Περιορίζοντας την κατανάλωση ενέργειας των ψηφιακών εργαλείων και υλικών στον τομέα της εκπαίδευσης και της κατάρτισης

Αν και το ερώτημα «Σε τι κόσμο θέλουμε να ζούμε;» δεν έχει αντικατασταθεί από το ερώτημα «Σε τι ψηφιακό κόσμο θέλουμε να ζούμε;», έχει ωστόσο γεννήσει το ερώτημα «Τι είδους ψηφιακό κόσμο θέλουμε;». Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα άρχισε να συζητείται πριν από λίγα χρόνια. Ο οργανισμός FING [NG1] ήταν ένας από αυτούς που στοχάστηκαν γύρω από αυτό το ζήτημα και διατύπωσε τις απαιτήσεις του μέσα από 7 χαρακτηριστικά, στο πλαίσιο του έργου Ψηφιακές ερωτήσεις 2018-2019: #Reset «Τι ψηφιακό θέλουμε για το αύριο;».
Ένα από αυτά τα χαρακτηριστικά είναι η λιτή (frugal) ψηφιακή τεχνολογία, δηλαδή η τεχνολογία που είναι αποδοτική σε ενέργεια και υλικά, και που συμβάλλει στην οικολογική μετάβαση αντί να αυξάνει τις εκπομπές και να εξαντλεί τους πόρους. Σε αυτό το άρθρο θα εστιάσουμε σε έναν πιο συγκεκριμένο τομέα: την επίδραση του ψηφιακού μετασχηματισμού στην εκπαίδευση και πώς οι εμπλεκόμενοι φορείς οφείλουν να εκπαιδευτούν πάνω σε αυτό.
Κύριο μέρος
Οι εμπλεκόμενοι στην εκπαίδευση ενηλίκων μπορούν να κατηγοριοποιηθούν σε δύο βασικές ομάδες:
αυτά
Η πρώτη ομάδα περιλαμβάνει εκπαιδευτές και παιδαγωγικούς σχεδιαστές, ενώ η δεύτερη ομάδα περιλαμβάνει μηχανικούς πληροφορικής, υπαλλήλους προμηθειών, καθώς και προσωπικό σε κέντρα κατάρτισης.
Αν και κάθε ομάδα έχει διαφορετικό ρόλο – και επομένως διαφορετικές ανάγκες – στη δημιουργία ή χρήση ψηφιακής τεχνολογίας αποδοτικής σε ενέργεια και υλικά, είναι ουσιαστικό και για τις δύο ομάδες να αποκτήσουν αρχικά επίγνωση του ζητήματος και να αναγνωρίσουν σε ποιο σημείο βρίσκονται οι πρακτικές τους.
Βήμα 1
Για να αποκτήσεις επίγνωση της σημασίας του θέματος, μπορείς να παρακολουθήσεις το εκπαιδευτικό μάθημα «Introduction to Sustainable IT for Digital Education» που προσφέρεται στο My Green Training Box (δωρεάν πόρος).
Το εγχειρίδιο Καλών Πρακτικών που δημιουργήθηκε στο πλαίσιο του έργου In-DigiT παρέχει πολλές ιδέες για δράσεις που μπορούν να αναλάβουν όλοι οι εμπλεκόμενοι. Μάλιστα, εκτείνεται πέρα από τη «λιτή» ψηφιακή τεχνολογία, περιλαμβάνοντας και τις υπόλοιπες 6 ποιότητες, ώστε να επιτευχθεί μια συμπεριληπτική και υπεύθυνη ψηφιοποίηση στην εκπαίδευση.
Μπορείς να βρεις παραδείγματα σε διαφορετικά επίπεδα, τα οποία θα σε εμπνεύσουν. Πρέπει να σημειωθεί, ωστόσο, ότι το εγχειρίδιο είναι εκτενές και περιλαμβάνει 50 παραδείγματα. Αν αυτό σου φαίνεται βαρύ, μπορείς να βρεις μια πιο στοχευμένη λύση στο επόμενο βήμα.
Βήμα 3 (ή Βήμα 2, για κάποιους)
Με τη χρήση του εργαλείου αυτο-αξιολόγησης, μπορείς να εκτιμήσεις τον κοινωνικό, περιβαλλοντικό και ηθικό αντίκτυπο των ψηφιακών πρακτικών σου.
Στο τέλος της αξιολόγησης, θα λάβεις μια αναφορά που παράγεται κάθε φορά που κάνεις το τεστ και σου επιτρέπει να συγκρίνεις τα αποτελέσματά σου με προηγούμενες προσπάθειες.
Για κάποιους, το εργαλείο αυτό μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ως οδηγός για να διαβάσουν το εγχειρίδιο καλών πρακτικών. Αυτό συμβαίνει γιατί, ανάλογα με τη συνολική βαθμολογία σου, θα σου προτείνονται στοχευμένες καλές πρακτικές από το εγχειρίδιο, ξεχωριστά για κάθε μία από τις 7 ποιότητες, τις οποίες μπορείς να βρεις εύκολα με το πάτημα ενός κουμπιού.
Συμπέρασμα
Καθώς συμμετέχεις στη διαμόρφωση της ψηφιακής εκπαίδευσης του αύριο, να θυμάσαι ότι είναι εφικτό να συμβάλεις θετικά, γνωρίζοντας τις ευθύνες σου και βελτιώνοντας τη δουλειά σου μέρα με τη μέρα. Τα εργαλεία που παρουσιάστηκαν παραπάνω θα σε βοηθήσουν σε αυτή τη διαδικασία.
[NG1](Association pour la Fondation d’un Internet Nouvelle Génération)
L’association met fin à son aventure: https://fing.org/?agenda-futur-numerique-ecologique