Τα διόδια τους «μάραναν» στην ΠΑΘΕ στην περιοχή των Ευζώνων μεταξύ των κόμβων Πολυκάστρου και Ν.Μαλγάρων
Το αίσθημα της κοινής λογικής προκαλεί στην τοπική κοινωνία του νομού μας και ιδιαιτέρως του δήμου Παιονίας, η προκήρυξη διαγωνισμού γιά την κατασκευή σταθμού διοδίων στην περιοχή των Ευζώνων, από μέρους της δημοσιας εταιρίας «Εγνατία Οδός» ΑΕ στην ευθύνη της οποίας ανήκει και ο κάθετος οδικός άξονας στην Εγνατία Οδό από τον κόμβο της Χαλάστρας μέχρι τους Ευζώνους.
Και τούτο διότι η επικείμενη λειτουργία του, τους αμέσως προσεχείς μήνες όχι μόνον θα επιφέρει οικονομική επιβάρυνση και στους Ελληνες χρήστες μη μόνιμους κατοίκους της ακριτικής περιοχής (πιθανότατα σε αυτούς θα διατεθούν κάρτες ελεύθερης διέλευσης) επιφέροντας αρνητικές επιπτώσεις σε διαφόρους τομείς, αλλά κυρίως διότι το εν λόγω οδικό τμήμα πόρω απέχει στο να δικαιολογεί μία τέτοια πρωτοβουλία και μαλιστα σε μία πολύ δύσκολη οικονομική περίοδο γιά την χώρα και την περιοχή ειδικότερα.
Ειναι χαρακτηριστικό ότι το μεγαλύτερο μέρος αυτού του κάθετου άξονα από τον κόμβο του Πολυκάστρου μέχρι τον αντίστοιχο των Ν.Μαλγάρων έχει χαρακτηρισθεί και όχι αδίκως ως σύγχρονο «πέταλο Μαλλιακού» καθώς τα τελευταία δεκατρία χρόνια είχαμε 34 τροχαία συμβάντα με το πιό πρόσφατο εξ αυτών στις 22.9.16 και τον θάνατο ενός 23χρονου στελέχους των ενόπλων δυνάμεών μας, που υπηρετούσε σε μονάδα του Πολυκάστρου.
Και που εκτός των άλλων είχε προκαλέσει και την παρέμβαση του δημάρχου Παιονίας Χρήστου Γκουντενούδη που είχε εκδόσει και αποστείλει προς τους κυβερνητικούς αρμοδίους σχετική επιστολή εσχάτως αλλά και αντίστοιχης ομόφωνης απόφασης της πρόσφατης συνεδρίασης του δημοτικού συμβουλίου στις 29.9.16.
Μάλιστα κατά την εν λόγω συνεδρίαση ο κ. Γκουντενούδης τόνισε την ανάγκη ετοιμοτητας της τοπικής κοινωνίας γιά το ενδεχόμενο «δυναμικών κινητοποιήσεων» απο μέρους των, ούτως ώστε να δοθεί ένα τέλος στους θανάτους από τα τροχαία ατυχήματα και να γίνουν έργα αλλαγής χάραξης του επίμαχου τμήματος.
Κάτι το οποίο στην παρούσα φάση δεν έχει καταγραφεί από πλευράς αρμοδίων ούτε σε επίπεδο εξαγγελιών προκαλώντας εύλογα ερωτηματικά σε ό,τι αφορά στην πρωτοβουλία γιά την λειτουργία του σταθμού διοδίων.
Και τούτο διότι μπορεί να είναι προφανής η εισπρακτική του σκοπιμότητα μιάς τέτοιας πρωτοβουλίας κυρίως σε ό,τι αφορά στους αλλοδαπούς χρήστες, καθώς από το εν λόγω σημείο διέρχονται περίπου οκτώ εκατομμύρια εξ αυτών ετησίων με βάση τα σχετικά στοιχεία και ως προς αυτό δεν υπάρχουν αντιρρήσεις όμως θα πρέπει να εξετασθούν οι αρνητικές επιπτώσεις από την επιβολή τέλους διέλευσης σε ομάδες ανθρώπων όπως τα συγγενικά πρόσωπα των κατοίκων των παραμεθορίων χωριών, που χρήζουν συχνών επισκέψεων καθώς στην πλειοψηφία τους είναι ηλικιωμένοι, αλλά και των τουριστικών επισκεπτών που λόγω της νέας γέφυρας του Αξιούν έχουν αυξηθεί εντυπωσιακά την τελευταία περίοδο.
Βεβαίως, πολλοί εκτιμούν ότι η τοποθέτηση διοδίων θα λειτουργήσει ως αντικίνητρο γιά την οικονομική «αιμορραγία» της περιοχής προς τα Σκόπια κυρίως σε ό,τι αφορά στους επισκέπτες των καζίνο στην περιοχή της Γευγελής και δευτερευόντως γι’ αυτούς που μπαινοβγαίνουν γιά επαγγελματικούς, καταναλωτικούς και λόγους παροχής υπηρεσιών (οδοντιατρικών).
Ενα ενδεχόμενο που αντιμετωπίζεται όμως από αρκετούς με πολύ μεγάλη αμφισβήτηση, κυρίως σε ό,τι αφορά στους πρώτους που θεωρούνται «εθισμένοι χρήστες» και πολύ δύσκολα θα απομακρυνθούν από ένα τέτοιο κόστος τέλους, ενώ εκτιμάται ότι δεν θα έχει ουσιαστικό αποτέλεσμα και ως προς τους υπόλοιπους δεδομένης της μεγάλης απόκλισης που υπάρχουν στις τιμές μεταξύ των δύο χωρών.
Ολα αυτά βεβαίως θα πρέπει να ληφθούν υπ’ όψιν από τους αρμοδίους και κυρίως το γεγονός ότι γιά να γίνει κοινωνικά και οικονομικά αποδεκτή μία τέτοια κίνηση θα πρέπει να ξεκινήσουν ή τουλάχιστον να εξαγγελθούν δεσμευτικά και συγκεκριμένα τα έργα γιά την αναβάθμιση του συγκεκριμένου οδικού άξονα που θα τον καταστήσουν σύγχρονο και ασφαλέστερο λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις τοπικές ιδιαιτερότητες γιά κάθε ομάδα διερχομένων.
Γι’ αυτό αποκτά ιδιαίτερο ενδιαφέρον να ακούσουμε τις απαντήσεις του αρμοδίου υπουργού υποδομών, μεταφορών και δικτύων Χρήστου Σπίρτζη, προς τον οποίο κατέθεσε σχετική επίκαιρη ερώτηση ο βουλευτής Κιλκίς Γιώργος Γεωργαντάς, βεβαίως και τις αντιδράσεις από μέρους των τοπικών παραγόντων υπό το φως βεβαίως και των πρόσφατων εξελίξεων.
Η επίκαιρη ερώτηση του κ. Γεωργαντά έχει ως εξής:
«Πριν λίγες μέρες το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) ανακοίνωσε την εκκίνηση της διαδικασίας για την ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού Α.Ε και την παραχώρηση του οδικού της δικτύου. Ανάμεσα στα προς παραχώρηση τμήματα περιλαμβάνεται και η κάθετος από την Α/Κ Χαλάστρας έως τον μεθοριακό σταθμό Ευζώνων.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΤΑΙΠΕΔ η διαβούλευση για τη σύμβαση της παραχώρησης θα προκηρυχτεί στις αρχές του 2017 με στόχο οι δεσμευτικές προσφορές να κατατεθούν ως το Νοέμβριο του ίδιου έτους.
Παράλληλα η ΄Εγνατία Οδός Α.Ε. προκηρύσσει διαγωνισμό για την κατασκευή 4 νέων σταθμών διοδίων, ένας εκ των οποίων θα είναι στην περιοχή των Ευζώνων, η λειτουργία του οποίου αναμένεται εντός των λίγων επόμενων μηνών.
Τίθενται δύο πολύ μεγάλα ζητήματα επί των οποίων πρέπει να δώσετε απάντηση και βεβαίως λύση.
Το πρώτο έχει να κάνει με το γεγονός ότι δεν μπορεί να επιβληθεί τέλος κυκλοφορίας για τη χρήση της οδού ενός οδικού άξονα (Χαλάστρας-Ευζώνων) στον οποίο καμία προϋπόθεση ενός σύγχρονου αυτοκινητόδρομου δεν πληρούται.
Είναι γνωστό ότι το τμήμα αυτό της Εθνικής Οδού είναι ουσιαστικά το μοναδικό στο οποίο υπάρχει αμφίδρομη κυκλοφορία χωρίς διαχωριστικό στηθαίο. Το οδόστρωμα είναι φθαρμένο και το πλάτος του δεν επαρκεί για την λειτουργία δύο λωρίδων κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση.
Τα τελευταία 13 χρόνια συνέβησαν 34 θανατηφόρα τροχαία συμβάντα στα 32 χιλιόμετρα του δικτύου που βρίσκεται στην αρμοδιότητα του Α.Τ Πολυκάστρου. Ο δρόμος ειδικά τη νύχτα είναι ιδιαίτερα επικίνδυνος καθώς δεν υπάρχουν σε όλο το μήκος του παράπλευρες μπάρες ούτε επαρκής φωτισμός.
Είναι λοιπόν επιτακτική ανάγκη να γίνουν άμεσα οι παρεμβάσεις στο συγκεκριμένο οδικό άξονα, ο οποίος άλλωστε αποτελεί την πύλη εισόδου της χώρας, πλην όμως είναι έξω από κάθε λογική η λειτουργία διοδίων πριν την αναβάθμιση της οδού. Οι σταθμοί διοδίων λειτουργούν με βάση την αρχή της ανταποδοτικότητας και ουδείς μπορεί να απαιτήσει από τους χρήστες οποιαδήποτε επιβάρυνση πλην ολοκληρωθούν οι παρεμβάσεις.
Εν προκειμένω δεν υπάρχει καν σαφές και δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα για το ποιός θα αναλάβει αυτό το έργο και πότε θα το εκτελέσει.
Είναι ξεκάθαρο ότι δεν μπορεί ο συγκεκριμένος σταθμός διοδίων να εξισωθεί με όλους τους άλλους που επιδιώκετε να θέσετε σε λειτουργία καθώς μια τέτοια απόφαση θα είναι νομικά έωλη και ηθικά απαράδεκτη.
Ένα δεύτερο ερώτημα στο οποίο πρέπει να δώσετε απάντηση είναι αυτό της πρόνοιας που οφείλει η πολιτεία να επιδείξει απέναντι στους λιγοστούς κατοίκους των χωριών που βρίσκονται στην παραμεθόριο αυτή περιοχή.
Υπάρχει η υποχρέωση και η δυνατότητα οι μόνιμοι κάτοικοι των χωριών τα οποία βρίσκονται πλησίον του προβλεπόμενου σταθμού διοδίων των Ευζώνων με την κατάλληλη χωροθέτηση των διοδίων να απαλλαγούν πλήρως όχι μόνο οι ίδιοι αλλά και οι λιγοστοί επισκέπτες τους.
Είναι αδήριτη ανάγκη άμεσα και πριν την ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού Α.Ε. να προβείτε στις ενέργειες εκείνες που αρχικά θα δεσμεύουν τον μελλοντικό παραχωρησιούχο για τη λειτουργία του σταθμού διοδίων μόνο μετά την ολοκλήρωση των εργασιών αναβαθμίσεως του οδικού άξονα Χαλάστρας-Ευζώνων και ταυτόχρονα να διασφαλίσετε την απαλλαγή των κατοίκων των χωριών της παραμεθορίου με την κατάλληλη χωροθέτηση του σταθμού διοδίων.
Με βάση τα ανωτέρω, ερωτάσθε:
Τί προτίθεστε να κάνετε σχετικά με τα δύο αυτά εξαιρετικά σημαντικά ζητήματα;»