Ολοκληρώνεται η κατασκευή της νέας σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκης – Ειδομένης

Γενικά /

Γράφει ο Βαγγέλλης Αποστολίδης

Προσφάτως, με αφορμή τα εγκαίνια του πρώτου εμπορευματικού δρομολογίου της «Rail Gargo Logistics Goldair», ο πρόεδρος του ΟΣΕ Γιώργος Κακουλάκης παρευρισκόμενος στην σχετική εκδήλωση, αναφέρθηκε με δηλώσεις του στην πλήρη λειτουργία της σιδηροδρομικής γραμμής στην βιομηχανική περιοχή της Σίνδου, που εντάσσεται στο πλαίσιο εφαρμογής ενός προγράμματος, το οποίο έχει ως στόχο την δημιουργία επί μέρους συνδέσεων όλων των επιχειρήσεων με την κεντρικό σιδηροδρομικό άξονα.

Ανάμεσα στα όσα δήλωσε υπάρχουν και δύο αξιοπρόσεκτες αναφορές, οι οποίες αμέσως ή εμμέσως αφορούν στην περιφερειακή μας ενότητα.

Η πρώτη και άμεση σχετίζεται με τον σχεδιασμό από πλευράς του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ) γιά την σύνδεση με τις άλλες, πλην Σίνδου, μεγάλες βιομηχανικές περιοχές, θέτοντας ως προτεραιότητα το Κιλκίς, εν συνεχεία την Έδεσσα και μετά άλλες περιοχές.

Ο ανακαινισμένος σιδηροδρομικός σταθμός Ειδομένης

Και η δεύτερη, εμμέσως, καθώς αναφέρθηκε στις προσπάθειες επέκτασης συστημάτων ηλεκτροκίνησης-σηματοδότησης σε διάφορα τμήματα του σιδηροδρομικού δικτύου στα τμήματα Πλατέως-Εδέσσης-Φλωρίνης και Αλεξανδρουπόλεως-Ορμενίου, δεδομένου, ότι αυτήν την στιγμή είναι ένα τέτοιο έργο σε εξέλιξη στην περιφερειακή ενότητά μας στην γραμμή Θεσσαλονίκης-Ειδομένης ενταγμένο σε ένα ευρύτερο έργο που περιλαμβάνει πέραν τούτου την κατασκευή νέας γραμμής (παραλλαγής) στο τμήμα Πολυκάστρου-Ειδομένης μήκους 21 χιλιομέτρων περίπου.

Η μεγαλύτερη «κρεμαστή» σιδηροδρομική γέφυρα των Βαλκανίων στην περιοχή του Μικρού Δάσους μήκους άνω των 800 μέτρων

Σε ό,τι αφορά στο πρώτο ζήτημα, είναι κοινή εκτίμηση ότι αποτελεί γιά την περιφερειακή ενότητά μας ουσιαστικώς και ένα πάγιο αίτημα.

Αλλωστε έχει τεθεί διαχρονικώς και σταθερώς από πλευράς του τοπικού πολιτικού δυναμικού αλλά και του αντίστοιχου επιχειρηματικού, κατ’ επανάληψιν τις τελευταίες δεκαετίες σε κεντρικό επίπεδο, αλλά και στις εκάστοτε επισκέψεις όλου του φάσματος επιχειρήσεων, και δη της ΒΙΠΕ Κιλκίς στο Σταυροχώρι με μπροστάρηδες τους κατά καιρούς προέδρους της, όπως ο αείμνηστος Βασίλης Σεργιαννίδης, ο Αθανάσιος Τζεβελέκης και η Ευαγγελία Μυλωνά, που δεν παρέλειψε να το θέσει ως πρώτη προτεραιότητα στην έναρξη της φετινή χρονιάς με αφορμή την εκδήλωση κοπής της βασιλόπιτας της ΔΙΒΙΠΕΚ ΑΕ.

Σε ό,τι αφορά στο δεύτερο, οι εξελίξεις είναι πιό χειροπιαστές καθώς το σχετικό έργο που περιλαμβάνει συνολικώς:

• συντέλεση των απαλλοτριώσεων των αναγκαίων εκτάσεων

• υποδομή για διπλή σιδηροδρομική γραμμή κανονικού εύρους

• επιδομή μονής γραμμής στην παρούσα φάση

• εγκατάσταση σύγχρονου συστήματος σηματοδότησης ΕΤCS level I και τηλεπικοινωνιών στο ευρύτερο τμήμα Θεσσαλονίκη – Πολύκαστρο – Ειδομένη, συνολικού μήκους 80 χλμ.

• εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης στην εν λόγω παραλλαγή.

• κατασκευή του νέου σιδηροδρομικού κού σταθμού Πολυκάστρου, της σιδηροδρομικής στάσης Μικρού Δάσους καθώς και αναβάθμιση του υφιστάμενου σιδηροδρομικού σταθμού Ειδομένης είναι στην φάση της ολοκλήρωσης, όπως δήλωσε στον «Μαχητή» ο υπεύθυνος του εργοταξίου στο Πολύκαστρο της αναδόχου κατασκευάστριας εταιρίας «Σιδηροδρομικά Έργα» του έργου Αθανάσιος Δημόπουλος.

Η νέα ανισόπεδη γέφυρα στην είσοδο του Πολυκάστρου

Μοναδική εξαίρεση αποτελεί το έργο, που αφορά στην κατασκευή του νέου σιδηροδρομικού σταθμού Πολυκάστρου, που ευρίσκεται στην περιοχή μεταξύ των οικισμών Πολυκάστρου και Λιμνοτόπου, εξ αιτίας των προβλημάτων που υπάρχουν στο επίπεδο της παρακείμενης παλαιάς εθνικής οδού και των αλλαγών που θα πρέπει να επιτευχθούν γιά την αλλαγή χρήσης της σε μήκος περίπου 400 μέτρων, όπως δήλωσε στον «Μαχητή» ο προϊστάμενος του ΟΣΕ στην Θεσσαλονίκη Αθανάσιος Κουτσούλας.

Γι’ αυτό άλλωστε, είχε ζητηθεί από πλευράς της κατασκευάστριας εταιρίας και είχε δοθεί από πλευράς των αρμοδίων κυβερνητικών αρχών εξάμηνη παράταση γιά την ολοκλήρωση του έργου, που αυτήν την περίοδο είναι ουσιαστικώς στο ξεκίνημά του.

Σε αντίθεση με τα υπόλοιπα, που έχουν ή τείνουν να ολοκληρωθούν πλήρως και επί της ουσίας αποτελούν το εφαλτήριο γιά την δήλωση του κ. Κουτσούλα ότι «η γραμμή θα δοθεί προς χρήσιν το προσεχές Φθινόπωρο».

Ο νέος υπό κατασκευή σιδηροδρομικός σταθμός Πολυκάστρου

Σε κάθε περίπτωση τα έργα εκσυγχρονισμού σιδηροδρομικών υποδομών και αναβαθμήσεων συνεισφέρουν στην αναπτυξιακή προοπτική της περιφερειακής ενότητάς μας και της χώρας ευρύτερα και ταυτοχρόνως συμβάλλουν στο να «μεγιστοποιηθεί η παροχή υπηρεσιών στο σχετικό δίκτυο και να αυξηθεί η χωρητικότητά του τόσο στις επιβατικές όσο και στις εμπορευματικές μεταφορές», όπως ανέφερε μεταξύ άλλων στην δήλωσή του ο πρόεδρος του ΟΣΕ Γεώριγος Κακουλάκης.

Η νέα σιδηροδρομική στάση Μικρού Δάσους