Αντιπροσωπεία του 5ου δημοτικού σχολείου Κιλκίς στην Πολωνία
Στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus που υλοποιούμε την 3ετία 2020-23, ομάδα, που αποτελούνταν από οκτώ μαθητές/τριες της Ε1 και τις εκπαιδευτικούς – μέλη της παιδαγωγικής ομάδας, Κατερίνα Μπόσκου (υπεύθυνη του τμήματος) και Αφροδίτη Ντίνου (συντονίστρια του σχεδίου), επισκέφτηκε την Πολωνία. Η επίσκεψη αποτελούσε τη δεύτερη συνάντηση (η πρώτη ήταν στο Κιλκίς) των συνεργαζόμενων σχολείων από την Ελλάδα, την Ιταλία, την Ουγγαρία και την Πολωνία και πραγματοποιήθηκε από 9-13.5.22.
Το σχολείο υποδοχής βρίσκεται στην Tylmanowa, στα νότια της Πολωνίας. Την 1η ημέρα μας υποδέχτηκαν θερμά στο σχολείο τους και κάναμε δράσεις συνεργασίας σε ομάδες μικτές, από τα σχολεία που συμμετείχαν. Τα παιδιά συνεργάστηκαν για να λύσουν σταυρόλεξα με οικολογικό θέμα (το θέμα του έτους), έλυσαν παζλ, ζωγράφισαν σε γυαλί και έπαιξαν παιχνίδια συνεργασίας στην αυλή. Στη συνέχεια επισκεφτήκαμε το μεσαιωνικό μοναστήρι του 14ου αι. στα σύνορα με την Σλοβακία, Czerwony Klasztor, όπου καλλιεργούνται βότανα με θεραπευτικές ιδιότητες, ακόμη και τώρα, που το μοναστήρι λειτουργεί μόνο ως μουσείο.
Την 2η ημέρα επισκεφτήκαμε την ιστορική Κρακοβία, όπου ξεναγηθήκαμε στο περίφημο κάστρο της και γνωρίσαμε καλύτερα την πόλη, μέσα από ένα κυνήγι θησαυρού σε μικτές ομάδες, στο ιστορικό κέντρο. Η μέρα μας ολοκληρώθηκε με ελεύθερο χρόνο στα μνημεία και τα υπέροχα πάρκα της πόλης.
Την 3η ημέρα μεταβήκαμε στην γειτονική Szczawnica, πόλη γνωστή για τα πόσιμα ιαματικά της νερά. Περπατώντας μέσα σε ένα πανέμορφο τοπίο, μέσα στο πράσινο, μεταβήκαμε στο χιονοδρομικό κέντρο στην Palenica και ανεβήκαμε με το τελεφερίκ στην Leśnica και κατεβήκαμε περπατώντας μέσα σε ένα μαγευτικό δάσος και, στη συνέχεια παράλληλα με τον ποταμό Dunajec για να επιστρέψουμε στην Szczawnica. 8χλμ που άξιζαν τον κόπο.
Το απόγευμα είχαμε το αποχαιρετιστήριο πάρτι, στο σχολείο της Tylmanowa, όπου όλες οι ομάδες πήραν μέρος σε ένα «διεθνές» κονσέρτο, τραγουδώντας ένα τραγούδι στη γλώσσα τους, μέρος του οποίου μετά θα δίδασκαν στους συμμαθητές τους από τις άλλες χώρες. Ήταν πολύ ενδιαφέρουσα και συγκινητική η προσπάθεια των παιδιών να τραγουδήσουν σε άλλη γλώσσα και πήγε πολύ καλά.
Από την επίσκεψή μας κρατάμε την εξαιρετική φιλοξενία, την υπέροχη φύση και αρχιτεκτονική της περιοχής, την άψογη συμπεριφορά των συμμετεχόντων μαθητών/τριων μας, που, παρ’ όλο που ήταν οι πιο μικροί (Ε’ τάξη), ανταπεξήλθαν σε όλες τις δράσεις με τόλμη και γνώση.
ΥΣΤΕΡΟΓΡΑΦΟ: Παρ’ όλη τη θετική μας διάθεση, δεν μπορούμε να μη σχολιάσουμε τις αντιθέσεις με την χώρα μας:
Κατ’ αρχή καθαριότητα. Ούτε σκουπίδια, ούτε γκράφιτι, ούτε καταστροφές. Οι άνθρωποι σέβονται την περιοχή τους.
Κατά δεύτερον, μια μικρή κωμόπολη 3.500 κατοίκων έχει πλήρεις κτιριακές εγκαταστάσεις, έχει πλήρες εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό, ήτοι μαγείρισσα και τραπεζοκόμο, επιστάτη, γραμματέα και βοηθούς, σε περίπτωση απουσίας ή άλλης ανάγκης. Σχολικό νοσηλευτή, σχολικό σύμβουλο και σχολικό ψυχολόγο (μια φορά την εβδομάδα τον τελευταίο).
Σχολείο με εξωτερικό γήπεδο στρωμένο με κατάλληλο τάπητα, με τραπεζαρία και κλειστό γυμναστήριο. Η θέα στο ποτάμι είναι ένα bonus της τοποθεσίας, αλλά όλα τα άλλα είναι υποχρεωμένο να τα παρέχει το κράτος για μια αξιοπρεπή εκπαίδευση. Περιττό να αναφέρουμε τη θλίψη μας για την μοιραία σύγκριση με τις δικές μας εγκαταστάσεις και συνθήκες εργασίας.