Έρχεται το τέλος για τα αυτοκίνητα με κινητήρες βενζίνης και ντίζελ

Γενικά /

Όπως όλα δείχνουν, τα αυτοκίνητα με κινητήρες βενζίνης και ντίζελ δεν έχουν πολύ μέλλον ακόμη. Η κλιματική αλλαγή πιέζει τις κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο να πάρουν άμεσα μέτρα για τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, και πολλά από αυτά αφορούν τις οδικές μεταφορές. Προκειμένου όμως να γίνει πραγματικότητα η εκμηδένιση ρύπων, θα πρέπει σαν πρώτο βήμα να μειωθούν τα αέρια του θερμοκηπίου τουλάχιστον κατά 55% από τα επίπεδα που ήταν το 1990, μέχρι και το 2030.

Η Ηλεκτροκίνηση δεσπόζει ως μια λύση, αλλά βρίσκεται ακόμη σε αρχικό στάδιο, όχι τόσο από πλευράς αυτοκινητοβιομηχανίας όσο από πλευράς υποδομών. Και αυτό επειδή οι κατασκευαστές αυτοκινήτων έχουν ήδη μια μεγάλη γκάμα ηλεκτρικών και υβριδικών μοντέλων διαθέσιμη στις αγορές παγκοσμίως, ωστόσο η έλλειψη ενός επαρκούς δικτύου φόρτισης αποτελεί τροχοπέδη για την εξάπλωση της ηλεκτροκίνησης. Οι αγοραστές με άλλα λόγια δεν έχουν πειστεί ακόμη να επενδύσουν σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο καθώς – πέρα από την ακριβή τιμή που έχει – δεν είναι εύκολη η φόρτισή του.

Παρόλα αυτά, η Ευρωπαϊκή Ένωση σκοπεύει να απαγορεύσει την πώληση αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης (βενζίνης & ντίζελ) από το 2035 και να γίνει η πρώτη ήπειρος με μηδενικούς ρύπους μέχρι το 2050. Σύμφωνα με σχετικές μελέτες, τα επιβατικά οχήματα είναι υπεύθυνα για το 12% των ρύπων διοξειδίων του άνθρακα στην Γηραιά Ήπειρο. Το νούμερο αυτό πρέπει να μειωθεί κατά 37.5% μέχρι το 2030.

Στo σχέδιο για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής που παρουσίασε πριν λίγες μέρες η Κομισιόν, προτείνεται όλα τα καινούργια αυτοκίνητα που θα πωλούνται στην Ευρώπη από το 2035 και έπειτα, να έχουν μηδενικές εκπομπές ρύπων. Αυτό σημαίνει πως αποκλείονται και τα υβριδικά, αλλά και τα plug-in hybrid μοντέλα! Είναι λοιπόν σχεδόν βέβαιο πως θα τεθούν σκληρά όρια στις αυτοκινητοβιομηχανίες.

Βέβαια, αυτό σημαίνει πως θα πρέπει να ενισχυθούν αντίστοιχα οι υποδομές. Έτσι, στην πρόταση της Κομισιόν αναφέρεται πως θα πρέπει τα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης να δώσουν μεγάλη έμφαση στα σημεία φόρτισης ανάλογα με τις πωλήσεις αυτοκινήτων μηδενικών εκπομπών. Είναι αναγκαίο να εγκαθιστούν ταχυφορτιστές ανά τακτά διαστήματα στους μεγάλους αυτοκινητόδρομους, έτσι ώστε να μπορεί κάποιος να κάνει ένα μεγάλο ταξίδι με ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Σύμφωνα με την πρόταση θα πρέπει να παρέχεται δυνατότητα φόρτισης κάθε 60 χιλιόμετρα, ενώ στο «παιχνίδι» φαίνεται πως μπαίνει δυναμικά και το υδρογόνο, κυρίως για τα μεγάλα και βαριά οχήματα μεταφορών. Γι’ αυτά θα πρέπει να υπάρχει δυνατότητα ανεφοδιασμού κάθε 150 χιλιόμετρα.

Ήδη πάντως η αυτοκινητοβιομηχανία έχει αρχίζει και προγραμματίζει το μέλλον της με αυτό ως δεδομένο. Η Volkswagen για παράδειγμα σκοπεύει να διακόψει σταδιακά την πώληση μοντέλων που χρησιμοποιούν θερμικό κινητήρα, μέχρι το 2035. Ωστόσο, η διακοπή αυτή αφορά αρχικά την αγορά της Ευρώπης, αφού στις αγορές της Αμερικής και της Κίνας αυτό θα συμβεί λίγο αργότερα.

Αλλά και η Audi ανακοίνωσε πως σταματά την εξέλιξη κινητήρων βενζίνης και ντίζελ το 2026 και πως το τελευταίο της μοντέλο με κινητήρα εσωτερικής καύσης θα είναι το επόμενης γενιάς Q8, η παραγωγή του οποίου θα σταματήσει το 2032. Μέχρι τότε όλη η γκάμα της γερμανικής εταιρίας θα είναι πλήρως ηλεκτρική.

Αντίστοιχα, η Mercedes-Benz έχει ως ορόσημο το 2030 και αφορά στο πλάνο να είναι υβριδικά ή ηλεκτρικά τα μισά μοντέλα της γκάμας της, με συνεπακόλουθη βλέψη τη μείωση εκπομπών CO2 κατά 40%. Για το 2039 η Daimler έχει θέσει στόχο την παραγωγή και διάθεση παγκοσμίως αυτοκινήτων με μηδενικές εκπομπές CO2 – ηλεκτρικών ή με κυψέλες καυσίμου υδρογόνου.

Η Volvo προβλέπει ότι το 2025 τα μισά αυτοκίνητα που θα πουλάει θα είναι αμιγώς ηλεκτρικά και τα άλλα μισά υβριδικά, με την εκπομπή CO2 στον κύκλο ζωής κάθε αυτοκινήτου να είναι μειωμένη κατά τουλάχιστον 40%. Απώτερος στόχος είναι το 2040 να γίνει η σουηδική εταιρία κλιματικά ουδέτερη, με μηδενικούς ρύπους CO2.

Αλλά και οι Ιάπωνες φαίνεται πως ακολουθούν τον ίδιο δρόμο – με εξαίρεση την Toyota που επιμένει πως η ηλεκτροκίνηση έχει πολλά ακόμη ζητήματα για να λύσει. Η Honda για παράδειγμα θα επιδιώξει την επίτευξη της ουδετερότητας άνθρακα για όλα τα προϊόντα και τις εταιρικές δραστηριότητες στις οποίες εμπλέκεται μέχρι το 2050. Σταδιακά, η αναλογία πλήρως ηλεκτρικών οχημάτων (EVs) και ηλεκτρικών οχημάτων κυψελών καυσίμου (υδρογόνου – FCVs) στις συνολικές πωλήσεις της Honda σε όλες τις μεγάλες αγορές θα φτάσει στο 40% μέχρι το 2030, στο 80% μέχρι το 2035, και στο 100% σε όλο τον κόσμο μέχρι το 2040.

Περισσότερα
Δείτε ακόμα