Εκπαιδευτικά και δημογραφικά κενά στο νομό Κιλκίς

Γράφει ο Βαγγέλλης Αποστολίδης
Σε εξορθολογισμό μπαίνει σταδιακά η λειτουργία του σχολείου της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας της περιφερειακής μας ενότητας, καθώς μετά και την ολοκλήρωση της πρόσφατης φάσης τοποθέτησης αναπλήρωσης αναπληρωτών εκπαιδευτικών (24 Σεπτεμβρίου), εκκρεμεί και μία δεύτερη σύμφωνα με την ανακοίνωση του αρμοδίου υπουργείου παιδείας μικρότερη σε εύρος σε σχέση με την προηγηθείσα, έχει περιοριστεί σημαντικά ο αριθμός των κενών θέσεων στους εκπαιδευτικούς κυρίως στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και δευτερευόντος στην δευτεροβάθμια όπως ο αριθμός των κενών, πενήντα, εξακολουθεί να παραμένει υψηλός.
Οπως δήλωσε στον «Μαχητή» ο διευθυντής της πρωτοβάθμιας Σωτήρης Μαρκάδας, έχει εξομαλυνθεί σε πολύ μεγάλο ποσοστό η λειτουργία στα ολοήμερα, εάν χρειαστεί τόνισε θα υπάρξει και νέα παρέμβαση και τα κενά στις οργανικές θέσεις έχουν περιοριστεί σε τρεις θέσεις δασκάλων 5 νηπιαγωγών και δύο γυμναστών.
Ευτυχώς υπήρξε ενδιαφέρον, συνέχισε για τις θέσεις ειδικής αγωγής και έχουν καλυφθεί, όπως μας δήλωσε εμφανώς ικανοποιημένος, έχοντας ως παράδειγμα άλλες εκπαιδευτικές διευθύνσεις όπως αυτές της Θεσσαλονίκης, όπου λόγω των πολλών θέσεων εργασίας στον ιδιωτικό τομέα δεν υπήρξε ενδιαφέρον για να καλυφθούν οι θέσεις στα δημόσια δημοτικά σχολεία.
Δυστυχώς τόνισε, το ζήτημα των κενών θέσεων τροφοδοτείται και μέσα από την ευκολία στις μεταθέσεις και αποσπάσεις των δασκάλων από διεύθυνση σε διεύθυνση και αυτό έχει κατά περίπτωση δυσκολίες επιπτώσεις στην δημιουργία κενών θέσεων.
Σε κάθε περίπτωση τα κενά μας αφορούν κυρίως την στελέχωση των νηπιαγωγείων και των ολοήμερων, ενώ υψηλός είναι ο αριθμός για τους εκπαιδευτικούς παράλληλης στήριξης, όπου η ζήτηση γενικότερα βαίνει τεράστια για την ελληνική κοινωνία σε σχέση με το παρελθόν.
«Κενά» εμφανίζονται, ένα μήνα μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς, σε όλες τις ειδικότητες, περίπου 50 τον αριθμό, με τις κυριότερες να αφορούν τους φιλολόγους, τους πληροφοριακούς, μαθηματικούς και φυσικούς και στην τεχνική εκπαίδευση (ΕΠΑΛ) των μηχανολόγων.
Ενα πρόβλημα που πρακτικά είναι πολύ δύσκολο να επιλυθεί λόγω του υψηλού αριθμών τμημάτων που υπάρχουν στα σχολεία σε σχέση με τον αριθμό των μαθητών, όπως για παράδειγμα στην σχολική μονάδα του Χέρσου όπου λειτουργούν τμήματα μόνον με 3-4 μαθητές, που δημιουργεί τεράστιες δυσκολίες στην διεύθυνση να καλύψει τις θέσεις και τα ωράρια αντίστοιχων σχολείων, όπως εν προκειμένω στα παραπλήσια του Σ.Σ. Μουριών.
Δυστυχώς η αντίληψη των μικρών περιφερειακών κοινωνιών να διατηρήσουν στην επικράτεια τους τα σχολεία με μεγάλους αριθμούς τμημάτων την στιγμή που η περιφερειακή μας συρρικνώνεται δημογραφική δημιουργεί αναπόφευκτα «τριβές» και συμβάλλει στις δυσκολίες να καλυφθούν όλες οι θέσεις των εκπαιδευτικών σε ορισμένα εξ αυτών.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση με εξαίρεση το τριθέσιο δημοτικό σχολείο της Γοργόπης, όπου φοιτούν τα παιδιά από την δομή μεταναστών της Νέας Καβάλας όλες τα τμήματα σε όλα τα δημοτικά σχολεία της περιφερειακής μας ενότητας λειτουργούν με μικρότερο αριθμό μαθητών από αυτόν που προβλέπει η σχετική νομοθεσία και ορισμένα εξ αυτών θα έχουν εφέτος μείωση στην λειτουργικότητα τους κατά μία θέση, βλέπε σχετικό πίνακα.
Λειτουργικότητα σχολικών μονάδων
Σχολικές μονάδες στον νομό με 1 τμήμα (Σύμφωνα με τη νομοθεσία οι μαθητές/τριες πρέπει να είναι 10 ως 15). Δημοτικό Σχολείο Πεδινού: 9, Δημ. Σχ. Γυναικοκάστρου: 7, Δημ. Σχ. Χωρυγίου: 7.
Σχολικές μονάδες στον νομό με 2 τμήματα (Σύμφωνα με τη νομοθεσία οι μαθητές/τριες πρέπει να είναι 16 ως 30). Δημ. Σχολείο Μικροκάμπου: 14, Δημ. Σχολείο Μυριοφύτου: 14, Δημ. Σχολείο Πλατανιάς: 18, Δημ. Σχολείο Ασπρου 16, Δημ. Σχολείο Ποντοηράκλειας 19 (Μείωση λειτουργικότητας από 3/Θ σε 2/Θ).
Σχολικές μονάδες στον νομό με 3 τμήματα (Σύμφωνα με τη νομοθεσία οι μαθητές/τριες πρέπει να είναι 31 ως 45). Δημ. Σχολείο Κρηστώνης: 25, Δημ. Σχολείο Μαυρονερίου: 22, Δημ. Σχολείο Γοργόπης: 34 (λόγω προσφύγων)
Σχολικές μονάδες στον νομό με 4 τμήματα (Σύμφωνα με τη νομοθεσία οι μαθητές/τριες πρέπει να είναι 46 ως 100. Δημ. Σχολείο Ν. Αγιονερίου: 33, Δημ. Σχολείο Π. Αγιονερίου: 32 (Μείωση λειτουργικότητας από 5/Θ σε 4/Θ).
Σχολικές μονάδες στον νομό με 5 τμήματα (Σύμφωνα με τη νομοθεσία οι μαθητές/τριες πρέπει να είναι 101 ως 125). Δημ. Σχολείο Γαλλικού: 47, Δημ. Σχολείο Μ. Βρύσης: 37, Δημ. Σχολείο Μουριών: 36 (Μείωση λειτουργικότητας από 6/Θ σε 5/Θ.
Σχολικές μονάδες στον νομό με 6 τμήματα (Σύμφωνα με τη νομοθεσία οι μαθητές/τριες πρέπει να 126+). Δημ. Σχολείο Κιλκίς: 102, Δημ. Σχολείο Ν. Σάντας 76, Δημ. Σχολείο Χέρσου: 73, Δημ. Σχολείο Καμπάνης 62, Δημ. Σχολείο Ευκαρπίας 49, 1ο Δημ.Σχ. Γουμένισσας: 99, 2ο Δημ. Σχολείο Γουμένισσας: 92, 1ο Δημ. Σχ. Αξιούπολης: 76, Δημ. Σχολείο Ευρωπού: 78, Δημ. Σχολ. Αγίου Πέτρου: 44
Διατάξεις που αφορούν τη λειτουργικότητα: «Ο μέγιστος αριθμός μαθητών ανά τμήμα είναι είκοσι πέντε (25). Από επταθέσιο σχολείο και άνω ο ελάχιστος αριθμός των μαθητών δεν μπορεί να είναι μικρότερος από δέκα πέντε (15) ανά τμήμα».
Δυστυχώς το θέμα της δημογραφικής συρρίκνωσης στην περιφερειακή μας ενότητα είναι πολύ έντονο, είμαστε η δεύτερη σε ποσοστό πτώσης στην περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και κατέχουμε μία από τις πρώτες δέκα θέσεις σε εθνικό επίπεδο αντίστοιχα και αυτό έχει επιφέρει αντίστοιχη συρρίκνωση και στο Κιλκισιώτικο μαθητικό δυναμικό.
Είναι απολύτως ενδεικτική η κατάσταση στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση όπου από μέσα σε επτά σχολικές περιόδους ο αριθμός των μαθητών έχει μειωθεί κατά το ένα τέταρτο του περίπου (25%), από τους 5291 που φοίτησαν την περίοδο 2019-2020 στους 3963 που φοιτούν σε αυτήν που ξεκίνησε στις 11 Σεπτεμβρίου του 2025, βλέπε σχετικό πίνακα.
Μαθητικό δυναμικό Δ.Π.Ε. Κιλκίς ανά σχολικό έτος:
Σχολικό έτος 2019-2020 5291
Σχολικό έτος 2010-2021 5085
Σχολικό έτος 2021-2022 4815
Σχολικό έτος 2022-2023 4560
Σχολικό έτος 2023-2024 4304
Σχολικό έτος 2024-2025 4043
Σχολικό έτος 2025-2026 3963
Σε κάθε περίπτωση πέρα από τις εκάστοτε κυβερνητικές πρακτικές η λειτουργικότητα των σχολικών μονάδων σε μία φθίνουσα δημογραφική ακριτική περιοχή, όπως αυτή της περιφερειακής ενότητας Κιλκίς είναι ένα πολυπαραγοντικό ζήτημα και οι εκάστοτε διευθυντές του καλούνται να την αντιμετωπίσουν έχοντας πολλά επιμέρους ζητήματα και προβλήματα και οι όποιες σχεδιαζόμενες αλλαγές σε κεντρικό επίπεδο, θα πρέπει να λαμβάνουν υπό όψη τους τις ιδιαιτερότητες της κάθε περιοχής έτσι ώστε και η καλύτερη δυνατή δημόσια εκπαίδευση να προσφέρεται και οι όποιες αλλαγές στον εκπαιδευτικό «χάρτη» να υιοθετούνται με κοινωνική συναίνεση.



