«Κύριε Φίλη, πόσο περισσότερο επικίνδυνος γιά την παιδεία μπορείτε να γίνετε;»
«Θύελλα» αντιδράσεων προκάλεσε η εντολή του υπουργού παιδείας να απαγορευθεί η είσοδος του σεβασμιωτάτου μητροπολίτου Μεσογαίας κκ Νικολάου σε δημόσιο σχολείο της Θεσσαλονίκης, προκειμένου να συμμετάσχει σε εκδήλωσή του ως ομιλητής στο θέμα των ναρκωτικών.
Χαρακτηριστική είναι η ανοικτή επιστολή-«καταπέλτης» του αρχιμανδρίτου π. Συμεώνος Αναστασίου προς τον υπουργό Νίκο Φίλη.
«Πληροφορηθήκαμε την ενέργεια του υπουργείου παιδείας να απαγορεύσει την είσοδο του Μητροπολίτου Μεσογαίας και Λαυρεωτικής κ.κ. Νικολάου σε δημόσιο σχολείο της πόλεώς μας (Θεσσαλονίκη) για την πραγματοποίηση της εκδήλωσης που είχε προετοιμάσει η μαθητική κοινότητα.
Τελευταία, όμως, στιγμή απαγορεύθηκε η είσοδος του Σεβασμιωτάτου από την διεύθυνση του σχολείου διότι όπως του είπαν ήταν εντολή του υπουργείου παιδείας.
Η εντολή μάλιστα αυτή επιβεβαιώθηκε με εκ νέου τηλεφωνική επικοινωνία με το Υπουργείο.
Έτσι ο Μεσογαίας μετέβη στο δεύτερο σχολείο όπου ήταν επίσης καλεσμένος με τη διαφορά ότι εκείνο ήταν ιδιωτικό και συνομίλησε με τους εκεί μαθητές. Πολλά τα ερωτήματα μιας τέτοιας απαγόρευσης. Και θα γίνω πιο σαφής.
Όλοι γνωρίζουμε τη μεγάλη μάστιγα των ναρκωτικών. Καθημερινά όλο και περισσότεροι έφηβοι γίνονται χρήστες διαφόρων ουσιών.
Δεν είναι υπόθεση, δεν είναι σενάριο. Ζούμε μέσα στην κοινωνία, έχουμε παιδιά και γνωρίζουμε πολύ καλά το μέγεθος του προβλήματος.
Τα παιδιά από τη στιγμή που θα μπλέξουν με τις ουσίες αυτές καταστρέφονται τα ίδια, οι γονείς τους, ένας ευρύτερος κύκλος γύρω από αυτά και σε τελική ανάλυση νοσεί η ίδια η κοινωνία σε βαθμό μάλιστα αθεράπευτο.
Επιτρέψτε μου κ. υπουργέ παιδείας να γνωρίζω ως πνευματικός πατέρας και εξομολόγος πολλών νέων ότι υπάρχει σχολικό συγκρότημα στην Θεσσαλονίκη που χωρίς υπερβολή το 80% των μαθητών είναι χρήστες ναρκωτικών ουσιών.
Αν κύριε υπουργέ δεν γνωρίζετε την κατάσταση που επικρατεί στα σχολεία μας να φροντίσετε να την μάθετε και φυσικά να κάνετε ότι μπορείτε για να τη θεραπεύσετε. Και δεν αναφέρομαι σε μέτρα καταστολής ή αστυνόμευσης, είναι γελοίο και να το σκέφτεται κανείς ως λύση.
Αλλά να το θεραπεύσετε κ. Φίλη μέσω της παιδείας και ο Μεσογαίας, ο λόγος του, η πρόθεσή του, η προσωπικότητά του, το έργο του γεννά Παιδεία. Ή αν θέλετε να το πούμε διαφορετικά, είναι ο κατάλληλος άνθρωπος που θα βοηθήσει την παιδεία στο έργο της.
Πριν ένα χρόνο όλη η Ελλάδα έκλαιγε για τον χαμό του Βαγγέλη Γιακουμάκη του 20χρονου νεαρού, θύμα άγριου «μπούλιγκ» στην γαλακτοκομική σχολή Ιωαννίνων.
Μήπως κύριε Φίλη ο εκάστοτε υπουργός παιδείας θα έπρεπε να αισθάνεται υπόλογος αυτών των καταστάσεων;
Αφού εσείς αλλά και οι προκάτοχοί σας βγάλατε τον Θεό ως πλέον άχρηστο για την Παιδεία των παιδιών μας και θεοποιήσατε τα εκάστοτε σχολικά προγράμματα με την εδραία πεποίθηση ότι η «Παιδεία» των ανθρώπων, η «λογική» μόνο μπορεί να προάγει την προσωπικότητα των μαθητών δίχως Θεό.
Μήπως αγνοείται τη φωνή των εκπαιδευτικών, των ψυχολόγων, των γονέων, των κληρικών, των κοινωνιολόγων ότι το φαινόμενο «μπούλιγκ» δεν σταματά στην περίπτωση του Βαγγέλη αλλά υπάρχει και αυξάνεται ανησυχητικά όλο και περισσότερο στις σχολικές μονάδες; Είστε τόσο κουφός που δεν ακούτε τις σπαρακτικές φωνές τόσων παιδιών;
Είστε τόσο τυφλός που δεν βλέπετε την κατάσταση στις σχολικές μονάδες, την ψυχοπαθολογία των νέων μας. Ή, μήπως εθελοτυφλείτε κ. Φίλη; Ζητώ την εισαγγελική παρέμβαση;
Όχι! Ζητώ το αυτονόητο: Διά της παιδείας να μορφώσουν οι μαθητές την συνείδησή τους και την προσωπικότητά τους ώστε να εξαλειφθούν αυτά τα τραγικά φαινόμενα πριν είναι πλέον αργά. Ο Μεσογαίας κύριε Φίλη μπορεί σε αυτό το έργο να σταθεί αρωγός αλλά εσείς τον θέλετε μακριά από τους μαθητές. Γιατί άραγε;
Σας θυμίζω ότι στην Δύση συχνά πυκνά μαθητές μπαίνουν στις τάξεις και πυροβολούν τους συμμαθητές τους.
Η άγρια σχολική βία δεν έχει πλέον όρια. Αυτοί είναι οι καρποί του πολιτισμού άνευ Θεού. Ο δυτικός πολιτισμός εξόρισε τον Θεό από την Παιδεία του και τώρα «θερίζει» ότι «έσπειρε».
Το σύστημα έχει δοκιμαστεί και έχει αποτύχει, γιατί δεν το παραδέχεστε; Ή μήπως δεν το έχετε ακούσει ποτέ; Ή μήπως σε τελική ανάλυση ούτε καν έχετε ποτέ προβληματιστεί;
Ο Μεσογαίας κ. Φίλη μπορεί να σας βοηθήσει να προβληματιστείτε. Να σας «ανοίξει» τους ορίζοντες, να δείτε καθαρά πέρα από τα στενά κομματικά σας πλαίσια τις λύσεις των αινιγμάτων της παραβατικής συμπεριφοράς των μαθητών. Θα έπρεπε να τον έχετε σύμβουλό σας και όχι να τον θεωρείτε «επικίνδυνο» για τη νεολαία μας.
Τι φοβηθήκατε κύριε υπουργέ; Την ορθόδοξη παράδοση; Την πείρα δύο χιλιάδων χρόνων που φέρει η ορθόδοξη Αγία Εκκλησία μας; Ποιος άλλος φορέας έχει τόσο μεγάλη πείρα πάνω στον άνθρωπο; Ακριβώς γι’ αυτόν τον λόγο, επειδή εκτιμήθηκε από τον Νομοθέτη ο πλούτος της πείρας της Ορθοδοξίας υπάρχει η Συνταγματική επιταγή ότι ένας από τους βασικούς σκοπούς της παιδείας είναι μεταξύ άλλων «η ανάπτυξη της θρησκευτικής συνείδησης» (Άρθρο 16, 2 παρ.).
Αν θέλετε τον Άγιο Μεσογαίας μακριά από τα σχολεία μας τότε να αλλάξατε πρώτα το Σύνταγμα και μετά να ακυρώσετε την σχολική εκδήλωση που θα γινόταν με την συμμετοχή του.
Είμαι σίγουρος κύριε υπουργέ ότι θα ξέρετε το λαμπρό βιογραφικό του Μεσογαίας. Δεν υπάρχει περίπτωση να μην το γνωρίζετε. Δεν ξέρω αν κάποιος συνεργάτης σας έχει παρόμοιο βιογραφικό, μακάρι να υπάρχει. Δεν τον θέλατε ως ιεράρχη ανά μέσω μαθητών; Δεχθείτε τον ως επιστήμονα.
Και τον Άγιο Λουκά τον Συμφερουπόλεως δεν τον δέχονταν οι κομμουνιστές ως ιεράρχη και τον εξόριζαν στα πιο φρικτά μέρη της πρώην Σοβιετικής Ένωσης λόγω της αρχιεροσύνης του και τον φυλάκιζαν στις χειρότερες φυλακές αλλά όταν ήταν να εγχειρισθεί κάποιο ανώτατο κυβερνητικό στέλεχος αυτόν καλούσαν ως επιστήμονα να εγχειρίσει και μετά πάλι τον έστελναν στα κάτεργα. Εσείς μάλλον δεν έχετε ούτε αυτή τη διάκριση. Πόσο κοντόφθαλμα βλέπετε κ. Φίλη;
Τις προάλλες αμφισβητήσατε την γενοκτονία των Ποντίων, τώρα αμφισβητείτε τον ρόλο της ορθόδοξης ανθρωπολογίας στην παιδεία των μαθητών.
Πόσο περισσότερο επικίνδυνος για την παιδεία μπορεί να γίνετε;
Αναρωτιέμαι ως Έλληνας πολίτης γιατί άραγε εδώ και δεκαετίες η εξουσία κάνει τα πάντα ώστε να διαλύσει την Παιδεία; Γιατί κάθε χρόνο η παιδεία πάει από το κακό στο χειρότερο;
Αναρωτιέμαι, μήπως οι μαθητές του ιδιωτικού σχολείου «δηλητηριαστήκαν» από τον λόγο και την παρουσία του Μεσογαίας; Μήπως θα έπρεπε οι γονείς τους να ανησυχούν;
Ποιοι μαθητές άραγε βγήκαν χαμένοι και ποιοί κερδισμένοι; Δεν είναι καθόλου απίθανο να δούμε τον Μεσογαίας, αυτόν που εσείς με υπουργική εντολή διώξατε από το σχολείο, να μιλά στο πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ για την ορθοδοξία. Σε μας όμως δεν χωρεί. Εμείς δεν τον θέλουμε.
Είναι περιττός στην εκπαιδευτική κοινότητα. Μακριά αυτό το «κακό» από μας. Ένας ιεράρχης της Ορθοδόξου Εκκλησίας και μάλιστα με το κύρος του Μεσογαίας θεωρείται από το Υπουργείο Παιδείας ως σχολικό απόβλητο. Ως αναρμόδιος για να μιλήσει με τους μαθητές, ως επικίνδυνος για την ψυχική, μαθησιακή και γνωσιολογική τους φυσιολογία.
Αλήθεια πόσο άθλιοι και μικροί γινόμαστε! Μόνο θλίψη μπορεί να προκαλέσει η ενέργεια αυτή του Υπουργείου στη συνείδηση του Ελληνικού λαού. Δεν είναι καθόλου ελάσσονος σημασίας το περιστατικό. Πολύ εύστοχα ο μητροπολίτης Θεσσαλονίκης κ. Άνθιμος παρατήρησε: «Η απαγόρευση του Μεσογαίας δείχνει ότι άρχισε ο διωγμός».
Και για να ξεκαθαρίσουμε τα πράγματα. Δεν μας πείραξε ότι αρνηθήκατε στο συγκεκριμένο πρόσωπο να συγκοινωνήσει με τους μαθητικούς και νεανικούς προβληματισμούς.
Ανησυχούμε διότι ταυτίζουμε το πρόσωπο του Ιεράρχου με την παρουσία της Εκκλησίας στον χώρο της Παιδείας και διαπιστώνουμε ότι πλέον ανοικτά υποτιμάται ο πλούτος της Ορθόδοξης Παράδοσης και γίνεται επίσημα η αποβολή της από την μαθητική κοινότητα.
Διαγράψτε κύριε Φίλη με όλη την δύναμη της ψυχής σας, μιας και γίνατε και σεις τώρα εξουσία και πρέπει να βγάλετε τα ιδεολογικά σας απωθημένα, τους Αγίους και τους Ήρωες της Πατρίδας μας από τα σχολικά εγχειρίδια, για να μείνουν τα παιδιά μας χωρίς πρότυπα, χωρίς ιδανικά, χωρίς αξίες.
Τα απωθημένα άλλωστε είναι σαν τις κατσαρίδες. Πρέπει να τα εξοντώσεις, ακριβώς τη στιγμή που θα τα υποψιαστείς.
Κυρίως γιατί έχουν χάρισμα μεγάλο. Χάρισμα, που ίσως γίνει ο εφιάλτης σου, αν δεν το προλάβεις. Κρύβονται και ενώ νομίζεις ότι έχεις γλιτώσει από δαύτα, επιστρέφουν δριμύτερα.
Το απωθημένο είναι η φυσική ορμή, που για κάποιο λόγο δειλιάσαμε και δεν ακολουθήσαμε.
Για αυτό σου λέω, εξαφάνισε τους Αγίους και τους Ήρωες απ’ την αρχή της θητείας σου και χωρίς περιστροφές. Μην αφήνεις κανέναν κληρικό να πλησιάσει τους νέους μήπως και τους ξυπνήσει και τους κάνει επαναστάτες στην σύγχρονη σκλαβιά της παγκοσμιοποιήσεως.
Σε μια δύσκολη για την Πατρίδα περίοδο και πόσο μάλλον για την παιδεία κανείς δεν περισσεύει.
Ο καθένας από την πλευρά του πρέπει να προσφέρει ό,τι καλύτερο έχει στην πολύπαθη σχολική κοινότητα.
Εκτός αν θέλουμε οι νέοι μας να καίνε τα μυαλά τους με τις ουσίες και να έχουν ως πρότυπα στην σχολική κοινότητα τους βιαστές του Βαγγέλη».