Πολιτική

Να αναβαθμισθεί η σιδηροδρομική σύνδεση Θεσσαλονίκης-Κιλκίς-Σερρών

Στεντόριο “όχι” στην υποβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκης – Κιλκίς – Σερρών διατυπώνει, με έγγραφο του προς τον αρμόδιο υπθργό υποδομών και μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη ο φορέας πολιτών “Συν-θέσεις” Ροδοπόλεως Σερρών.

Στο έγγραφο αναφέρονται τα εξής:

Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,

Με την παρούσα επιστολή, επιθυμούμε να μοιραστούμε μαζί σας την αγωνία
των μελών του φορέα μας και της τοπικής κοινωνίας της ευρύτερης περιοχής Κερκίνης Σερρών, σχετικά με τις διακινούμενες φήμες, ότι η σιδηροδρομική σύνδεση Θεσσαλονίκης–Κιλκίς–Σερρών ενδέχεται να τεθεί σε δεύτερη μοίρα, εξαιτίας της νέας Σιδηροδρομικής Εγνατίας.

Καθώς είναι φυσιολογικό να μην γνωρίζετε επακριβώς την δράση του φορέα μας,
σχετικά με το θέμα της συγκοινωνιακής -και ιδιαίτερα της σιδηροδρομικής- σύνδεσης Θεσσαλονίκης-Ροδόπολης-Σερρών, θα θέλαμε να σας επισημάνουμε ότι παρακολουθούμε ενεργά το συγκεκριμένο ζήτημα, από το 2008, έχοντας αποστείλει πλήθος εγγράφων σχεδόν σε όλους τους αρμόδιους φορείς, ενώ έχουμε οργανώσει και δύο Λαϊκές Συνελεύσεις στην Ροδόπολη Σερρών, με μεγάλη συμμετοχή των κατοίκων της περιοχής και εκπροσώπηση από τους θεσμικούς φορείς (βουλευτές, εκπροσώπους τοπικής και περιφερειακής αυτοδιοίκησης, εκπροσώπους επιμελητηρίων κτλ.).

Όπως έχουμε αποδείξει, ο σκοπός της παρέμβασής μας δεν είναι η δημιουργία πρόσκαιρων πολιτικών ή άλλων εντυπώσεων, υπέρ ή εναντίον συγκεκριμένων παρατάξεων ή προσώπων.

Λαμβάνουμε το θάρρος να επικοινωνήσουμε μαζί σας, αφουγκραζόμενοι τον προβληματισμό των κατοίκων της τοπικής κοινωνίας μας, για ένα ζήτημα που άπτεται του ενδιαφέροντος και του συμφέροντος των Περιφερειακών Ενοτήτων του Κιλκίς και των Σερρών, έχοντας οικονομικές, κοινωνικές, περιβαλλοντικές, ακόμη και εθνικές προεκτάσεις.

Παραλείποντας τις αυτονόητες αναφορές στην διαχρονική συμβολή του Σιδηροδρόμου στην ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής, καταθέτουμε τους λόγους για τους οποίους, πρέπει να αναβαθμιστεί και όχι να υποβαθμιστεί η σιδηροδρομική σύνδεση Θεσσαλονίκης–Κιλκίς–Σερρών.

Λόγοι Εθνικής Στρατηγικής

Οι περιοχές Κιλκίς και Σερρών βρίσκονται στην παραμεθόριο, σε μια ιδιαιτέρως κρίσιμη περιοχή για την πατρίδα μας, με αποτέλεσμα να επιβάλλεται η διατήρηση ενός ασφαλούς και οικονομικού μέσου μαζικής μεταφοράς, όπως ο σιδηρόδρομος.

Η σύνδεση Θεσσαλονίκης–Κιλκίς–Σερρών, διέρχεται από τους Σταθμούς Δοϊράνης και Στρυμώνα, προσφέροντας άμεση δυνατότητα διασύνδεσης με τα οικεία τελωνεία της Δοϊράνης και του Προμαχώνα, αντίστοιχα. Σε μια εποχή που οι συγκοινωνιακοί κόμβοι μπορούν να αξιοποιηθούν, όχι μόνο για την μετακίνηση επιβατών, αλλά και για την μεταφορά εμπορευμάτων, ιδίως μετά την αξιοποίηση του Λιμανιού της Θεσσαλονίκης, είναι τουλάχιστον παράλογη η διάθεση εγκατάλειψης μιας ήδη υπάρχουσας σημαντικής υποδομής, σε βάρος της προοπτικής ανάπτυξης μιας περιοχής, που ήδη μαστίζεται από την οικονομική κρίση και έχει υψηλότατα ποσοστά ανεργίας, αλλά και μετανάστευσης στο εξωτερικό.

Η περαιτέρω περιφερειακή ανάπτυξη στις Περιφερειακές Ενότητες Κιλκίς και Σερρών, μέσω της αξιοποίησης μιας σύγχρονης σιδηροδρομικής σύνδεσης των περιοχών αυτών με την Θεσσαλονίκη, όχι μόνο θα συμβάλλει στην κατά τόπους ανάπτυξη, αλλά μπορεί να αξιολογηθεί ως ένας βασικός μοχλός ανάπτυξης της Κεντρικής Μακεδονίας, χάρη στην διασύνδεση με το λιμάνι και το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης.

Λόγοι Κοινωνικής Αλληλεγγύης

Ο Σιδηρόδρομος αποτελεί το πλέον οικονομικό, σύγχρονο μέσο μαζικής μεταφοράς, που μπορεί και εξυπηρετεί τις ασθενέστερες οικονομικώς κοινωνικές ομάδες. Αυτό το δεδομένο αποκτά ξεχωριστή σημασία, αν αναλογιστούμε την δεινή οικονομική κατάσταση της συντριπτικής πλειονότητας των κατοίκων των περιφερειών Κιλκίς και Σερρών, σε συνδυασμό και με την διαρκώς αυξανόμενη τιμή των υγρών καυσίμων κίνησης.

Πολλοί πολίτες επιλέγουν τον σιδηρόδρομο για τις μετακινήσεις τους προς τα μεγάλα αστικά κέντρα και τις εκεί παρεχόμενες υπηρεσίες υγείας (νοσοκομεία, διαγνωστικά κέντρα κ.α.), με αποτέλεσμα τυχόν περαιτέρω υποβάθμισης της ήδη απαξιωμένης γραμμής Θεσσαλονίκης–Κιλκίς–Σερρών, να εγείρει ζήτημα προστασίας της υγείας των πολιτών.

Η κάκιστη κατάσταση του οδοστρώματος, ιδίως στην διαδρομή Μουριές–Νέο Πετρίτσι, αλλά και η επιβάρυνση της κίνησης, λόγω της κυκλοφορίας βαρέων οχημάτων, καθιστά τον Σιδηρόδρομο το ασφαλέστερο μέσο μεταφοράς, με αποτέλεσμα η εγκατάλειψη της σύνδεσης Θεσσαλονίκης–Κιλκίς–Σερρών να βάλει ευθέως κατά της προστασίας των πολιτών.

Ειδικά στην ευρύτερη περιοχή της Δημοτικής Ενότητας Κερκίνης, εξαιτίας και της μη ύπαρξης λεωφορείων Κ.Τ.Ε.Λ. προς Θεσσαλονίκη, οι κάτοικοι αισθάνονται ότι υφίστανται ήδη έναν ιδιότυπο και αδικαιολόγητο συγκοινωνιακό αποκλεισμό.

Λόγοι Αναπτυξιακής Προοπτικής

Ο Σιδηρόδρομος μπορεί να αποτελέσει τον βασικό μοχλό αποκέντρωσης, με τους πολίτες να κατοικούν στην περιφέρεια και να εργάζονται σε κάποιο αστικό κέντρο (Θεσσαλονίκη, Κιλκίς, Σέρρες), στα πρότυπα των αναπτυγμένων κρατών. Στο ίδιο πλαίσιο, μπορούν να εξυπηρετούνται και οι εργαζόμενοι στις τοπικές Βιομηχανικές Περιοχές.

Δημοφιλείς τουριστικοί προορισμοί, που βρίσκονται κατά μήκος ή πλησίον της γραμμής (π.χ. υγρότοπος Κερκίνης), μπορούν να προσελκύσουν επισκέπτες, οι οποίοι επιθυμούν να μετακινηθούν ομαδικώς μέσω τρένου είτε για λόγους αναψυχής (διαμονή σε κάποιο από τα τοπικά παραθεριστικά χωριά) ή και για εκπαιδευτικούς σκοπούς.

Τοπικά ποιοτικά προϊόντα θα μπορούν να μεταφέρονται, οικονομικά και μαζικά, κυρίως από και προς την Θεσσαλονίκη, προς όφελος των επιχειρήσεων που επενδύουν στην εξωστρέφεια και αντιμετωπίζουν τις δυσκολίες της κίνησης σε ένα επιβαρυμένο οδικό δίκτυο, αλλά και το υψηλό κόστος των ταχυμεταφορών.

Λόγοι Περιβαλλοντικής Προστασίας

Όσο περισσότεροι χρησιμοποιούν το τρένο για μετακινήσεις και μεταφορές προϊόντων, τόσο λιγότερα θα είναι τα οχήματα που θα κυκλοφορούν στην ευρύτερη περιοχή, με αποτέλεσμα την μείωση των καυσαερίων που εκπέμπονται προς το περιβάλλον.

Ιδίως η ευρύτερη περιοχή της Κερκίνης, συγκεντρώνει τεράστιο οικολογικό ενδιαφέρον, λόγω της ύπαρξης της ομώνυμης λίμνης και του πολύ σημαντικού υγροτόπου, που βρίσκονται εντός των δήμων Σιντικής και Ηράκλειας. Συγκεκριμένες περιοχές-ζώνες της περιοχής προστατεύονται από ειδικές διεθνείς συνθήκες, καθώς και από αποφάσεις του Ελληνικού Κράτους, με αποτέλεσμα ο οικολογικός χαρακτήρας του Σιδηροδρόμου, να καθιστά το τρένο το πλέον ενδεικνυόμενο μέσο μαζικής μεταφοράς, προκειμένου να μειώνεται η επιβάρυνση του περιβάλλοντος και από την ηχορύπανση των οχημάτων.

Λόγοι Τεχνικοοικονομικής Αποδοτικότητας

Από το 2005, έχει δημοσιευθεί ο «Χάρτης Πορείας», μία μελέτη-πρόταση του Συμβουλίου Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (Σ.Α.Σ.Θ.), σχετικά με την περιφερειακή προαστιακή σύνδεση της Θεσσαλονίκης και με την Ροδόπολη, μέσω Κιλκίς. Η εν λόγω μελέτη θεωρούσε το έργο ως άμεσης υλοποίησης, αφού αξιοποιούνταν ήδη υπάρχουσες υποδομές, χωρίς να απαιτούνται κατασκευαστικά έργα μεγάλης εμβέλειας και αυξημένου κόστους. Παράλληλα, υπήρχε η εκτίμηση ότι το έργο είχε μέτριο βαθμό ωρίμανσης, ώστε να μπορεί να είναι δυνατή η έναρξη των δρομολογίων σε βραχυπρόθεσμο χρονικό ορίζοντα.

Δυστυχώς, η Θεσσαλονίκη συνδέθηκε με κάθε προαστιακό κέντρο, πλην της Ροδόπολης…

Μέχρι σήμερα, έχουν δαπανηθεί πολλά χρήματα για την διατήρηση της σιδηροδρομικής σύνδεσης Θεσσαλονίκης–Κιλκίς–Σερρών σε καλό επίπεδο, για την εγκατάσταση προγράμματος τηλεδιοίκησης, καθώς και για την ολοκλήρωση σημαντικών έργων εξωραϊσμού και βελτίωσης των υφιστάμενων εγκαταστάσεων και υποδομών.

Ως εκ τούτου, μόνο η αναβάθμιση της σιδηροδρομικής σύνδεσης, μέσω της εισαγωγής περισσότερων δρομολογίων και σε βολικές για το κοινό ώρες, μπορεί να αποσβέσει την επένδυση και να αποφέρει ακόμη και ανταποδοτικό κέρδος για το Κράτος.

Ειδικώς ο Σιδηροδρομικός Σταθμός Ροδόπολης, εξαιτίας και της έλλειψης άλλου μέσου μαζικής μεταφοράς, εμφάνιζε αξιοσημείωτη κίνηση εισιτηρίων -τουλάχιστον, μέχρι την σημερινή εξαφάνιση των δρομολογίων. Ενδεικτικά, για το 2005 και με δώδεκα ζεύγη αμαξοστοιχιών από και προς την Ροδόπολη (για Θεσσαλονίκη, Αλεξανδρούπολη και Αθήνα), ο Σ.Σ. Ροδόπολης εξυπηρέτησε περί τις εβδομήντα χιλιάδες (70,000) επιβατών, αριθμός που αντιστοιχεί στο άθροισμα των εισιτηρίων που είχαν εκδοθεί στο Σ.Σ., συν τα εισιτήρια που είχαν εκδοθεί εντός τρένου (λόγω μειωμένου ωραρίου λειτουργίας του εκδοτηρίου), συν τα εισιτήρια επιστροφής –τα οποία είχαν απλώς θεωρηθεί στη Ροδόπολη. Θα πρέπει να θεωρείται δεδομένο, ότι η αναβάθμιση της σιδηροδρομικής σύνδεσης Θεσσαλονίκης–Κιλκίς–Σερρών και η αναπροσαρμογή των δρομολογίων, με αύξηση του αριθμού τους και ορθή χρονική τοποθέτησή τους, θα προκαλέσει την άμεση και ραγδαία αύξηση του αριθμού των μετακινούμενων επιβατών και θα έχει θετικότατη αντανάκλαση στην τοπική και, κατ’επέκταση, στην εθνική οικονομία.

Αν και πολλά από τα παραπάνω επιχειρήματα είναι αυτονόητα, ίσως και αυταπόδεικτα, δυστυχώς, η σημερινή κατάσταση, ως αποτέλεσμα της κλιμακούμενης αδιαφορίας της τελευταίας δεκαετίας, προκαλεί θλίψη και αγανάκτηση.

Τα ελάχιστα δρομολόγια στην γραμμή Θεσσαλονίκη–Κιλκίς–Σέρρες, αλλά και
η τουλάχιστον άστοχη χρονική τοποθέτησή τους, έχουν ως αποτέλεσμα να μην εξυπηρετούνται ούτε καν οι στοιχειώδεις ανάγκες μετακίνησης προς τα μεγάλα αστικά κέντρα. Επιπλέον, οι σημαντικές καθυστερήσεις στις αφίξεις έχουν καταντήσει
να θεωρούνται …προγραμματισμένες, κάτι που ισχύει και για τις συχνές μηχανικές βλάβες.

Το «κερασάκι στην τούρτα» της απαξίωσης είναι η άθλια κατάσταση των βαγονιών
που χρησιμοποιούνται, πολλά από τα οποία δεν είναι απλώς βρώμικα, αλλά αποτελούν ρυπαρές εστίες πιθανής μόλυνσης, θέτοντας σε κίνδυνο την υγεία των επιβατών.

Κύριε Υπουργέ,

Επειδή, ο Σιδηρόδρομος μπορεί και πρέπει να αποτελέσει το όχημα προς την πολυθρύλητη αποκέντρωση και την περιφερειακή ανάπτυξη,

Επειδή, η νέα Σιδηροδρομική Εγνατία δεν μπορεί και δεν πρέπει να λειτουργήσει ανταγωνιστικά, ως προς την ανάπτυξη της παραμεθορίου περιοχής του Κιλκίς και των Σερρών,

Επειδή, εμφανίζονται ήδη συγκεκριμένες καθυστερήσεις στην ανάδειξη αναδόχου μελέτης, για το έργο της αναβάθμισης του άξονα Θεσσαλονίκης–Στρυμώνα–Προμαχώνα,

Επειδή, είναι ξεκάθαροι οι λόγοι της απαίτησης για αποκατάσταση της κοινωνικής δικαιοσύνης, ώστε και οι κάτοικοι των ακριτικών περιοχών της χώρας να απολαμβάνουν το προνόμιο της δυνατότητας μετακίνησης με τον Σιδηρόδρομο, με συχνά δρομολόγια και σε ανθρώπινες συνθήκες, ώστε να μην θεωρούν ότι το Ελληνικό Κράτος τους αντιμετωπίζει ως «Πολίτες Β’ Κατηγορίας»,

Επειδή, η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν είναι δυνατόν να καταργεί τον παρεμβατικό ρόλο του Ελληνικού Κράτους, ιδίως όταν εγείρονται θέματα εθνικού και κοινωνικού ενδιαφέροντος,

Για όλους τους παραπάνω λόγους, ζητάμε την κοινοποίηση του ακριβούς χρονοδιαγράμματος υλοποίησης του έργου για την αναβάθμιση του άξονα Θεσσαλονίκης–Προμαχώνα, ώστε να γίνει απολύτως ξεκάθαρο και σαφές προς όλες τις πλευρές, ότι η Σιδηροδρομική Εγνατία δεν υπάρχει περίπτωση να λειτουργήσει ανταγωνιστικά προς την αναβάθμιση της γραμμής Θεσσαλονίκης–Κιλκίς–Σερρών.

Είμαστε βέβαιοι, ότι θα αποδείξετε για άλλη μια φορά την κοινωνική ευαισθησία και την τεχνοκρατική αντίληψη που σας διακρίνει και θα σταθείτε αρωγός στην προσπάθειά μας, για την αποκατάσταση μιας ασύλληπτης αδικίας, που -εφόσον επαληθευθούν οι φήμες- θα επιτείνει τις συνέπειες της κρίσης, σε μια από τις πλέον ευαίσθητες περιοχές της πατρίδας μας.

Είμαστε βέβαιοι, ότι δεν θα επιτρέψετε τον συγκοινωνιακό αποκλεισμό ούτε την κοινωνικοοικονομική υποβάθμιση και απαξίωση της περιοχής μας και ότι θα προασπιστείτε το δικαίωμα όλων των πολιτών στην ισότιμη χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς, πέρα από ιδιωτικά ή άλλα συμφέροντα, που θέτουν παράλογα κριτήρια και προτεραιότητες.

Περισσότερα
Δείτε ακόμα