Δύο ενδιαφέροντα πειράματα από το β3 του 2ου πειραματικού λυκείου Κιλκίς
Στο πλαίσιο του μαθήματος της γεωμετρίας β’ λυκείου, στην ενότητα της ομοιότητας τριγώνων, το β3 τμήμα του 2ου πειραματικού λυκείου Κιλκίς πραγματοποίησε εκδήλωση με θέμα την εκτίμηση πραγματικών διαστάσεων, με εφαρμογή της θεωρίας της ενότητας.
Στο σετικό ενημερωτικό δελτίο αναφέρονται, μεταξύ άλλων, και τα εξής:
“… Εκτελέστηκαν τα πειράματα της εκτίμησης του ύψους του σχολικού κτιρίου, με αυτοσχέδιο εξάντα, και της αναπαράστασης ιστορικού πειράματος γιά την εκτίμηση της διαμέτρου του Ηλίου.
Για την εκτίμηση του ύψους του κτιρίου, οι μαθητές χωριστήκαν σε τρεις ομάδες, τους δόθηκαν, αλφάδια, χάρακες, χαρτοταινία και μοιρογνωμόνια καθώς και “laser pointer”. Τους τέθηκε το ανοικτό πρόβλημα του υπολογισμού του ύψους του σχολικού κτιρίου. Τα παιδιά κατασκεύασαν έναν αυτοσχέδιο εξάντα και, υλοποιώντας την αντίστοιχη εφαρμογή του σχολικού εγχειριδίου, υπολόγισαν το ύψος. Επίσης, μία ομάδα, χρησιμοποίησε γνώσεις φυσικής και υπολόγισε το ύψος του κτιρίου, ρίχνοντας την χαρτοταινία και μετρώντας τον χρόνο της ελεύθερης πτώσης της. Με χρήση των χρονικών εξισώσεων υπολόγισαν το ύψος. Κάναμε σύγκριση των αποτελεσμάτων των δύο μεθόδων.
Για τον υπολογισμό της διαμέτρου του Ήλιου, χρησιμοποιήθηκε ειδικό φίλτρο, γιά να μπορούμε να τον παρατηρήσουμε με ασφάλεια. Με ένα κέρμα των δύο ευρώ, οι μαθητές δημιούργησαν μία “τεχνητή” έκλειψη Ηλίου από το κέρμα. Μέτρησαν την απόσταση κέρματος – παρατηρητή, την διάμετρο του κέρματος και αναζήτησαν από τη βιβλιογραφία την απόσταση Ήλιου – Γης. Σχημάτισαν δύο όμοια τρίγωνα “παρατηρητής – κέρμα” και “παρατηρητής – ήλιος” και υπολόγισαν την διάμετρο του Ηλίου με σφάλμα 8% …”.