Ταυτότητα-επωνυμία Μακεδονικών προϊόντων μιά καθαρώς επιχειρηματική προσέγγιση

Οικονομία /

Γράφει ο Πολύκαρπος Βασιλειάδης*

Μετά τις εξελίξεις στο ονοματολογικό με την γείτονα χώρα και προσδοκώντας ανάπτυξη της επιχειρηματικής δραστηριότητας όπως μας λένε, θα πρέπει να είμαστε λίγο φειδωλοί ως προς το οικονομικό όφελος πολλών μακεδονικών επιχειρήσεων καθώς και των προϊόντων που διαθέτουν.

Αν και όλοι μας οφείλουμε να είμαστε προσεκτικοί στις πολιτικές τοποθετήσεις μας ωστόσο οφείλουμε να είμαστε δυναμικοί και ως προς τα ιστορικά δικαιώματά μας – branding – πιστοποιήσεις προϊόντων με την τίτλο «Μακεδονικό» άσχετα από την εκβαση της ονοματολογίας.

Και γίνομαι ξεκάθαρος.

Οι πωλήσεις προϊόντων με γεωγραφική ένδειξη ως γνωστόν, προστατεύονται εντός της ΕΕ με το 15% αυτών να αποτελούν προϊόντα με γεωγραφική ένδειξη που κατάφεραν να πετύχουν είτε οι επιχειρήσεις μεμονωμένα και με πολύ κόπο, είτε συντονισμένα με την Πολιτεία. Υπολογίζεται, ότι το 6% από αυτά, τα οποία μάλιστα εξάγονται στην Ε.Ε. ή σε τρίτες χώρες, αντιπροσωπεύουν προιόντα με προσδιορισμό «Μακεδονικό».

Τέτοια είναι το «τσίπουρο Μακεδονίας» (από το 2001 αναγνωρισμένο προϊόν ΠΓΕ) το «Ούζο Μακεδονίας» ή «Μακεδονικό» (προϊόν ΠΓΕ από το 2011), δεκάδες ελληνικών οίνων ή παραγώγων του, «Μακεδονικός Χαλβάς», «Μακεδονικές πιπεριές» (Φλωρίνης) κ.α.

Επειδή στην συμφωνία δεν αναγράφεται ξεκάθαρα ο τρόπος αντιμετώπισης και προστασίας της ταυτότητας αυτών των προϊόντων με κίνδυνο αφενός μεν να χάσουν οι επιχειρήσεις που τα διαθέτουν αφ’ ετέρου δε με κίνδυνο ακόμα και επιβολής πιθανών προστίμων ή απαίτησης αποζημιώσεων σε δεύτερη φάση (πρόσφατο και χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το «Greek Yogurt» που δεν μπορεί να πωλείται πλέον στη διεθνή αγορά εάν δεν παρασκευάζεται στην Ελλάδα, όπως αποφάσισε Ανώτατο Δικαστήριο της Βρετανίας στο οποίο προσέφυγε η ΦΑΓΕ για να προστατευθεί έναντι των τουρκικών συμφερόντων εταιρείας Chobani που παρήγε το εν λόγω προϊόν.

Πρακτικά, το αποτέλεσμα της δικαστικής διαμάχης σημαίνει ότι όποιο γιαούρτι από εδώ και πέρα πουλιέται στην διεθνή αγορά ως «Greek Yogurt» θα πρέπει πάνω από όλα να παρασκευάζεται στην Ελλάδα. Βάσει του ως άνω παραδείγματος όλα τα ως σήμερα Ελληνικά αναγραφόμενα ως μακεδονικά προϊόντα κινδυνεύουν να χάσουν την ταυτότητά τους επειδή η συμφωνία της Ελλάδας με την ΠΓΔΜ για το όνομα της τελευταίας, δεν ξεκαθαρίζει τα πράγματα σε ό,τι αφορά στις εμπορικές διεθνείς συναλλαγές της Ελλάδας.

Και επικαλούμαι τα ως άνω ακόμη περισσότερο διότι η οικειοποίηση, από την πλευρά των επιχειρήσεων της ΠΓΔΜ, του «brand» και της φήμης που έχουν τα μακεδονικά προϊόντα στις διεθνείς αγορές, όπως το κρασί, οι ελιές και ο χαλβάς, δεν είναι κάτι καινούργιο και θα αποτελέσει την «αιχμή του δόρατος» για την απόλυτη οικειοποίηση επωνυμιών, εμπορικών σημάτων, ίσως και πνευματικών δικαιωμάτων.

Προσωπικά τονίζω ότι ο θεσμικός ρόλος μου είτε ως οικονομολόγος, είτε ως υπεύθυνος επιχειρήσεων του επιμελητήριου δεν είναι να ασκώ κριτική ή πολιτική, αλλά να εκφράζω την ανησυχία μου και την στήριξή μου προς κάθε επιχείρηση που πιθανόν να αντιμετωπίσει μελλοντικά προβλήματα ακόμα και με την ονοματολογία με την γείτονα χώρα αν δεν βρεθεί φόρμουλα εμπορικής προστασίας.

Επίσης θεωρώ ότι οι ως άνω ανησυχίες έχουν βάση, τις ενστερνίζεται το σύνολο του επιχειρηματικού κόσμου και απευθυνόμενος κυρίως προς τους βουλευτές της Μακεδονίας, έχω την πίστη ότι θα πιέσουν ώστε η Πολιτεία ως αποδέκτης των ανησυχιών αυτών θα φροντίσει να αντιμετωπίσει και να προσπαθήσει να διαμορφώσει τις πρέπουσες εμπορικές σχέσεις προς αμφότερο όφελος.

Για αυτόν τον λόγο είναι σημαντική η παρέμβαση και η καταγραφή των απόψεων όλων μας που ακόμη και αν δεν εισακουσθούμε, εμείς τουλάχιστον δεν θα έχουμε σιωπήσει.

* Οικονομολόγος, υπεύθυνος υποστήριξης επιχειρήσεων επιμελητηρίου Κιλκίς, τηλ: 6942296992