Κεντρική Μακεδονία: Η πρωτεύουσα της… προπαγάνδας
Ο Γ. Μυλόπουλος σχολιάζει τα κακώς κείμενα της κυβερνητικής προπαγάνδας στη «γειτονιά» μας.
Ο Ιανουάριος αναγορεύεται σε μήνα κυβερνητικής προπαγάνδας για τη Θεσσαλονίκη και την περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. Διάφορα φιλικά προς την κυβέρνηση ΜΜΕ, προφανώς χρηματοδοτημένα με δημόσιο χρήμα που προέρχεται από τους φορολογούμενους πολίτες, επιδίδονται σε έναν διαγωνισμό διοργάνωσης εκδηλώσεων και συνεδρίων με θέμα τη μαγική εικόνα της Ανάπτυξης. Στις εκδηλώσεις που διοργανώνονται από φιλοκυβερνητικούς δημοσιογράφους και ΜΜΕ προσκαλούνται υπουργοί και στελέχη της κυβέρνησης για να εξυμνήσουν, μεταξύ τους, το έργο και τις πολιτικές τους.
«Μοναχός σου χόρευε κι όσο θέλεις πήδα», θα μπορούσε να είναι ο τίτλος σε αυτή την… οπερέτα.
Τόση συζήτηση για την Ανάπτυξη σε μια περιοχή που χαρακτηρίζεται από μια σειρά από δείκτες που αποδεικνύουν την απουσία αναπτυξιακής πολιτικής, αναπτυξιακών δράσεων και σύγχρονων έργων υποδομής, μόνο σαν… τραγική ειρωνεία μπορεί να εκληφθεί.
Ακούγοντας, για παράδειγμα, τον περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας να εξυμνεί το υποτιθέμενο έργο του σε ένα από αυτά τα κατ’ ευφημισμό αναπτυξιακά συνέδρια, νομίζεις ότι μιλάει για… άλλη περιφέρεια.
Για ποια Κεντρική Μακεδονία, αλήθεια, μιλάει ο κ. Τζιτζικώστας, αναφερόμενος στην πρωτεύουσα της εξωστρέφειας και στην πρωταγωνίστρια της Ανάπτυξης στην Ευρώπη;
Για την περιφέρεια που τα επίσημα στοιχεία την αναγορεύουν πρώτη στην ανεργία στην Ελλάδα, με διπλάσιο ποσοστό από τις υπόλοιπες περιφέρειες;
Για την περιφέρεια που διώχνει τα παιδιά της και στην οποία δεν υπάρχει οικογένεια που να μην έχει τουλάχιστον ένα παιδί που μετανάστευσε στην Αθήνα ή στο εξωτερικό, προς εύρεση εργασίας;
Για μια πάλαι ποτέ ακμάζουσα αναπτυξιακά περιφέρεια που σήμερα ζει την τραγωδία της ύφεσης της αγροτικής της οικονομίας; Με τους αγρότες στους δρόμους να διεκδικούν τα δίκια τους, σε μια περιφέρεια χωρίς σύγχρονα εγγειοβελτιωτικά έργα και χωρίς επενδύσεις σε σύγχρονες αγροτικές τεχνολογίες;
Για την περιφέρεια που εδώ και μήνες, μετά το τραγικό ατύχημα των Τεμπών, παραμένει χωρίς σιδηροδρομική σύνδεση με την υπόλοιπη Ελλάδα;
Για τη μόνη περιφέρεια στην Ευρώπη με κοντά 2 εκατομμύρια κατοίκους που, εν έτει 2024, δεν διαθέτει σύγχρονα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς;
Για τη μόνη περιφέρεια στην Ευρώπη που στην εποχή της Βιώσιμης Ανάπτυξης για το Περιβάλλον, δεν διαθέτει ούτε ένα σύγχρονο Μέσον Σταθερής Τροχιάς;
Για τη μοναδική περιφέρεια της Ευρώπης που εδώ και 18 χρόνια δεν μπορεί να ολοκληρώσει μια γραμμή Μετρό στη Θεσσαλονίκη;
Μιλάνε για ανάπτυξη στην περιφέρεια που οι καθυστερήσεις στο έργο του Μετρό εκτίναξαν τον προϋπολογισμό του περισσότερο από 30%;
Κι ακόμη, μιλάνε για ανάπτυξη στην περιφέρεια που, σε εποχή οικονομικής κρίσης, το δημόσιο πληρώνει εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ στους εργολάβους για αποζημιώσεις, εξ αιτίας των καθυστερήσεων που το ίδιο προκαλεί;
Ο περιφερειάρχης, δηλαδή, καμαρώνει για τα έργα και τις υποδομές σε μια περιφέρεια που αποτελεί αρνητικό παράδειγμα εκτέλεσης έργων; Στη μόνη περιφέρεια της Ευρώπης όπου τα έργα ξεκινούν χωρίς τεχνικό και ολοκληρωμένο σχεδιασμό, για να καταλήξουν είτε να ακυρωθούν, είτε να καθυστερούν και να σέρνονται, με συνέπεια να μεταφέρονται εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ από τα δημόσια ταμεία στα ταμεία των εργολάβων που θησαυρίζουν;
Καμαρώνει ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας για μια περιφέρεια που στενάζει καθημερινά από την κατασκευή ενός λάθος και συγχρόνως και κακά σχεδιασμένου έργου, του Fly Over, που ξεκίνησε χωρίς μελέτη σκοπιμότητας, χωρίς ένταξη σε έναν ολοκληρωμένο κυκλοφοριακό σχεδιασμό, χωρίς κυκλοφοριακές και χωρίς οριστικές τεχνικές μελέτες;
Και που το τίμημα το πληρώνουν εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες καθημερινά οι οποίοι καθυστερούν και ταλαιπωρούνται ώρες ολόκληρες στην περιφερειακή οδό και στους δρόμους της πόλης; Είναι εικόνα πρωτεύουσας της ανάπτυξης και της εξωστρέφειας στην Ευρώπη η εικόνα της καθημερινής κυκλοφορίας στους δρόμους της Θεσσαλονίκης;
Και είναι εικόνα περιφερειάρχη αυτή, όταν βρίσκεται σε κυβερνητικό περιβάλλον να επαίρεται και να προπαγανδίζει τα ανύπαρκτα έργα υποδομής, ενώ όταν βρίσκεται στο Περιφερειακό Συμβούλιο και απαντά στην αντιπολίτευση, να σηκώνει πρώτος εκείνος το λάβαρο της αντίδρασης στην κυβέρνηση για την απαράδεκτη κατάσταση στους δρόμους της περιφέρειας;
Κάποιος, πάντως, που μας επισκέπτεται για πρώτη φορά, αποκομίζει την εντύπωση ότι βρίσκεται σε μια πόλη τριτοκοσμική…
Μιλάνε για έργα υποδομής σε μια πόλη που, ενώ κατασκευάζει έργο Μετρό, με σκοπό τη μείωση της κυκλοφορίας των ΙΧ αυτοκινήτων στους δρόμους, όπως συμβαίνει παντού στην Ευρώπη, την ίδια ώρα παραβιάζει τον βιώσιμο σχεδιασμό, κατασκευάζοντας ένα φαραωνικό έργο που θα δώσει κίνητρο για αύξηση της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων.
Ενώ θα μπορούσαν να εντάξουν το έργο της υπερυψωμένης περιφερειακής οδού σε έναν ολοκληρωμένο κυκλοφοριακό σχεδιασμό, να ολοκληρώσουν τις μελέτες και να το ξεκινήσουν μετά τη λειτουργία του Μετρό, όταν θα έχει μειωθεί κατά 120.000 αυτοκίνητα η κυκλοφορία στους δρόμους.
Κι ακόμη, μιλούν για έργα και υποδομές σε μια περιφέρεια που από το 2019 είναι έτοιμος ο σχεδιασμός των επεκτάσεων του Μετρό δυτικά και προς αεροδρόμιο, τον οποίο όμως οι κυβερνώντες, για λόγους ακατανόητους, τον έχουν καταχωνιάσει στα συρτάρια τους, επαναφέροντας τις εξαγγελίες μόνο προεκλογικά. Είναι εικόνα ευρωπαϊκής περιφέρειας αυτή;
Μιλούν για Ανάπτυξη σε μια περιφέρεια που κατέστρεψε, χωρίς να υπάρχει λόγος και ενώ υπήρχε εναλλακτική τεχνική λύση που μάλιστα εφαρμόστηκε στο παρελθόν στον σταθμό Μοναστηράκι του Μετρό της Αθήνας, ένα μοναδικής αυθεντικότητας μνημείο πολιτισμού που αποκαλύφθηκε ακέραιο στο σταθμό Βενιζέλου;
Και το οποίο, αν διατηρούνταν αμετακίνητο, ακέραιο και αυθεντικό στη θέση του, θα αποτελούσε πόλο έλξης εκατομμυρίων τουριστών από όλο τον κόσμο, λόγω της μοναδικότητάς του; Μιλάνε για Ανάπτυξη και για Πολιτισμό στη μόνη ευρωπαϊκή περιφέρεια όπου βρέθηκε ακέραιος και αυθεντικός ο Decumanus Maximus της Ρωμαικής και μετέπειτα της Βυζαντινής εποχής, ένα ολόκληρο τετράγωνο του πολεοδομικού συγκροτήματος της αρχαίας Θεσσαλονίκης δηλαδή που το κατακερμάτισαν, το τεμάχισαν, το ξεσήκωσαν και το μετέφεραν αλλού, καταστρέφοντας την ακεραιότητα και την αυθεντικότητά του, για να τοποθετήσουν σήμερα στη θέση του κακόγουστες απομιμήσεις και κιτς ρεπλίκες;
Όταν οι γειτονικές μας χώρες η Βουλγαρία και η Τουρκία, σε αντίστοιχες περιπτώσεις που βρήκαν τον Decumanus Maximus η πρώτη και το λιμάνι του αυτοκράτορα Θεοδόσιου η δεύτερη, μετακίνησαν το έργο του Μετρό, αφήνοντας τα αρχαία ευρήματα ακέραια και αυθεντικά να προσελκύουν το ενδιαφέρον ολόκληρου του πλανήτη…
Σε ποια περιφέρεια, αλήθεια, αναφέρονται όταν μιλούν για έργα Ανάπτυξης; Σε αυτήν που το καλοκαίρι οι δρόμοι για την Χαλκιδική δεν επαρκούν και η κυκλοφορία γίνεται κόλαση;
‘Η μήπως αναφέρονται σε αυτήν που το καλοκαίρι, για τους ίδιους λόγους, τα δίκτυα ύδρευσης και αποχέτευσης δεν επαρκούν, υποχωρούν και δεν λειτουργούν; Για ποια Ανάπτυξη μιλούν, όταν εξ αιτίας ακριβώς της απουσίας έργων υποδομής, η Κεντρική Μακεδονία ακολουθεί το μοντέλο ενός χαμηλής ποιότητας και χαμηλών προσδοκιών τουρισμού; Κι ύστερα, ποια είναι η πρωτεύουσα της εξωστρέφειας στην Ευρώπη;
Η μοναδική περιφέρεια που δεν έχει σιδηροδρομική σύνδεση με τα κράτη της υπόλοιπης Ευρώπης; Και ύστατο αλλά όχι τελευταίο ζήτημα: Σε ποιαν περιφέρεια αναφέρονται σαν περιφέρεια πρότυπο για την Ανάπτυξη στην Ευρώπη;
Στην Κεντρική Μακεδονία που σε εποχή κλιματικής κρίσης δεν έχει κανένα σχέδιο αντιπλημμυρικής προστασίας και που κινδυνεύει, ανά πάσα στιγμή, από το πρώτο ακραίο φαινόμενο να πνιγεί, όπως η γειτονική της Θεσσαλία;
Η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας αν είναι κάπου πρωτεύουσα της Ευρώπης, είναι στην προπαγάνδα και στην παραπληροφόρηση. Εκεί, πράγματι, παίρνουμε βραβείο.
*Ο Γιάννης Μυλόπουλος είναι Καθηγητής, πρώην Πρύτανης ΑΠΘ, Περιφερειακός Σύμβουλος, επικεφαλής της παράταξης «ΑΛΛΑΓΗ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ Κ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ».