Αυξημένος κατά 14,02% ο προϋπολογισμός του δήμου Κιλκίς για το 2024
Με συντριπτική πλειοψηφία εγκρίθηκε στη χθεσινή ειδική συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Κιλκίς ο προϋπολογισμός εσόδων και εξόδων του δήμου Κιλκίς και το ολοκληρωμένο πλαίσιο δράσης για το οικονομικό έτος 2024.
Ο προϋπολογισμός του δήμου Κιλκίς ανέρχεται σε 46.632.191,95 ευρώ έναντι 40.898.457,34 ευρώ το τρέχον έτος, είναι αυξημένος δηλ. κατά 5.733.734,61ευρώ (ποσοστό 14,02%).
Η άνοδος των οικονομικών του δεικτών είναι απόρροια της αύξησης των εσόδων του δήμου από τους ΚΑΠ, της βελτίωσης των εισπρακτικών του επιδόσεων αλλά και της ενσωμάτωσης των προϋπολογισμών του υπό κατάργηση Νομικού Προσώπου ‘’Παιδικοί και Βρεφονηπιακοί Σταθμοί’’ και της Κοινωφελούς Δημοτικής Επιχείρησης, που συγχωνεύονται στον δήμο.
Αξιοπρόσεκτα στοιχεία που προσδίδουν δυναμική στον προϋπολογισμό και τονίστηκαν τόσο από τον δήμαρχο Κιλκίς Δημήτρη Κυριακίδη όσο και από τον αντιδήμαρχο Διοικητικών και Οικονομικών Υπηρεσιών Γιάννη Χατζηαποστόλου, στις επιμέρους εισηγήσεις τους, είναι η δυνατότητα άντλησης νέων πόρων για έργα και βελτιωμένο επίπεδο παροχών σε δημοτικές υπηρεσίες, μέσα από μια συνετή οικονομική διαχείριση που στηρίζεται στη σωστή προετοιμασία και στην πρόβλεψη για την κάλυψη λειτουργικών δαπανών ανά τομέα ευθύνης, στοιχεία τα οποία αποτυπώνονται πρακτικά στις ευάριθμες αναμορφώσεις του.
Στις εγγραφές νέων έργων αναφέρονται μεταξύ άλλων η κατασκευή αγροτικής οδοποιίας στο Νέο Αγιονέρι από το Πρόγραμμα Αγροτική Ανάπτυξη του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και η βελτίωση της αγροτικής οδοποιίας Αγίας Παρασκευής και Αμαράντων από το πρόγραμμα ‘’Αντώνης Τρίτσης’’ συνολικού ύψους 3.672.300ευρώ, ενώ συνεχίζονται οι αναπλάσεις του Ανοιχτού Κέντρου Εμπορίου και από δημοτικά έσοδα έργα συντήρησης του οδικού δικτύου, οι αναπλάσεις των Σχολικών Αυλών και η μελέτη για τη βόρεια περιμετρική οδό. Πίστωση προστίθεται και για τη μελέτη διαμόρφωσης του αθλητικού πυρήνα.
Τα κοινωνικά προτάγματα του δήμου Κιλκίς παραμένουν αμετάβλητα καθώς διατηρείται
η οριζόντια μείωση των τελών καθαριότητας και φωτισμού για όλα τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις, οι μεγάλες εκπτώσεις και απαλλαγές από την καταβολή τους σε τρίτεκνες, πολύτεκνες οικογένειες και ΑμεΑ, τα πολύ χαμηλά τροφεία στους παιδικούς και βρεφονηπιακούς σταθμούς και οι δωρεάν παροχές στους δύο δημοτικούς βρεφικούς σταθμούς. Το κοινωνικό δίχτυ της δημοτικής αρχής απλώνεται και στους ανέργους ηλικίας 55 – 67 ετών με πρόβλεψη δαπάνης για την πρόσληψη 33 ατόμων την επόμενη χρονιά μέσω του προγράμματος απασχόλησης μακροχρόνια ανέργων της ΔΥΠΑ (πρώην ΟΑΕΔ).
Το χρηματικό υπόλοιπο της προηγούμενης χρήσης είναι 13.474.711,80 ευρώ.
Ο προϋπολογισμός του οικονομικού έτους 2024 υπερψηφίστηκε από 21 δημοτικούς συμβούλους. Στην ψηφοφορία κατεγράφησαν 2 αρνητικές ψήφοι και 1 παρών.
“Ο προϋπολογισμός του Δήμου Κιλκίς για το οικονομικό έτος 2024 εισάγεται προς συζήτηση και ψήφιση σε μια περίοδο έντονων ζυμώσεων στη διοικητική αναδιάρθρωση της Αυτοδιοίκησης και δυναμικών, θα τολμούσα να πω, διεκδικήσεων που προτάσσει η ΚΕΔΕ, το ανώτερο συνδικαλιστικό μας όργανο.
Το αίτημα για διοικητική μεταρρύθμιση προβάλλεται πλέον ως άμεση πιεστική απαίτηση για τον ουσιαστικό εκσυγχρονισμό των Δήμων ώστε να είναι σε θέση να ανταποκριθούν και να συγχρονιστούν στις καινούριες συνθήκες, όπως του ψηφιακού μετασχηματισμού, της κλιματικής αλλαγής, της ενεργειακής αυτονομίας. Οι Δήμοι βρίσκονται σαφώς σε καλύτερη οικονομική θέση και έχουν μια πολύ καλύτερη υποδοχή από την κυβέρνηση στις θεσμικές και αναπτυξιακές τους προτάσεις. Από την άλλη μεριά όμως, αποκαλύπτεται ότι οι σχέσεις συναρμόδιων Υπουργείων με την Αυτοδιοίκηση είναι κυματοειδείς.
Για παράδειγμα η ανακατανομή των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων (ΚΑΠ) με πιο αντικειμενικά, με πιο ορθολογικά κριτήρια, χαιρετίστηκε συλλήβδην, ένα σημαντικό όμως τμήμα αυτών των πόρων που δικαιούνται οι Δήμοι, ακούγεται ότι θα τους αφαιρεθεί προκειμένου να καλυφθεί από τα ανταποδοτικά έσοδα το τέλος ταφής απορριμμάτων του 2022 και του 2023. Η παρακράτηση των πόρων που ανήκουν στην Αυτοδιοίκηση για το τέλος ταφής είναι άδικο μέτρο και η ΚΕΔΕ ανακοίνωσε ότι θα προσφύγει στη Δικαιοσύνη για την ανατροπή του.
Ο ανασχεδιασμός για τις ΔΕΥΑ έχει επίσης μια προβληματική όψη, υπό την έννοια ότι δεν υπάρχει ένα σημείο συνάντησης για να συζητήσουμε και να διατυπώσουμε τις προτάσεις μας για την προοπτική τους, δοθέντος ότι οι Δημοτικές Επιχειρήσεις είναι ζωτικό κομμάτι, είναι σάρκα εκ της σαρκός των Δήμων και διαχειρίζονται το νερό που είναι ανταποδοτικό αγαθό και όχι εμπορεύσιμο.
Θέλησα εκ προοιμίου να τοποθετήσω τη συζήτηση για τον προϋπολογισμό στην περιρρέουσα πολιτική ατμόσφαιρα, ώστε να έχουμε μια πρώτη εικόνα για τις προωθούμενες αλλαγές, οι οποίες θα μεταβάλλουν αναπόφευκτα και τη λειτουργία του Δήμου Κιλκίς σε κάποιο βαθμό.
Η νέα μεταβλητή παράμετρος που προστίθεται στον προϋπολογισμό του Δήμου Κιλκίς για το οικονομικό έτος 2024 είναι η συγχώνευση των οικονομικών λογαριασμών του Νομικού Προσώπου των Παιδικών – Βρεφονηπιακών Σταθμών και της Κοινωφελούς Δημοτικής Επιχείρησης Κιλκίς. Η κατάργηση των Νομικών Προσώπων από 1.1.2024 δημιούργησε την αναγκαιότητα της συμπερίληψης των προϋπολογισμών τους στον Δήμο και πλέον οι διοικητικές και οικονομικές λειτουργίες, το έμψυχο δυναμικό, οι μισθοδοσίες ενοποιούνται με το σώμα του Δήμου Κιλκίς που έχει ακολουθήσει κατά γράμμα τις σχετικές διευκρινιστικές εγκυκλίους.
Πλην αυτών των συμπτύξεων, που αυτομάτως θέτουν τις βάσεις αναδιοργάνωσης των υπηρεσιών του Δήμου με νέα φυσικά αντικείμενα, η κατάρτιση του προϋπολογισμού κινήθηκε στο σύνηθες κανονιστικό πλαίσιο.
Οι οικονομικές μας υπηρεσίες συγκέντρωσαν τις πληροφορίες των οικονομικών απολογιστικών στοιχείων και τις προτάσεις των δημοτικών υπηρεσιών και εν συνεχεία το διαμορφωθέν προσχέδιο συζητήθηκε και εγκρίθηκε από την Επιτροπή Διαβούλευσης και από την Εκτελεστική και Οικονομική Επιτροπή στις 19 και 20 Σεπτεμβρίου αντίστοιχα. Τελικός κριτής, όπως όλοι γνωρίζουμε, ήταν το Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας των ΟΤΑ, το οποίο και επικύρωσε με τη θετική του αξιολόγηση το προσχέδιο του προϋπολογισμού στις 27 Νοεμβρίου.
Κεφαλαιώδους σημασίας για την κατανόηση ενός προϋπολογισμού είναι οι οικονομικοί του δείκτες, το προγραμματικό μοντέλο του Δήμου, η ρεαλιστική αποτύπωση των εκτιμώμενων εσόδων και εξόδων, που όντας στον πυρήνα της διοικητικής μορφής του προϋπολογισμού, μας δίνουν τη δυνατότητα να εναρμονίζουμε τις εμφανιζόμενες ανάγκες με τους επιχειρούμενους σκοπούς και να παρακολουθούμε στενά τη δημοσιονομική του εφαρμογή καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους αναφοράς, σε επίπεδο έργων και αναπτυξιακών στοχεύσεων.
Μια πρώτη αξιοπρόσεκτη επισήμανση στον προϋπολογισμό του Δήμου Κιλκίς για το 2024 είναι η δυναμική του. Όπως φαίνεται στον κεντρικό πίνακα ο προϋπολογισμός εσόδων – εξόδων ανέρχεται σε 46.632.191,95 ευρώ έναντι 40.898.457,34 ευρώ είναι αυξημένος δηλ. κατά 5.733.734,61ευρώ εξαιτίας και της ενσωμάτωσης των προϋπολογισμών των υπό κατάργηση Νομικού Προσώπου και της ΚΔΕΚ. Αν δούμε όμως το χρονικό σημείο στο οποίο ‘’κλείνει’’ ο προϋπολογισμός δηλ. τον Ιούλιο του 2023 θα παρατηρήσουμε είμαστε πολύ ψηλά σε απορροφητικότητα πιστώσεων. Πράγματι, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία της Οικονομικής Υπηρεσίας στις 30 Αυγούστου ο προϋπολογισμός του Δήμου Κιλκίς για το 2023 είχε ‘’κλείσει’’ στα 48.807.940ευρώ και τούτο φανερώνει τη δυνατότητα άντλησης νέων πόρων για νέα έργα και βελτιωμένες παρεχόμενες υπηρεσίες. Ανάλογες αυξήσεις στους προϋπολογισμούς, πέραν της αρχικής πρόβλεψης, έχουν συμβεί και όλα τα προηγούμενα τέσσερα χρόνια.
Σε ότι αφορά τις πηγές είσπραξης αυξάνονται τα έσοδα για την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών των παιδικών και βρεφονηπιακών σταθμών, όπως και κατά 1.079.394ευρώ τα λειτουργικά έσοδα για το πρόγραμμα ‘’Βοήθεια στο Σπίτι’’ ενώ διατηρούνται στα περσινά επίπεδα τα έσοδα σε μισθώματα, στα τέλη εμποροπανήγυρης, λαϊκών αγορών, στα ανταποδοτικά τέλη καθαριότητας και φωτισμού και στον φόρο ηλεκτροδοτούμενων χώρων. Για τέλη, φόρους και δικαιώματα παρελθόντων οικονομικών ετών, που έχουν βεβαιωθεί σε χρηματικούς καταλόγους, υπολογίζουμε ότι θα έχουμε αυξημένη εισπρακτικότητα κατά 258.000ευρώ με μια πιο οργανωμένη προσπάθεια για την κάλυψη των οικονομικών υποχρεώσεων των οφειλετών του Δήμου.
Το αναπτυξιακό προφίλ του προϋπολογισμού υπογραμμίζουν τα μεγάλα έργα που έχουμε εντάξει σε χρηματοδοτικά προγράμματα και οι χρηματοδοτήσεις των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων, ύψους 8.244.243,96ευρώ, αυξημένοι κατά 27.480,86ευρώ, που προορίζονται για την κάλυψη των αναγκών της πυροπροστασίας, τη συντήρηση των σχολικών κτηρίων, τη μισθοδοσία των σχολικών καθαριστριών και των εργαζομένων του προγράμματος ‘’Βοήθεια στο Σπίτι’’ . Παρενθετικά να σημειώσω ότι σ’ αυτόν τον προϋπολογισμό δεν έχουν περιληφθεί οι αυξημένες πιστώσεις των ΚΑΠ, όπως διαμορφώθηκαν με το νέο σύστημα κατανομής, και ανέρχονται στο ποσό των 10.651.158,86ευρώ, ενισχυμένοι κατά 2.406.914,90ευρώ.
Ως προς τα μεγάλα έργα έχουν εγγραφεί πιστώσεις για
-την κατασκευή της αγροτικής οδοποιίας Νέου Αγιονερίου 739.137,65 ευρώ, έργου που δημοπρατήθηκε πριν από λίγες ημέρες από το Πρόγραμμα Αγροτική Ανάπτυξη του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης
– τη βελτίωση της αγροτικής οδοποιίας Αγίας Παρασκευής και Αμαράντων προϋπολογισμού 2.940.000ευρώ από το πρόγραμμα ‘’Αντώνης Τρίτσης’’, που δημοπρατούνται και αυτά σύντομα.
– τη διαμόρφωση αθλητικού πυρήνα και χώρου πρασίνου με δέσμευση 224.482ευρώ για τη σύνταξη της μελέτης του έργου από το πρόγραμμα ‘’Τρίτσης’’
-την συνέχιση των εργασιών ανάπλασης του Ανοιχτού Κέντρου Εμπορίου
Από δημοτικά έσοδα έργα χρηματοδοτούνται:
– έργα συντήρησης του οδικού δικτύου με 1.183.527,23ευρώ από την εργολαβία που κρατάμε ανοιχτή μέχρι τον ερχόμενο Μάιο.
– οι αναπλάσεις και η αναβάθμιση των Σχολικών Αυλών που έχουν προχωρήσει στο 50% των εργασιών τους και πήραν παράταση μέχρι το Μάιο του 2024.
– έργα αποκατάστασης οδοποιίας, κρασπεδώσεις και πλακοστρώσεις ύψους 781.320ευρώ
– το κόστος μεγάλου μέρους της μελέτης για την βόρεια περιμετρική οδό. Δεσμεύονται ειδικότερα 166.656 ευρώ από τα 260.400ευρώ.
Ενέργειες που δεν είναι θεατές στο κείμενο του προϋπολογισμού, θα φανούν όμως στη νέα χρονιά με τις αναμορφώσεις του είναι τα τεχνικά έργα και ο εκσυγχρονισμός του οδοφωτισμού σε όλο τον Δήμο μέσω της προμήθειας και εγκατάστασης 2.517 φωτιστικών σωμάτων, τύπου Led, με τον οποίο θα επιτύχουμε την ενεργειακή μας εξοικονόμηση.
Στον τεχνικό μας προγραμματισμό, στις πρώτες αναμορφώσεις, μπαίνουν έργα πολλών εκατομμυρίων όπως
-έργα οδοποιίας και παρεμβάσεων άρσης επικινδυνότητας του οδοστρώματος ύψους 4.000.000ευρώ
-η συμφωνία -πλαίσιο για επισκευές και συντηρήσεις στη Σχολική Στέγη, προϋπολογισμού 1.800.000ευρώ μέχρι και το 2026
-η κατασκευή του δημοτικού πρατηρίου υγρών καυσίμων αξίας 360.000ευρώ
-τα έργα υπογείωσης στο εμπορικό κέντρο της πόλης
Σε όλο το εύρος των τομέων λειτουργίας και των δημοτικών υπηρεσιών είναι εμφανές το πρόσημο της λειτουργικότητας και της νοικοκυροσύνης υπό την έννοια της πρόβλεψης των εσόδων αλλά και των δαπανών που θα χρειαστούν για καινούριες προμήθειες και εξοπλισμό. Στην καθαριότητα, με προγραμματισμένη αγορά πλαστικών και μεταλλικών επιστύλιων κάδων απορριμμάτων και σκαφών συνολικού κόστους 307.000ευρώ, στο Πράσινο με 39.983 ευρώ για εργασίες κοπής υψηλής βλάστησης, στην Πολιτική Προστασία με πρόβλεψη δαπάνης 57.000 ευρώ για τους αποχιονισμούς περιοχών, εφόσον χρειαστεί, με ποσό 33.661ευρώ για τον καθαρισμό των ιδιωτικών οικοπέδων και την αντιπυρική προστασία, για την προμήθεια νέου εξοπλισμού μηχανημάτων.
Για το πρόγραμμα διαχείρισης των δεσποζόμενων ζώων συντροφιάς έχει δεσμευθεί πίστωση 355.182,16ευρώ.
Ενισχυμένοι και την επόμενη χρονιά θα είναι ο Πολιτισμός και ο Αθλητισμός με κωδικούς που υποστηρίζουν το πολιτιστικό μας απόθεμα, τις επιδοτήσεις των φορέων που προάγουν την κουλτούρα αλλά και το τοπικό πολιτιστικό μας προϊόν αλλά και υποδομές, όπως την αναβάθμιση του θεάτρου Δροσάτου, που δίνουν ουσιαστικό νόημα στις αποκεντρωτικές πολιτιστικές λειτουργίες του Δήμου.
Άφησα για το τέλος την ισχυρή ασπίδα του Δήμου μας, την κοινωνική του πολιτική για να τονίσω ότι είναι και θα παραμείνει απρόσβλητη από κάθε κοινωνική επιβάρυνση. Το αποδεικνύουν περίτρανα η διατήρηση της οριζόντιας μείωσης του 5% των τελών καθαριότητας και φωτισμού σε όλα τα νοικοκυριά, η μείωση των τροφείων στους παιδικούς και βρεφονηπιακούς σταθμούς, οι δωρεάν παροχές για τα βρέφη στους δύο δημοτικούς μας βρεφικούς σταθμούς, η αύξηση της δαπάνης κατά 791.250ευρώ για 33 ανέργους συμπολίτες μας, ηλικίας 55 – 67 ετών που θα εργαστούν σε υπηρεσίες του Δήμου μας μέσω του προγράμματος επαναπροώθησης στην απασχόληση της ΔΥΠΑ (πρώην ΟΑΕΔ), το οποίο θα συνεχίσουμε να αξιοποιούμε για να προσφέρουμε εργασία σε περισσότερους συμπολίτες μας που έχουν μείνει άνεργοι και χρειάζονται ένσημα για να καλύψουν τις ασφαλιστικές τους εισφορές.
Οφείλω να ευχαριστήσω όλες τις υπηρεσίες που ενεπλάκησαν και συνεργάστηκαν για την αποτύπωση του προϋπολογισμού και να εκφράσω ιδιαίτερες ευχαριστίες στο οικονομικό επιτελείο, στον Αντιδήμαρχο Διοικητικών και Οικονομικών Υπηρεσιών Γιάννη Χατζηαποστόλου και στη Διευθύντρια της Οικονομικής Υπηρεσίας Ελευθερία Σπανού για την ορθολογική επεξεργασία των στοιχείων του, σε όλους τους υπαλλήλους και Προϊσταμένους.
Εκτιμώντας ότι ο προϋπολογισμός του Δήμου Κιλκίς είναι λειτουργικός, ρεαλιστικός, νοικοκυρεμένος και όπως θα δούμε παραστατικά στις αναμορφώσεις του, θα έχει πιο δυναμικές πλευρές στις τοπικές αναπτυξιακές μας πολιτικές, καλώ τους δημοτικούς συμβούλους να σταθούν με ευθύνη σ’ αυτήν την κορυφαία πράξη της διοικητικής λειτουργίας του Δήμου Κιλκίς και να υπερψηφίσουν τον προϋπολογισμό για το οικονομικό έτος 2024″.