Γενικά

Παραμένει «αγκάθι» το θέμα της φοίτησης παιδιών της δομής της Νέας Καβάλας στα γυμνάσια Πολυκάστρου και Πλατανιάς

Από τους συλλόγους γονέων και κηδεμόνων των γυμνασίων Πολυκάστρου και Πλατανιάς εκδόθηκε η ακόλουθη κοινή ανακοίνωση:
«Ως σύλλογοι γονέων και κηδεμόνων των μαθητών των γυμνασίων Πολυκάστρου και Πλατανιάς, από την πρώτη στιγμή που ανακοινώθηκε, από την διεύθυνση δευτεροβάθμιας και το υπουργείο παιδείας η προοπτική λειτουργίας ΔΥΕΠ και ΖΕΠ στα σχολεία μας με παιδιά της δομής Νέας Καβάλας, εκφράσαμε την ανησυχία μας και τον προβληματισμό μας.

Δεν μείναμε, όμως, μόνον εκεί. Ως σύλλογοι γονέων οφείλαμε να συμβάλουμε με σκέψεις και προτάσεις στην σωστή εκπαιδευτική λειτουργία και το πράξαμε. Απευθυνθήκαμε εγγράφως στην διεύθυνση δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Κιλκίς και καταθέσαμε αναλυτικά όλα τα σημεία, που μπορεί να καταστήσουν το εγχείρημα επικίνδυνο και αιτία έντονων αντιδράσεων από μέρους των γονέων.

Πράττοντας το αυτονόητο, ζητήσαμε από τους αρμοδίους να αναθεωρήσουν αμέσως τις αποφάσεις τους και τους καλέσαμε, παράλληλα, να ξεκινήσουν ένα ουσιαστικό διάλογο με γονείς, εκπαιδευτικούς και την τοπική κοινωνία, με σκοπό να κατανοηθούν καλύτερα όλες οι πτυχές του ζητήματος.

Η διεύθυνση αγνόησε την επιστολή μας. Απαξίωσε να απαντήσει, και ακόμη και σήμερα κωφεύει. Θεωρούμε, ότι αυτές οι τακτικές δεν αξίζουν στους γονείς, τα παιδιά μας και τους εκπαιδευτικούς τους, και δεν πρόκειται να συμβιβαστούμε με αυτές. Είμαστε υποχρεωμένοι να δημοσιεύουμε την από 24 Δεκεμβρίου επιστολή μας, να ενημερώσουμε τους γονείς για αυτές τις εξελίξεις και να συνεχίσουμε, ακόμη πιο αποφασιστικά, τις δράσεις μας για το καλό των παιδιών και των μορφωτικών τους δικαιωμάτων.

Ακολουθεί αυτούσια η επιστολή:

Ως τοπική κοινωνία από την πρώτη στιγμή όξυνσης του Προσφυγικού-Μεταναστευτικού ζητήματος, το 2015, αντιμετωπίσαμε το ζήτημα με αλληλεγγύη, κατανόηση και ανθρωπιά, όπως αρμόζει στην ιστορία και τις παραδόσεις του τόπου μας.
Όμως όση ευαισθησία και ανθρωπιά να διαθέτεις, δυστυχώς δεν αρκεί, για να αντιμετωπίσεις ένα τέτοιο ζήτημα. Γιά παράδειγμα η δομή της Νέας Καβάλας, εδώ και χρόνια, δεν προσφέρει την απαραίτητη κάλυψη των αναγκών των προσφύγων-μεταναστών σε ανθρώπινους χώρους διαβίωσης, συνθήκες υγιεινής και υγειονομικής κάλυψης.

Ως σύλλογοι γονέων διαχρονικώς υπερασπιζόμαστε τα μορφωτικά δικαιώματα όλων των παιδιών, όπως ελλείψεις σε αίθουσες εκπαίδευσης (25 παιδιά ανα τάξη),σε καθαριότητα και θέρμανση, σε εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό και σε υλικοτεχνική υποδομή.

Μέσα σε αυτές τις ιδιαιτέρως κρίσιμες συνθήκες που ζούμε, πληροφορηθήκαμε με την έναρξη της σχολικής χρονιάς, ότι θα μεταφερθούν στα σχολεία της περιοχής παιδιά από την δομή της Νέας Καβάλας. Τα διοικητικά συμβούλια των συλλόγων γονέων και κηδεμόνων, με αίσθημα ευθύνης απέναντι σε γονείς και παιδιά, απευθύνθηκαν από την αρχή στους αρμόδιους φορείς και θεσμούς, με σκοπό να έχουμε επίσημη ενημέρωση γιά το θέμα. Στον προβληματισμό μας γιά το εάν υπάρχουν αντικειμενικώς οι προϋποθέσεις γιά αυτό το εγχείρημα, οι πληροφορίες, που λάβαμε, είναι συγκεχυμένες και δεν απαντούν στα ερωτήματα, που έχουν τεθεί εξαρχής ενώπιόν σας. Και ανησυχούμε, διότι η έως τώρα εμπειρία στην διαχείριση του μεταναστευτικού προβλήματος, τόσο εκπαιδευτικώς όσο και γενικότερα, έχει καταδείξει την προχειρότητα, με την οποία αυτό αντιμετωπίζεται από την Πολιτεία διαχρονικώς. Τα ερωτήματα πολλά και οι απαντήσεις απούσες. Μπορούν να εξασφαλιστούν οι στοιχειώδεις προϋποθέσεις φοίτησης των παιδιών αυτών στα σχολεία του δήμου μας; Ακούμε, ότι στερούνται εγγράφων ταυτοποίησης και ταυτοπροσωπίας, δηλαδή πιστοποιητικών γέννησης, και, επομένως, δεν είναι σαφής η ηλικία τους. Ενδέχεται μαθητές 16 ή 17 ετών, να φοιτούν σε γυμνάσια; Υπάρχει σαφής εξασφάλιση, ότι θα είναι ομαλή η εκπαιδευτική διαδικασία, ακόμη και αν αυτά τα παιδιά φοιτούν στα απογευματινά ΔΥΕΠ, όπου θα συνυπάρχουν με παιδιά κατά τέσσερα και πέντε χρόνια μικρότερα;

Επί πλέον, η δομή αυτή της Νέας Καβάλας είναι προσωρινή, και οι άνθρωποι, που διαμένουν εκεί, έχουν επίσης προσωρινή διαμονή. Αυτό σημαίνει, ότι παιδιά, που καλούνται να μετακινηθούν στα υπάρχοντα γυμνάσια της περιοχής, ενδέχεται να αποχωρήσουν στην μέση της σχολικής χρονιάς, ενώ ταυτοχρόνως ενδέχεται να υπάρξουν και νέοι μαθητές, άρτι αφιχθέντες. Όλη αυτή η κατάσταση δεν φαίνεται έως τώρα να λαμβάνεται υπ’ όψιν στους προτεινόμενους εκπαιδευτικούς σχεδιασμούς.

Εύλογα είναι και τα ερωτήματα, όσον αφορά στα θέματα υγείας. Ανησυχούμε γιατί τα παιδιά της δομής προέρχονται από πολλές διαφορετικές χώρες, σε καθεμία απ’ τις οποίες υπάρχουν φορείς ασθενειών, που έχουν εκλείψει από την χώρα μας (στοιχεία ΠΟΥ). Δεν έχει προβλεφθεί έως τώρα κάποιος έλεγχος ή κάποιες εξετάσεις σχετικές, ώστε να διασφαλιστεί ο περιορισμός αυτών των ασθενειών. Γνωρίζουμε τι εμβόλια γίνονται σ’ αυτούς τους μαθητές και ποιός εξασφαλίζει τους υποχρεωτικούς εμβολιασμούς; Οι συνθήκες διαβίωσης εντός της δομής είναι τέτοιες που ευνοούν επιδημίες διαφόρων νόσων, καθώς οι άνθρωποι εκεί στερούνται των στοιχειωδών κανόνων υγιεινής, που ακολουθούν οι οργανωμένες κοινωνίες. Επιπροσθέτως, λόγω των ειδικών συνθηκών της δομής, σε συνδυασμό με την πανδημία του νέου κορωνoϊού, δεν υπάρχει σαφής διαδικασία προσαρμογής των περιοριστικών μέτρων στις τοπικές κοινωνίες με τα περιοριστικά μέτρα, που ισχύουν στην δομή και είναι διαφορετικά.

Επί πλέον, τα παιδιά της δομής, προερχόμενα από πολλές διαφορετικές χώρες, έχοντας πολλές διαφορετικές γλώσσες ως μητρικές, έχουν και διαφορετικό γνωστικό επίπεδο ως προς την ίδια τη μητρική τους γλώσσα. Η έως τώρα εμπειρία των ΔΥΕΠ έχει αποδείξει, ότι ακόμη και παιδιά που φοίτησαν στο δεύτερο επίπεδο (φοίτησαν δύο χρονιές) δεν έχουν μάθει στοιχειώδη ελληνικά, ώστε να συνεννοούνται, πόσω μάλλον ανάγνωση ή γραφή. Εκπαιδευτική διαδικασία εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας, χωρίς να εξασφαλίζει μία σχετική ομοιογένεια των μαθητών, παρουσία διερμηνέων και παιδοψυχολόγων και ειδικά προγράμματα εκμάθησης (που έως τώρα απουσιάζουν παντελώς), αφ’ ενός μεν δεν προσφέρει τίποτε σ’ αυτά τα παιδιά, αφ’ ετέρου δε προκαλεί και την αδιαφορία των μαθητών, με ό,τι αυτό συνεπάγεται γιά την περαιτέρω συμπεριφορά τους. Γνωρίζουμε αν αυτά τα παιδιά είναι ασυνόδευτα ή κηδεμονευόμενα; Υπάρχει κάποιος υπεύθυνος που να διασφαλίζει τη συνεργασία αυτών των μαθητών; Ενώ μεσολαβεί κάποιος εκπρόσωπος για τις εγγραφές τους, ο εκπαιδευτικός γνωρίζει αν το παιδί κηδεμονεύεται και από ποιόν; Υπάρχει κάποιος υπεύθυνος ασφάλειας και υγείας, που να εξασφαλίζει την ομαλή σχολική διαδικασία; Υπάρχει ο άνθρωπος ο οποίος θα σηκώσει τις ευθύνες για την ομαλή λειτουργία των σχολείων; Γιά να αποφευχθούν οι ‘’τυφλές’’ αντιδράσεις στην ένταξη των παιδιών της δομής στα σχολεία ως απόρροια της εισαγωγής άνευ όρων και προϋποθέσεων σε αυτά, απαιτούνται σωστοί χειρισμοί προς την κατεύθυνση του να μην «φορτώνεται» το πρόβλημα από την μία κοινωνική ομάδα στην άλλη.
Γιά όλους τα παραπάνω λόγους, εκφράζουμε κατ’ αρχάς τον έντονο προβληματισμό μας γιά την μεταφορά των παιδιών της δομής που επιχειρείτε κι αιτούμαστε να αναθεωρήσετε αμέσως τις όποιες αποφάσεις σας, καθώς οι τοπικές κοινωνίες και οι γονείς, που εκπροσωπούμε, είναι ανάστατοι για το συγκεκριμένο ζήτημα.
Θέλουμε να επιδιώξετε τον ουσιαστικό διάλογο με γονείς, εκπαιδευτικούς και την τοπική κοινωνία, οι οποίοι και λόγο έχουν και άποψη γιά το θέμα. Ανεξαρτήτως των δικών σας προθέσεων, έχουμε την υποχρέωση να επικοινωνήσουμε μαζί σας, γιά να μας ενημερώσετε επισήμως για όλα τα θέματα, που απασχολούν τους γονείς των μαθητών των σχολικών μονάδων που εμείς εκπροσωπούμε. Είμαστε στην διάθεσή σας για μια ειλικρινή συζήτηση και συνεργασία, ώστε να τεθούν τα ζητήματα εκ του μηδενός και να αναζητηθούν οι βέλτιστες λύσεις».

Περισσότερα
Δείτε ακόμα