Αρθρογραφία

Εμείς οι επιστήμονες

επιστήμονες-εργασστήιρο-μαχητής-κιλκίς

Γράφει ο Αθανάσιος Τατάρογλου

Ήθελα αρκετό καιρό τώρα να γράψω τις παρακάτω γραμμές, αλλά η επικαιρότητα και κυρίως οι αντιδράσεις στις εξελίξεις με έκαναν να το αμελώ. Ακούγοντας την ατάκα «εμείς είμαστε επιστήμονες» σε απάντηση μιας κυρίας, που δεν έχει νόημα να αναφερθεί γιατί δεν είναι εκείνη το θέμα, μου δημιουργήθηκε η ανάγκη να εκφράσω το μερίδιο ευθύνης που έχει η επιστημονική κοινότητα για αυτό που συμβαίνει σήμερα στον κόσμο και αφορά την δυσκολία των ανθρώπων να κατανοήσουν, επιστημονικά θέματα με αποτέλεσμα να βυθίζονται νιώθοντας ασφαλείς σε θεωρίες συνωμοσίας.

Αρχικά να επισημάνω για ακόμη μια φορά πως επιστήμονας δεν είναι όποιος παίρνει ένα πτυχίο μας σχολής, αλλά εκείνος που κάνει ερεύνα και εξελίσσει την επιστήμη του. Άρα όχι, τα παιδιά μας δεν είναι επιστήμονες, απλά έχουν μια πιστοποίηση γνώσεων της επιστήμης που σπούδασαν. Ελπίζω να είναι πολύ κατανοητό γιατί αποτελεί θεμέλιο στη κατανόηση των παρακάτω γραμμών. Η επιστήμη λοιπόν, έχει πολλούς κλάδους και ακόμη περισσότερα παρακλάδια. Τομείς, ειδικότητες και πολλά πολλά άλλα. Ένα κομμάτι της επιστήμης, το οποίο καλείται «επικοινωνία της επιστήμης» και έχει αναπτυχθεί αρκετά τα τελευταία χρόνια και στη χώρα μας είναι εκείνο που κοινωνεί με απλό και κατανοητό τρόπο την επιστήμη στη κοινωνία. Δουλειά των ανθρώπων αυτών είναι ουσιαστικά να εκλαϊκεύουν την επιστήμη. Προσοχή, όπως αυτοί που κάνουν χημεία και φυσική στα σχολεία δεν είναι δάσκαλοι, δεν έχουν σπουδάσει την παιδαγωγική επιστήμη δηλαδή, έτσι και όσοι ασχολούνται με την επικοινωνία της επιστήμης, δε σημαίνει πως είναι επιστήμονες. Κρατήστε το κι αυτό, είναι εξίσου σημαντικό.

Οι περισσότεροι επιστήμονες λοιπόν είναι άνθρωποι που είναι κλεισμένοι σε εργαστήρια ή σε συνέδρια μελετώντας ατελείωτα την εξέλιξη των πειραμάτων τους. Αυτοί οι άνθρωποι για πολλά χρόνια και ακόμη και τώρα δεν είχαν τη δυνατότητα, ίσως κάποιες φορές ούτε και τη διάθεση να κοινωνήσουν την επιστήμη στην κοινωνία. Αυτό θα μου πείτε είναι και δουλειά των δασκάλων. Ναι αλλά η δια βίου μάθηση υπάρχει έντονα και θα πρέπει να είμαστε σε διαρκή αναζήτηση της έγκυρης πληροφορίας καθώς η εξέλιξη της κοινωνίας αλλά και της επιστήμης με την τεχνολογία ίσως είναι πιο ραγδαία από  ποτέ.

Σε ένα τόσο δυναμικό περιβάλλον οφείλουμε να προσαρμοζόμαστε. Το ίδιο πρέπει να κάνουν και οι επιστήμονες. Να κοινωνήσουν την επιστήμη τους στους πολίτες, να μπουν στα σπίτια τους, να βρουν τρόπους με τη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης να μάθουν στους ανθρώπους πως να ενημερώνονται, γιατί να κρατάνε κριτική στάση, την αβεβαιότητα, τις μεθοδολογίες και οτιδήποτε χρειάζεται για να μη βυθίζεται ο κόσμος σε θεωρίες συνομωσίας. Είναι ένα μεγάλο στοίχημα που οφείλουν οι επιστήμονες, μετά το πέρας της πανδημίας να αναπτύξουν περισσότερο. Μέχρι τότε μπορείτε να μπείτε στο youtube και να αναζητήσετε ελληνικά κανάλια όπως η «Καθημερινή Φυσική» αλλά και ξένα όπως το Ted-Ed & kurzgesagt. Είναι υπέροχα, εμπιστευτείτε με.


Αν θέλετε να διαβάσετε περισσότερα άρθρα μου, πατήστε εδώ.


Μπορείτε να υποστηρίξετε τη δουλειά μου, κάνοντας κλικ παρακάτω.
Buy Me A Coffee

Περισσότερα
Δείτε ακόμα

Πώς διαμορφώνεται το ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων ΟΠΑΠ τη Μ. Εβδομάδα και το Πάσχα – Τι αλλάζει στις κληρώσεις ΤΖΟΚΕΡ, ΛΟΤΤΟ και ΠΡΟΤΟ

Με εορταστικό ωράριο λειτουργούν τα καταστήματα ΟΠΑΠ κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Εβδομάδας, ενώ με αλλαγές θα διεξαχθούν και οι […]