Γ.Μυλωνάς: Ο δύσκολος δρόμος από το Κιλκίς στο… metaverse

Οικονομία /
Παραγωγή στο φουλ και ανάπτυξη βλέπει και το 2022 ο Γεώργιος Μυλωνάς, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Alumil. «Εμείς θα αυξάνουμε τις πωλήσεις μας, ενώ το μέγεθος των αγορών θα μικραίνει», σημειώνει αναφερόμενος στο φρενάρισμα της ανάπτυξης λόγω πολέμου.

Σε μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη στο Euro2day.gr περιγράφει τις προκλήσεις, λόγω του εργοστασιακού κόστους, μιλά για τις επενδύσεις όπως αυτή στο εργοστάσιο της Ξάνθης και το «πράσινο» αλουμίνιο και περιγράφει το όραμά του για μια νέα γενιά αλουμινάδων, που θα εξάγουν προϊόντα και τεχνογνωσία σε όλο τον κόσμο αντί να πουλάνε αλουμίνιο με το κιλό!

Με επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες, αναβάθμιση εργοστασιακών υποδομών -όπως στη μονάδα της Ξάνθης που επαναλειτουργεί- καθώς και υποδομές «πράσινου» αλουμινίου, ο όμιλος Αlumil (με 32 θυγατρικές σε όλο τον κόσμο και κύκλο εργασιών 315,2 εκατ. ευρώ) εξασφαλίζει ανθεκτικότητα στις μεταβολές της ζήτησης ενώ με τεχνικές αντιστάθμισης διαχειρίζεται το ενεργειακό κόστος. Ταυτόχρονα, εισάγοντας τεχνητή νοημοσύνη και άλλες τεχνολογίες στις υποδομές της, ηγείται των εξελίξεων στον κλάδο ενώ σχεδιάζει νέα γενιά προϊόντων για να καλύψει τις ανάγκες της αγοράς που ανέδειξαν οι πολλαπλές κρίσεις.

Άνοιξε ξανά το εργοστάσιο στην Ξάνθη

Εδώ και λίγες εβδομάδες άναψαν οι μηχανές στο εργοστάσιο της Αlumil στην Ξάνθη, παραγωγικής δυναμικότητας 14.000 τόνων προφίλ αλουμινίου. Η λειτουργία του είχε ανασταλεί το 2013, όταν η ελληνική αγορά έκανε βουτιά 95%. «Τότε δεν είχαμε πού να πουλήσουμε. Από τα Βαλκάνια μέχρι τη Νέα Υόρκη δεν είχε ούτε γερανό», τονίζει ο Γιώργος Μυλωνάς, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Αlumil, περιγράφοντας τις συνθήκες της εποχής, με τις συνέπειες της πτώχευσης της Lehman Brothers, τη σχεδόν τριετή παγκόσμια κρίση και τη 12ετή κρίση στην Ελλάδα. «Σώσαμε μόνο το εργοστάσιο του Κιλκίς. Ήταν πολύ μεγάλο για να κλείσει», προσθέτει.

Έκτοτε άρχισε μια προσπάθεια αναδιάρθρωσης των δανειακών συμβάσεων του ομίλου, με αλλαγές στη δομή του και στο μοντέλο ανάπτυξης, που είναι σε εξέλιξη. Μάλιστα εντός του 2022 ολοκληρώνονται σχετικές ενέργειες (όπως ενδεικτικά η πώληση 70% των μετοχών της Αlumil Middle East JLT από την Αlumil Gulf F.Z.C στην Αlumil Group L.T.D, με λύση και εκκαθάριση της Αlumil Gulf F.Z.C, η συγχώνευση με απορρόφηση της Αlumil CY LTD από την Αlumil Group L.T.D. αλλά και η ίδρυση θυγατρικής εταιρείας στο Ισραήλ με μοναδικό μέτοχο την ΑΛΟΥΜΥΛ Α.Ε.).

Υπενθυμίζεται ότι τον Ιούνιο του 2017 ήταν η αρχική ημερομηνία λήξης των ομολογιακών της μητρικής, ύψους 154 εκατ. ευρώ. Έλαβε παράταση μέχρι τον Ιούνιο του 2020, στο πλαίσιο της διαπραγμάτευσης με τις δανείστριες τράπεζες για αναχρηματοδότηση δανεισμού, αλλά ήδη τον Φεβρουάριο του 2020 υπέγραψε την αναδιάρθρωση δανειακών συμβάσεων -κοινοπρακτικών και διμερών- ανεξόφλητου υπολοίπου 161 εκατ. ευρώ (στις 31.12.2019).

Ήταν πράγματι πλήγμα το κλείσιμο του εργοστασίου στην Ξάνθη, αν και οι εργαζόμενοι αποχώρησαν με μισθούς δύο ετών. Άνοιξε αρχές Απριλίου «οριστικά», όπως τονίζει ο κ. Μυλωνάς, που μας ενημερώνει ότι θα φτάσει σε πλήρη λειτουργία, με τρεις βάρδιες, τον Ιούνιο. Η επαναλειτουργία του εργοστασίου θα επιδράσει ουσιαστικά στη βελτίωση του κόστους και στην αύξηση της παραγωγικής δυναμικότητας του ομίλου ενώ αναμένεται να απορροφήσει νέες επενδύσεις. Για φέτος υπολογίζονται σε περίπου 1 εκατ. ευρώ αλλά προγραμματίζονται επιπλέον 6 εκατ. ευρώ επενδύσεων τα επόμενα δύο χρόνια, με στόχο την αύξηση και τη βελτιστοποίηση της παραγωγής που θα καλύψει τη ζήτηση, κυρίως στο εξωτερικό.

Οι θετικοί ρυθμοί του 2021 και οι νέες τάσεις

Η Αlumil προσβλέπει σε περαιτέρω ανάπτυξη το 2022 μετά από μια καλή χρονιά, όπως αποδείχθηκε το 2021, τόσο για την ίδια όσο και για τον κλάδο αλουμινίου παγκοσμίως. Το χαρακτηριστικό της Αlumil, σύμφωνα με τον Γιώργο Μυλωνά, είναι ότι επικεντρώνεται κατά 70% στα αρχιτεκτονικά έργα -στην οικοδομή- και είδε ισχυρή ζήτηση σε όλες τις χώρες που δραστηριοποιείται, από την Ασία μέχρι την Αμερική, την Ευρώπη, παντού. «Ακόμη καλύτερη είναι η ζήτηση φέτος», όπως διαπιστώνει. Αν και δεν είναι σε θέση να κάνει πρόβλεψη σε αξίες, οι παραγγελίες καλύπτουν αρκετούς μήνες μπροστά και η ζήτηση είναι σαφώς ενισχυμένη. Επιπλέον, όπως τονίζει, «ό,τι παράγει η Αlumil το πουλάει». Επειδή σε πολλές χώρες του εξωτερικού δεν στέλνει το αλουμίνιο αλλά τα συμπληρωματικά προϊόντα, φέτος εκτιμά ότι θα εμφανίσει ακόμη μεγαλύτερη ανάπτυξη.

Με άλλα λόγια, η εταιρεία αγοράζει φασόν από τρίτους. Στην Τουρκία, στην Αίγυπτο και άλλες χώρες βάζει άλλους να παραγάγουν φασόν για τη δραστηριότητά της και αυτό φέτος αναμένεται να τη βοηθήσει στην αύξηση των πωλήσεων.

Για παράδειγμα, όπως περιγράφει ο κ. Μυλωνάς, στην Αίγυπτο, όπου η Αlumil δραστηριοποιείται με θυγατρική εταιρεία που διαθέτει εργοστάσιο για επεξεργασία και βαφή, τις βέργες που χρησιμοποιεί δεν τις παράγει η ίδια αλλά τις αγοράζει από άλλα εργοστάσια. Η μητρική εταιρεία στέλνει πιο εξεζητημένα προϊόντα και εξαρτήματα και το αλουμίνιο το αγοράζει επιτοπίως. Άλλο παράδειγμα είναι το Ντουμπάι, όπου η Αlumil δίνει σε ντόπιους κατασκευαστές να παράγουν φασόν για τις ανάγκες της. Το ίδιο ισχύει στην Τουρκία, που επίσης δεν εισάγει αυτά τα μέρη των προϊόντων από της Ελλάδα.

«Ως αποτέλεσμα, η αύξηση των πωλήσεων δεν εξαρτάται από το πόσο μπορούμε να παράγουμε στην Ελλάδα. Εδώ παράγουμε φουλ», τονίζει χαρακτηριστικά ο κ. Μυλωνάς.

Ο πόλεμος στην Ουκρανία και οι επιπτώσεις

Ας σημειωθεί ότι ο πόλεμος στην Ουκρανία δεν έχει ουσιαστικό αποτύπωμα στη δραστηριότητα του ομίλου Αlumil -πλην των επιπτώσεων από την αύξηση του κόστους της ενέργειας, που είναι ένα γενικότερο θέμα. Η μεν θυγατρική στη Ρωσία (Αlumil YUG) συνεχίζει απρόσκοπτα τη λειτουργία της, η δε θυγατρική στην Ουκρανία (Αlumil LLC) σταμάτησε τη λειτουργία της από τα τέλη Φεβρουαρίου 2022. Οι εργαζόμενοι είναι ασφαλείς ενώ ορισμένα στελέχη έχουν έρθει στην Ελλάδα, σύμφωνα με τον κ. Μυλωνά, που αναφέρεται στη ρευστότητα της κατάστασης που παρακολουθείται στενά.

«Στην Ουκρανία είχαμε παραγωγή -όχι πολύ μεγάλη- για περίπου 20 και πλέον χρόνια. Παλιά ήμασταν πολύ δυνατοί. Κτίρια που βομβαρδίστηκαν είχαν γίνει από μας… Ωστόσο τα τελευταία 3-4 χρόνια υπήρχε συναλλαγματικό ρίσκο και η δραστηριότητα μειώθηκε σημαντικά». Σύμφωνα με τον κ. Μυλωνά, η δραστηριότητα στη Ρωσία δεν έχει επηρεαστεί και το αλουμίνιο δεν τέθηκε σε περιορισμό ενώ η Αlumil, έχοντας υποψιαστεί αναταραχή, είχε στρέψει το ενδιαφέρον της σε Καζακστάν και άλλες περιοχές για προμηθευτές πρώτων υλών, περιορίζοντας τις ποσότητες που αγόραζε από τη Ρωσία.

Εκτιμά ότι οι εξελίξεις θα φέρουν σοβαρό φρενάρισμα και στον κλάδο αλουμινίου, καθώς ανεξάρτητα από τις επιδόσεις της Αlumil, πολλές αγορές απαιτούν 3 και 5 χρόνια ωρίμανσης. «Εμείς θα αυξάνουμε τις πωλήσεις μας ενώ το μέγεθος των αγορών θα μικραίνει. Θα δούμε από πολλούς τομείς το φρενάρισμα της ανάπτυξης», τονίζει.

Η αύξηση του κόστους παραγωγής και το hedging

Εν τω μεταξύ, η αύξηση των τιμών στην ενέργεια έχει αυξήσει το κόστος παραγωγής περίπου 50%, εάν το δούμε χωρίς την πρώτη ύλη, η οποία συμμετέχει σε μεγάλο βαθμό στην τελική τιμή των προϊόντων. Μαζί με την πρώτη ύλη -το αλουμίνιο- η αύξηση ξεπερνά το 100% (ενδεικτικά, η τιμή του αλουμινίου διαμορφώθηκε σε $2.806/mt στο τέλος του 2021 από $2.059/mt στο τέλος του 2020).

Όπως είναι προφανές, ο μεγαλύτερος παράγοντας κόστους είναι η ενέργεια για τη βιομηχανία Αlumil και στο πλαίσιο αυτό ρωτήσαμε τον κ. Μυλωνά για τις προβλέψεις που έχει ενσωματώσει στον προϋπολογισμό του αναφορικά με το εργοστασιακό κόστος. Όπως σημειώνει, υπάρχουν κλεισμένα συμβόλαια ενέργειας μέχρι τέλος Ιουνίου. «Έχουμε κάνει κάποιες παραδοχές με τις οποίες τρέχουμε -για ενέργεια βασικά- και είμαστε πάνω από τις προβλέψεις. Είμαστε «χετζαρισμένοι» και μέχρι τότε δεν έχουμε πρόβλημα», τονίζει.

Σημειώνεται ότι ο όμιλος Αlumil εκτίθεται σε μεταβολές της αγοραίας αξίας των πρώτων υλών (αλουμίνιο) και των εμπορευμάτων του (βιομηχανικό προφίλ αλουμινίου). Για τα συμβόλαια που κλείνονται με πελάτες σε ετήσια βάση υπάρχει πάντα αντίστοιχο συμβόλαιο αγοράς πρώτης ύλης. Για τις πωλήσεις που γίνονται βάσει ζήτησης και όχι με συγκεκριμένα συμβόλαια, η προστασία παρέχεται από την αύξηση των τιμών πώλησης.

Με βάση τις προβλέψεις της Αlumil, οι τιμές στην πρώτη ύλη έχουν φτάσει στην κορύφωση και μετά από μια περίοδο σταθεροποίησης σ’ αυτά τα επίπεδα, πολύ σύντομα, πιθανόν σε ένα δίμηνο, θα πρέπει να αναμένεται κάποια αποκλιμάκωση. Αντίστοιχη εικόνα δεν υπάρχει για την αγορά ενέργειας.

Το ανακυκλωμένο «πράσινο» αλουμίνιο

Ας σημειωθεί ότι η Αlumil επενδύει συστηματικά στην κυκλική οικονομία, αναγνωρίζοντας τα οφέλη της χρήσης υπολειμμάτων αλουμινίου (σκραπ) έναντι πρωτογενών μετάλλων (μείωση στην κατανάλωση ενέργειας, στις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου και στη χρήση νερού).

Στο πλαίσιο αυτό διαθέτει στις εγκαταστάσεις της στη ΒΙ.ΠΕ. Κιλκίς μία από τις μεγαλύτερες, αποδοτικότερες και πιο σύγχρονες μονάδες χύτευσης αλουμινίου στην Ευρώπη, ετήσιας παραγωγικής δυναμικότητας 65.000 τόνων δευτερόχυτου ανακυκλωμένου «πράσινου» αλουμινίου. Αποκτά υπολείμματα αλουμινίου (σκραπ), τα οποία συγκεντρώνονται στη μονάδα χύτευσης και μεταποιούνται σε πρωτογενείς μορφές δευτερόχυτου μετάλλου. Η διαδικασία χύτεσης απαιτεί τη θερμική κατεργασία των υπολειμμάτων αλουμινίου και τη μεταποίησή του σε ομογενοποιημένες κολώνες αλουμινίου (μπιγιέτες).

Το 2021, ανταποκρινόμενη στην αυξημένη ανάγκη μείωσης του ενεργειακού αποτυπώματος και των εκπομπών CΟ2, επένδυσε σε νέα μονάδα διαλογής και επεξεργασίας σκραπ αλουμινίου εντός της μονάδας χύτευσης και πλέον ο διαχωρισμός του σκραπ γίνεται μηχανικά, μαγνητικά και με τη χρήση ακτινών Χ.

Χάρη σε αυτή την επένδυση, η χυτευθείσα ποσότητα ανακυκλωμένου αλουμινίου που αναλώθηκε από την Αlumil για την παραγωγή προϊόντων αλουμινίου το 2021 αντιστοιχούσε σε ποσοστό περίπου 72% της συνολικής παραγωγής. Επιπλέον η μονάδα διαθέτει τα πλέον εξελιγμένα φίλτρα για την επεξεργασία των αέριων αποβλήτων ενώ μέρος της απαιτούμενης ενέργειας πηγάζει από ΑΠΕ μέσω φωτοβολταϊκών πάνελ που έχουν εγκατασταθεί στην οροφή της μονάδας.

Ο κ. Μυλωνάς προσθέτει ότι τα προφίλ που πάνε στην οικοδομή για κουφώματα αλουμινίου είναι 100% ανακυκλωμένο υλικό. Αυτό, όπως εξηγεί, δεν μπορούν να το κάνουν όλες οι βιομηχανίες χύτευσης, καθώς η πρώτη ύλη πρέπει να έχει ποιότητα. «Πριν από 4 χρόνια κάναμε επένδυση που μας επιτρέπει να καθαρίζουμε το αλουμίνιο με ψηφιακό τρόπο πριν το στείλουμε στους φούρνους, για να λιώσει και να γίνει το μέταλλο που θέλουμε», προσθέτει, μιλώντας επίσης για επένδυση περίπου 6 εκατ. ευρώ που περιελάμβανε τη χρήση ειδικών φίλτρων και ειδικού καθαρισμού για την προστασία του περιβάλλοντος από την επεξεργασία των υλικών.

R&D, εκπαιδευτικά εργαλεία και Αlumil Academy

H Αlumil επενδύει εξάλλου στις νέες τεχνολογίες και αναπτύσσει τεχνογνωσία για τον κλάδο συνολικά, προσφέροντας παράλληλα εκπαιδευτικές υπηρεσίες μέσω της Αlumil Academy. Προωθεί επίσης την καινοτομία, την επιχειρηματικότητα και την τεχνική αριστεία στις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο αλουμινίου μέσω της συμμετοχής της (39,5% κι επιπλέον 5% από την θυγατρική Alutrade) στη νεοϊδρυθείσα εταιρεία Building Systems Innovation Center. Όπως εξηγεί ο κ. Μυλωνάς, πρόκειται για κοινοπραξία με την πανεπιστημιακή κοινότητα, με στόχο την ανάπτυξη νέων εφαρμογών και προϊόντων.

Από την άλλη μεριά, όπως προσθέτει, «η Αlumil Αcademy είναι μια κανονικότατη, εξειδικευμένη σχολή με τους καθηγητές της, εσωτερική εκπαίδευση, εργαστήρια και πρακτική εμπειρία». Η ιδέα γεννήθηκε από τις ανάγκες της ίδιας της εταιρείας και εξελίσσεται μέσα από αυτές. Είναι ενδεικτικό ότι εδώ και 2-3 χρόνια που έχουν ενσωματωθεί στην παραγωγική διαδικασία συστήματα τεχνητής νοημοσύνης δημιουργήθηκε η ανάγκη εκπαίδευσης του προσωπικού, που δεν συνήθιζε να δουλεύει με εργαλεία όπως τα tablet, προκειμένου να ελέγχει στοιχεία. Ακόμη και οι εξειδικευμένοι όροι στα Αγγλικά απαιτούσαν εκπαίδευση. Καθώς υπήρχαν εργαζόμενοι που δεν μπορούσαν να χειριστούν την ξένη γλώσσα και τις τεχνολογίες και καθώς δεν υπήρχε στην αγορά τέτοια δυνατότητα, σχεδιάστηκε διετές πρόγραμμα για να εκπαιδευτεί το ανθρώπινο δυναμικό του ομίλου Αlumil. Για να καλυφθούν οι ανάγκες του προσωπικού σε 32 εταιρείες σε όλο τον κόσμο, αυτός ήταν ο μόνος τρόπος, σύμφωνα με τον κ. Μυλωνά.

Τονίζει ότι οι εξελίξεις στην αγορά απαιτούν την ανάπτυξη συνεχώς νέας γνώσης και στόχος της Αlumil Academy είναι να προσφέρει αυτή τη γνώση στους ανθρώπους του κλάδου, ενδυναμώνοντας τους επαγγελματίες με τεχνικές γνώσεις που φέρουν υπεραξία, βασισμένες στις προδιαγραφές, στα πρότυπα και στα αποτελέσματα της επιστήμης.

Από αλουμινάδες… managers

«Θέλουμε να αναβαθμίσουμε το επίπεδο των αλουμινάδων παντού. Προτεραιότητα είναι η Ελλάδα και κατόπιν οι άλλες χώρες… Να μην πουλάμε το αλουμίνιο στο εξωτερικό με το κιλό. Να πουλάμε με μεγάλη προστιθέμενη αξία… Σκεφτείτε όλα τα αλουμίνια να φεύγουν προκατασκευασμένα. Να μην είναι οι εταιρείες μαγαζάκια. Θέλουμε να δημιουργήσουμε μια γενιά αλουμινάδων που θα εξάγουν σε όλο τον κόσμο ό,τι παράγουμε εδώ. Έχουμε ξοδέψει εκατομμύρια γι’ αυτό τον σκοπό. Αυτή τη στιγμή δουλεύουμε με τα παιδιά των αλουμινάδων που έχουν τα προσόντα αλλά δεν θέλουν να γίνουν η συνέχεια των μπαμπάδων τους», αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Μυλωνάςμ περιγράφοντας το όραμά του για την Αlumil Academy, που στοχεύει στην εκπαίδευση και κατάρτιση υψηλού επιπέδου επαγγελματιών, που όπως σημειώνει θα μπορούν να μανατζάρουν επιχειρήσεις, αφού λαμβάνουν επιπλέον των τεχνικών προσόντων και γνώσεις οικονομικών και μάνατζμεντ. Τα τελευταία χρόνια, η σχολή συνεργάζεται με βρετανικά ινστιτούτα και έχει λάβει σχετικές πιστοποιήσεις.

Η νέα εποχή και το metaverse

Εν κατακλείδι, η Αlumil, με το επιχειρηματικό μοντέλο που έχει αναπτύξει, είναι σε θέση να «βλέπει» τις παγκόσμιες τάσεις, έχοντας εξάλλου εμπλακεί σε μερικά από τα πιο εμβληματικά κτίρια από τη Σεούλ και το Σίδνεϊ μέχρι το Βανκούβερ και το Τελ Αβίβ.

«Ερχόμαστε σε επαφή με τα μεγαλύτερα αρχιτεκτονικά γραφεία, τους μεγαλύτερους developers… Έχουμε πληροφόρηση για το πώς βλέπει ο καθένας τις μελλοντικές ανάγκες για επαγγελματικούς χώρους, κατοικίες, χώρους φιλοξενίας κ.ο.κ.», προσθέτει ο κ. Μυλωνάς, εξηγώντας ότι ακόμη και το θέμα της ενέργειας επηρεάζει την ανάπτυξη νέων προϊόντων, όπως το γεγονός ότι ο κόσμος θέλει πιο πολύ φως, επαφή με τον εξωτερικό χώρο, ασφάλεια και ευελιξία. Στο πλαίσιο αυτό σχεδιάζονται νέες γενιές προϊόντων για να καλυφθούν οι νέες ανάγκες, για να προσφέρουν δυνατότητα ανακατάταξης του χώρου γραφείων (mobile partitioning) αλλά και των κατοικιών, ώστε να μπορεί να δημιουργηθεί χώρος γραφείου -τάσεις που αναδύθηκαν στην πανδημία.

Αυτές είναι μερικές από τις προκλήσεις που εξετάζει η Αlumil υπό το πρίσμα των νέων τάσεων όπως το metaverse, από τα «πιο τρελά εγχειρήματα που μελετά», όπως χαρακτηριστικά περιγράφει ο κ. Μυλωνάς μιλώντας για τις συνεργασίες εδώ κι ένα χρόνο περίπου με αρχιτέκτονες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, προκειμένου να δουν από κοινού πώς θα αξιοποιήσουν τις νέες τάσεις στην τεχνολογία, στα προϊόντα και στις υπηρεσίες που προσφέρει ο όμιλος.

Εξάλλου η Αlumil έχει ήδη υιοθετήσει τεχνητή νοημοσύνη στις γραμμές παραγωγής, περιορίζοντας τα σφάλματα (rejections) σε μονοψήφιο ποσοστό. «Αυτό που απορρίπτουμε είναι σχεδόν μηδενικό. Πρόκειται για παράγοντα κόστους αλλά και δυσαρέσκειας του πελάτη… Έχουμε δει πώς δουλεύει η τεχνητή νοημοσύνη στην παραγωγή. Σε μηχανές που έκαναν συγκεκριμένη δουλειά εισάγουμε τεχνητή νοημοσύνη και τις κάνουμε έξυπνες. Στο τέλος θα πουλάμε τεχνολογία!», καταλήγει ο κ. Μυλωνάς.

Πηγή:euro2day.gr  Σοφία Εμμανουήλ

Περισσότερα
Δείτε ακόμα