Κοινωνία

Μία ανασύνθεση της σχολικής και κοινωνικής ζωής του Κιλκίς, περιόδου 1921-25

Πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 12.6.18 στην αίθουσα «Βασίλειος Σεργιαννίδης» του εμπορικού και βιομηχανικού επιμελητηρίου Κιλκίς η παρουσίαση του προγράμματος τοπικής ιστορίας με τίτλο «Αφηγήσεις των απόντων – Ανασύνθεση του παρελθόντος του σχολείου μέσα από το αρχειακό του υλικό», που υλοποίησαν οι ε΄ και στ΄ τάξεις του 2ου δημοτικού σχολείου Κιλκίς με την ευγενική χορηγία του προγράμματος «Μαθαίνουμε Παρέα» του Ιδρύματος «Ιωάννη Σ. Λάτση».

Στο σχετικό ενημερωτικό δελτίο αναφέρονται τα εξής:

«…Η εκπαιδευτική δραστηριότητα αποτέλεσε για τους μαθητές μια περιπέτεια ανακάλυψης της ιστορίας του σχολείου και τόπου τους μέσα από τη διερεύνηση και καταγραφή σε μια βάση δεδομένων των μαθητολογίων τεσσάρων σχολικών ετών (1921 – 1925), του Σχολείου Αρρένων που σήμερα αντιστοιχεί στο σύγχρονο διδακτήριο. Κατασκευάστηκε μια βάση δεδομένων με τα ακόλουθα πεδία: Αριθμός μητρώου – Όνομα και επώνυμο – Ηλικία – Τάξη – Επάγγελμα πατρός – Βαθμός στην ελληνική γλώσσα – Γενικός βαθμός – Απουσίες – Πατρίδα. Καταγράφηκαν, σταδιακά από δεκαμελείς ομάδες που εναλλάσσονταν, συνολικά 1.253 μαθητές.

Οι μαθητές συζήτησαν και έβγαλαν συμπεράσματα για τις πατρίδες από τις οποίες προήλθαν οι τότε πρόσφυγες, τα επαγγέλματα της εποχής, τη φοίτηση και τη σχολική ζωή, τις ηλικιακές κατανομές και τα ορφανά παιδιά, ενώ παρατήρησαν την εξέλιξη αυτών των στοιχείων στο διάστημα της τετραετίας, την οποία μελέτησαν.

Παράλληλα αναζήτησαν πληροφορίες για τις πατρίδες που προήλθαν οι πρόσφυγες, τις προσδιόρισαν γεωγραφικά ενώ κατέγραψαν τους τρόπους με τους οποίους εκδιώχθηκε ο Ελληνισμός απ’ αυτές. Πληροφοριακό υλικό αναζήτησαν και για τα επαγγέλματα της εποχής, το οποίο αξιοποίησαν για να εντοπίσουν τα χαρακτηριστικά των επαγγελμάτων που αντικαθίστανται από τις συνθήκες και τις ανάγκες που αλλάζουν στον χρόνο.

Αξιοποιώντας το πληροφοριακό υλικό, καθώς και φωτογραφίες της εποχής προσπάθησαν να ανασυνθέσουν το παρελθόν αφηγούμενοι «καθημερινές ιστορίες» τόσο «μαθητών» του σχολείου, όσο «προσφύγων» που έφτασαν στην περιοχή στις αρχές του αιώνα και την προσπάθειά τους να «ριζώσουν» σ’ αυτήν.

Πολλά φυσικά πρόσωπα και φορείς από την τοπική κοινωνία, «αγκάλιασαν» το εγχείρημα, όπως ο σύλλογος γονέων, μέλη του οποίου προσέφεραν εθελοντική εργασία, ο διευθυντής του 9ου δημοτικού σχολείου Κιλκίς, Παναγώτης Καπίδης ο οποίος κατασκεύασε την βάση δεδομένων και εξήγαγε τα διαγράμματα, καθώς το επιμελητήριο Κιλκίς που πρόσφερε δωρεάν την αίθουσα εκδηλώσεών του για την παρουσίαση.

Παράλληλα, με αφορμή τη διεξαγωγή του προγράμματος, η σχολική κοινότητα ήρθε σε επαφή με ένα σημαντικό πρόσωπο της τοπικής κοινωνίας, τον συνταξιούχο γυμνασιάρχη Δημήτριο Νικοπολιτίδη, ο οποίος διατηρεί πλούσιο αρχείο.

Η πνευματική διαύγεια που ο κ. Νικοπολιτίδης διατηρεί, το πλούσιο προσωπικό αρχείο του και η γνώση προσώπων και καταστάσεων αποτέλεσαν πολύτιμη πηγή πληροφοριών.

Επισημαίνεται επίσης ότι ο κ. Νικοπολιτίδης εμπιστεύτηκε στο σχολείο ολόκληρο το αρχείο του (αρχειακό και φωτογραφικό) που αφορά το 2ο δημοτικό σχολείο Κιλκίς, το οποίο «σαρώθηκε» ηλεκτρονικά.

Την εκδήλωση παρακολούθησαν η σχολική σύμβουλος της 1ης εκπαιδευτικής περιφέρειας Κιλκίς Ιωάννα Αρβανίτη, συνταξιούχοι εκπαιδευτικοί που είχαν υπηρετήσει στο σχολείο, καθώς και εκπρόσωποι του τοπικού τύπου.

Οι μαθητές και οι μαθήτριες παρουσίασαν την εργασία τους με σοβαρότητα και υπευθυνότητα, ενώ απέσπασαν κολακευτικά λόγια για την ποιότητα της δουλειάς τους, αλλά και το συγκινησιακό κλίμα που κατάφεραν να μεταδώσουν στο κοινό.

Σε γενικές γραμμές το πρόγραμμα πέτυχε όλους τους στόχους που είχαν τεθεί, ενώ το σημαντικότερο είναι ότι άφησε σε όλους τους συμμετέχοντες, αλλά και σε όσους παρακολούθησαν την παρουσίασή του, μια όμορφη ανάμνηση.

Τα διαγράμματα τα συμπεράσματα και τα κείμενα αποτυπώθηκαν στο site 2o-istorein.webnode.gr και αποτελεί την προσφορά του σχολείου στην τοπική κοινωνία».

Περισσότερα
Δείτε ακόμα