Περιήγηση στην πρωτεύουσα: Ένα πολύτιμο «βέλος» στην «φαρέτρα» μιάς πραγματικά πολυεπίπεδης παιδείας

Τριήμερη εκπαιδευτική εκδρομή στην Αθήνα πραγματοποίησε το πρώτο δημοτικό σχολείο Γουμένισσας.
Στο σχετικό ενημερωτικό δελτίο, με την επιμέλεια του διευθυντή Χρήστου Σαμαρά, αναφέρονται τα εξής:
« Ολοκληρώθηκε την Κυριακή 24.5.15 η εκπαιδευτικού χαρακτήρα επίσκεψη του πρώτου δημοτικού σχολείου Γουμένισσας στην Αθήνα. Ξεκινήσαμε την Παρασκευή 22.5.15 με ένα σύγχρονο λεωφορείο του ταξιδιωτικού γραφείου «Εclectic» και με έναν εξαιρετικό οδηγό, τον Παναγιώτη Χατζηαγγελίδη. Μετά τα διόδια των Νέων Μαλγάρων η εθνική οδός παρουσιάζει ευρωπαϊκή εικόνα: Καθαρή, χωρίς πεταμένα σκουπίδια στα πλαϊνά του δρόμου από ανεκδιήγητους οδηγούς, κομμένα χόρτα στα πλαϊνά, τηλέφωνα άμεσης δράσης, ευδιάκριτα αυτοκίνητα ασφαλείας, φρεσκοβαμμένες γραμμές και, φυσικά, καλυμμένες λακκούβες, στρωτό οδόστρωμα και ασφαλές ταξίδι. Ακόμη και οι (ελάχιστες) παρακάμψεις λόγω έργων, σηματοδοτημένες να αποπνέουν αέρα σιγουριάς και οργανωμένης εργασίας με αρχή, μέση και τέλος. Το νέο τμήμα στον Άγιο Κωνσταντίνο, οι κατασκευαζόμενες σήραγγες Τεμπών, οι αισθητικές και ουσιαστικές παρεμβάσεις, αμβλύνουν την αλγεινή εντύπωση των πολλών σταθμών διοδίων.
Είναι άξιον απορίας γιατί η είσοδος της χώρας, στους Ευζώνους, και μέχρι τον ανισόπεδο κόμβο της Θεσσαλονίκης βρίσκεται σε αυτήν την απαράδεκτη κατάσταση, ενώ πλέον όλο το υπόλοιπο τμήμα μέχρι και την είσοδο στην Αθήνα, θυμίζει ευρωπαϊκούς (να μην πω γερμανικούς και υπερβάλλω) αυτοκινητοδρόμους. Επικίνδυνα σημεία, ανασφαλές οδόστρωμα, δεκάδες ατυχημάτων και δυστυχημάτων, όψη εγκαταλελειμμένης οδού και το μοναδικό κομμάτι με διπλή κατεύθυνση (είναι, βεβαίως, και το επίσης απαράδεκτο τμήμα Αθηνών- Πατρών).
Πρώτη μας στάση στο Κέντρο Ιστορικής Ενημέρωσης στην Λαμία, στο σημείο όπου υψώνεται επιβλητικά το άγαλμα του Λεωνίδα, στις Θερμοπύλες. Ένα υπέροχο ολοκαίνουργιο σύγχρονο κτίριο, με μάρμαρο παντού, κατασκευασμένο εξ ολοκλήρου από την τεχνική υπηρεσία του δήμου Λαμιέων αποκλειστικώς με χρήματα ΕΣΠΑ. Η τοπική αυτοδιοίκηση σε όλο της το μεγαλείο να αποδεικνύει, σε πείσμα των ανικάνων δημοτικών αρχών, ότι γίνονται και «θαύματα» στον διεφθαρμένο χώρο των συναλλαγών και των διαπλοκών. Οι νεαρές υπάλληλοι, συμβασιούχοι του δήμου ευγενέστατες, εξυπηρετικότατες, μας παρείχαν πλήρη ενημέρωση. Παρακολουθήσαμε ένα βίντεο ενημέρωσης, μια μικρού μήκους τρισδιάστατη ταινία και ολοκληρώσαμε με τα «τραπέζια» πληροφοριών (υπολογιστές με μεγάλες οθόνες), όπου με ατομική πρωτοβουλία τους οι μαθητές διερεύνησαν και ανακάλυψαν πορείες στρατευμάτων, μάχες, αφορμές, αιτίες, συγκρούσεις, προδοσίες, πρόσωπα, λαούς.
Νωρίς το απόγευμα καταλύσαμε στο μικρό αλλά πεντακάθαρο και συμπαθέστατο ξενοδοχείο «Four Seasons» («Τέσσερις Εποχές») στην Γλυφάδα, δίπλα στη θάλασσα. Αργότερα, επιβιβαστήκαμε στο τραμ και ήπιαμε καφέ σε παραλιακή καφετέρια στην μαρίνα Αλίμου. Επιστρέψαμε στην πλατεία της Γλυφάδας για φαγητό και στο ξενοδοχείο για ξεκούραση, μιας και την επόμενη ημέρα άρχιζε η πυκνή εκπαιδευτική εμπειρία μας.
Το Σάββατο η επίσκεψη στο Μουσείο της Ακρόπολης μας άφησε με ένα ισχυρό πολιτιστικό σοκ και βγήκαμε φουσκωμένοι από περηφάνια για το κορυφαίο αυτό δημιούργημα της ελληνικής αρχιτεκτονικής και αρχαιολογίας. Ανεβαίνοντας την Διονυσίου Αρεοπαγίτου θαυμάσαμε το θέατρο του Ηρώδου του Αττικού. Ίδια και επεκτεινόμενα συναισθήματα στον ιερό βράχο της Ακροπόλεως και δέος στην όψη των Προπυλαίων, του ναού της Απτέρου Νίκης, του Παρθενώνα, του Ερεχθείου. Ο νεαρός ξεναγός μας με δυο πτυχία, Ιστορίας της Τέχνης και αρχαιολογίας και με δύο μεταπτυχιακά και ξένες γλώσσες (δεν ξέρω αν πρέπει να χαρώ) μας εξέπληξε με την ευρύτητα των γνώσεών του και την μεταδοτικότητά του.
Η περίγυρος του αθηναϊκού στολιδιού μέσω της Αποστόλου Παύλου, η αγορά του δρόμου και το φαγητό στο Μοναστηράκι μας προσέφερε τις στοιχειώδεις «ανάσες» και ανανεώσαμε δυνάμεις για την συνέχεια. Το απόγευμα περνώντας από τον Πύργο των Ανέμων με ολιγόλεπτο περπάτημα φτάσαμε στην οδό Τριπόδων και στο Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης. Δυο νέες δασκάλες και μία έμπειρη παιδαγωγός οδήγησαν τα παιδιά με «όχημα μία παλιά τάξη σε ένα ταξίδι στον χρόνο της εκπαίδευσης. Το παιχνίδι του θησαυρού στα στενάκια της Πλάκας, το μνημείο των Τριπόδων, οι ιστορικές εκκλησιές και η αναζήτηση των μικρών στοιχείων, που θα οδηγούσαν στην επίλυση του γρίφου, ήταν συναρπαστικά και ταυτοχρόνως απολαυστικά.
Επόμενη στάση μας το Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών. Το κτίριο μουσείο του Γεωργίου Σίνα, που δεσπόζει στον λόφο των Νυμφών προσέφερε εντυπωσιακά αστρονομικά ευρήματα στο γνωστικό πεδίο των μαθητών με οδηγούς νεαρές μεταπτυχιακές αστρονόμους. Η μετάβαση μας στο θόλο του τηλεσκοπίου του Δωρίδη, οι εξωπραγματικοί όγκοι, το άπειρο, που μας άγγιξε, υπήρξε μια υπέροχη ξεχωριστή εκπαιδευτική ενσωμάτωση προηγουμένων γνωστικών επιπέδων, σε ένα ενιαίο, χειροπιαστό οπτικοακουστικό διδακτικό πλαίσιο.
Η τελευταία μας ημέρα ξεκίνησε με επίσκεψη στην Βουλή των Ελλήνων. Ενημέρωση, ξενάγηση στην αίθουσα Ελευθερίου Βενιζέλου, κατάληξη στην αίθουσα της ολομέλειας. Ο υπέρτατος ναός της Δημοκρατίας άνοιξε τις πύλες του στο 1ο δημοτικό σχολείο Γουμένισσας και «αγκάλιασε» τους μαθητές με δημοκρατική ευαισθησία και ελληνική μεγαλοπρέπεια. Αφού συναπαντηθήκαμε με το «έτερον ήμισυ» της πόλης μας, το 2ο δημοτικό σχολείο Γουμένισσας στο προαύλιο της Βουλής, ήμασταν αρκετά τυχεροί ώστε να παρακολουθήσουμε και την παρέλαση του λόχου των ευζώνων της προεδρικής φρουράς. Η τελευταία μας επίσκεψη το θωρηκτό «Αβέρωφ» στον Φλοίσβο. Το πλοίο θρύλος, που έχει μετατραπεί σε πλωτό μουσείο, μας φιλοξένησε, και η άρτια ενημέρωση μας βοήθησε να συμπτύξουμε τις γνώσεις μας για το ηρωικό πρόσφατο παρελθόν της φυλής μας. Από κοντά το ηρωικό αντιτορπιλικό «Βέλος» και η αρχαιοελληνική τριήρης «Ολυμπιάς».
Οι συμπυκνωμένες γνώσεις και εμπειρίες, πολύτιμο διαχρονικό «εργαλείο» στην «φαρέτρα» της πολυεπίπεδης παρεχόμενης εκπαιδευτικής και παιδευτικής αδιάλειπτης προσπάθειας επέκτασης των κατεστημένων μέσων διδασκαλίας. Ελλάδα, η πιο πλούσια χώρα του κόσμου».