Γενικά

Πάγιο αίτημα των κατοίκων “Πρώτα δρόμος και μετά διόδια”

Γράφει ο Βαγγέλλης Αποστολίδης

Την απόφαση της να τεθούν σε λειτουργία οι πλευρικοί και μετωπικοί σταθμοί διοδίων και να ορισθούν τα αντίστοιχα τέλη διοδίων διέλευσης σε πέντε σημεία της Εγνατίας Οδού, ανάμεσα στα οποία συμπεριλαμβάνεται και τα πλευρικά διόδια στον κόμβο Πολυκάστρου, ανακοίνωσε πριν από δύο εικοσιτετράωρα η κυβέρνηση μέσω σχετικής κοινής υπουργικής απόφασης του υπουργείου οικονομικών και υποδομών και μεταφορών.

Σύμφωνα με αυτήν τα πλευρικά διόδια στον κόμβο του Πολυκάστρου θα ξεκινήσουν την λειτουργία τους από αύριο Παρασκευή 22.1.21 και τα τέλη ανάλογα με τον τύπο του οχήματος θα είναι 0,90 – 1,30 – 3,30 και 4,60 ευρώ.

Μία απόφαση που έρχεται ως απόρροια μιας διαδρομής τεσσάρων ετών η οποία ξεκίνησε με απόφαση της προηγούμενης κυβέρνησης στις 29.11.17 για τον καθορισμό της θέσης και των τελών και κλείνει θεωρητικώς με την απόφαση της παρούσης κυβέρνησης στις 19.1.21 να τα θέσει σε λειτουργία, έχοντας φροντίσει προηγουμένως να τα κατασκευάσει μέσα στην χρονιά που διανύουμε και να τα εξοπλίσει κατάλληλα ώστε να μπορούν να λειτουργήσουν από Δευτέρα.

Στην εν λόγω απόφαση περιλαμβάνονται και άλλα δύο σημεία της Εγνατίας Οδού, Ανατολικής Σιάτιστας και Ασπροβάλτας, στα οποία θα λειτουργήσουν σταθμοί λειτουργίας πλευρικών διοδίων, μαζί με δύο ακόμη σημεία μετωπικών σταθμών Σιάτιστας και Αρδανίου, όπως και των αλλαγών στα τέλη με την μείωση στους εν λειτουργία σταθμούς Μαλακασίου, Πολυμύλου και Ιεροπηγής.

Μία απόφαση βεβαίως αναμενόμενη για τους παροικούντες την Ιερουσαλήμ, καθώς η παραχώρηση της Εγνατίας οδού στο ΤΑΙΠΕΔ και η μνημονιακή υποχρέωση της χώρας μας να παραχωρηθεί για χρήση σε ιδιώτες (αναμένεται η υπογραφή σχετικής σύμβασης στο αμέσως προσεχές διάστημα) στο πλαίσιο αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας είχε δρομολογήσει τα στάδια “ωρίμανσης” για την προχθεσινή απόφαση.

Το μόνο όμως που δεν αποτυπώνεται σε αυτή την απόφαση, όπως βεβαίως και στις προγενέστερες, είναι το γεγονός ότι ο πλευρικός σταθμός στο κόμβο του Πολυκάστρου είναι ο μοναδικός σε επίπεδο Εγνατίας και ίσως, αν όχι σίγουρα, και σε εθνικό επίπεδο, όπου οι χρήστες ενός οδικού τμήματος, από τον κόμβο Πολυκάστρου μέχρι των αντίστοιχο στα Μάλγαρα μήκους 43,5 χιλιομέτρων θα κληθούν να καταβάλουν τέλη χρήσης για ένα δρόμο που κατασκευάσθηκε την δεκαετία του 1970, με ανάλογης εποχής χαρακτηριστικά, που το μόνον που προσφέρει πλέον είναι η τραγική και θλιβερή πρωτιά σε θανάτους από μετωπικές συγκρούσεις, καθώς εκτός των άλλων στερείται και διαχωριστικού στηθαίου.

Γεγονός στο οποίο οφείλονται και οι διαχρονικές αντιδράσεις από πλευράς κυρίως των θεσμικών παραγόντων του δήμου Παιονίας αλλά και γενικότερα του νομού μας προς την εκάστοτε πολιτεία για την αναβάθμιση του εν λόγω οδικού τμήματος, που εκτός των άλλων αποτελεί την κύρια είσοδο στην χώρα μας για εκατομμύρια τουρίστες και επαγγελματίες οδικών μεταφορών και ως εκ τούτου αποτελεί ύβρη το γεγονός ότι παραμένει κατασκευαστικά σε μία άλλη εποχή.

Σίγουρα οι πρόσφατες κυβερνητικές εξαγγελίες για την εισδοχή στους όρους παραχώρησης της Εγνατίας Οδού σε ιδιώτες παραγράφου που θα προβλέπει την πλήρη αναμόρφωση του επίμαχου τμήματος μέσα σε διάστημα πέντε ετών από την ημέρα της παραχώρησης, όπως και η πρόσφατη εξαγγελία από πλευράς του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών για την μερική αναβάθμιση του επίμαχου τμήματος με παρεμβάσεις ύψους 10 εκατομμυρίων ευρώ περίπου να αποτελούν ευχάριστες ειδήσεις, όμως έχουν μεσοπρόθεσμη και μακροπρόθεσμη προοπτική και σίγουρα δεν μπορούν να εξαλείψουν το αίσθημα της αδικίας που διακατέχει τους πολίτες του δήμου Παιονίας, “ότι αντιμετωπίζονται από πλευράς της πολιτείας ως πολίτες δεύτερης κατηγορίας”.

Όχι μόνον διότι κατέχουν το θλιβερό προνόμιο να έχουμε σε τέτοιο χάλι ένα οδικό τμήμα τέτοιας σημασίας και ταυτοχρόνως τέτοιας επικινδυνότητας, 46 νεκροί σε λιγότερο από είκοσι χρόνια τις τελευταίες δύο δεκαετίες, αλλά και διότι καλούνται να αντιμετωπισθούν από πλευράς της πολιτείας επί ίσοις όροις μόνον όταν πρόκειται για την εφαρμογή μέτρων που έχουν οικονομική επιβάρυνση.

Όπως συνέβη πρίν από χρόνια με την απόφαση λειτουργίας μετωπικών διοδίων στους Ευζώνους χωρίς να υλοποιηθούν οι ευεργετικές διατάξεις για τους κατοίκους των βορεινών οικισμών του δήμου Παιονίας, όπως συνέβη για τους συμπατριώτες τους στην περιοχή της Μαλακάσας Αττικής, όπως είχε δεσμευθεί ο τότε υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης και όπως πρακτικά θα συμβεί και τώρα επι των ημερών του νέου υπουργού Κωνσταντίνου Καραμανλή με την λειτουργία των πλευρικών διοδίων στο Πολύκαστρο, εάν εν τέλει ξεκινήσουν αύριο την λειτουργία τους.

Και αναφέρουμε “εν τέλει” καθώς ως γνωστόν ο δήμος Παιονίας έχει κινηθεί νομικά κατά της προηγούμενης απόφασης για την κατασκευή των διοδίων στον κόμβο του Πολυκάστρου και ετοιμάζεται να καταθέσει ασφαλιστικά μέτρα την Δευτέρα 25.1.21 προκειμένου να αναστείλει την λειτουργία των εμμένοντας στην παλαιότερη απόφαση του δημοτικού συμβουλίου “Πρώτα δρόμος και μετά διόδια”, ενώ παράλληλα έχει ανακοινώσει την πρόθεση του να κινητοποιήσει τους κατοίκους και τους φορείς του δήμου σε διαμαρτυρία στον κόμβο τηρώντας όπως αναφέρει η σχετική γραπτή ανακοίνωση τους κανόνες που επιβάλλει η αντιμετώπιση της πανδημίας.

Σίγουρα η ανακοίνωση της κυβερνητικής απόφασης έρχεται σε μία περίοδο ιδιαίτερη λόγω της πανδημίας και των περιοριστικών μέτρων που επικρατούν και τα οποία σε συνδυασμό με τις καιρικές συνθήκες ίσως να μην ευνοούν κινητοποιήσεις, έχοντας μάλιστα πίσω της μία πρόσφατη εξαγγελία για έργα αναβάθμισης στο επίμαχο τμήμα, όπως επίσης και το γεγονός ότι ποτέ στο παρελθόν δεν έχουν κερδηθεί δικαστικά από ενδιαφερομένους μέτρα κατά της λειτουργίας διοδίων στην χώρα μας, όμως αυτό δεν μπορεί να κάμψει τις αντιδράσεις των κατοίκων της περιοχής που συντάσσονται με την τοπική ηγεσία διεκδικώντας – απαιτώντας ότι απολαμβάνουν και οι συμπατριώτες τους σε άλλες περιοχές της χώρας μας “Πρώτα δρόμος και μετά διόδια”.

Περισσότερα
Δείτε ακόμα