Υποδοχή της Παναγίας Βηματάρισσας στην Γρίβα της Γουμένισσας

« … Η θεοδώρητη χάρη και θαυμαστωθείσα μεγαλωσύνη της Παναγίας της Βηματάρισσας και Κτητόρισσας (όπως και κάθε Θεομητορικής παρουσίας εν εικόνι αισθητής) είναι τόσο μεγάλη, που θα ήθελε πολύ μεγάλους, δηλαδή αγίους αποδέκτες. Κι επειδή δεν είμεθα άγιοι, ήρθαμε όλοι μαζί επί το αυτό. Εσείς, οι άγιοι Αρχιερείς, οι λευχείμονες κληρικοί και οι μελανείμονες μοναχοί, οι ένστολοι και οι επώνυμοι του τόπου μας και της πατρίδος μας και όλος ο λαός.
» Σας ευχαριστούμε όλους. Διότι όλοι εμείς η σημερινή ιερά σύναξη ως σύνολο είμεθα μια “άγια συλλογικότητα και ενότητα” υποδοχής. Αυτό που ως άτομα δεν έχουμε, το έχουμε σήμερα ως άγια σύναξη υποδοχής. Όπως θα άρμοζε στην παρούσα υποδοχή της εικόνος της Παναγίας μας…».
Με αυτά τα προσφωνητήρια λόγια θελήσαμε να εκφράσουμε και να ερμηνεύσουμε την ευλογημένη εκκλησιαστική έμπνευση που συνείχε τους πάντες πρότριτα (Παρασκευή 30/5 απόγευμα), κατά την υποδοχή σεπτού αντιγράφου της εφεστίου Βατοπαιδινής εικόνος της Παναγίας Κτητόρισσας και Βηματάρισσας. Μικροί και μεγάλοι, ώριμοι και παιδιά, απλοί και θεσμικοί, προσέτρεξαν με όλη τους την ψυχή κυριολεκτικά “σπουδαίοι” στην υποδοχή.
Προσελθόντες από ενωρίς, συνεπαρμένοι εκ προοιμίου από την διψώσα νοερή αναφορά και την προσαναμένουσα καρδιακή ενατένιση, μετά δε την έλευση προσανατολισμένοι στην κοινή ευλαβική θέαση και την προσκυνηματική εγκαρδίωση. Ήταν ωσάν νέο κυριολεκτικά πάνδημο πανηγύρι όχι απλά για την καθ᾽ ημάς Ιερά Μονή των Αγίων Νεοφανών Μαρτύρων Ραφαήλ, Νικολάου και Ειρήνης Γουμενίσσης-Γρίβας· αλλά πραγματικά και πολύ περισσότερο για όλη την ακριτική μας Ιερά Μητρόπολη Γουμενίσσης, Γεφύρας, Αξιουπόλεως και Πολυκάστρου.
ΕΠΙΔΟΤΩΝΤΑΣ όλη την ευλογημένη αυτή συλλογικότητα ευλάβειας, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Δράμας κ. Δωρόθεος και ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Ρωγών κ. Φιλόθεος, που θέλησαν να προσέλθουν και να μετάσχουν στην μεγάλη αυτή χαρά της τοπικής μας Εκκλησίας
Οι Ιερείς μας όλοι ιεροφορεμένοι σε μια μακρά δίχορη αναμονή, το τιμητικό άγημα των εθνοφυλάκων, η φιλαρμονική παιδιών του Δήμου Παιονίας (τμήμα Αξιούπολης), οι αστυνομικοί διακονητές της ευπρέπειας, τα ένστολα παλικάρια και τα κορίτσια του τοπικού Πολιτιστικού Συλλόγου της Γρίβας, τα παιδιά με τα πανεράκια των λουλουδιών έτοιμα να ράνουν τους πρώτους προς ημάς “βηματισμούς” της Βηματάρισσας, οι θεσμικοί του Δήμου Παιονίας, της Αντιπεριφέρειας Κιλκίς, της στρατιωτικής εκπροσώπησης του Γ΄ ΣΣ, της Πυροσβεστικής, της Αστυνομίας, όλοι περιβαλλόμενοι το δέος και την χαρά του συνεκκλησιασμένου ρόλου.
Παρόντες ο Αντιπεριφερειάρχης ΠΕ Κιλκίς κ. Ανδρέας Βεργίδης, ο Δήμαρχος Παιονίας κ. Κωνσταντίνος Σιωνίδης, ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου κ. Ιωάννης Παντικίδης, ο Γεν. Γραμματέας του Δήμου κ. Ιωάννης Ντάτος, ο Αντιδήμαρχος ΔΕ Αξιούπολης και Πολιτιστικών κ. Κύρος Καλαβάζης, ο Αντιδήμαρχος ΔΕ Γουμένισσας κ. Ευάγγελος Καπετάνης, ο Πρόεδρος της ΔΚ Γουμένισσας κ. Βασίλειος Καραδολάμης, ο εκπρόσωπος του Στρατηγού-Διοικητή του Γ΄ ΣΣ Ταγματάρχης -Δντής του 2ου Ε.Γ. της 33ης Μ/Κ Ταξιαρχίας κ. Λουκάς Λύτας, εκπροσωπώντας και τον προιστάμενο Διοικητή του, ο Γενικός Επιθεωρητής ΠΣ Βορείου Ελλάδος Αντιστράτηγος κ. Θεόδωρος Κοσμίδης, ο Διοικητής της 71ης Αερομεταφερόμενης Ταξιαρχίας Ταξίαρχος κ. Βασίλειος Παπαδόπουλος, ο Διευθυντής των Π.Υ. ν. Κιλκίς Πύραρχος κ. Χρήστος Γκαντίδης, ο Αστυνομικός Διευθυντής Κιλκίς κ. Δημήτριος Ντέντας, ο Δκτής του Α.Τ. Γουμένισσας Αστ. Υποδιευθυντής κ. Αντώνιος Λιακόπουλος με τον Υποδιοικητή κ. Διαμαντή Πεντέρη, ο Δκτής ΠΥ Γουμένισσας Πυραγός κ. Ελευθέριος Μελλίδης, ο Πρόεδρος της ΤΚ Γρίβας κ. Δημήτριος Μπακάλης, ο Υποστράτηγος ε.α. κ. Σπυρίδων Τσερτσίδης, ο Διευθυντής του Κέντρου Κοινωνικής Στήριξης Κιλκίς κ. Στέργιος Τάτσης και στελέχη τοπικών Πολιτιστικών Συλλόγων.
Τηλεοπτικές εικόνες της όλης προετοιμασίας και υποδοχής μετέδιδαν απευθείας τα τηλεοπτικά κανάλια “Πεμπτουσία” και “4Ε”, παράλληλα με την απευθείας επίσης μετάδοση στο facebook.
ΜΕΤΑ από μια πρώτη σύντομη στάση του Καθηγουμένου της Ιεράς Μεγίστης Μονής Βατοπαιδίου Αρχιμ. Εφραίμ και των Βατοπαιδινών αδελφών στην Ιερά Μονή Παναγίας Γουμένισσας, όπου τους υποδεχθήκαμε με τον Καθηγούμενο π. Αγαθάγγελο Σφονδυλιά και τους μοναστηριακούς συμβούλους, και αφού ενημερώθηκαν για το ναό και προσκύνησαν το ιερό θησαύρισμα της Θεομήτορος Κυρίας Θεοτόκου της επονομαζομένης Γουμένισσας, μετέβησαν στο Επισκοπείο παρά την Ιερά Μονή. Έλαβε χώρα τιμητική επιβίβαση της κομισθείσης Θεομητορικής εικόνος σε ανοικτό όχημα του στρατού (τζιπ), με συνεπιβαίνοντες και βαστάζοντες την ιερή εικόνα τους ιεροφορεμένους αρχιμανδρίτες π. Θεόκλητο και π. Ραφαήλ.
Αναχωρήσαμε πρώτοι εμείς με την συνοδεία μας και καταφθάσαμε στο χώρο της επίσημης υποδοχής. Μετά τις 6 μμ μακρόθεν από την οδική σύνδεση Γρίβας-Μονής ακούγονταν τα συρίγματα των μοτοσικλετιστών και του αυτοκινήτου της Αστυνομίας που προπορεύονταν των οχημάτων μεταφοράς της ιερής εικόνος και μεταφοράς του Καθηγουμένου Αρχιμ. Εφραίμ μετά της τιμίας συνοδείας του π. Πορφυρίου ιερομονάχου και π. Παρθενίου ιεροδιακόνου.
Η όλη πομπή διήλθε πανηγυρικά διά μέσου της Γρίβας και κατέφθασε στην εξωτερική πλατεία της Μονής. Αποδόθηκαν τιμές από το άγημα και την φιλαρμονική, που παιάνισε τον Εθνικό Ύμνο και συνόδευε με εμβατήριο την πορεία μέχρι το Καθολικό.
Σχηματίσθηκε λιτανευτική πομπή, με προπορευόμενα τα εξαπτέρυγα και τον πολυμελή χορό των ιεροψαλτών, με την ιερή Θεομητορική εικόνα βασταζόμενη στο ύψος της διττής κατ᾽ αντιστοιχία ιερατικής χορείας, με ακολούθους εμάς τους Αρχιερείς και τους επισήμους, ενώ επακολουθούσε, συνόδευε είτε ανέμενε την κάθοδό μας προς το Καθολικό το πλήθος των ευλαβών προσκυνητών.
Η Θεομητορική εικόνα εισοδεύτηκε στο Ναό, ενώ οι ιεροψάλτες υπό τον χοράρχη τους κ. Ιωάννη Χασανίδη έψαλαν το αργό “Άξιόν Εστι” σε β΄ ήχο. Η εικόνα τοποθετήθηκε σε ξυλόγλυπτο προσκυνητάρι προ του τέμπλου.
Εψάλη Δοξολογία με την απαραίτητη Εκτενή και ειδική παρ᾽ ημών δοξολογική και δεητική Ευχή.
ΜΕΤΑ την Δέηση, προσφωνήσαμε τους Αδελφούς Αρχιερείς Σεβασμιώτατο Δράμας κ. Δωρόθεο και Θεοφιλέστατο Ρωγών κ. Φιλόθεο, τον Πανοσιολογιώτατο Καθηγούμενο Αρχιμ. Εφραίμ και όλους τους συμπαρόντες, με εμφανή την συγκίνησή μας (όπως και όλων των μετεχόντων).
Του επιδώσαμε ως σύμβολο της πολλαπλά συσταυρωμένης μαρτυρίας του επιστήθιο σταυρό, επ᾽ ευκαιρία και της 35ετούς ηγουμενικής διακονίας και Στον αγαπητό μας Καθηγούμενο επιδώσαμε ως σύμβολο της πολλαπλά συσταυρωμένης μαρτυρίας του επιστήθιο σταυρό, επ᾽ ευκαιρία και της καρποφόρου 35ετούς ηγουμενικής διακονίας και νεοκτητορικής προσφοράς του στην Ιερά Μεγίστη Μονή Βατοπαιδίου.
ΑΝΤΙΦΩΝΗΣΕ ο άγιος Καθηγούμενος, με πραύτητα σοφίας, επειπών ότι η Παναγία μας είναι Μητέρα του Σωτήρος και Μητέρα όλων των χριστιανών, που ακριβώς εκδέχονται και ανυμνούν με όλην τους την ψυχή αυτόν τον μοναδικό Της ρόλο στην διακονία της θείας Οικονομίας του Σωτήρος και αποζητούν τις πρεσβείες της Θεοτόκου για την πορεία της ζωής τους. Ιδιαίτερη ευλάβεια, καθημερινή και διαρκή, της απευθύνουν οι Μοναχοί, που είναι διά βίου ενταγμένοι στην μοναχική πολιτεία της θείας ευαρεστήσεως με αγνότητα ζωής και μετάνοιας ψυχής, με υπακοή και ταπείνωση και εκζήτηση του θείου ελέους, στα οποία ευαρεστείται η Παναγία μας, την οποία οι Μοναχοί δικαίως θεωρούν κατά ένα ιδιαίτερο τρόπο Μητέρα και προστάτιδα. Οπότε με την προσφορά του ιερωτάτου Θεομητορικού κειμηλίου τα δύο Μοναστήρια αποκτούν πολύ μεγάλο και ιερό σύνδεσμο αδελφοσύνης.
Ανέφερε μάλιστα πως στην αγιογραφημένη αντίγραφο εικόνα της Παναγίας Βηματάρισσας ενέθηκαν με εντολή του ο αγιογράφος π. Λάζαρος και οι άλλοι επιμελητές Αδελφοί αποτρίμματα εκ των Οσίων Αθανασίου, Αντωνίου και Νικολάου, των δευτέρων Κτητόρων της Μονής, το μνημείο των οποίων ανευρέθη επί των ημερών της ηγουμενείας του, οπότε και εγένετο η ανακομιδή των ιερών λειψάνων τους.
Ακολούθως ετελέσαμε τον Εσπερινό της επομένης ημέρας, Σαββάτου μετά την Ανάληψη του Κυρίου, με συγχοροστασία των δύο αδελφών Αρχιερέων Δράμας κ. Δωροθέου και Ρωγών κ. Φιλοθέου και συμμετοχή όλων των Ιερέων και Ιερομονάχων και Διακόνων. Κατά την διάρκεια του Εσπερινού και μετ᾽ αυτόν, μέχρι αργά το βράδυ, συνεχιζόταν το προσκύνημα των πιστών, στους οποίους επιδιδόταν εκτυπωμένο αντίγραφο της εικόνος με το ιστορικό της και σύντομες ευχές μας. Κατά την αποχώρηση των πιστών στο τέλος διανεμήθηκαν σε όλους πίττες και αρτοσκευάσματα σε ατομική συσκευασία και εμφιαλωμένη συσκευασία νερού (προσφορά τοπικής Εταιρείας της Πηγής εκ του Παίκου).
ΤΗΝ ΕΠΟΜΕΝΗ τελέσαμε Αρχιερατικό Συλλείτουργο με τον Θεοφιλέστατο Επίσκοπο Ρωγών κ. Φιλόθεο, με συλλειτουργούς μας τον Καθηγούμενο της Ιεράς Μεγίστης Μονής Βατοπαιδίου Αρχιμ. Εφραίμ, τον Καθηγούμενο της Ιεράς Μονής Γρίβας Αρχιμ. Βησσαρίωνα Βάσσου και άλλους Ιερομονάχους και Διακόνους. Συμμετείχαν αρκετοί προσκυνητές προσελθόντες από φυλακής πρωίας, ως επίσης και ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου κ. Ιωάννης Παντικίδης, ο Ταξίαρχος Δκτής της 71ης Αερομεταφερόμενης Ταξιαρχίας κ. Βασίλειος Παπαδόπουλος, ο Διοικητής των Πυροσβεστικών Υπηρεσιών Κιλκίς Πύραρχος κ. Χρήστος Γκαντίδης και συνοδοί τους του Στρατού και της Πυροσβεστικής.
Γνωστός από Μοναστηριακές πανηγύρεις στο Βατοπαίδι και σε άλλα Μοναστήρια του Αγίου Όρους, ο πολυμελής και καλλίφωνος βυζαντινός χορός υπό τον πρωτοψάλτη κ. Ιωάννη Χασανίδη ενέπνευσε στους πάντες την ευλογημένη χαρμοσύνη και κατάνυξη της ψαλμωδικής μετοχής στους Δεσποτικούς και τους Θεομητορικούς ύμνους, εισαγωγής στο θείο λειτουργικό μυστήριο.
Πριν την απόλυση της θείας Λειτουργίας, απευθυνόμενοι προς πάντας εκφράσαμε πάλι τις πολλές μας ευχαριστίες στον άγιο Καθηγούμενο Αρχιμ. Εφραίμ και του επιδώσαμε ως αντίδωρον ευλογίας για την Ιερά Μεγίστη Μονή Βατοπαιδίου αγιογραφημένη εικόνα των τριών Αγίων Νεοφανών Μαρτύρων Ραφαήλ, Νικολάου και Ειρήνης. Τονίσαμε δε ότι κάθε χρόνο θα τιμάται η επέτειος της υποδοχής και ενθρονίσεως του ιερού Θεομητορικού σεβάσματος της Παναγίας Βηματάρισσας και Κτητόρισσας βάσει του συμπέσαντος εορτολογίου, το εσπέρας της Παρασκευής (με πανηγυρικό Εσπερινό) και το πρωί του Σαββάτου μετά την Ανάληψη (με Αρχιερατική θεία Λειτουργία).
Δώρα με βιβλία μας και εικόνες επιδώσαμε και στους μετασχόντες πατέρες.
Αναφέραμε ωσαύτως ότι πολλές Ενορίες σε όλη την Μητρόπολή μας φρουρούνται από την δι᾽ εικόνων αίσθηση της μόνιμης Θεομητορικής προστασίας. Το προσωνύμιον Βηματάρισσα για την παρασχεθείσα εν αντιγράφω σεπτή εικόνα είναι ένα από τα πολλά, τα αμέτρητα ανά την Ορθοδοξία προσωνύμια που σχετίζονται με θαύματα είτε σημεία θαυμασίων εκ της Μητροπρεπεστάτης προστασίας της Παναγίας μας. Εν προκειμένω η εικονιζόμενη Θεομητορική μορφή με την διπλή φερωνυμία Της μας αναπέμπει στην ξέχωρη για μας ευλογία, ότι η Παναγία είναι η “Κτητόρισσα” της εσχατολογικής μας ιστορίας.
ΕΞΑΙΤΙΑΣ της σύμπτωσης του μεθέορτου της Αναλήψεως Σαββάτου, τελέσαμε και το ετήσιο μνημόσυνο (εντός του Ναού μετά κολλύβων) και το Τρισάγιο επί του τάφου της γερόντισσας, μακαρίας δούλης του Θεού, Μαρίας Τσολάκη, κοιμηθείσης προ έτους εν Κυρίω το Σάββατο της Αναλήψεως.
Η μακαρία Μαρία, στην μακρά ταπεινή και πολυδοκιμασμένη, την υπομονετική και αφανέστατη ζωή της, υπήρξε η βασικότερη και κυριότερη διακόνισσα της θεοφανούς αποκαλύψεως των Αγίων Νεοφανών Μαρτύρων, με ισόβια αυταπάρνηση και υπακοή στο θείο θέλημα, διά βίου θεοδίδακτη και χαριτωμένη, ελεήμων καρδιά και απλουστάτη ψυχή, θεοτίμητη με παρρησία πολλών σημείων και θαυμασίων.
Στην θεοδίδακτη αυτή ψυχή, την διακονική της αποκαλύψεως των θεοδοξάστων νεοφανέντων Αγίων και των συμμαρτύρων τους, είναι αξιοθαύμαστο ότι (προ τριών δεκαετιών και πλέον) είχεν αποκαλυπτικά δείξει ο συνεχώς εν χάριτι φανερούμενος άγιος Ραφαήλ να μας υποδείξει να κλείσουμε το φωτογραφικό και εικονολογικό παράρτημα του βιβλίου μας “Η ζωή εκ τάφων” οπωσδήποτε με απεικόνιση της θείας Αναλήψεως του Κυρίου μας. Εκείνη η εικονολογική “ανακεφαλαίωση” του μυστηρίου της αποκαλύψεως των Αγίων ―όπως και η ενθεαστική φιλόθεος μαρτυρία όλων των Αγίων― ανέπεμπε στην προτροπή της λειτουργικής θείας Αναφοράς (“Άνω σχώμεν τας καρδίας”), όπως και στην εκκλησιαστικώς βιουμένη ανακεφαλαίωση της βιβλικής χριστολογίας με την θεία Ανάληψη (και την εγκαινιασμένη εσχατολογία). Και δεν ήταν καθόλου τυχαίο ότι “εσαββάτισε” από του βίου προς την αιωνία ζωή προ έτους το Σάββατο της θείας Αναλήψεως.
Ο Καθηγούμενος π. Εφραίμ παρακληθείς διένειμε το αντίδωρον.
Σε όλους τους προσκυνητές διανεμήθηκαν πάλιν αρτοσκευάσματα (αρτύσιμες πίτες και κεράσματα) και εμφιαλωμένο νερό.
ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΤΕΘΕΙΣΑ πανηγυρική τράπεζα με παρόντες πολλούς λαικούς, αφορμής δοθείσης εκ της παρουσίας των μικρών παιδιών που συμμετέσχον στη θ. Λειτουργία με τα εκφωνήσιμα του χορού (Πιστεύω-Πάτερ ημών), δόθηκε η ευκαιρία αμεσότερης επικοινωνίας και ποιμαντικής προσεγγίσεως των θλιβερών και δυσίατων κοινωνικών προβλημάτων στη σημερινή νεολαία, λόγω της αδιαφορίας είτε της ανωριμότητος των γονέων και της ευρύτερης αλλοτρίωσης του κόσμου.
Επισημάνθηκε η σημερινή τελεία απαξίωση προς τον θεσμό και την συνοχή και διάρκεια του γάμου, η συνακόλουθη ισοπεδωτική και αλλοτριωτική αντι-αγωγή προς τα παιδιά και την νεολαία, που βεβαίως ανακυκλώνεται σε καταφρόνηση των μεγαλυτέρων, των ιδίων των γονέων και των παππούδων. Σε βαθμό, όπως ανέφερε με κατάπληξη ο Καθηγούμενος π. Εφραίμ, μικρά παιδιά να αποκαλούν τους γονείς τους όχι με το γλυκύτατο (και παιδαγωγικότατο) “πατέρα” και “μητέρα”, αλλά με την ονομαστική τους φερωνυμία “Γιώργο” και “Μαρία”· ή π.χ. ο γαμπρός ή η νύφη να μην αποκαλούν τα πεθερικά τους “πατέρα” ή “μητέρα”, αλλά “κ. Δημήτρη” και “κ. Μαρία” δηλωτική της ψυχικής αποστάσεως και της ψυχικής καταφρονήσεως και της έλλειψης ευρύτερης οικογενειακής συνοχής. Οπότε προκαλούνται τόσες ανοιχτές κοινωνικές πληγές…
Ως επιστέγασμα παρακλήσεως οι καλλίφωνοι χορωδοί μας έψαλαν εκ νέου το παραδοσιακό “Άξιόν Εστι” σε β΄ ήχο.
ΜΕΧΡΙ ΣΗΜΕΡΑ μας συνοδεύει και θα συνεχίσει να συνοδεύει πολλούς η κατανυκτική και χαρμόσυνη συνάμα αίσθηση της πανευλαβούς παλλαικής υποδοχής του ιερότατου αυτού κειμηλίου, που μας επιδόθηκε ως μόνιμο σέβασμα και ευλογία όχι μόνον της καθ᾽ ημάς Ιεράς Μονής της Γρίβας, αλλά και όλης της συνοριακής μας Μητροπόλεως.
Η μετάδοση του Εσπερινού, του Όρθρου και της θείας Λειτουργίας μέσω τριών τηλεοπτικών μεταδόσεων (είτε άμεσα είτε μαγνητοσκοπημένα) συνετέλεσε σε μια ευλογημένη “μετάγγιση” από των εκδηλώσεων ευλαβείας, σε μια ιερότατη “επαναφόρτιση” συνειδήσεων με την πατροπαράδοτη πίστη και την καταφρονημένη ευσέβεια.
Μας απομένει ένα διαρκές ανεξόφλητο χρέος, ιεροπρεπές, ωσάν ακοίμητη λαμπάδα στη Χάρη Της, ωσάν “δίκτυο προσευχής” υμνολογικής και δεητικής “εις τας πολλάς πρεσβείας” Της.
† Ο Γουμενίσσης, Γεφύρας, Αξιουπόλεως & Πολυκάστρου Δημήτριος
Ομιλία επί τη υποδοχή της ιεράς εικόνος της Παναγίας Βηματάρισσας
Σεπτοί Πατέρες και εν Χριστώ αδελφοί,
άγιε Δράμας κύριε Δωρόθεε και άγιε Ρωγών κύριε Φιλόθεε,
θεοτίμητον πρεσβυτέριον, Χριστού διάκονοι, χριστεπώνυμο πλήρωμα της Εκκλησίας μας, λαέ του Θεού περιούσιε και ηγαπημένε·
Σας ευχαριστούμε, που ήρθατε να τιμήσετε ένα τόσο σπουδαίο γεγονός για την τοπική μας Εκκλησία.
Υποδεχόμαστε ένα τόσο μεγάλο δώρο της χριστοφόρου καρδιάς και φιλαδελφίας του αγίου Καθηγουμένου της Ιεράς Μεγίστης Μονής Βατοπαιδίου, του Γέροντος και σεβαστού π. Εφραίμ, του φέροντος τα στίγματα του μαρτυρίου της συνειδήσεως χριστοτερπώς.
Προσήλθαμε, για να παραλάβουμε όλοι μαζί (Αρχιερείς, κλήρος, μοναχοί, λαός, άρχοντες περιώνυμοι) μια πολύ μεγάλη παρακαταθήκη, που μόνοι μας ίσως δεν θα μπορούσαμε να παραλάβουμε ―έτσι όπως θα άξιζε― ένα τόσο άγιο δώρημα (πανάγιο σύμβολο και πανίερο χάρισμα).
Η θεοδώρητη χάρη και θαυμαστωθείσα μεγαλωσύνη της Παναγίας της Βηματάρισσας και Κτητόρισσας (όπως και κάθε Θεομητορικής παρουσίας εν εικόνι αισθητής) είναι τόσο μεγάλη, που θα ήθελε πολύ μεγάλους, δηλαδή αγίους αποδέκτες. Κι επειδή δεν είμεθα άγιοι, ήρθαμε όλοι μαζί επί το αυτό. Εσείς, οι άγιοι Αρχιερείς, οι λευχείμονες κληρικοί και οι μελανείμονες μοναχοί, οι ένστολοι και οι επώνυμοι σπουδαίοι του τόπου μας και της πατρίδος μας και όλος ο λαός.
Σας ευχαριστούμε όλους. Διότι όλοι εμείς η σημερινή ιερά σύναξη ως σύνολο είμεθα μια “άγια συλλογικότητα και ενότητα” υποδοχής. Αυτό που ως άτομα δεν έχουμε, το έχουμε σήμερα ως άγια σύναξη υποδοχής. Όπως θα άρμοζε στην παρούσα υποδοχή της εικόνος της Παναγίας μας…
Μαζί εκπληρώνουμε το “όπου εισί δύο ή τρεις συνηγμένοι εις το όνομα του Κυρίου, εκεί ευρίσκεται και ο Χριστός εν τω μέσω ημών”. Ως σύναξη εκπληρώνουμε αυτό, που ως άτομα αγωνιζόμαστε, αλλά δεν κατορθώσαμε ακόμη να το εκπληρώσουμε: το “άγιοι γίνεσθε, ότι εγώ άγιός ειμι”.
Μόνο μια δοξολογική, υμνολογική, λατρευτική, συλλογική, καθαιρόμενη και αγιαζόμενη εκκλησιαστική σύναξη θα άρμοζε να υποδεχθεί την Παναγία μας. Με ενεργούμενη καθημερινά αυτήν την συναίσθηση, η παρούσα υποδοχή θα ενεργείται στις καρδιές μας ως διαρκής καθημερινή ανάμνηση και υποδοχή… Μια διαρκής αγιαστική υποδοχή και ευλάβεια προς την Παναγία μας την Βηματάρισσα και Κτητόρισσα του Βατοπαιδίου, που μας χάρισε η μεγάλη αγάπη σας, άγιε Καθηγούμενε πάτερ Εφραίμ.
Από τότε που σας γνωρίζουμε, σας γνωρίζουμε ως ευεργέτη του κλήρου και του λαού μας της Παιονίας και της Μητροπόλεώς μας.
Μας εκομίσατε το 2019 την τιμία, χαριτόβρυτη και (με άφθαρτα σημάδια θείας χαριτώσεως) Κάρα του ιερού Χρυσοστόμου.
Στις εκκλήσεις μας, για χρόνια, αμέσως μας στέλνατε τρόφιμα, και τα μοιράζαμε στους εμπερίστατους.
Προπέρυσι και πέρυσι και εφέτος μας ευεργετήσατε, και εμάς και όλη την Ελλάδα και την ομογένεια και πλήθος Ορθοδόξων και πλήθος ανθρώπων ανά τον κόσμο με τις προβολές του οσίου και θεοφόρου Πατρός ημών Ιωσήφ του Σπηλαιώτου, του Οσίου Παισίου του Αγιορείτου και του εν αγίοις πατρός ημών Νεκταρίου Επισκόπου Πενταπόλεως του θαυματουργού.
Εκ του πλούτου της ταπεινής και γεμάτης Χριστόν καρδιάς σας.
Εκ του περισσεύματος της απλής, ταπεινής και πολύ μεγάλης Αδελφότητος, την οποία διακονείτε επί 35 χρόνια (με σοφία και διάκριση και πολλή αγάπη) ως Καθηγούμενος.
Ενεργοποιείτε έτσι κι εσείς το μυστήριο της Χριστοφόρου συλλογικότητος, της Χριστοφόρου συμμελίας, της Εκκλησίας. Το εξαγγέλλετε με ένα τρόπο αντιληπτό στην ανάγκη του κόσμου και στην παρατηρητικότητα του κόσμου.
Ο κόσμος είναι κυρίως θέαμα, βλέμμα, παρατήρηση, δίψα για χειροπιαστή χριστιανικότητα, για χειροπιαστή παρουσία της οσιότητος (όπως θα συμβούλευε ο άγιος Πορφύριος).
Αυτήν την άγια θέα, το άγιο όραμα, το άγιο βλέμμα, την άγια προσοχή, την άγια προσευχή μας χαρίζετε σήμερα (τόσο συμβολικά και τόσο αισθητά) με την χαριτόβρυτη εικόνα της Παναγίας της Βηματάρισσας, που ιστορήθηκε μέσα στον αγιασμένο τόπο της Μονής σας, με τις τόσες καθημερινές θείες Λειτουργίες που επιτελούνται και τις τόσες ακολουθίες. Σε 33 Παρεκλήσια της Μονής σας λατρεύεται ο εν Τριάδι Θεός ημών και θαυμαστώνει το έλεός Του για τους εγγύς και τους μακράν που δεν έχουν χάσει την θεωρία της αιωνιότητος.
Είναι η πιο σπουδαία Θεομητορική εικόνα του ιστορικού και μεγάλου Μοναστηριού σας. Εικόνα που συνδέεται με ένα μεγάλο ιστορικό θαύμα (που ήδη το έχουμε περιγράψει στις εγκυκλίους μας). Εικόνα που σας αγιάζει κάθε μήνα με την λιτανεία κάθε πρωτομηνιά (μέσα στο Μοναστήρι), και τρεις φορές το χρόνο (γύρω από το Μοναστήρι).
Την λιτανεύετε τόσες φορές και Την παρακαλείτε όλοι μαζί (ως ισάγγελη, ανθρώπινη χορεία δικών Της συνοδών και ακολούθων) να σας προστατεύει και να προστατεύει όλον τον Άθωνα, όλη την Χαλκιδική, όλη την Μακεδονία μας, όλη την πατρίδα μας, όλο τον κόσμο μας.
Κι Εκείνη (διά μέσου της εκκλησιαστικής μοναστικής λιτανείας και συνάξεως) σας το δείχνει ότι είναι παρούσα, κτητόρισσα και βηματάρισσα στις διαδρομές της σωτηρίας σας, της σωτηρίας μας.
Ίσως σκεφθεί κάποιος (με απλότητα): το πρωτότυπο θα είναι στο Βατοπαίδι· και εδώ θα έχουμε μονίμως στο προσκυνητάρι ένα αντίγραφο. Όμως, έχει την ίδια χάρη.
Ναί. Η εικόνα εικονίζει, παραπέμπει στο πρωτότυπο της Βηματάρισσας και προπαντός στο πρωτότυπο της Παναγίας μας, που είναι η ελπίδα και καταφυγή μας.
Θα μου επιτραπεί να ειπώ ένα ιστορικό παράδειγμα:
Στη Ρωσία έχουν μια εικόνα της Παναγίας ωσάν την δική μας την Μεγαλόχαρη της Τήνου. Είναι η Παναγία του Καζάν. Δεν σώζεται το πρωτότυπο, αλλά (70) αντίγραφα ανά τον κόσμο. Στην πολιορκία των 900 ημερών του Λένιγκραντ από τους Γερμανούς του Χίτλερ, η Παναγία μας φανερώθηκε σε όραμα πιστού και ζήτησε να λιτανεύσουν την εικόνα Της μέσα στο Λένιγκραντ, ώστε να σωθεί ο λαός και ο τόπος! Αναγκασμένος ο Στάλιν, το επέτρεψε, έδωσε “εντολή υπακοής”, και σώθηκε η πρωτεύουσα και λύθηκε η πολιορκία, υποχώρησαν οι Γερμανοί, σώθηκε ο λαός, γλίτωσε η Ρωσία, γλίτωσε και η Εκκλησία κάπως από την φρικτή ένταση του προηγούμενου διωγμού (έστω κι αν άργησε να ρθεί η ηλιοφάνεια της ελεύθερης πίστης).
Θέλω να πω, ότι λιτάνευσαν ένα αντίγραφο της απολεσμένης πρωτοτύπου εικόνος, και σώθηκε μια τεράστια πόλη κι ένας λαός.
Κι εμείς σήμερα έχουμε ένα τέτοιο χαριτόβρυτο ιερό και άγιο αντίγραφο της Παναγίας μας της Βηματάρισσας.
Η Παναγία μας η Βηματάρισσα σήμερα μας παίρνει από το χέρι, εμάς που ζούμε στον κόσμο εκκλησιαστικά και τους Βατοπαιδινούς μοναχούς που ασκούνται στο Αγιονόρος μοναστικά, και μας κρατάει από τα δυό Της χέρια.
Μας θυμίζει ότι είμεθα αδελφοί από την ίδια Πανάγια Μητέρα.
Σας ευχαριστούμε, άγιε Καθηγούμενε.
Σας ευχαριστούμε από όλη μας την ψυχή.
Να είστε βέβαιος ότι κάθε προσκύνημα και ασπασμός μοναχών, ιερέων και πιστών εμπρός στην Παναγία Βηματάρισσα θα είναι ταυτόχρονα μια μετάνοια με σταυρό και προσευχή για σας και την ευλογημένη τιμία αδελφότητά Σας.
Εκείνη μας τιμά, μας αγκαλιάζει με την πανάγια χάρη Της, μας βλέπει έναν προς έναν με την ίδια στοργή που έβλεπε και βλέπει τον Υιό και Θεό Της και Θεό μας. Διότι έχει την ατέλεστη τελειότητα της θεουργημένης πληρότητος.
Διότι είμεθα εικόνες του Υιού Της.
Διότι είμεθα εικόνα της βασιλείας Του.
Μας συγκαλεί να γίνουμε μιμητές του Υιού Της ως άνθρωποι
και μίμημα της βασιλείας Του ως εκκλησιαστική σύναξη.
Δεν είναι δύσκολο.
Εκείνη μας δείχνει τον δρόμο.
Είναι η Βηματάρισσα που ενθρονίστηκε εδώ στον κυρίως Ναό, για να μας δείχνει ότι πρέπει να Την ενθρονίσουμε στην καρδιά μας·ώστε να μεταποιήσει την καρδιά μας σε “Άγιο Βήμα του Χριστού” [όπως η ίδια έγινε και παραμένει “Ιερό Βήμα του Χριστού”, “πανάγιος ναός του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος” (πρβλ. Ιω. 14:23)].
Άγιο Βήμα του Χριστού η καρδιά μας, όπου θα καίει διαρκώς η λαμπάδα της θείας αγάπης, της θείας λατρείας, της θείας μετάνοιας, της θείας πίστεως, της θείας απόφασης να είμαστε για πάντα δικοί Της.
Όπως Εκείνη το θέλησε να είναι για πάντα δική μας. Είναι η μόνη (μετά Χριστού) ελπίδα μας, η Βρεφοκρατούσα, η Παντάνασσα, η Κτητόρισσα της εκκλησίας (της εκκλησίας του σαρκωμένου Θεού μετά των ανθρώπων), η Βηματάρισσα της ιστορίας της σωτηρίας…
Πολλοί (χθες και σήμερα και αύριο) την καταφρονούν σε κάθε Χριστιανική νησίδα του κόσμου, όπου γης, (όπως τώρα στην ιστορική Μονή του Σινά με τις δραματικές ώρες που διέρχεται).
Εκεί ―στην καταφλεγομένη Βάτο και ου καιομένην― προτυπώθηκε το μυστήριο της Θεοτόκου. Δεόμεθα του Κυρίου και της Παναγίας μας, να “θαυμαστώσουν” τα ελέη τους επί τους Πατέρες και τον Καθηγούμενο, ώστε να ξεπεραστεί συν Θεώ η δοκιμασία και καταφρόνηση της Θεοβάδιστης διαχρονικής ολοκληρίας του Αγίου Όρους “Σινά”. Αμήν.