Πολιτική

Το σχέδιο νόμου γιά την εκλογή δημοτικών και περιφερειακών αρχών αποδυναμώνει ακόμη περισσότερο τον δήμο Κιλκίς

Από το 2018 έως και σήμερα ίσχυσαν ή εκδόθηκαν μαζί το υπό συζήτηση σχέδιο νόμου τέσσερα νομοθετήματα για τη λειτουργία της αυτοδιοίκησης και του τρόπου εκλογής Δημοτικών και Περιφερειακών Αρχών.

Ο Ν.3852/10 “ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ”, που εκτός των ανωτέρω επέφερε τη συνένωση των επτά (7) πρώην Δήμων (Γαλλικού,Πικρολίμνης,Χέρσου,Δοϊράνης, Μουριών, Κρουσσίων και Κιλκίς) σε έναν. Οι βασικές διατάξεις του ίσχυσαν μέχρι και τις αυτοδιοικητικές εκλογές του Μαϊου 2019.

Ο Ν.4555/2018 “ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ” κατάργησε ή τροποποίησε πολλές διατάξεις του Ν.3852/10 και θέσπισε την ανάδειξη των δημοτικών αρχών με την απλή αναλογική και την απόλυτη έκφραση της λαϊκής βούλησης. Έτσι έγιναν και οι αυτοδιοικητικές εκλογές και αναδείχτηκαν τα νέα δημοτικά συμβούλια το Μαϊο του 2019.
Ο Κλεισθένης που ψηφίστηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση,του ΣΥΡΙΖΑ, δεν εφαρμόστηκε ποτέ ως προς τη λειτουργία της διοίκησης του Δήμου και των δημοτικών συμβουλίων.

Είχαμε διαμαρτυρηθεί πριν την ψήφισή του κρίνοντας ότι η εφαρμογή του ΚΛΕΙΣΘΕΝΗ θα φέρει μη κυβερνησιμότητα στους δήμους και θα προκαλέσει λειτουργικές ανωμαλίες.

Η ΝΔ αμέσως με το που έγινε κυβέρνηση,έφερε τον Αύγουστο του 2019 νομοθετικές ρυθμίσεις και τροπολογίες και ουσιαστικά κατάργησε τον Κλεισθένη,ακυρώνοντας τη λαϊκή βούληση όπως αυτή είχε εκφραστεί στις δημοτικές αρχές λίγους μήνες πριν. Επί πλέον απαξιώθηκε ο ρόλος του δημοτικού συμβουλίου και υποβιβάστηκε ο ρόλος του δημοτικού συμβούλου. Όλα στο όνομα της κυβερνησιμότητας.
Έτσι φτάσαμε στο παράδοξο:με απλή αναλογική να έχει εκλεγεί το Δημοτικό Συμβούλιο αλλά με πλειοψηφικό σύστημα να διοικείται.

Εξηγώ:στον τεράστιο Δήμο Κιλκίς (γεωγραφικά από τους μεγαλύτερους πανελλαδικά), αντί να αποφασίζουν οι σαρανταένας (41) Δημοτικοί Σύμβουλοι που εξέλεξε η τοπική κοινωνία και την εκπροσωπούν στο Δημοτικό Συμβούλιο, για τα σημαντικότερα θέματα του Δήμου-κυρίως τα οικονομικά- αποφασίζουν οι εννέα(9) που αποτελούν την Οικονομική Επιτροπή. Το εξίσου κρίσιμο εδώ δεν είναι μόνο το γεγονός ότι οι περισσότερες αρμοδιότητες του δημοτικού συμβουλίου μεταφέρθηκαν στην οικονομική επιτροπή του Δήμου,αλλά στην συγκεκριμένη Επιτροπή δεν εκπροσωπούνται όλες οι δημοτικές παρατάξεις αναλογικά όπως τις αποτύπωσε η λαϊκή βούληση.(οι πέντε(5) εκ των εννέα(9) υποχρεωτικά ορίστηκε να είναι από την παράταξη του Δημάρχου).

Συνοψίζοντας, από τον πλειοψηφικό νόμο ΚΑΛΙΚΡΑΤΗ, πήγαμε στον αναλογικό νόμο ΚΛΕΙΣΘΕΝΗ και μετά στον νόμο “ΘΕΟΔΩΡΙΚΑΚΟΥ “ όπου, προσέξτε, έχουμε εκλεγμένο Δημοτικό Συμβούλιο με την απλή αναλογική αλλά διοικούμενο Δήμο με πλειοψηφικό σύστημα.

Τώρα με τον τέταρτο κατά σειρά νόμο που συζητείται, ενισχύεται περεταίρω η αρχή των λίγων. Μειώνεται ο αριθμός των δημοτικών συμβούλων( από σαρανταένας γίνονται 33 για το Δήμο μας), μειώνεται ο αριθμός των τοπικών συμβούλων των κοινοτήτων και μειώνεται και το ποσοστό συμμετοχής από κάθε φύλο-που αφορά αυτό των γυναικών-από το 40% στο 33%.Από την άλλη δεν μειώνεται το ύψος των παραβόλων που πρέπει να καταβάλλει ο κάθε υποψήφιος για να συμμετάσχει σε ένα ψηφοδέλτιο.

Επίσης ενισχύεται το πλειοψηφικό σύστημα στις εκλογές και γίνεται υπερπλειοψηφικό. Συγκεκριμένα η δημοτική παράταξη που θα είναι πρώτη στις εκλογές με ποσοστό 43% των ψήφων συν 1, θα λαμβάνει το 60% του αριθμού των δημοτικών συμβούλων του συμβουλίου και το 60% του αριθμού των κοινοτικών συμβούλων με τον πρόεδρο σε κάθε δημοτική κοινότητα άνω των 500 κατοίκων (ασχέτως ποια είναι η δημοτική παράταξη που έχει αναδειχτεί πρώτη στη συγκεκριμένη κοινότητα).

Όσον αφορά δε το ρόλο του Δημοτικού Συμβουλίου αυτός εξακολουθεί να υποβαθμίζεται χωρίς να έχει τις αρμοδιότητες που πρέπει για όλα τα θέματα του Δήμου έτσι όπως τις κατοχύρωναν οι νόμοι 4555/2018 (ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ) και κυρίως ο Ν.3852/2010 (ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ).Τέλος,δεν ξεκαθαρίζονται οι αρμοδιότητες μεταξύ Δήμων, Περιφερειών και Κεντρικής Διοίκησης του Κράτους, κάτι που αποτελεί αιώνιο πρόβλημα τριβής και σύγχυσης.

Το παρόν σχέδιο νόμου επικεντρώνεται στο εκλογικό σύστημα στην Τοπική Αυτοδιοίκηση ως να είναι αυτό το σημαντικότερο πρόβλημά της.

Για το Δήμο Κιλκίς όμως,το σημαντικότερο πρόβλημα όλων, έτσι όπως έχει σχηματοποιηθεί από το 2010, για να μπορεί να λειτουργεί καλύτερα, ευέλικτα, αναπτυξιακά και δίπλα στον κάθε δημότη είναι το μέγεθός του και τα διαφορετικά χαρακτηριστικά που έχει η κάθε Δημοτική Ενότητα.

Η προηγούμενη κυβέρνηση με το νόμο ΚΛΕΙΣΘΕΝΗ είδε ανάλογο πρόβλημα στους δήμους Κέρκυρας, Κεφαλλονιάς, Σερβίων-Βελβεντού,Λέσβου και Σάμου κατάργησε και δημιούργησε στη θέση τους τρεις δήμους στην Κέρκυρα, τρεις στην Κεφαλλονιά,δύο στον Σερβίων-Βελβεντού, δύο στη Λέσβο και δύο Σάμου. Οφείλω να πω ότι τότε δεν αντιδράσαμε όπως έπρεπε αλλά τώρα με τον υπό ψήφιση νόμο πρέπει να υπάρξει στοχευμένη και άμεση παρέμβαση.

Είναι η στιγμή να επιδιώξουμε και να πετύχουμε την αποκέντρωση και να ξεφύγουμε από τον υδροκεφαλισμό. Θεωρώ ότι δεν υπάρχει πρόεδρος ή πολίτης του Δήμου μας που δεν επιθυμεί μικρότερο και πιο ευέλικτο δήμο.

Ο μικρότερος Δήμος είναι πιο αποτελεσματικά διαχειρίσιμος,μειώνει τις ανισότητες, αυξάνει τις αναπτυξιακές προοπτικές και δυνατότητες αλλά πάνω από όλα είναι πιο ανθρώπινος.

Ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου μας οφείλει να φέρει στο σώμα του Δημοτικού Συμβουλίου Κιλκίς το θέμα και να ληφθεί απόφαση. Αποτελεί θέμα κρίσιμο και αφορά ολόκληρο το Δήμο Κιλκίς.

Να εκκινήσουν δράσεις και ενέργειες και να πετύχουμε ένα καλύτερο μέλλον στον τόπο μας.

Όλες οι δυνάμεις του τόπου μας,οι επικεφαλής, οι δημοτικοί σύμβουλοι, οι πρόεδροι, οι ενεργοί πολίτες, οι περιφερειακοί σύμβουλοι και κυρίως οι βουλευτές μας να στηρίξουμε αυτό το δίκαιο αίτημα.
Διαθέτουμε ατράνταχτα επιχειρήματα και μπορούμε να το πετύχουμε.

Πολιτική βούληση υπάρχει ή επιθυμούμε συνέχεια της νέκρωσης της πόλης και των χωριών μας;Όλοι οι επικεφαλής των παρατάξεων και ο Δήμαρχος προεκλογικά είχαμε αναγνωρίσει τη δυσκολία διαχείρισης των προβλημάτων και της ισόρροπης ανάπτυξης του τεράστιου Δήμου Κιλκίς και είχαμε ταχθεί υπέρ της κατάτμησης του Δήμου Κιλκίς των επτά Δημοτικών Ενοτήτων με τη δημιουργία τεσσάρων ή τριων νέων Δήμων στη θέση του (νοτίου τομέα,κεντρικού, βορείου και ανατολικού).

Με την πρότασή μου δεν επιθυμώ ικανοποίηση προσωπικών επιδιώξεων, αλλά μένω πιστός σε όσα έχει ανάγκη ο τόπος και στις θέσεις που υποστηρίζω διαχρονικά.

Από εκεί και πέρα για κάποια κρίσιμα σημεία του συγκεκριμένου σχεδίου νόμου για την αυτοδιοίκηση έχω να προτείνω τα εξής:

1.Όχι στη μείωση του αριθμού των δημοτικών συμβούλων του δημοτικού συμβουλίου Κιλκίς(η οποία βέβαια δε θα συμβεί αν δημιουργηθούν οι νέοι Δήμοι).

2.Το Δημοτικό Συμβούλιο και ο Δημοτικός Σύμβουλος να έχει λόγο και ψήφο σε όλα τα θέματα του Δήμου, αφού γιαυτό έχει εκλεγεί.

3.Όχι στην ανάδειξη δημοτικής αρχής με ποσοστό 43% συν 1 ψήφο από την πρώτη Κυριακή χωρίς επαναληπτικές εκλογές μεταξύ των δύο πρώτων. Ναι στις επαναληπτικέ εκλογές της δεύτερη Κυριακή μεταξύ των δύο πρώτων συνδυασμών, όπως προέβλεπαν και οι προηγούμενοι νόμοι.

4.Όχι στην σούπερ πριμοδότηση του πρώτου συνδυασμού με το 60% του αριθμού των δημοτικών συμβούλων, ενώ έχει καταλάβει το 43%.

5.Όχι στην αντιδημοκρατική καταστρατήγηση της ψήφου των ανθρώπων στις δημοτικές κοινότητες αλλά ανάδειξη του προέδρου και των τοπικών συμβούλων τους σύμφωνα με τη λαϊκή βούληση που εκφράζουν.Ο πρώτος συνδυασμός σε κάθε δημοτική κοινότητα να αναδεικνύει τον πρόεδρο και αναλογικά τους τοπικούς συμβούλους.

6. Όχι στη μείωση του ποσοστού εκπροσώπησης των γυναικών στα ψηφοδέλτια των δημοτικών εκλογών.

7.Όχι στην κατάργηση της Δημοτικής Κοινότητας Κιλκίς.

8.Μείωση του ύψους των παραβόλων εκάστου υποψήφιου για τη συμμετοχή του σε κάποιο δημοτικό ψηφοδέλτιο.

9.Πρόβλεψη εξόδων παράστασης για κάθε δημοτικό σύμβουλο για την παρουσία του στο σύνολο της διάρκειας κάθε συνεδρίασης του συμβουλίου ή της επιτροπής που συμμετέχει.

10.Ξεκαθάρισμα των αρμοδιοτήτων των Δήμων.

Τα προηγούμενα χρόνια οι δημοτικές αρχές είχαν να διαχειριστούν τον τεράστιο Δήμο Κιλκίς χωρίς τους απαιτούμενους οικονομικούς και ανθρώπινους πόρους εν μέσω μνημονίων και άλλων κρίσεων. Προσπάθησαν και κατάφεραν άλλη λιγότερο, άλλη περισσότερο να συμμαζέψουν καταστάσεις, αλλά καμία δεν το κατάφερε στο βαθμό που επιθυμούσε λόγω όλων αυτών των αγκυλώσεων.

Τα χρόνια που θα έρθουν θα είναι δύσκολα και για να γίνουν πιο ανθρώπινα απαιτείται ενότητα με πρόταγμα το συμφέρον του κάθε συμπολίτη μας.

Αν το πρόταγμα, όμως, είναι το συμφέρον της εξουσίας πάμε πίσω.

* Δημοτικού συμβούλου, επικεφαλής του συνδυασμού «Ενωτική Δύναμη Κιλκίς»

Περισσότερα
Δείτε ακόμα