Πολιτική

Λαϊκή Συσπείρωση: «Δημιουργία νέων τμημάτων σπουδών στο Κιλκίς ναι, αλλά πανεπιστημιακών»

Την αντίθεση της σε ενδεχόμενη κατάργηση του ΤΕΙ Κιλκίς και την συμφωνία της στην ίδρυση τμημάτων σπουδών στο Κιλκίς, αλλά… πενεπιστημιακών (και όχι απλού επιπέδου ΙΕΚ) εκφράζει ο δημοτικός συνδυασμός «Λαϊκή Συσπείρωση».

Στην σχετική ανακοίνωση αναφέρονται τα εξής:

«Μεγαλύτερη εκμετάλλευση»
Κατ’ αρχάς να ξεκαθαρίσουμε ότι για εμάς η όποια πρόταση, η όποια συζήτηση, η όποια τοποθέτησή μας καθορίζεται με κριτήριο τι μόρφωση, άρα και τι σχολείο, τι πανεπιστήμιο έχουν ανάγκη τα παιδιά της εργατικής τάξης και των λαϊκών οικογενειών.

Είναι γνωστόν ότι η πρόταση για την λειτουργία διετών προγραμμάτων σπουδών κατάρτισης στο ΤΕΙ του Κιλκίς, σχετίζεται άμεσα με τις εξελίξεις στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, με τον πρόσφατο νόμο για το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής. Νομοσχέδια τα οποία το ΚΚΕ καταψήφισε στη Βουλή, τεκμηριώνοντας την άποψή του.

Η συγκεκριμένη συζήτηση αφορά την εξειδίκευση των κεντρικών «αναπτυξιακών» στόχων κυβέρνησης – επιχειρηματιών, στόχων στους οποίους στοιχίζεται και η τοπική διοίκηση (περιφέρεια – δήμοι), στην περιοχή του Κιλκίς.

Σίγουρα η εκπαίδευση συνδέεται με την οικονομία, σε κάθε κοινωνικό σύστημα. Και δεν θα μπορούσε να είναι και διαφορετικά, γιατί πέρα από τη γενική μόρφωση και γνώση των νόμων κίνησης της φύσης και της κοινωνίας, η εκπαίδευση έχει σκοπό να συμβάλει στην ανάπτυξη της παραγωγής, συνολικώς στην ανάπτυξη των παραγωγικών δυνάμεων της κοινωνίας.

Σήμερα, όμως, αυτό που πάει να γίνει είναι η μεγαλύτερη εκμετάλλευση του νέου εργατικού δυναμικού που θα φοιτά στα διετή προγράμματα, και όχι η αξιοποίηση των γνώσεων για την κοινωνία συνολικά.

Θέτουμε ωρισμένα ερωτήματα – προβληματισμούς:

Τα διετή προγράμματα τα οποία προτείνονται, γιατί δεν αποτελούν επιστημονικά αντικείμενα, ώστε να υπάρχουν πανεπιστημιακά τμήματα τετραετούς φοίτησης; Κατά την γνώμη μας, γιατί με τα διετή δημιουργούνται πτυχία πολλών ταχυτήτων, γιατί μειώνεται το κόστος φοίτησης, γιατί οι σπουδαστές δεν έχουν ολοκληρωμένη γνώση του αντικειμένου τους, αλλά μερική και ληξιπρόθεσμη. Οπότε θα αναγκαστούν να παρακολουθήσουν σε επόμενη φάση κάποιο άλλο πρόγραμμα και πάει λέγοντας. Ενώ, αυτά τα προγράμματα δεν θα παρέχονται δωρεάν στα παιδιά.

«Παράλογη κατάσταση»
Τα προγράμματα που προτείνονται, υπάρχουν αντίστοιχα και στον ΟΑΕΔ, σε ΙΕΚ, σε άλλα Πανεπιστήμια; Διότι υπάρχει η εξής παράλογη κατάσταση. Για το ίδιο επιστημονικό αντικείμενο να υπάρχουν διαφόρων ειδών πτυχία. Για παράδειγμα στους νοσηλευτές και αλλού, υπάρχουν προγράμματα, πανεπιστημιακά τμήματα, μεταπτυχιακά, προγράμματα σε ΙΕΚ κτλ. Ποιος ο σκοπός αυτού του κατακερματισμού; Κατά τη γνώμη μας αυτό εξυπηρετεί στη διάσπαση των εργαζομένων, εξυπηρετεί στη συμπίεση των μισθών προς τα κάτω, αλλά και στη διαφοροποίησή τους, στη μείωση των εργασιακών δικαιωμάτων κ.ά.

Σοβαρή πλευρά είναι και το περιεχόμενο των σπουδών. Ποιος θα καθορίζει το τι θα διδάσκονται οι σπουδαστές; Η επιστήμη τους ή ό,τι επιθυμούν, ό,τι χρειάζονται οι επιχειρηματίες;

Ακούγεται, ότι με αυτά τα προγράμματα, οι νέοι θα βγαίνουν πιο γρήγορα και πιο εύκολα στην αγορά εργασίας και αυτό θα είναι προς δικό τους όφελος. Εδώ, όμως, υπάρχουν σοβαρές ενστάσεις. Τα ίδια τα στατιστικά δεδομένα δείχνουν ότι όσο πιο απαξιωμένο είναι ένα πτυχίο, τόσο μεγαλύτερη είναι η ανεργία που περιμένει τον απόφοιτο, τόσο πιο γρήγορα περνάει από τη φάση της μισής δουλειάς στην πλήρη ανεργία.

Επίσης, οι δομές αυτές θα παρέχουν μέσω της πρακτικής άσκησης και της μαθητείας τζάμπα εργατικό δυναμικό στις μεγάλες επιχειρήσεις και στους τομείς εκείνους που τους χρειάζονται. Ακόμη, για πιο εργασιακό μέλλον μιλάμε όταν υπάρχει ο απαράδεκτος διαχωρισμός των εργαζομένων σε κάτω και άνω των 25 ετών, όταν δεν υπάρχουν ΣΣΕ, όταν ο κάθε απόφοιτος είναι έρμαιο των νόμων της αγοράς και των επιχειρήσεων.

Επί πλέον, ακόμα και αν βρει ένα μέρος των αποφοίτων δουλειά, άμεσα. Ποιο θα είναι το μέλλον του; Μόνο με το διετές πρόγραμμα εξασφαλίζει το εργασιακό του μέλλον; Ή σε λίγα χρόνια θα τους ζητούν να ξανα-επιμορφωθεί, με δικά του έξοδα, ή θα τον απολύσουν όταν το ειδικό αντικείμενο που εκπαιδεύτηκε δεν θα έχει αξία. Επίσης, η τόσο στενή σύνδεση των σχολών με συγκεκριμένες επιχειρήσεις, αφήνει ξεκρέμαστους τους απόφοιτους. Οι επιχειρήσεις κλείνουν και ανοίγουν, μένουν ή φεύγουν στο εξωτερικό, προσλαμβάνουν ή απολύουν, ανάλογα με το τι τους συμφέρει, τι είναι πιο ανταγωνιστικό, τι έχει το προσδοκόμενο κέρδος.

Έτσι, ακόμα και αν ένα πρόγραμμα σήμερα έχει μια ζήτηση, σε λίγα χρονιά, μπορεί να μην έχει, να κλείσει διότι θα μειωθεί η ζήτηση, ή να απολυθούν οι εργαζόμενοι γιατί δεν θα τους θέλει η επιχείρηση. Αυτά είναι τα αποτελέσματα της άναρχης παραγωγής στην καπιταλιστική οικονομία, που δεν εξασφαλίζουν κανέναν. Το αντίθετο μάλιστα. Άρα, δεν ισχύει το επιχείρημα ότι θα λυθεί το ζήτημα της ανεργίας από αυτές τις σχολές.

«Αρκεί να υπάρχει πραγματική ανάγκη»
Σ’ αυτές τις περιπτώσεις, ίδρυσης σχολών κτλ., ακούγεται συχνά ότι αυτό είναι σε όφελος τα τοπικής κοινωνίας, γιατί να κυκλοφορήσει χρήμα στην αγορά. Για εμάς αυτή η λογική είναι τουλάχιστον αντιδραστική, γιατί αντιμετωπίζει τους σπουδαστές και τις οικογένειές τους ως πελάτες. Και ειδικά στις σημερινές συνθήκες που τόσο δύσκολα οι λαϊκές οικογένειες τα βγάζουν πέρα, που τα χρέη τους έχουν πνίξει, που πολλά παιδιά ενώ περνούν τα πανελλαδικές εξετάσεις δεν μπορούν να πάνε να σπουδάσουν λόγω δυσβάσταχτων εξόδων.

Την τοπική οικονομία θα μπορούσαν κάλλιστα να την ενισχύει ο ντόπιος πληθυσμός, αν δεν υπήρχαν άνεργοι, αν οι εργαζόμενοι πληρώνονταν με βάση τις ανάγκες τους και στην ώρα τους, αν δεν εξαντλούνταν από τις υπερωρίες και την εντατικοποίησης της δουλειάς τους, στη δουλειά τα Σάββατα και τις Κυριακές.
Για εμάς, ας δημιουργηθούν, και δύο και τρία και τέσσερα τμήματα, αρκεί να υπάρχει πραγματική ανάγκη, αρκεί να αποτελούν υπαρκτά επιστημονικά αντικείμενα, ώστε να ικανοποιούνται οι ανάγκες του λαού της περιοχής και όχι των επιχειρηματιών.

Για παράδειγμα το Κιλκίς έχει ανάγκη από ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό, έχει ανάγκη από ασθενοφόρα και προσωπικό στο ΕΚΑΒ, έχει ανάγκη από εκπαιδευτικούς, από προσωπικό στους δήμους, ενώ με αφορμή και τους πρόσφατους σεισμούς στον νομό που ανέδειξαν σοβαρά κτιριακά προβλήματα χρειάζεται προσωπικό και επιστήμονες, που να ασχοληθούν με την αντισεισμική προστασία των σχολείων, των παιδικών σταθμών, άλλων δημόσιων κτιρίων.

Τι τμήμα, όμως, δημιουργήθηκε φέτος στον ΟΑΕΔ; Τμήμα γαλακτομίας – τυροκομίας. Γιατί αυτό εξυπηρετεί, σήμερα, έναν κλάδο που είναι σε ανάπτυξη στο νομό και συγκεκριμένες επιχειρήσεις. Αυτή, όμως, η εξέλιξη θα μειώσει τους άνεργους, θα αυξήσει τους μισθούς στα παιδιά του ΟΑΕΔ, θα αυξήσει την ποιότητα και θα μειώσει την τιμή του γάλατος;

«Χρειάζονται και μέτρα»
Όμως, μαζί με την ίδρυση νέων τμημάτων, θα πρέπει να ληφθούν μέτρα για δωρεάν στέγαση όλων των σπουδαστών, για δωρεάν σίτισή τους, για δωρεάν μεταφορά τους από και προς τη σχολή, για εξασφάλιση των βιβλίων και των συγγραμμάτων τους.

Μαζί μ’ αυτά θα πρέπει να υπάρχει το αναγκαίο και κατάλληλο εκπαιδευτικό προσωπικό, το οποίο θα έχει μόνιμη και σταθερή δουλειά, θα πρέπει να υπάρχει ο αναγκαίος υλικοτεχνικός εξοπλισμός.

Και, τελικώς, θα πρέπει το πτυχίο να αποτελεί μοναδική προϋπόθεση για την εξασφάλιση των εργασιακών τους δικαιωμάτων.

Έχει, σημασία, να σημειώσουμε τέλος, ότι ενώ η κυβέρνηση εμφανίζεται να ενδιαφέρεται για τη μόρφωση και το μέλλον των σημερινών νέων, την ίδια ώρα υποδέχεται με ΜΑΤ και καταστολή, φοιτητές, σπουδαστές, μαθητές, εκπαιδευτικούς, που διαδηλώνουν και διεκδικούν ένα καλύτερο σχολείο, ένα καλύτερο πανεπιστήμιο. Όπως και την ώρα που μιλούσε ο πρωθυπουργός για «δίκαιη ανάπτυξη για όλους» στο αναπτυξιακό συνέδριο στη Θεσσαλονίκη, πάλι υποδεχόταν τους εργαζόμενους με ΜΑΤ έξω από το ξενοδοχείο που μιλούσε.

Ειδικώς στα ζητήματα της παιδείας, τόσο η στάση αυτής της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, όσο και των προηγούμενων ΝΔ – ΠΑΣΟΚ, μας κάνουν να μην τους έχουμε καμία εμπιστοσύνη, γιατί σχεδιάζουν με βάση τα συμφέροντα των επιχειρηματιών και όχι του λαού.

«Ένα και μοναδικό πτυχίο»
Με βάση αυτό το σκεπτικό, όχι μόνο διαφωνούμε με την υλοποίηση των διετών προγραμμάτων κατάρτισης, αλλά δεν μπορούμε να μπούμε και σε μια κουβέντα – παζάρι ποιο πρόγραμμα να υλοποιηθεί και ποιο όχι.

Συνοπτικά τα διετή προγράμματα κατάρτισης θα παρέχουν τζάμπα εργατικό δυναμικό στις επιχειρήσεις μέσω πρακτικής άσκησης και μαθητείας. Θα προχωρήσει η παραπέρα κατηγοριοποίηση των πτυχίων, των Τμημάτων και των αποφοίτων, που συνεπάγεται τη συνολική υποβάθμιση της παρεχόμενης τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Οι νέοι απόφοιτοι εξακολουθούν να είναι κυριολεκτικά «στον αέρα», χωρίς να ξέρουν ούτε τι θα σπουδάσουν, ούτε που μπορούν να δουλέψουν.

Θεωρούμε, δε, ότι ούτε ο δήμος πρέπει να εμπλακεί σ’ αυτήν την συζήτηση και να λειτουργεί ως μεσολαβητής ανάμεσα στο πανεπιστήμιο και τις αγορές, αναλαμβάνοντας επί πλέον και ευθύνες που δεν του αναλογούν και που πρέπει να είναι του Υπουργείου Παιδείας.

Η μόνη λύση για την οποία πρέπει να “παλέψουν” οι σπουδαστές, τα παιδιά των φτωχών λαϊκών οικογενειών, συνολικά ο λαός, είναι να αποτελεί το πτυχίο μοναδική προϋπόθεση για την πλήρη πρόσβαση στο επάγγελμα.

Να καταργηθούν οι κατηγορίες πτυχίων και αποφοίτων. Να υπάρχει ένα και μοναδικό πτυχίο, πανεπιστημιακού επιπέδου, σε κάθε επιστημονικό αντικείμενο με ενιαία, κοινά προγράμματα σπουδών στις αντίστοιχες σχολές. Να ενισχυθούν τα πανεπιστημιακά ιδρύματα με υποδομές και προσωπικό, να έχουν όλοι απρόσκοπτη πρόσβαση σε αναβαθμισμένες σπουδές, πάνω στο αντικείμενο που επέλεξαν.

Περισσότερα
Δείτε ακόμα