Αρθρογραφία

Γονείς και εκπαιδευτικοί: Τρόποι γιά μία αρμονική συνεργασία

Το σχολείο και η οικογένεια μοιράζονται το στόχο της προσφοράς βοήθειας στο παιδί στη μαθησιακή διαδικασία. Παράλληλα, και οι δύο θεσμοί ενδιαφέρονται για την προώθηση της ψυχικής υγείας του παιδιού. Μάλιστα, έρευνες έχουν αποδείξει ότι όταν οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί συνεργάζονται, όλοι επωφελούνται. Συγκεκριμένα, οι μαθητές τείνουν να έχουν καλύτερη σχολική επίδοση, δηλαδή παίρνουν καλύτερους βαθμούς, κάνουν λιγότερες απουσίες και γενικά έχουν θετικότερη στάση όσον αφορά το σχολείο.

Ωστόσο, η συνεργασία μεταξύ των δύο συστημάτων δεν αποτελεί πάντα μια δεδομένη και ομαλή διαδικασία. Για να είναι αποτελεσματική η εμπλοκή του γονέα στην αντιμετώπιση του προβλήματος του παιδιού, πρέπει να συμβαίνει στα πλαίσια της συνεργασίας σχολείου και οικογένειας. Ως αποτέλεσμα αυτής της συνεργασίας τα παιδιά χρησιμοποιούν το σύνολο των δυνατοτήτων τους και νιώθουν προστατευμένα και ασφαλή. Οι γονείς επίσης, νιώθουν ότι είναι επαρκώς πληροφορημένοι, ότι εμπλέκονται και οι ίδιοι στη λήψη αποφάσεων που αφορούν το παιδί τους και το σχολείο. Η εδραίωση αυτής της συνεργασίας απαιτεί προσπάθεια τόσο από την οικογένεια όσο και από το σχολείο, ώστε να δημιουργηθεί μία εμπιστευτική και ισότιμη σχέση.

Σε πολλές περιπτώσεις, είναι σκόπιμο οι γονείς να αντιμετωπίσουν σε συνεργασία με το σχολείο προβλήματα που αφορούν και τους ίδιους, εκτός από το παιδί τους. Για παράδειγμα, η μετανάστευση σε άλλη χώρα είναι ένα θέμα που επηρεάζει τη δυναμική ολόκληρης της οικογένειας και παράλληλα μπορεί να αποτελεί και την αιτία ή την αφορμή της εμφάνισης κάποιας από τις διαταραχές άγχους.

Υπάρχουν κάποια πράγματα που μπορεί να κάνει το σχολείο ώστε να αυξηθεί η συνεργασία με τους γονείς των παιδιών που αντιμετωπίζουν κάποια αγχώδη διαταραχή, όπως επίσης και άλλα προβλήματα ψυχικής φύσης. Αρχικά χρειάζεται να σχεδιάζονται δραστηριότητες στην αρχή της σχολικής χρονιάς, ώστε οι γονείς να γνωρίσουν το προσωπικό του σχολείου. Είναι χρήσιμο, δηλαδή οι γονείς να γνωριστούν με τους δασκάλους πριν το παιδί μεταφέρει τους φόβους του και το άγχος του στο σχολικό πλαίσιο.

Επίσης, εφόσον το άγχος σχετίζεται μόνο με το σχολείο, θα είναι δυνατόν να γίνει αυτή η γνωριμία πριν την εμφάνιση ή την επιδείνωσή. Στη συνέχεια οι δάσκαλοι μπορούν σε τακτά χρονικά διαστήματα να ενημερώνουν τους γονείς για τις δραστηριότητες της τάξης, για τις απαιτήσεις και τις προσδοκίες τους σχετικά με το παιδί. Ακόμη, το σχολείο μπορεί να διοργανώσει σεμινάρια σχετικά με τις αγχώδεις διαταραχές, καθώς όπως προαναφέρθηκε είναι πολλά τα παιδιά που αντιμετωπίζουν άγχος. Επίσης, το προσωπικό του σχολείου, εφόσον καταρτιστεί κατάλληλα, μπορεί να παρέχει οδηγίες στους γονείς σχετικά με την αντιμετώπιση του άγχους έξω από το σχολικό πλαίσιο καθώς επίσης και να τους προτείνει βιβλία που θα τους βοηθήσουν προς την ίδια κατεύθυνση.

Από την άλλη πλευρά, υπάρχουν πράγματα που μπορούν να κάνουν οι γονείς των παιδιών που αντιμετωπίζουν άγχος, ώστε να αυξήσουν τη συνεργασία τους με το σχολείο. Αρχικά, οι γονείς μπορούν να προσκαλέσουν το δάσκαλο σε μία ιδιωτική συνάντηση όπου θα γνωριστούν καλύτερα και θα τον ενημερώσουν για το πρόβλημα που αντιμετωπίζει το παιδί, ώστε και ο εκπαιδευτικός να είναι προετοιμασμένος προκειμένου να βοηθήσει το παιδί. Ακόμη και στην περίπτωση που το παιδί δεν αντιμετωπίζει κάποιο πρόβλημα, είναι χρήσιμο να γίνει μια τέτοια συνάντηση, ώστε από κοινού τα δύο συστήματα να συνεργαστούν υπέρ της διατήρησης της ψυχικής υγείας του παιδιού. Επιπλέον, οι γονείς μπορούν να ζητήσουν και μία συνάντηση στο σχολείο για να γνωριστούν με το προσωπικό, αντί να περιμένουν να προσκαλεστούν σε μία τέτοια συνάντηση. Επίσης, οι γονείς μπορούν να αναζητήσουν τρόπους για να εφαρμόσουν στο σπίτι τους πρακτικές, που ενδεχομένως εφαρμόζονται από τον εκπαιδευτικό προκειμένου να αντιμετωπιστεί το άγχος του παιδιού. Ακόμη, οι γονείς είναι χρήσιμο να ενημερώνονται τακτικά για το αν η συμπεριφορά του παιδιού τους συμβαδίζει με τις απαιτήσεις και τις προσδοκίες των δασκάλων.

Πριν από τη συνάντηση με τους δασκάλους οι γονείς μπορούν να προβούν σε κάποιες ενέργειες για να προετοιμαστούν καλύτερα. Είναι χρήσιμο να συγκεντρώσουν κάποιο υλικό, όπως αναφορές των δασκάλων και τη βαθμολογία του παιδιού, το οποίο θα τους βοηθήσει να θυμηθούν με ακρίβεια την πορεία του κατά την αντιμετώπιση του άγχους του. Έτσι, θα είναι κατάλληλα προετοιμασμένοι ώστε να συζητήσουν όλη την πορεία με το δάσκαλο, αλλά και να σημειώσουν από κοινού τη βελτίωση που παρουσιάζει το παιδί.

Ακόμη είναι απαραίτητο πριν τη συνάντηση οι γονείς να ενημερώσουν το παιδί σχετικά με αυτή, εξηγώντας του τους λόγους για τους οποίους γίνεται. Το παιδί πρέπει να καταλάβει ότι η συνάντηση αυτή γίνεται για να μπορέσουν οι γονείς σε συνεργασία με τους δασκάλους να το βοηθήσουν. Επιπρόσθετα, είναι σκόπιμο οι γονείς να μάθουν που επικεντρώνεται το άγχος του παιδιού στο σχολικό πλαίσιο. Για παράδειγμα, αν σχετίζεται περισσότερο με τις σχέσεις του με τους συμμαθητές του ή με το φόβο του για αποτυχία. Έτσι, θα μπορέσουν συζητώντας με τον εκπαιδευτικό να διερευνήσουν και να αντιμετωπίσουν τη φύση του άγχους του παιδιού.

Περισσότερα
Δείτε ακόμα

Δραματική μείωση

Η στήλη συναντήθηκε τελευταία με τον πρώην δήμαρχο Κρουσίων (Κρουσσών) Γεώργιο Γαβριηλίδη, και η ερώτηση μας σχετιζόταν με το πολύ […]

Ακλόνητο «όχι»

Αμετακίνητη παραμένει η δημοτική αρχή Κιλκίς στο «όχι» της στην εκμετάλλευση του ορυκτού πλούτου των Κρουσίων. Ακόμη και αν αυτό […]