Γενικά

Εξ αιτίας της γραφειοκρατίας δεν “προχωρούν” έργα αναβάθμισης στον μεθοριακό σταθμό Ευζώνων

Γράφει ο Βαγγέλλης Αποστολίδης

Η ολοένα αυξανόμενη κίνηση στον μεθοριακό σταθμό των Ευζώνων και η προοπτική αυτή να αυξηθεί θεαματικά μέσα στους επόμενους θερινούς μήνες, καθώς οι προκρατήσεις στα τουριστικά καταλύματα εμφανίζουν αύξηση κατά 30% σε σχέση με την περυσινή περίοδο, όπου υπενθυμίζεται ότι η προσέλευση στην χώρα ξεπέρασε κάθε προηγούμενο, μας «υποχρεώνει» να αναφερθούμε από τώρα, και γιά μία φορά ακόμη, με την προβληματική «εικόνα» την οποία παρουσιάζει η μεγαλύτερη πύλη οδικής εισόδου στην χώρα μας.

Μία «εικόνα» την οποία αντικρύζουν εκτός από τους «κλασικούς» και συστηματικώς διερχομένους, οδηγοί επαγγελματικών οχημάτων Ελλήνων και αλλοδαπών, καθημερινών επισκεπτών από και προς την γειτονική χώρα, οι δεκάδες εκατομμυρίων κάτοικοι διαφόρων ευρωπαϊκών εθνικοτήτων, που μας επισκέπτονται. Μία «εικόνα», η οποία όχι μόνον των δεν κολακεύει την χώρα μας, αλλά έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την αντίστοιχη στο έδαφος των Σκοπίων.

Και τούτο, διότι η ύπαρξη σημαντικού αριθμού πρατηρίων υγρών καυσίμων και καζίνων στην περιοχή του συνοριακού σταθμού της Γευγελής, σε συνδυασμό με τις αναβαθμισμένες οδικές και λοιπές υποδομές προσδίδουν στον μεθοριακό σταθμό της γείτονος χώρας χαρακτηριστικά που κυρίως συναντάμε σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ σε αυτήν ανήκει η χώρα μας!

Δυστυχώς, στην ελληνική επικράτεια η «εικόνα» είναι διαφορετική επί τα χείρω και μάλιστα «επικυρωμένη» μέσα από δημόσιες σημάνσεις και παρεμβάσεις ακόμη και αυτοσχέδιες, βλέπε πινακίδες που προειδοποιούν γιά ανώμαλο οδόστρωμα, πλαστικές κατασκευές εν μέσω οδοστρώματος προειδοποιητικές αποφυγής αστοχιών του μεγάλων διαστάσεων, χώρων υγιεινής και αφοδευτηρίων που πρακτικώς είναι δύσκολο να καλύψουν τις ανάγκες σε περιόδους αυξημένης κίνησης.

Αν στα παραπάνω προσθέσουμε και το γεγονός της μη λειτουργίας του γραφείου πληροφοριών (οι εγκαταστάσεις τους χρησιμοποιούνται από τους περιφερειακούς υπαλλήλους φυτοϋγειονομικών και κτηνιατρικών ελέγχων) και κυρίως την παντελή έλλειψη φωτισμού στην πέριξ των διαβατηριακού και τελωνειακού ελέγχου περιοχή τις νυκτερινές ώρες, τότε συνθέτουμε την πραγματική εικόνα του σταθμού.

Η οποία μπορεί να έχει βελτιωθεί σταδιακώς τα τελευταία χρόνια σε ό,τι αφορά στους ελέγχους, την καλύτερη συνεννόηση μεταξύ των αστυνομικών και τελωνειακών αρχών, την ενίσχυση του προσωπικού του στην θερινή περίοδο, όμως είναι εξαιρετικώς αμφίβολο, αν θα μπορέσει να συνεχίσει να ανταποκρίνεται με την ίδια συνέπεια και ταχύτητα υπό το «φώς» των νέων δεδομένων και σε ό,τι αφορά στον νέο και απαιτητικότερο τρόπο διαβατηριακού ελέγχου, αλλά και σε ό,τι αφορά τους λοιπούς ελέγχους και, βεβαίως, της περαιτέρω αύξησης των διελεύσεων.

Ο αριθμός αυτών, όπως προαναφέρθηκε, παρουσιάζει σημαντική αύξηση και εκτός θερινής περιόδους, κυρίως λόγω της σημαντικής αύξησης μέσα στο 2023 του αριθμού των επισκεπτών της Θεσσαλονίκης από κατοίκους των νοτιοδυτικών Βαλκανίων.

Στα προβλήματα του μεθοριακού σταθμού, σε ό, τι αφορά στο σκέλος των υποδομών, αναφέρθηκε και ο αντιπεριφερειάρχης Κιλκίς Ανδρέας Βεργίδης, κατά την διάρκεια της εκδήλωσης που πραγματοποίησε το Σάββατο 18.3.23, στο κέντρο πολιτισμού και πληροφόρησης Πολυκάστρου, η “Κίνηση Πολιτών” δήμου Παιονίας.

Όπως τόνισε η περιφερειακή αρχή, όπως και ο δήμος Παιονίας, γνωρίζοντας τα προβλήματα και τις ενδεχόμενες μελλοντικές προκλήσεις, έχουν κάνει γνωστό το θέμα στις εκάστοτε κυβερνητικές αρχές κατ’ επανάληψιν.

Εργασίες καλλωπισμού των τουαλετών από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση

Μάλιστα, όπως τόνισε, η περιφέρεια έχει την πολιτική βούληση αλλά και την δυνατότητα χρηματοδότησης παρεμβάσεων στο επονομαζόμενο «τυφλό» χιλιόμετρο, από τον κόμβο προς Ειδομένη μέχρι την συνορογραμμή με τα Σκόπια, αλλά και σε ό,τι αφορά στον φωτισμό και λοιπές υποδομές, η υλοποίηση των οποίων «σκοντάφτει» στο γεγονός ότι δεν της έχουν αποδοθεί οι εν λόγω αρμοδιότητες, καθώς η λειτουργία των σταθμών τελεί υπό την εποπτεία της αποκεντρωμένης διοίκησης.

Η οποία, όμως, αμφισβητεί την αρμοδιότητα παρέμβασής της σε ορισμένα θέματα (πχ παρεμβάσεις στο οδόστρωμα), παραπέμποντας σε περιφερειακές και δημοτικές αρχές.

Γεγονός που έχει αποτελέσει σημείο «τριβής» και αλληλογραφίας μεταξύ των υπηρεσιών και είναι ένα από τα σημεία για τα οποία έχει ζητηθεί κυβερνητική συνδρομή, χωρίς, ωστόσο, να έχει υπάρξει έως σήμερα ανταπόκριση από πλευράς του αρμοδίου υπουργείου υποδομών και μεταφορών, όπως προκύπτει από την αποστολή σχετικής επιστολής του κ. Βεργίδη προς την τότε ηγεσία στις 22 Σεπτεμβρίου του 2022.

Την ίδια στιγμή, που, με χρηματοδότηση της αποκεντρωμένης διοίκησης, είναι σε εξέλιξη στις ημέρες μας εργολαβία συντήρησης (και ορθώς) των εγκαταστάσεων υγιεινής (τουαλέτες), που χρησιμοποιούν οι εκατομμύρια επισκέπτες του μεθοριακού σταθμού.

Σε κάθε περίπτωση είναι αναγκαίο να ξεπερασθούν τα προβλήματα, που σχετίζονται με τις δικαιοδοσίες αρμοδιοτήτων, να δοθεί η δυνατότητα παρεμβάσεων στην περιφερειακή αρχή και να ενισχυθεί το στελεχιακό δυναμικό του σταθμού με πρόσθετο προσωπικό, πέραν αυτού με το οποίο κατά διαστήματα ενισχύεται, ώστε ο μεθοριακός σταθμός των Ευζώνων να λειτουργεί ως η πρώτη θετική εικόνα γιά την χώρα μας, και όχι ως η πρώτη αρνητική, όπως σε ένα σημαντικό βαθμό συμβαίνει τώρα.

Με στόχο την κατασκευή ενός νέου σύγχρονου μεθοριακού σταθμού βραχυπρόθεσμα, καθώς όλα συνηγορούν, ότι ακόμη και υπό τις καλύτερες των προθέσεων, θα είναι πρακτικά αδύνατον οι υπάρχουσες υποδομές να ανταποκριθούν με επάρκεια, και κυρίως με την καταλληλότητα που επιβάλλει η σύγχρονη ευρωπαϊκή αντίληψη γιά την λειτουργία ευρωπαϊκών σταθμών με γρήγορους και αποτελεσματικούς ελέγχους σε συνθήκες παραμονής και χρήσης υψηλού επιπέδου, και όχι υπό καθεστώς σκότους όταν δύει ο ήλιος!

Άλλωστε όπως έχει τονίσει και στο παρελθόν ο προϊστάμενος των τελωνειακών αρχών του σταθμού Ιωάννης Καρακασίδης, «υπό τέτοιες συνθήκες η λειτουργία του τελωνείου και εν γένει του σταθμού θα αναβαθμισθεί έτι περαιτέρω, προσφέροντας, πέραν των άλλων, και στην αύξηση των δημοσίων εσόδων», καλύπτοντας επί της ουσίας τα κόστη μιάς τέτοιας προοπτικής.

Περισσότερα
Δείτε ακόμα