Εθνική οδός Eυζώνων – Χαλάστρας: «Πρώτα δρόμος και μετά διόδια ή πρώτα διόδια και μετά δρόμος»

Γενικά /

Γράφει ο Βαγγέλλης Αποστολίδης

«Πρώτα δρόμος και μετά διόδια» ήταν η απόφαση του δημοτικού συμβουλίου Παιονίας πρίν από μερικούς μήνες, όταν υπό την «σκιά» ενός ακόμη πολύνεκρου δυστυχήματος το περασμένο Καλοκαίρι στο 21ο χιλιόμετρο της οδού Ευζώνων – διοδίων Ν.Μαλγάρων με τρείς νεκρούς, δύο εκ των οποίων από την περιοχή του Πολυκάστρου.

Μία απόφαση, που εξέφραζε ουσιαστικώς το σύνολο της τοπικής κοινωνίας, η οποία, συγκλονισμένη από το γεγονός μιάς ακόμη τραγωδίας στον μακρύ κατάλογο ανάλογων τα τελευταία τριάντα χρόνια, το μόνο που έβλεπε ως εξέλιξη στον τύποις χαρακτηρισμένο ως «σύγχρονο» αυτοκινητόδρομο, αυτόν του καθέτου άξονα της Εγνατίας οδού στο τμήμα από τον κόμβο του Πολυκάστρου μέχρι τον αντίστοιχο στην περιοχή των Ν.Μαλγάρων, μήκους 43,5 χιλιομέτρων, ήταν η προοπτική λειτουργίας πλευρικών διοδίων στον κόμβο του Πολυκάστρου.

Στο πλαίσιο, βεβαίως, εφαρμογής σχετικής απόφασης της προηγούμενης κυβέρνησης, η οποία συνεχίσθηκε από την παρούσα με την κατασκευή των σχετικών σύγχρονων πλευρικών διοδίων στον επίμαχο κόμβο γιά την καταβολή διοδίων σε ένα τμήμα πραγματική «καρμανιόλα» το οποίο απέχει πολύ από το να χαρακτηρίζεται ασφαλής γιά τις εκατοντάδες χιλιάδες χρηστών του, καθώς αποτελεί το βασικότερο άξονα οδικής σύνδεσης της χώρας μας με τα Βαλκάνια και την Κεντρική Ευρώπη, δεδομένης, εκτός των άλλων, της ανυπαρξίας διαχωριστικού στηθαίου μεταξύ της μίας και μοναδικής ανά κατεύθυνσης λωρίδας κυκλοφορίας.

Ένα τμήμα, το οποίο λειτουργεί όπως σχεδόν στο σύνολο του ο κάθετος άξονας χωρίς ουσιαστική βελτίωση από την δεκαετία του ‘70, όταν ουσιαστικώς δόθηκε προς χρήσιν, και του οποίου η προοπτική να κατασκευασθούν και στην συνέχεια να λειτουργήσουν πλευρικά διόδια μόνον ως κακόγουστη φάρσα θα μπορούσε να εκληφθεί.

Εξ ου και οι αντιδράσεις από πλευράς των δύο τελευταίων δημοτικών αρχών του δήμου Παιονίας, που, πέραν των άλλων, έχουν προσβάλει ενώπιον της ελληνικής Δικαιοσύνης την σχετική απόφαση της λειτουργίας των, η εκδίκαση της οποίας εκκρεμεί λόγω σχετικώς προσφάτου αναβολής πιθανότατα έως την προσεχή Άνοιξη.

Στο πλαίσιο των τότε αντιδράσεων συγκαταλέγεται και η συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου, η οποία είχε συγκληθεί στο δημοτικό κατάστημα του Πολυκάστρου λίγο μετά το τελευταίο δυστύχημα, παρουσία, μεταξύ άλλων, του βουλευτή Κιλκίς και υφυπουργού ψηφιακής διακυβέρνησης Γεωργίου Γεωργαντά, όπου πέραν των δεδομένων αντιδράσεων γιά τα τραγικά δυστυχήματα, συζητήθηκαν και προτάσεις, όπως αυτή του κ. Γεωργαντα γιά να αλλάξουν τα δεδομένα στο πολύπαθο τμήμα και να καταστεί ασφαλέστερο, κυρίως έναντι των μετωπικών συγκρούσεων.

Και τούτο, διότι η προοπτική της κατασκευής δρόμου με δεδομένα σύγχρονου αυτοκινητοδρόμου με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση, διαχωριστικής λωρίδας στο ενδιάμεσο δύο κόμβων και λοιπών τεχνικών έργων από πλευράς της Πολιτείας ή από πλευράς του ιδιώτη στον οποίο θα παραχωρηθεί η χρήση της Εγνατίας Οδού (κάτι που ακόμη εκκρεμεί), όπως εν τέλει δρομολογήθηκε στην πορεία δεδομένης της δημοσιοποίησης των όρων παραχώρησης, που προβλέπουν κάτι τέτοιο σε τυπικό βάθος πενταετίας, θα απαιτούσε όμως στην πράξη υπό ευνοϊκές μάλιστα συνθήκες μια επταετία.

Χρονικό διάστημα σαφώς μακρύ, με ότι αυτό συνεπάγεται, το οποίο όμως πρακτικά ανατρέπεται από τις πρόσφατες εξελίξεις όπως αυτές διέρρευσαν από πλευράς του κ. Γεωργαντά σε τοπικό μέσον ενημέρωσης και αφορούν εξαγγελίες από πλευράς του υπουργού υποδομών και μεταφορών Κωνσταντίνου Καραμανλή, σύμφωνα με τις οποίες πρακτικά υιοθετείται στο μεγαλύτερο μέρος της η τότε πρόταση του και σήμερα κυβερνητικού αξιωματούχου Κιλκισιώτη πολιτικού, με παρεμβάσεις στο επίμαχο τμήμα ύψους 10 εκατομμυρίων περίπου ευρώ στην βάση υπάρχουσας μελέτης.

Χωρίς ωστόσο να γίνεται γνωστόν τι μέλλει γενέσθαι με την υπόθεση της λειτουργίας των πλευρικών διοδίων στον κόμβο του Πολυκάστρου, που πληροφορίες τα θέλουν να επιχειρούν την έναρξη τους μέσα στο έτος που διανύουμε, πιθανότατα στους αμέσως προσεχείς μήνες, με τον ορισμό σχετικά χαμηλού αντιτίμου, γιά να μην προκληθούν αντιδράσεις από πλευράς της τοπικής κοινωνίας.

Και όλα αυτά παρά το γεγονός ότι το σύνθημα «πρώτα δρόμος και μετά διόδια», όπως αυτό αποτυπώθηκε και σε «πανώ» που ανήρτησε ο δήμος σε μία από τις κάθετες διαβάσεις στο επίμαχο τμήμα την περίοδο των αντιδράσεων, φαντάζει ως δύσκολο να συνεχισθεί, μεταβαλλόμενο στο «πρώτα διόδια και μετά δρόμος» με βάση και τις τελευταίες εξελίξεις, έχοντας ίσως ως μοναδικό ενδεχόμενο ανάχωμα την πιθανή κατάθεση αίτησης ασφαλιστικών μέτρων κατά της λειτουργίας των από μέρους του δήμου, όπως έχει ειπωθεί στο παρελθόν, αλλά και στο σχετικώς πρόσφατο παρελθόν, διά στόματος του δημάρχου Παιονίας Κωνσταντίνου Σιωνίδη.

Περισσότερα
Δείτε ακόμα