Γενικά

Επιτακτική η ανάγκη νέας γέφυρας στον ποταμό Αξιό (Φωτογραφίες)

Γράφει ο Βαγγέλλης Αποστολίδης

Στο προσκήνιο της επικαιρότητας έχει βρεθεί για πολλοστή φορά τα τελευταία χρόνια το ζήτημα της κατασκευής νέας γέφυρας επί του ποταμού Αξιού στην περιοχή, που συνδέει την έδρα του δήμου Παιονίας, το Πολύκαστρο, με μία από τις μεγαλύτερες κωμοπόλεις του δήμου, την Αξιούπολη, και ουσιαστικώς συνιστά τον κυριότερη και μέχρι πρότινος μοναδικής οδική σύνδεση της ανατολικής με την δυτική περιοχή του δήμου Παιονίας και ευρύτερα της περιφερειακής ενότητας του Κιλκίς.

Ένα απολύτως κρίσιμο και νευραλγικό έργο υποδομής, η κατάσταση και η βιωσιμότητα του οποίου συνδέεται απολύτως με την καθημερινότητα και την ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής, πολλώ δε μάλλον η κατασκευή νέας, και είναι ο κυριότερος λόγος, για τον οποίο έχει έλθει από πολλές πλευρές στο προσκήνιο του ενδιαφέροντος τις τελευταίες εβδομάδες.

Αρχικώς από πλευράς του τοπικού δήμου προς τις αρμόδιες περιφερειακές αρχές, μαζί με άλλα θέματα υποδομής και την τοπική κοινότητα της Αξιούπολης, η οποία έθεσε το θέμα επικινδυνότητας της πεπαλαιωμένης γέφυρας και την προοπτική κατασκευής νέας, με απόφαση του τοπικού συμβουλίου τον περασμένο Νοέμβριο και κατόπιν στις διαδοχικές συναντήσεις του συμβουλίου τον πρώτο μήνα του νέου έτους με τους τρεις βουλευτές του νομού μας Ειρήνη –Ελένη Αγαθοπούλου, Γιώργο Γεωργαντά και Γιώργο Φραγγίδη αλλά και από πλευράς του δημάρχου Παιονίας Κώστα Σιωνίδη στον υφυπουργό Μακεδονίας –Θράκης Θεόδωρο Καράογλου κατά την προ ολίγων ημερών επίσκεψη του στον δήμο.

Μάλιστα, στις σχετικές του δηλώσεις ο κ. Καράογλου αναφέρθηκε στην αναγκαιότητα κατασκευής νέας γέφυρας και στην συνδρομή του προς την κατεύθυνση αυτή.

Υπενθυμίζεται, ότι η επίμαχη γέφυρα έχει κατασκευασθεί στα μέσα της δεκαετίας του ‘50 δηλαδή, ως εκ τούτου, έχει κατασκευασθεί χωρίς κανένα συγκεκριμένο κανονιστικό πλαίσιο, καθώς αυτά ξεκινούν στην Πατρίδα μας από 1961, με την εφαρμογή των παρωχημένων πλέον γερμανικών κανονισμών, έως την δεκαετία του ’80, με όλες τις προ του 1993 γέφυρες να μην διαθέτουν επαρκείς αντισεισμικές προβλέψεις.

Γεγονός, που, μαζί με την ακαταλληλότητα της γέφυρας για τα σύγχρονα δεδομένα, σε ό,τι αφορά στην διακίνηση αγαθών, οχημάτων ζώων και ανθρώπων, έχει τροφοδοτήσει και κατά παρελθόν την ανησυχία της τοπικής κοινωνίας και των παραγόντων της σε σχέση με την κατάσταση της γέφυρας και τους κινδύνους που συνεπάγεται η χρησιμοποίησή της.

Γι’ αυτό άλλωστε και στο σχετικώς πρόσφατο σχετικά παρελθόν είχαμε, ύστερα και από αιτήματα του τότε δήμου Αξιούπολης, παρεμβάσεις από πλευράς της αρμόδιας περιφερειαρχής αρχής, με την εκτέλεση δύο εργολαβιών.

Η πρώτη έναντι της γέφυρας του Αξιού, με την διαμόρφωση της κοίτης του ούτως ώστε να μεταβάλλει τον ρου του ποταμού και να μην διαβρώνονται τα βάθρα στήριξης της γέφυρας, και μία δεύτερη που ενίσχυσε τα βάθρα με χαλυβοπασσάλους, οι οποίοι, λόγω της πολύ χαμηλής στάθμης των υδάτων του ποταμού Αξιού την τρέχουσα περίοδο είναι σε μεγάλο ύψος τους ορατοί.

Βεβαίως, η χώρα μας έχει ενσωματώσει πλήρως τα τελευταία ευρωπαϊκά πρότυπα, σε ό,τι αφορά στις κατασκευές, και πλέον διαθέτει ένα από τα πιο σύγχρονα κανονιστικά πλαίσια, όμως, το πρόβλημα υφίσταται για τις παλιές γέφυρες σε επαρχιακά και παλαιά εθνικά οδικά δίκτυα, όπως αυτή του Αξιού στο ύψος Πολυκάστρου- Αξιούπολης, για τις οποίες δεν υπάρχει συστηματική παρακολούθηση και τακτική συντήρηση σε εθνικό επίπεδο.

Οι όποιες παρεμβάσεις έχουν συνήθως αποσπασματικό και μεμονωμένο χαρακτήρα και υλοποιούνται σε εξόφθαλμα ετοιμόρροπες κατασκευές μετά από πιέσεις τοπικών παραγόντων.

Άλλωστε και η πρόσφατη ανακίνηση του θέματος από πλευράς της κοινότητας Αξιούπολης προέκυψε, όταν ενημερώθηκε, ότι ο οδηγός ενός πολύ βαρέως οχήματος από την εργολαβία συντήρησης του οδικού δικτύου, στο ύψος της γέφυρας και εκατέρωθεν αυτής, αρνήθηκε να την διαβεί επικαλούμενος, και ορθώς, έλλειψη εγκεκριμένης μελέτης στατικής επάρκειας της γέφυρας.

Γεγονός, που, μαζί με όλα τα προαναφερθέντα, καθιστά επιτακτική την ανάγκη κατασκευής νέας γέφυρας στην εν λόγω περιοχή, αλλά και διότι εσχάτως με την παρουσία πολλών προσφύγων και αιτούντων ασύλου στην ευρύτερη περιοχή έχει αυξηθεί πολύ η διέλευση πεζών από την γέφυρα, που δεν διαθέτει επαρκή πεζόδρομο, με κάτι παραπάνω από ορατό τον κίνδυνο πρόκλησης δυστυχημάτων.

Από την άλλη, όμως, ο χρόνος υλοποίησης και το υψηλό κόστος κατασκευής ενός τέτοιου έργου το καθιστούν από μόνο του μία δύσκολη περίπτωση, καθώς πέραν των πολιτικών εξαγγελιών στα συρτάρια των αρμοδίων τεχνικών υπηρεσιών της περιφερειακής αρχής Κεντρικής Μακεδονίας δεν υπάρχει σχετική μελέτη.

Σίγουρα η προοπτική κατασκευής νέας γέφυρας θα επιλύσει το σύνολο των σημερινών προβλημάτων και θα συμβάλει τα μέγιστα στην αναπτυξιακή προοπτική της ευρύτερης περιοχής, και είναι κάτι, για το οποίο θα πρέπει να συνεχισθεί η πίεση προς τους αρμοδίους, ούτως ώστε να ενταχθεί στον προγραμματικό σχεδιασμό της περιφέρειας.

Όμως, παράλληλα, θα πρέπει να τεθούν επί τάπητος τα θέματα, που αφορούν στην επιτήρηση και συντήρηση της γέφυρας, ενταγμένης σε ένα ευρύτερο εθνικό πλαίσιο από πλευράς του αρμοδίου υπουργείου υποδομών, με βασικά χαρακτηριστικά την σύνταξη ενιαίου μητρώου υφισταμένων γεφυρών για την συστηματική επιθεώρηση και αξιολόγηση της κατάστασης του, την σύνταξη των σχετικών κανονισμών, την βαθμολόγησή των και, τέλος, τους πόρους που θα διαθέτει για τις σχετικές παρεμβάσεις.

Περισσότερα
Δείτε ακόμα