Δύο κινήσεις για να ολοκληρωθεί η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού

Διευθετούνται οι δύο προαιρέσεις για την αλλαγή σκυτάλης στην Εγνατία Οδό
Σύμφωνα με ανάρτηση του powergame.gr, στον νέο παραχωρησιούχο της Εγνατίας Οδού, τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, αναμένεται να ανατεθεί η πιστοποίηση των σηράγγων του οδικού άξονα της Εγνατίας, προκειμένου να αρθεί το βασικό εμπόδιο που μπλοκάρει την αλλαγή παραχωρησιούχου στην Εγνατία Οδό. Παράλληλα, το υπουργείο Υποδομών, αναμένεται να αναθέσει στην εταιρεία Planet την πλήρη αποτύπωση του οδικού άξονα, τόσο σχεδιαστικά όσο και με εικόνα βίντεο, με στόχο την επιτάχυνση των πρωτοκόλλων παράδοσης – παραλαβής του οδικού άξονα.
Αναφορικά με το τελευταίο, το υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών θα αναθέσει μια σύμβαση στην Planet, με σκοπό την παροχή προκαταρκτικών και διερευνητικών υπηρεσιών για την ολοκλήρωση των απαιτούμενων ενεργειών στην παράδοση του αυτοκινητοδρόμου της Εγνατίας Οδού στον νέο παραχωρησιούχο, καθώς και την επίτευξη της Ημερομηνίας Έναρξης Ισχύος της νέας Σύμβασης Παραχώρησης. Αντικείμενο της σύμβασης θα είναι, αφενός, η διερεύνηση στοιχείων και η καταγραφή του αρχειακού υλικού της εταιρείας Εγνατίας Οδός ΑΕ και αφετέρου η βιντεοσκόπηση του άξονα της Εγνατίας Οδού και των κάθετων σε αυτήν αξόνων και στις δύο κατευθύνσεις.
Τα αποτελέσματα αυτών των ενεργειών, των στοιχείων που θα συλλεγούν και η δημιουργία φωτογραφικού υλικού του οδικού τμήματος, μέσω στιγμιότυπων φωτογράφησης που θα υποβληθούν στο υπουργείο, θα συνεισφέρουν σημαντικά στο έργο του υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών για τη σύνταξη του πρωτοκόλλου παράδοσης – παραλαβής του Έργου Παραχώρησης, καθώς και την ολοκλήρωση των ενεργειών για την έναρξη της νέας σύμβασης παραχώρησης του οδικού άξονα.
Εγνατία Οδός, το δεύτερο «αγκάθι» με τα τούνελ
Σύμφωνα με παράγοντες του υπουργείου Υποδομών, αυτό ήταν το πρώτο «αγκάθι» στην ολοκλήρωση της νέας παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, για την οποία η ΓΕΚ Τέρνα είχε πολλές επιφυλάξεις. Το δεύτερο και ακόμη μεγαλύτερο «αγκάθι» είναι η απουσία πιστοποιήσεων των σηράγγων, σύμφωνα με τα πρότυπα των διευρωπαϊκών δικτύων.
Αρχικά το ΤΑΙΠΕΔ (σήμερα Υπερταμείο) πίεσε, προκειμένου την πιστοποίηση των σηράγγων (επιπέδου Ε) να κάνει ο υφιστάμενος παραχωρησιούχος, η Εγνατία Οδός Α.Ε. Ωστόσο, οι αλλεπάλληλες καθυστερήσεις, η απουσία πόρων και πιθανώς η απουσία τεχνογνωσίας μεταθέτουν πλέον το έργο στον νέο παραχωρησιούχο, τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Μάλιστα, η τελευταία δεν θα πιστοποιήσει τα τούνελ του οδικού άξονα σε κατηγορία επιπέδου Ε, όπως αρχικά σχεδιαζόταν από το ΤΑΙΠΕΔ, αλλά σε κατηγορία επιπέδου Α.
Από τις σήραγγες κατηγορίας Α μπορούν να διέρχονται οχήματα με επικίνδυνα υλικά (καύσιμα, εκρηκτικά, τοξικά αέρια κλπ), κάτι που δεν επιτρέπεται στις σήραγγες κατηγορίας Ε. Αναμφιβόλως, πρόκειται για ένα πολύ δύσκολο έργο, αφού σε πολλές περιπτώσεις θα πρέπει να διακοπεί η κίνηση μέσα στο τούνελ -πρακτικά να σταματήσει η λειτουργία ενός ρεύματος κυκλοφορίας- προκειμένου να γίνουν οι αναγκαίες παρεμβάσεις πιστοποίησης των σηράγγων σε επίπεδο Α.
Στην τελική ευθεία η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού
Το κόστος αυτής της πιστοποίησης φυσικά θα αφαιρεθεί από το τίμημα της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού. Ο τρόπος της αποζημίωσης δεν προσδιορίζεται δηλαδή αν θα περικοπεί το εφάπαξ τίμημα ή με άλλο τρόπο και σε βάθος χρόνου. Το σημαντικό είναι ότι πλέον η διαδικασία της νέας παραχώρησης της Εγνατίας Οδού εισέρχεται στην τελική ευθεία και στόχος είναι, μέχρι τέλος του έτους -όπως ήδη έχει ανακοινωθεί- να έχει κλείσει ακόμη και η συναλλαγή. Δηλαδή, η καταβολή του τιμήματος ύψους 1,3 έως 1,4 δισ. ευρώ που έχει προσφέρει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Προς την κατεύθυνση αυτή συμβάλει και η υψηλή ρευστότητα του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η οποία μετά την πώληση της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακής θέλει να διοχετεύσει τα περισσευούμενα κεφάλαια σε μια νέα παραγωγική και αποδοτική για την ίδια επένδυση. Έτσι τον ερχόμενο Νοέμβριο -οι αισιόδοξοι εκτιμούν και πιο νωρίς- θα έχει κλείσει το θέμα των πρωτοκόλλων παράδοσης/παραλαβής, με την επιδίωξη η νέα σύμβαση παραχώρησης να κυρωθεί με νόμο στη Βουλή το αργότερο μέχρι τον ερχόμενο Δεκέμβριο. Ουσιαστικός στόχος και των τριών πλευρών (κυβέρνηση, Υπερταμείο και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) η συναλλαγή να ολοκληρωθεί πριν από την 31η Δεκεμβρίου 2025.
Οι νέες αυτές εξελίξεις δίνουν μια νότα αισιοδοξίας ότι θα προχωρήσει συντομότερα η έτσι και αλλιώς καθυστερημένη αναβάθμιση του οδικού τμήματος Πολυκάστρου – Χαλαστρας, που αυτή την στιγμή αποτελεί ένα από τα φονικότερα οδικά τμήματα στην χώρα μας.