/ΔΗΜΑΡ: «Αυτοαναιρείται η περιφερειακή διοίκηση» Κιλκίς Περικλή Κολότσιου, αναφέρονται τα εξής: Αβάσιμους και αυτοαινερετικούς χαρακτηρίζει η νομαρχιακή επιτροπή Κιλκίς της ΔΗΜΑΡ τους ισχυρισμούς της περιφερειακής διοίκησης τόσο σε κεντρικό όσο και σε τοπικό επίπεδο, για το θέμα του προυπολογισμού της περιφερειακής ενότητας Κιλκίς στο πλαίσιο αντίστιχου της περιφέρειας Κ. Μακεδονίας. Στην σχετική ανακοίνωση της που εκδόθηκε μετά την ανάλογη απαντιτική του αντιπεριφερειάρχη «Όταν θέσαμε το ζήτημα του προϋπολογισμού που αφορά στην περιφερειακή ενότητα Κιλκίς και το ποσό το οποίο θα λάβει εντός του 2015, το μόνο που δεν περιμέναμε ως απάντηση ήταν η «αστοχία» στον τρόπο κατάρτισης του. Τα στοιχεία τα οποία συγκρίναμε μόνον άσχετα δεν μπορούν να θεωρηθούν μεταξύ τους. Και τούτο διότι ο προϋπολογισμός είναι – όπως φανερώνει και το όνομα του – εκτίμηση των εσόδων που θα έχει ένας φορέας. Βασίζεται δηλαδή σε εκτιμήσεις, λαμβάνοντας όμως ταυτόχρονως υπ’ όψη πραγματικά στοιχεία τα οποία σχετίζονται με τις πραγματικές επιδόσεις της χρονιάς που πέρασε. Δεν καταρτίζεται με βάση την εκτίμηση, δηλαδή τον προϋπολογισμό της προηγούμενης χρονιάς. Διότι με τα στοιχεία που η ίδια η περιφερειακή ενότητα δημοσίευσε στην απάντηση της, αποδεικνύεται ότι και ο προϋπολογισμός του 2014 μόνο ρεαλιστικός δεν ήταν. Σύμφωνα με τον προϋπολογισμό που κατατέθηκε και ψηφίστηκε από το περιφερειακό συμβούλιο, το 2014 θα «κλείσει» με έσοδα τουλάχιστον 19.027.955,75 ευρώ. Το λογικό θα ήταν λοιπόν η Περιφερειακή Ενότητα να καταρτίσει έναν προϋπολογισμό που θα προσέγγιζε περισσότερο το συγκεκριμένο αριθμό και φυσικά λαμβάνοντας υπ’ όψη τις παραμέτρους των περικοπών που έτσι και αλλιώς βιώνουμε. Εκτός αν γνωρίζουν εκ των προτέρων ότι οι περικοπές αυτές θα προσεγγίσουν πράγματι το 70%. Τότε ο «στραγγαλισμός» του Νομού είναι δεδομένος και πλέον θα πρέπει να οργανωθεί ο νομός για να διαμαρτυρηθεί σύσσωμος τόσο στον Περιφερειάρχη όσο και στο Υπουργείο Εσωτερικών. Όμως εκτός από το ζήτημα του ύψους παραμένει ανοικτό το ζήτημα της διεκδίκησης και υλοποίησης έργων σε συνδυασμό με την ανάληψη πρωτοβουλιών που θα αναζωογονήσουν το νομό. Διότι ο προϋπολογισμός είναι μεν η αποτύπωση των εσόδων – εξόδων, στην ουσία του όμως είναι ένα πολιτικό κείμενο το οποίο εμπεριέχει τους βασικούς άξονες πολιτικής της εκάστοτε διοίκησης. Δηλαδή το όραμα για τον τόπο και τις διεκδικήσεις από τα ανώτερα επίπεδα εξουσίας. Ο προϋπολογισμός που ψηφίσθηκε αντί για προϋπολογισμός πολιτικής διεκδίκησης είναι προϋπολογισμός πολιτικής παράδοσης. Ήδη το ζήτημα του δρόμου Θεσσαλονίκη- Ν.Σάντα –Κιλκίς παραπέμπεται στο νέο ΕΣΠΑ. Η τύχη του προαστιακού και άλλων μεγάλων οδικών έργων και υποδομών αγνοείται. Δυστυχώς αποδεικνύεται καθημερινώς ότι βούληση δεν υπάρχει».