Κ.Χατζηδάκης: Πήγε απροειδοποίητα στον ΕΦΚΑ και βρήκε λίγους υπαλλήλους
Mπροστά στα χρόνια προβλήματα του Δημοσίου βρέθηκε ο υπουργός Εργασίας Κωστής Χατζηδάκης, όταν επισκέφθηκε απροειδοποίητα, ημέρα Παρασκευή και πριν από τριήμερο, τις Υπηρεσίες του ΕΦΚΑ, στην Αγία Παρασκευή. «Σημείωσα ότι από τους 35 υπαλλήλους του υποκαταστήματος ήταν εκεί 21, παρότι βεβαίως υπήρχαν ασθένειες και άδειες. Μπορεί όλα να ήταν τυπικά εντάξει, αλλά δεν σας κρύβω ότι θα περίμενα περισσότερους παρόντες», έγραψε αργότερα σε ανάρτησή του ο υπουργός.
Παράλληλα ωστόσο, ο υπουργός βρέθηκε μπροστά στο… χαρτοβασίλειο των ασφαλιστικών φακέλων, που μόνον με μέρει έχουν ψηφιοποιηθεί. ‘Οπως χαρακτηριστικά ανέφερε στην ανάρτησή του, «τα αγκάθια όμως δεν μπορούν να κρυφτούν με τίποτα. Η ψηφιοποίηση πρέπει να προχωρήσει. Βλέπετε στις φωτογραφίες τα ατελείωτα αρχεία με στοιχεία των ασφαλισμένων, αλλά και τις σακκούλες που μεταφέρονται από κατάστημα σε κατάστημα με διαφορά επίσημα έγγραφα, παραπέμποντας στη δεκαετία του ‘60 και του ‘70. Σε μερικές περιπτώσεις επίσης, όπου έχει προχωρήσει η ψηφιοποίηση, αυτό δεν έγινε πάντοτε με τον σωστό τρόπο. Και χρειάζεται αντίστοιχη αναθεώρηση. Και αυτό θα γίνει φυσικά!».
Και πρόσθεσε στην ανάρτησή του:
«Καθώς ο ΕΦΚΑ είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα που έχω να χειριστώ στο υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, θέλω να παρακολουθώ αυτόν τον προβληματικό Οργανισμό από κοντά. Γι’ αυτό πήγα σήμερα απροειδοποίητα στον ΕΦΚΑ Αγίας Παρασκευής με τον διοικητή του Οργανισμού Παναγιώτη Δουφεξή και τον υποδιοικητή Νίκο Παγώνη. Προηγουμένως είχα επισκεφτεί το βασικό κέντρο έκδοσης συντάξεων στην Αθήνα και τα ΚΕΠΑ στην Πειραιώς.
Μου έγινε μια ακόμα φορά προφανές ότι πρέπει να αφαιρέσω με σύστημα μια σειρά από αγκάθια τα οποία δεν αφήνουν «κανένα ρόδο να ανθίσει» στον ΕΦΚΑ. Όταν αναφέρομαι στο «ρόδο που θέλει να ανθίσει» εννοώ την προσπάθεια να μπουν στον ΕΦΚΑ όσο περισσότερο γίνεται οι ψηφιακές συναλλαγές (ήδη υπάρχουν 50 τέτοιες υπηρεσίες με μέσο όρο 1 εκατ. συναλλαγές τον μήνα). Εννοώ τις προσπάθειες παρά πολλών υπαλλήλων του ΕΦΚΑ να λειτουργήσουν καμία φορά και με το περίσσευμα της καρδιάς τους για την καλύτερη εξυπηρέτηση των ασφαλισμένων. Εννοώ και τη διαδικασία των ραντεβού που θεσπίστηκε λόγω Covid-19 πέρσι και που πρέπει ολοφάνερα να μονιμοποιηθεί, διότι έβαλε μια τάξη στην εξυπηρέτηση των πολιτών. Το αναγνώρισαν όλοι οι πολίτες με τους οποίους συνομίλησα σήμερα.
Τα αγκάθια όμως δεν μπορούν να κρυφτούν με τίποτα. Η ψηφιοποίηση πρέπει να προχωρήσει. Βλέπετε στις φωτογραφίες τα ατελείωτα αρχεία με στοιχεία των ασφαλισμένων, αλλά και τις σακκούλες που μεταφέρονται από κατάστημα σε κατάστημα με διαφορά επίσημα έγγραφα, παραπέμποντας στη δεκαετία του ‘60 και του ‘70. Σε μερικές περιπτώσεις επίσης, όπου έχει προχωρήσει η ψηφιοποίηση, αυτό δεν έγινε πάντοτε με τον σωστό τρόπο. Και χρειάζεται αντίστοιχη αναθεώρηση. Και αυτό θα γίνει φυσικά!
Παράλληλα οι ηλεκτρονικές υπηρεσίες που προσφέρονται στους πολίτες πρέπει να αυξηθούν παραπέρα. Και η ιστοσελίδα του ΕΦΚΑ μετά τις τελευταίες της αναβαθμίσεις να μετατραπεί σε βασικό κόμβο ενημέρωσης και εξυπηρέτησης του πολίτη. Είναι και αυτό ζήτημα άμεσης προτεραιότητας για εμάς.
Είναι τέλος το μεγάλο ζήτημα με την τηλεφωνική εξυπηρέτηση. Πριν γίνω υπουργός Εργασίας, η διοίκηση του ΕΦΚΑ είχε προωθήσει την ιδέα να υπάρχουν σε γνώση του κοινού δύο αριθμοί τηλεφώνων ανά κατάστημα προκειμένου να επικοινωνούν οι ασφαλισμένοι. Η ιδέα ήταν ένα βήμα μπροστά, αλλά οι δύο υπάλληλοι που είναι χρεωμένοι με αυτό έχουν παράλληλα και άλλες δουλειές. Ταυτόχρονα οι ασφαλισμένοι γνωρίζουν ήδη τηλέφωνα άλλων επιμέρους υπαλλήλων τα οποία χρησιμοποιούν, αλλά σε πολλές περιπτώσεις χωρίς επιτυχία. Είτε διότι οι υπάλληλοι έχουν άλλες δουλειές, είτε διότι φαίνεται ότι ορισμένοι δεν κάνουν πάντοτε σωστά τη δουλειά τους. Υπάρχουν και σχετικές καταγγελίες για αυτό. Σημείωσα άλλωστε σήμερα ότι από τους 35 υπαλλήλους του υποκαταστήματος ήταν εκεί 21, παρότι βεβαίως υπήρχαν ασθένειες και άδειες. Μπορεί όλα να ήταν τυπικά εντάξει, αλλά δεν σας κρύβω ότι θα περίμενα περισσότερους παρόντες.
Απέναντι σε αυτά τα φαινόμενα (παρουσία και τηλεφωνική εξυπηρέτηση των ασφαλισμένων) δεν θα μείνουμε φυσικά απαθείς. Ο διοικητής του ΕΦΚΑ Παναγιώτης Δουφεξής έχει αποστείλει ήδη σχετική επιστολή ζητώντας να γίνει το αυτονόητο: Να ανταποκρίνονται οι υπηρεσίες στις τηλεφωνικές κλήσεις των πολιτών. Πέρα από αυτό, ετοιμάζουμε ένα μεγάλο ενιαίο τηλεφωνικό κέντρο του υπουργείου και όλων των εποπτευόμενων οργανισμών, όπως είναι ο ΕΦΚΑ, με 24ωρη λειτουργία και δωρεάν κλήσεις των πολιτών, για να υπάρχει σύντομα μια συνεχής, αναβαθμισμένη και επαγγελματική εξυπηρέτηση. Με κατάλληλη σύνδεση του τηλεφωνικού κέντρου με τις επιμέρους υπηρεσίες για την αναζήτησή πληροφορίας. Μέσα στο καλοκαίρι όλο αυτό θα γίνει πράξη!
Όσοι υπάλληλοι του ΕΦΚΑ δεν κάνουν καλά τη δουλειά τους να ξέρουν ότι θα μας βρουν απέναντι. Διότι εκτός των άλλων βλάπτουν και την εικόνα της μεγάλης πλειονότητας των υπαλλήλων του ΕΦΚΑ που, μέσα σε αντίξοες συνθήκες, δίνουν τον καλύτερο τους εαυτό. Χρήσιμο είναι να θυμόμαστε όλοι ότι ο ΕΦΚΑ κάνει κοινωνική πολιτική. Πρέπει, λοιπόν, όχι μόνο η Κυβέρνηση αλλά και όλοι οι δημόσιοι λειτουργοί να μην το ξεχνάμε ούτε για ένα δευτερόλεπτο.
Γνωρίζω τις αντίξοες συνθήκες δουλειάς και προσπαθούμε να τις εκσυγχρονίσουμε. Γνωρίζω επίσης τις όποιες οικονομικές δυσκολίες. Εξίσου όμως γνωρίζω και υπογραμμίζω ότι μέσα σε αυτές τις συνθήκες παρά πολλοί υπάλληλοι του ΕΦΚΑ κάνουν σωστά τη δουλειά τους απέναντι στους ασφαλισμένους. Καλώ και τους υπόλοιπους να ακολουθήσουν τον ίδιο δρόμο.».