Κοινωνία

Επιτυχία σημείωσε το βιωματικό εργαστήριο «Τεχνικές εφαρμογές γιά δημοκρατική τάξη»

Από τον συμβουλευτικό σταθμό νέων της διεύθυνσης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Κιλκίς ανακοινώθηκαν τα εξής:
«Η διαπαιδαγώγηση των παιδιών και η παροχή γνώσεων αποτελεί μια πανάρχαια διαδικασία με στόχο την ομαλή ένταξή τους στο κοινωνικό σύστημα. Η κοινωνικοποίηση, ο πολιτισμός και η εκπαίδευση του ατόμου αρχίζει ατύπως και παραδοσιακώς στην οικογένεια. Αναμφίβολα, η εκπαίδευση στο σχολείο διαφέρει από την άτυπη διδασκαλία της οικογένειας. Οργανώνεται σκόπιμα για να εκπληρώσει το συγκεκριμένο σκοπό της μεταβίβασης γνώσεων μέσα από ένα σύνολο γενικών ιδιοτήτων, βασικές της οργανωμένης εκπαίδευσης, όπως: αναλυτικό πρόγραμμα, περιεχόμενο, ακριβής καθορισμός στόχων, ωρών, ρόλος παιδαγωγού, χρησιμοποίηση επιστημονικών μεθόδων διδασκαλίας. Σήμερα περισσότερο από κάθε άλλη εποχή τονίζεται η ανάγκη για ανταπόκριση και προσαρμογή του σχολείου σε ένα κόσμο που συνεχώς μεταβάλλεται.

Στο πλαίσιο αυτό τονίζεται η ανάγκη ανάπτυξης μεθοδολογικών ικανοτήτων, αξιών, στάσεων, δεξιοτήτων μάθησης και σκέψης των μαθητών προκειμένου να αντιμετωπίσουν την κοινωνία της γνώσης και της πληροφορίας, όπως δεξιότητες επικοινωνίας, συνεργασίας με άλλα άτομα, χρήσης ποικίλων πηγών και εργαλείων πληροφόρησης και επικοινωνίας, επίλυσης προβλημάτων. Στο πλαίσιο μιας τέτοιας φιλοσοφίας και έμπρακτης προσέγγισης αυτών των δεδομένων, λειτούργησε με επιτυχία την Τετάρτη 30.9.15 στο 1ο γυμνάσιο Κιλκίς το βιωματικό εργαστήριο με τίτλο «Τεχνικές εφαρμογής για μια δημοκρατική τάξη». Την πρωτοβουλία της δράσης ανέλαβαν η υπεύθυνη του συμβουλευτικού σταθμού νέων της διεύθυνσης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Κιλκίς Σωτηρία Καρολίδου, η διευθύντρια του 1ου γυμνασίου Κιλκίς Αικατερίνη Ρώσσιου και η εισηγήτρια Άννα-Μαρία Παναγιωτίδου, εκπαιδευτικός του σχολείου και επιμορφώτρια του προγράμματος «Πεσταλότι» του συμβουλίου της Ευρώπης.

Οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί, παραβλέποντας την κούραση της ημέρας, καθώς το εργαστήριο διεξήχθη μεσημβρινές ώρες μετά την λήξη του διδακτικού προγράμματος των σχολικών μονάδων, γνώρισαν τις βασικές αρχές της ομαδοσυνεργατικής μάθησης, βιώνοντας οι ίδιοι από τη θέση του μαθητευόμενου, οργανωμένοι σε ομάδες και μέσα από τη συμμετοχή τους σε βασικές ομαδοσυνεργατικές τεχνικές:
• Την γραμμή έκφρασης γνώμης (opinion line) για τη δημιουργία βασικών ομάδων,
• Τις συνεντεύξεις σε ζεύγη (interview in pairs),
• Την τυχαία ανάληψη ρόλου εντός των βασικών ομάδων
• Την τεχνική της συλλογικής συρραφής της γνώσης (jiigsaw),
• Την περιστροφική γραφή (written group rotation)
• Την εργασία στρόγγυλης τραπέζης (round table).

Τονίστηκε ιδιαίτερα η δραστηριοποίηση των κινήτρων μάθησης και η επιμονή στη μεθοδική εκτέλεση των καθηκόντων, η στήριξη της πολλαπλής νοημοσύνης και της δημιουργικότητας, η προώθηση του κοινωνικοποιητικού ρόλου της διδασκαλίας, η ενίσχυση της αυτοπεποίθησης, της αυτοεκτίμησης και της ψυχικής υγείας, καθώς και η ανάπτυξη μεταγνωστικής ικανότητας και αυτορύθμισης. Έτσι το παιδί σταδιακά απομακρύνεται από την εγωκεντρική σκέψη και υιοθετεί πολυπλοκότερα σχήματα που ανταποκρίνονται αποτελεσματικότερα στη φυσικοκοινωνική πραγματικότητα. Η συνεργασία προετοιμάζει το «έδαφος» και δημιουργεί τις συνθήκες να μετακινηθούν οι μαθητές στο επόμενο στάδιο ανάπτυξης.

Περισσότερα
Δείτε ακόμα