Δρ Σ.Μαρκάδας: «Nέες σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής στον δήμο Παιονίας»

Εκπαίδευση /

Γράφει ο Σωτήρης Μαρκάδας*

Μια νέα εστία εκπαίδευσης με όλες τις αναγκαίες υπηρεσίες θα ξεκινήσει να λειτουργεί από τη νέα σχολική χρονιά στην Παιονία. Ο Δήμος Παιονίας, η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κιλκίς και το Κέντρο Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.), σε αγαστή συνεργασία, έχουν δρομολογήσει την εκκίνηση λειτουργίας του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Γουμένισσας και του Ειδικού Νηπιαγωγείου Γουμένισσας. Το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Γουμένισσας και το Ειδικό Νηπιαγωγείο Γουμένισσας ιδρύθηκαν το 2016 αλλά δεν λειτούργησαν ποτέ λόγω έλλειψης κατάλληλων κτηρίων για τη στέγαση τους.

Τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες του Δήμου Παιονίας ήταν αναγκασμένα να ταλαιπωρούνται καθημερινά μετακινούμενα δεκάδες χιλιόμετρα. Ενδεικτικά, ένα παιδί από τη Γουμένισσα έπρεπε να μετακινείται κάθε μέρα 90 χιλιόμετρα. Η ανάγκη ύπαρξης εκπαιδευτικών δομών Ειδικής Αγωγής και στην Παιονία, οδήγησε στον έλεγχο και πραγματογνωμοσύνη των σχολικών κτηρίων στην ευρύτερη περιοχή της Γουμένισσας. Αποφασίστηκε πως η καλύτερη δυνατή λύση ήταν η στέγαση τους στο σχολικό κτήριο της Τούμπας. Ο Δήμος Παιονίας με τις οδηγίες του Κέντρου Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.) Κιλκίς, ανέλαβε την ανακαίνιση του κτηρίου και τη μετατροπή του σε μια σύγχρονη και κατάλληλη κτηριακή δομή για ένα σχολείο Ειδικής Αγωγής.

Η λειτουργία νέων σχολικών μονάδων Ειδικής Αγωγής πάντα συνοδεύεται από εύλογα ερωτήματα. Οι γονείς των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες αναρωτιούνται:

  • Θα είναι σχολεία που θα μπορούν να παρέχουν τις αναγκαίες υπηρεσίες;
  • Θα λειτουργήσουν ως ολοήμερα;
  • Θα στελεχωθούν με το κατάλληλο ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό;
  • Τα παιδιά θα έχουν δυνατότητα να συμμετέχουν σε προγράμματα κοινωνικοποίησης και συνεκπαίδευσης;

Η απάντηση δεν θα μπορούσε να είναι άλλη από ΝΑΙ. Χωρίς καταφατική απάντηση σε αυτά τα ερωτήματα, σχολεία Ειδικής αγωγής δεν έχουν λόγο ύπαρξης.

Κάθε νέο σχολείο είναι χαρμόσυνο νέο και λίκνο ελπίδας. Οι εκπαιδευτικές αφετηρίες πολλές φορές φαντάζουν δύσκολες αλλά η στασιμότητα συσσωρεύει δυσκολίες και οδηγεί σε αδιέξοδα. Στόχος μας είναι το τέλος της στασιμότητας να ανταμώσει με τις προσδοκίες πολλών ετών για ένα σύγχρονο Δημοτικό Σχολείο Ειδικής Αγωγής και για ένα σύγχρονο Ειδικό Νηπιαγωγείο. Δυστυχώς, κάποιοι ελάχιστοι, διακινούν αντιεπιστημονικές θέσεις και αυτοχρίζονται ‘’συμβουλάτορες’’ για θέματα που αγνοούν τα παιδαγωγικά τους οφέλη και το νομοθετικό τους πλαίσιο. Μεταξύ της λειτουργίας δύο νέων σχολικών μονάδων στην Παιονία και του ‘’τίποτα’’ επιλέγουν το ‘’τίποτα’’! Μεταξύ δύο Δημοτικών σχολείων Ειδικής Αγωγής στην περιφερειακή ενότητα Κιλκίς και στην αέναη στασιμότητα του ενός σχολείου βολεύονται στο ένα και μοναδικό σχολείο. Η συνεχής απραξία θα οδηγήσει στην απώλεια δυνατότητας λειτουργίας σχολείου Ειδικής Αγωγής στην Παιονία.

Διακινούνται αντιπαιδαγωγικοί ισχυρισμοί:

  • Δεν μπορούν να υπάρχουν κατάλληλες συνθήκες κοινωνικοποίησης των παιδιών σε ένα σχολείο Ειδικής Αγωγής εκτός αστικού ιστού (!!!)
  • Δεν μπορεί να είναι αποτελεσματικό ένα ολιγοθέσιο σχολείο Ειδικής Αγωγής (!!!)

Προφανώς και δεν γνωρίζουν τη διεθνή βιβλιογραφία. Προφανώς επιθυμούν να αγνοούν τα δεκάδες ολιγοθέσια σχολεία Ειδικής αγωγής που λειτουργούν με επιτυχία στην Ελλάδα. Πριν από λίγες μέρες δημοσιεύτηκαν σε ΦΕΚ οι ιδρύσεις νέων σχολείων Ειδικής Αγωγής για το 2021-2022. Ιδρύθηκαν τρία νέα Ειδικά Σχολεία, και τα τρία ολιγοθέσια, και τα τρία εκτός αστικού ιστού! Σε αυτά δεν θα υπάρχουν δυνατότητες κοινωνικοποίησης των μαθητών/τριών τους;;; Κακώς τα ιδρύει η Πολιτεία;;;

Ποια είναι η παιδαγωγική και εκπαιδευτική πραγματικότητα:

Υπήρξαν και υπάρχουν Ειδικά Σχολεία, στην Ελλάδα και διεθνώς, που αν και ήταν μέσα σε αστικούς ιστούς λειτουργούσαν σαν γκέτο. Υπήρξαν και υπάρχουν Ειδικά Σχολεία στο κέντρο πόλεων αποκομμένα από τον έξω κόσμο. Ειδικά Σχολεία που συστεγάζονται με σχολεία τυπικής αγωγής και δεν υλοποίησαν ούτε ένα πρόγραμμα συνεκπαίδευσης. Ειδικά Σχολεία που έχουν κοντά τους σχολεία τυπικής αγωγής και δεν τα επισκέφτηκαν ποτέ! Καμία χωροταξική επιλογή δεν προσφέρει περισσότερες δυνατότητες κοινωνικοποίησης όταν εμείς δεν επιλέγουμε να δράσουμε προς αυτή την κατεύθυνση με συγκεκριμένα προγράμματα και με δράσεις συνεκπαίδευσης. Η έξοδος στην κοινωνία δεν είναι βραχύβιες βόλτες εκτός σχολείου (κι αυτές προσφέρουν) αλλά μια δομημένη προσπάθεια με στόχους και πρόγραμμα. Οι δύο νέες σχολικές μονάδες Ειδικής Αγωγής στην Παιονία, με τη συνεργασία όλων των υπηρεσιών εκπαίδευσης και με τη συμπαράσταση των τοπικών κοινωνικών φορέων, θα έχουν εξασφαλισμένη δυνατότητα υλοποίησης δράσεων συμπεριληπτικής Αγωγής.

Είναι ωφέλιμο πως με αφορμή την λειτουργία του Ειδικού σχολείου της Παιονίας μπορεί να ξεκινήσει ένας γόνιμος προβληματισμός για το τι συνιστά συμπεριληπτική αγωγή. Η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης θα διοργανώσει κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς παιδαγωγική ημερίδα με εκλεκτούς πανεπιστημιακούς προσκεκλημένους για τις εκπαιδευτικές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι πολίτες και οι εκπαιδευτικοί στον χώρο της Ειδικής Αγωγής. Να αναστοχαστούμε που πορευόμαστε ικανοποιητικά και που πρέπει να αναζητήσουμε βελτιώσεις. Η λειτουργία των συγκεκριμένων σχολείων της Παιονίας είναι μια καλή ευκαιρία να συζητήσουμε επιστημονικά τα προγράμματα κοινωνικοποίησης που υλοποιήθηκαν, τις δράσεις συνεκπαίδευσης που οργανώθηκαν, τα ζητήματα στελέχωσης, τι θα βοηθούσε το έργο μας, τι πρέπει να ζητήσουμε από την Πολιτεία, ποιοι πρέπει να είναι οι άμεσοι παιδαγωγικοί στόχοι μας. Θα καλέσουμε όλους τους συναδέλφους-ισσες, με προεξάρχοντες όσους έχουν θέσεις ευθύνης, να συμβάλλουν στον επιστημονικό αυτόν διάλογο.

Όσοι/ες διακονούμε τις εκπαιδευτικές ανάγκες του νομού Κιλκίς, οφείλουμε να έχουμε πάντα στο μυαλό μας τη ‘’μεγάλη’’ εικόνα για την εκπαίδευση των παιδιών του νομού και να απαντάμε στα ουσιώδη ερωτήματα:

  • Πρέπει ο νομός να αποκτήσει δεύτερο Δημοτικό Σχολείο Ειδικής Αγωγής και δεύτερο Νηπιαγωγείο Ειδικής Αγωγής, τώρα;
  • Υπάρχουν αλλά κτίρια κατάλληλα για την έναρξη λειτουργίας του Δημοτικού Σχολείου Ειδικής Αγωγής της Γουμένισσας, τώρα;
  • Πόσα χρόνια πρέπει να υπομείνουμε την έλλειψη τέτοιων σχολείων;
  • Αν όχι τώρα, μπορεί κάποιος να απαντήσει στο ‘’πότε’’;

Το Ειδικό Σχολείο Γουμένισσας και το Ειδικό Νηπιαγωγείο Γουμένισσας, που λόγω έλλειψης κτηρίων θα λειτουργήσουν στην Τούμπα, θα διαθέτουν επαρκέστατη οργάνωση και πολλαπλές εκπαιδευτικές δυνατότητες. Η Δημοτική Αρχή θα παραδώσει ένα κτήριο ανακαινισμένο με πολλές αίθουσες. Μετά από αιτήματα προς τις ‘’Κτιριακές Υποδομές’’ (πρώην ‘’Οργανισμός Σχολικών Κτηρίων’’) θα αποσταλεί τις επόμενες μέρες εξοπλισμός για τα σχολεία. Η σχολική επιτροπή του Δήμου θα διαθέσει ό,τι ζητήσουν οι εκπαιδευτικοί των σχολείων για να είναι το έργο τους απρόσκοπτο.

Ταυτόχρονα θα υπάρξουν συνακόλουθα οφέλη. Θα αναβαθμιστούν οι υπηρεσίες που θα παρέχονται σε όλα τα σχολεία ‘’τυπικής’’ αγωγής της Παιονίας. Αποφασίστηκε ήδη, πως οι δύο νέες σχολικές μονάδες θα αποτελούν την έδρα Σχολικών Δικτύων Εκπαιδευτικής Υποστήριξης (ΣΔΕΥ). Δηλαδή χάρη σε αυτά τα ειδικά σχολεία θα υπάρχει η δυνατότητα να συνδράμουν στο έργο όλων των σχολείων της Γουμένισσας, της Αξιούπολης και του Πολυκάστρου, ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί. Επίσης έχει δρομολογηθεί από τη Δημοτική Αρχή η δημιουργία ΚΔΑΠ Ειδικής Αγωγής που θα προσφέρει πρόσθετες υπηρεσίες στα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες χωρίς να επιβαρύνονται οικονομικά οι οικογένειες τους.

Στην εκπαίδευση και σε κάθε κοινωνική σφαίρα δεν νοούνται προσωπικές στρατηγικές.  Συνεργατικά αναζητούνται οι λύσεις. Η λειτουργία των δύο νέων σχολικών μονάδων Ειδικής Αγωγής στην Παιονία δεν θα είναι επιτυχία κανενός προσώπου αλλά κατάκτηση όλων των εκπαιδευτικών του νομού και πρωτίστως παιδαγωγική οφειλή στους ανθρώπους της Παιονίας και στις οικογένειες που τα παιδιά τους έχουν ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.

Καλούμε όλους τους πολίτες του νομού να ‘’αγκαλιάσουν’’ τα νέα σχολεία. Καλούμε τις οικογένειες της Παιονίας που έχουν παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες να συνδιαμορφώσουνε μαζί με τους εκπαιδευτικούς της Παιονίας, συνθήκες συμπεριληπτικής Ειδικής Αγωγής κοντά στα σπίτια τους, με ένα ευρύ πλέγμα εκπαιδευτικών υπηρεσιών.

Το ‘’τίποτα’’ για την Παιονία, δεν θα είναι η επιλογή μας.

*Δάσκαλος Ειδικής Αγωγής – Διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κιλκίς

Περισσότερα
Δείτε ακόμα