Πολιτική

«Κατηγορώ» Γ.Μαγκριώτη για την μή ολοκλήρωση έργων υποδομής στον νομό Κιλκίς

Ο συντονιστής της κίνησης «Προοδευτικοί πολίτες», για την ανάπτυξη της Κ.Μακεδονίας, Γιάννης Μαγκριώτης συνοδευόμενος από φίλους της κίνησης, συναντήθηκε διαδοχικά με τον δήμαρχο Παιονίας Χρήστο Γκουντενούδη, τον διευθυντή του κέντρου υγείας Πολυκάστρου Γιώργο Περπερίδη και με μέλη της νομαρχιακής επιτροπής του Κιλκίς του Κινήματος Αλλαγής.

Στις συναντήσεις που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 7.6.18, τόσο ο συντονιστής της κίνησης όσο και οι εκπρόσωποι των φορέων του Κιλκίς, συζήτησαν για τις δημόσιες αναπτυξιακές υποδομές που έχει ανάγκη η περιφερειακή ενότητα του Κιλκίς για να περιορίσει τις οδυνηρές οικονομικές και κοινωνικές συνέπειες της κρίσης, για το Μεταναστευτικό, την αποτελεσματική διαχείριση των οικιακών λυμάτων και των σκουπιδιών, όπως και τις αναγκαίες υποδομές για την αξιοποίηση των υδάτινων πόρων της περιοχής τόσο για την ύδρευση όσο και για την άρδευση των αγροτικών καλλιεργειών.

Ο Γιάννης Μαγκριώτης είπε μεταξύ άλλων τα εξής:

«Τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα στον πρωτογενή τομέα, στη μεταποίηση, στον ειδικό τουρισμό, στην εκπαίδευση, στις ΑΠΕ και ιδιαίτερα στην αξιοποίηση του ισχυρού αιολικού δυναμικού της δεν έχουν αξιοποιηθεί. Ένας από τους βασικούς λόγους είναι και η μη ολοκλήρωση της κατασκευής των έργων για την οδική σύνδεση του Κιλκίς με τη Θεσσαλονίκη και τα μεγάλα οδικά δίκτυα της χώρας και της Ευρώπης.

Μάλιστα, τα δύο τμήματα ανισόπεδου κόμβου Ασσήρου-Ν.Σάντας και είσοδος Κιλκίς που δημοπρατήθηκαν το 2010 και το 2012 αντίστοιχα από την κρατική διοίκηση της Περιφέρειας και έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί αμφότερα εώς το 2015, έχουν πολύ μεγάλες καθυστερήσεις και προβλέπεται να ολοκληρωθούν σε διπλάσιο τουλάχιστον χρόνο από αυτόν που προέβλεπαν οι αρχικές συμβάσεις.

Ειδικά το τμήμα ανισόπεδου κόμβου Ασσήρου-Ν.Σάντας που δημοπρατήθηκε από την κρατική περιφέρεια το 2011 και έπρεπε να τελειώσει το 2015, όχι μόνο δεν θα τελειώσει το 2019, όπως ανακοίνωσε πέρυσι η ηγεσία της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, αλλά θα πάρει και νέα παράταση, με άγνωστο μέχρι στιγμής χρόνο ολοκλήρωσης.

Επίσης, δεν έχουν προχωρήσει οι εργασίες αναβάθμισης της σιδηροδρομικής γραμμής και ειδικότερα η σύνδεση της βιομηχανικής ζώνης με το σιδηροδρομικό δίκτυο, για να ενισχυθεί η εξαγωγική δραστηριότητα των σημαντικών βιομηχανικών μονάδων που δραστηριοποιούνται, παρά την κρίση στο Κιλκίς, και απασχολούν περισσότερες από τρεις χιλιάδες εργαζόμενους.

Το επαρχιακό δίκτυο του Κιλκίς είναι ιδιαίτερα καταπονημένο, αφού για πολλά χρόνια δεν έχουν γίνει εργασίες βελτίωσής του. Δυστυχώς η περιφέρεια δεν αξιοποίησε τις μελέτες που της πρόσφερε η “Εγνατία” ΑΕ και αφορούσε συνολικώς σε 190 χιλιόμετρα.

Ακόμη χειρότερα, δεν αξιοποιήθηκε η προκαταρκτική μελέτη που είχε εκπονηθεί το 2011 από την αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Υποδομών και αφορούσε τον ιδιαίτερα επιβαρημένο οδικό άξονα Δοϊράνης ορίων περιφερειακής ενότητας Σερρών-Γέφυρας Στρυμόνα. Έναν επικίνδυνο οδικό άξονα, που θα γίνει ακόμη πιο επικίνδυνος όταν τοποθετηθούν τα δύο πρόσθετα διόδια στον αυτοκινητόδρομο Προμαχώνα-Θεσσαλονίκης.

Τα προβλήματα θα ενταθούν με την τοποθέτηση μεγάλου αριθμού διοδίων στην Εγνατία Οδό και ειδικότερα στο Κιλκίς, στις Σέρρες και στην Θεσσαλονίκη, τα οποία θα επιβαρύνουν σοβαρά το μεταφορικό κόστος, αλλά θα επιβαρύνουν και το επαρχιακό οδικό δίκτυο, το οποίο θα επιλέγουν φορτηγά και ΙΧ για να αποφεύγουν το κόστος από τα πολλά και ακριβά διόδια.

Μετά την τοποθέτηση των μετωπικών διοδίων στον οδικό άξονα ΠΑΘΕ η κυβέρνηση προγραμματίζει δύο ακόμη πλευρικά διόδια μεταξύ Πολυκάστρου και τελωνείου Ευζώνων.

Η τοποθέτηση των διοδίων είναι ουσιαστικώς εκτός κοινοτικού δικαίου διότι ο οδικός άξονας δεν έχει χαρακτηριστικά αυτοκινητοδρόμου, ενώ η υπόσχεση της κυβέρνησης ότι ο οδικός άξονας θα ανακατασκευαστεί από τον ιδιώτη παραχωρησιούχο, που θα κερδίσει τον διαγωνισμό ιδιωτικοποίησης της Εγνατίας, είναι άνευ αντικρίσματος, δεδομένου ότι το κόστος κατασκευής είναι υψηλό και θα ακυρώσει τον διαγωνισμό.

Θυμίζω ότι η μελέτη του έργου είναι έτοιμη από το 2011 και είχε προγραμματιστεί να δημοπρατηθεί το 2012 με προϋπολογισμό έργου 255 εκατομμύρια ευρώ.

Η αγροτική παραγωγή έχει μεγάλες δυνατότητες, αλλά τα έργα στο δίκτυο άρδευσης της περιοχής Πολυκάστρου δεν έχουν ολοκληρωθεί και δεν αξιοποιείται ο ταμιευτήρας που από χρόνια έχει κατασκευαστεί.

Δυστυχώς, με μεγάλη καθυστέρηση θα δημοπρατηθεί τον επόμενο μήνα, όπως σημείωσε ο δήμαρχος Παιονίας, το έργο για την επεξεργασία των οικιακών λυμάτων της Γουμένισσας, ύψους τεσσάρων εκατομμυρίων ευρώ, που χρηματοδοτείται από πόρους του ΕΣΠΑ της Περιφέρειας, με κίνδυνο να μην ολοκληρωθεί στην τρέχουσα προγραμματική περίοδο.

Τέλος, ο δήμαρχος τόνισε ότι το πρόβλημα των προσφύγων εξελίσσεται ανησυχητικά, αφού παρατηρούνται και νέες αφίξεις που ξεπερνούν κατά πολύ τις δυνατότητες των υποδομών που έχουν κατασκευαστεί.

Η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας είχε στη διάθεσή της περίπου ενάμισυ δισ. ευρώ από το 4ο ΚΠΣ (ΕΣΠΑ) την προηγούμενη προγραμματική περίοδο, ενώ στην τρέχουσα περισσότερα από ένα δισ. ευρώ και τα αποτελέσματα είναι περιορισμένα.

Τα αναπτυξιακά αποτελέσματα είναι δυσανάλογα των πόρων που διατίθενται και των δυνατοτήτων της Θεσσαλονίκης και της Κεντρικής Μακεδονίας, ενώ οι καθυστερήσεις που παρατηρούνται στην υλοποίηση των έργων και οι υπερβάσεις των προϋπολογισμών τους, σε πολλές περιπτώσεις, έχουν προκαλέσει την εισαγγελική παρέμβαση.

Εώς σήμερα έχει εκπνεύσει περίπου το 70% του χρόνου υλοποίησης του Ε΄ ΕΣΠΑ και δεν έχει εκταμιευθεί ούτε ένα ευρώ για οποιοδήποτε νέο αναπτυξιακό έργο ή πρόγραμμα.

Οι μεγάλες καθυστερήσεις στην υλοποίηση των έργων του προηγούμενου ΕΣΠΑ, πέραν της χαμένης ανάπτυξης, θα απαιτήσουν την εκταμίευση όλων των αντίστοιχων πόρων για αναπτυξιακά έργα του νέου προγράμματος προκειμένου να ολοκληρωθούν τα ημιτελή έργα, με αποτέλεσμα να μη μείνει ούτε ένα ευρώ για νέα αναπτυξιακά έργα που έχει ανάγκη η περιφέρεια.

Η περιφερειακή ενότητα Κιλκίς έχει πληγεί από την κρίση περισσότερο από άλλες περιοχές, όμως με ευθύνη της περιφέρειας δεν έχει προγραμματιστεί, έστω και καθυστερημένα, ούτε ένα πρόγραμμα για τον άξονα της βιώσιμης ανάπτυξης.

Το ίδιο ισχύει και για τον άξονα της επιχειρηματικότητας, όπου με ευθύνη κυβέρνησης και Περιφέρειας ούτε καν η πρόσκληση για την κατάθεση προτάσεων έχει σταλεί».

Στη συνάντηση με τον διευθυντή του κέντρου υγείας και του εργαζομένους τονίστηκε η σημαντική προσφορά του στους κατοίκους της περιοχής ευθύνης του, αλλά και προς τους πρόσφυγες, παρότι οι ελλείψεις του κυρίως σε προσωπικό είναι μεγάλες.

Τονίστηκε επίσης η αναγκαιότητα θεσμικών αλλαγών με μεγαλύτερη συμμετοχή της τοπικής και περιφερειακής αυτοδιοίκησης.

Ο Γιάννης Μαγκριώτης παρουσίασε επίσης τους στόχους της κίνησης «Προοδευτικοί πολίτες»:

• Τις βασικές πρωτοβουλίες και προτάσεις της για την ανάπτυξη της Κ.Μακεδονίας

• Τις ειδικότερες προτάσεις για την ανάπτυξη της περιφερειακής ενότητας Κιλκίς.

• Τις βασικές αδυναμίες και τα λάθη της σημερινής διοίκησης της περιφέρειας Κ.Μακεδονίας.

• Την αναγκαιότητα διαμόρφωσης ενός ολοκληρωμένου και ιεραρχημένου προγραμματικού σχεδίου για την ανάπτυξη της Κ.Μακεδονίας, όπως και της περιφερειακής ενότητας Κιλκίς.

• Την πρόταση για μια ευρύτερη συμπαράταξη παραγωγικών και κοινωνικών δυνάμεων, που θα συγκροτήσουν το προοδευτικό αναπτυξιακό σχέδιο για την περιφέρεια Κ.Μακεδονίας και την περιφερειακή ενότητα Κιλκίς.

Περισσότερα
Δείτε ακόμα