Γενικά

Μία νέα μονάδα δωρεάν παροχής υπηρεσιών πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας στο Κιλκίς

Επισκεφτήκαμε την 1η ΤΟΜΥ Κιλκίς και συνομιλήσαμε με την συντονίστρια – γενική ιατρό, κα Ιορδανίδου Ελλάδα. Της θέσαμε ερωτήσεις που αφορούν την λειτουργία της 1ης Τοπικής Μονάδας Υγείας Κιλκίς και τον θεσμού του οικογενειακού γιατρού.

Τι είναι η ΤΟΜΥ;
– Η 1η Τοπική Μονάδα Υγείας Κιλκίς είναι μια νέα δημόσια δομή του Εθνικού Συστήματος Υγείας (ΕΣΥ) η οποία παρέχει δωρεάν υπηρεσίες πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας ανεξάρτητα από την ηλικία, το φύλο, την εθνικότητα, το αν είναι κάποιος/α άνεργος/η ή όχι, αν είσαι ανασφάλιστος/η ή όχι. Από την αρχή του έτους Τοπικές Μονάδες Υγείας έχουνε ιδρυθεί σε όλη τη χώρα. Στο Κιλκίς ξεκίνησε την λειτουργία της στις 23 Απριλίου 2018.

Τι υπηρεσίες προσφέρει η ΤΟΜΥ ουσιαστικά;
-Η Τοπική Μονάδα Υγείας αποτελείται από μια ομάδα επαγγελματιών υγείας, μια γενική ιατρό, νοσηλευτικό προσωπικό, επισκέπτρια υγείας, κοινωνικό λειτουργό και διοικητικό προσωπικό. Η ΤΟΜΥ, με το ιατρικό προσωπικό, συμβάλλει στη συστηματική παρακολούθηση της υγείας των εγγεγραμμένων πολιτών, με άλλα λόγια στην πρόληψη, την εξέταση, την συνταγογράφηση, την παραπομπή σε εξειδικευμένους γιατρούς.

Επίσης, με την επικείμενη πρόσληψη παιδιάτρου, θα συμβάλλει στην συστηματική παρακολούθηση της υγείας παιδιών και εφήβων. Ακόμη, προσφέρει υπηρεσίες διαχείρισης και καθοδήγησης ατόμων και οικογενειών για τη ζητήματα χρονίων νοσημάτων, προσφέρει συμβουλευτική και ψυχοκοινωνική υποστήριξη σε άτομα και οικογένειες ενώ υλοποιεί και δράσεις πρόληψης και προαγωγής υγείας στην κοινότητα.

Ακούμε συνέχεια τελευταία στην τηλεόραση, στο διαδίκτυο για τον οικογενειακό γιατρό. Τι σχέση έχει με την ΤΟΜΥ;
-Η φιλοσοφία της ΤΟΜΥ στηρίζεται στην ύπαρξη οικογενειακών γιατρών που είναι ειδικότητας γενικής ιατρικής ή παθολογίας για ωφελούμενους άνω των 14 ετών και παιδίατροι για παιδιά κάτω των 14 ετών. Με απλά λόγια κάθε ωφελούμενος επιλέγει έναν οικογενειακό γιατρό, δημιουργείται ο Ατομικός Ηλεκτρονικός Φάκελος Υγείας κι εκεί τηρείται όλο το ιατρικό ιστορικό. Μετά την πρώτη συνάντηση κάθε εγγεγραμμένος προσέρχεται όταν προκύψει ανάγκη για εξέταση, για συνταγογράφηση, για ετήσιο ιατρικό έλεγχο (check-up), για εμβολιασμό ή ακόμα και για πρόληψη που αποτελεί βασικό κομμάτι της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας. Ανάλογα με το ιατρικό ιστορικό και άλλους παράγοντες ο γιατρός παραπέμπει τον ασθενή σε εξετάσεις ή τον συμβουλεύει προληπτικά ώστε να αποφύγει στο μέλλον ιατρικά προβλήματα.

Όταν λέμε ότι ένας πολίτης μπορεί να επιλέξει οικογενειακό γιατρό, τι εννοούμε; Πώς γίνεται αυτή η επιλογή;
-Στην δική μας δομή, την 1η ΤΟΜΥ Κιλκίς, η εγγραφή μπορεί να γίνει με την επίσκεψη τους στην υπηρεσία. Ωστόσο, κάθε πολίτης που έχει πρόσβαση στο διαδίκτυο μπαίνει στην ηλεκτρονική διεύθυνση www.idika.gr , ακολουθεί τα βήματα και εκεί υπάρχει κατάλογος οικογενειακών γιατρών ανάμεσα στους οποίους μπορεί να επιλέξει και να δηλώσει ως οικογενειακό.



Μπορεί κάποιος να αλλάξει οικογενειακό γιατρό;

-Κάθε πολίτης έχει το δικαίωμα να επιλέξει τον οικογενειακό του γιατρό και να τον αλλάξει εφόσον δεν επιθυμεί να συνεχίσει την συνεργασία του μετά την πάροδο έξι μηνών.

Πώς γίνεται η εγγραφή; Τι δικαιολογητικά απαιτούνται;

-Καλό θα ήταν ο κάθε ενδιαφερόμενος να μας καλέσει τηλεφωνικά στο 2341029493 και να κλείσει με το ΑΜΚΑ του το πρώτο ραντεβού. Όταν προσέλθει στο ραντεβού θα πρέπει να έχει μαζί του την ταυτότητα ή άλλο έγγραφο ταυτοποίησης, το βιβλιάριο και ένα αποδεικτικό διεύθυνσης κατοικίας όπως έναν λογαριασμό ΔΕΗ ή κάτι άλλο. Εδώ αξίζει να σημειώσουμε ότι η γιατρός είναι οικογενειακή, αλλά δημιουργείται ατομικός φάκελος υγείας για κάθε εγγεγραμμένο οπότε απαιτείται η αυτοπρόσωπη παρουσία.

Πρέπει υποχρεωτικά να έρχομαι στον οικογενειακό γιατρό για να με παραπέμπει σε άλλες ιατρικές ειδικότητες;
-Ο οικογενειακός γιατρός είναι επιφορτισμένος με το να παραπέμπει τους ασθενείς σε γιατρούς άλλων ειδικοτήτων αν κρίνει κάτι τέτοιο. Παραπομπή δεν απαιτείται για προγραμματισμένη επίσκεψη στις ειδικότητες της γυναικολογίας, της ψυχιατρικής, της οφθαλμολογίας και της οδοντιατρικής.

Τι γίνεται αν συμβεί κάτι έκτακτο σε κάποιον ασθενή; Μπορεί να εξυπηρετηθεί και απογευματινές ή βραδινές ώρες;
-Ο οικογενειακός γιατρός οφείλει να δει και έκτακτα περιστατικά. Το ωράριο λειτουργίας της 1ης ΤΟΜΥ Κιλκίς είναι 07:00-15:00 που σημαίνει ότι προς το παρόν δεν υπάρχει απογευματινή βάρδια. Παρόλα αυτά στον σχεδιασμό μιας ΤΟΜΥ προβλέπεται η λειτουργία σε δύο βάρδιες, κάτι που μπορεί να συμβεί σε μελλοντικό χρόνο όταν στελεχωθεί με το σύνολο του ιατρικού προσωπικού που προβλέπεται.

Τι γίνεται με όσους μένουν σε χωριό;
-Οι Τοπικές Μονάδες Υγείας είναι αστικού τύπου. Οι αγροτικοί γιατροί που υπάρχουν στα χωριά είναι και οικογενειακοί γιατροί, οπότε όσοι κάτοικοι χωριών εξυπηρετούνται στον αγροτικό γιατρό, δεν αλλάζει κάτι. Ωστόσο, αν το επιθυμούν έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν ως οικογενειακή γιατρό την γιατρό της 1ης ΤΟΜΥ Κιλκίς αρκεί το χωριό τους να βρίσκεται εντός των ορίων του Δήμου Κιλκίς. Μετά τις 15:00 τα επείγοντα και έκτακτα περιστατικά εξυπηρετούνται από το Γενικό Νοσοκομείο Κιλκίς.

Πού σας βρίσκουμε, με ποιόν τρόπο επικοινωνούμε μαζί σας και ποιες ώρες;
-Η 1η ΤΟΜΥ Κιλκίς στεγάζεται στο κτίριο του Κέντρου Υγείας Κιλκίς (κτίριο πρώην ΙΚΑ) επί της οδού Αλ. Γιαλαμίδη 1. Μπορείτε να μας βρείτε τηλεφωνικά στο 2341029493 καθημερινές από τις 07:00-15:00.

Περισσότερα
Δείτε ακόμα